compackt voeren

Discussieer hier over alles wat te maken heeft met voeding.

Moderator: Moderators

Re: compackt voeren

Berichtdoor Kasé5 » zo feb 28, 2021 11:41

Klopt helemaal Koen. Heb het kopiëren hier jaren geleden ook geprobeerd, één groot drama :( :( :( . Oorzaak zoek je eerst in de rest van het rantsoen, dan bij de koeien, klauwen, robots, roosters(zo opeens te glad), ventilatie, mineralen, voeren, mengwagen, loonwerker, postbode enz. Op het laatst het systeem verlaten, past niet bij MIJ :oops:
Doen wat je kunt. Als ze me morgen in een bloemenboetiek zetten wordt het ook armoe
van Dam af
Kasé5

Beroep: melkveehouder
Interesses: melkveehouderij en rekenmachientjes

Berichtdoor Schoonvelde » zo feb 28, 2021 12:54

Kasé5 schreef:Bedrijven die ik ken als echte CV-ers voeren ook allemaal veel zetmeel, sodagrain. Ik denk beetje systeem wat bij Cleanfield goed loopt. :yes:
Toch is het daarmee niet overal halleluja, tenminste i.c.m. robots. Hoog produktief in Friesland, jaarrond +40kg, loopt het voor geen meter. Ze vertelden dat ze met drie volwassen kerels de handen vol hebben aan 170 koeien/3robots :? :? . Gewoon veelsteveel ophalen.
Bedrijf hier met zelfde systeem draaide met oude Melkstal top, supertop. Zelfs met 2x daags nog 37 kg :!: :!: Heeft nu half jaar robots en het wíl niet lopen.
Ik vraag me dan toch af of die koeien zich wel happy voelen :?: :?:

40 liter halen we nog niet, nu 258 koeien op 4 robots. Dat is inderdaad teveel, maar komende jaar heel weinig vaarzen erbij dus ff zuinig op wat we hebben. Koeien selecteren zich komend jaar vanzelf wel naar die 55 koeien per robot, er dienen zich spontaan altijd weer kandidaten aan. Zolang de robots maar goed werken lopen de koeien prima op cv rantsoen, bij ons in ieder geval beter dan een jaar terug met een nep cv rantsoen.
Doe lekker waar je je goed bij voelt.
Schoonvelde

Beroep: Melkveehouder
Interesses: Brede interesse

Berichtdoor boer pieter » zo feb 28, 2021 16:14

Wat doe je nu dan anders en wat is het verschil met een nep cv randsoen
boer pieter

Beroep: veehouder
Interesses: vee houderij

Berichtdoor Kasé5 » zo feb 28, 2021 17:00

Denk dat ik ook nepper was :oops:
van Dam af
Kasé5

Beroep: melkveehouder
Interesses: melkveehouderij en rekenmachientjes

Berichtdoor Nix » zo feb 28, 2021 19:26

Ik denk dat je grondstoffen voorweken het belangrijkste is.(En voldoende lang). En niet te veel blind varen op vemmetjes en dve's.
Er zijn voedermiddelen waarbij aminozuren klakkeloos bij het ruweiwit zijn opgeteld.
Als iedereen aan zichzelf denkt, wordt aan iedereen gedacht
Nix

Beroep: tob-boer

Berichtdoor G.U. » ma maart 01, 2021 11:25

Een koe selecteert met haar neus. Als elke hap hetzelfde ruikt dan zal ze ook niet meer in het voer omroeren om nog een lekkerder hapje te zoeken. En daar ligt het geheim van het voorweken. Daardoor gaat alles hetzelfde ruiken en smaken.
Wâldgaren dairy
G.U.

Beroep: Boer

Berichtdoor Schoonvelde » ma maart 01, 2021 11:48

G.U. schreef:Een koe selecteert met haar neus. Als elke hap hetzelfde ruikt dan zal ze ook niet meer in het voer omroeren om nog een lekkerder hapje te zoeken. En daar ligt het geheim van het voorweken. Daardoor gaat alles hetzelfde ruiken en smaken.

Idd vooral goed voorweken minimaal 10 uur is belangrijk. Soms lukt t ff niet en dan zie je meteen dunnere mest. CV voeren werkt volgens mij het beste met sodagrain en dat deden we niet. Een paar jaar terug gestopt met cv voeren , nu een goede adviseur erbij en moet zeggen het loopt mooi. Voeren heel weinig brok meer in robots, veel zelf gemaakte sodagrain en raapschilfers.
We melken harder en de voerkosten zijn lager. De koeien lopen goed op de robot. Ik ben wel benieuwd hoe het hartje zomer loopt met warm weer, koeien krijgen uiteraard veel zetmeel nu.
Doe lekker waar je je goed bij voelt.
Schoonvelde

Interesses: Brede interesse

Berichtdoor john verhaar » ma maart 01, 2021 12:01

Hoeveel is veel zetmeel :?:
Vroeger had ik een hekel aan werken,maar nu kan ik er uren naar kijken
john verhaar

Beroep: dairyfarmer
Interesses: crossbreeding and dollars

Berichtdoor boer pieter » ma maart 01, 2021 12:55

Ik blijf er bij dat een koe een beetje in voer roert niet erg is zie je bij cv ook wel ,de kosten van extra lang mengen slijtage word voor het gemak ook vaak vergeten

Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk
boer pieter

Berichtdoor Henk » ma maart 01, 2021 13:44

Schoonvelde schreef:
40 liter halen we nog niet, nu 258 koeien op 4 robots. Dat is inderdaad teveel, maar komende jaar heel weinig vaarzen erbij dus ff zuinig op wat we hebben. Koeien selecteren zich komend jaar vanzelf wel naar die 55 koeien per robot, er dienen zich spontaan altijd weer kandidaten aan. Zolang de robots maar goed werken lopen de koeien prima op cv rantsoen, bij ons in ieder geval beter dan een jaar terug met een nep cv rantsoen.

Ik heb ff wat gemist denk :oops: Was jij niet juist je koeien soberder gaan voeren omdat je koos voor een lagere dagproductie :?:
Verstuurd vanaf mijn authentieke Terra SN 1009209 met nostalgietalk

http://www.hofvanpostel.com
Henk

Beroep: akkerbouw & zoogkoeien
Interesses: het gezin, al wat groeit en bloeit en Ruimtelijke Ordening

Berichtdoor Frans V » ma maart 01, 2021 14:33

Henk schreef:
Schoonvelde schreef:

Ik heb ff wat gemist denk :oops: Was jij niet juist je koeien soberder gaan voeren omdat je koos voor een lagere dagproductie :?:

Het blijft gewoon pompen of verzuipen :wink:
"spelen met goede kaarten kan iedereen. Maar met opgewektheid doorspelen als men slechte kaarten heeft- dat is levenskunst"
Frans V

Berichtdoor boer pieter » di maart 02, 2021 09:40

Als je er geen water bij doet verzuip je ook niet :lol:
boer pieter

Berichtdoor opelmanta » di maart 02, 2021 09:46

Schoonvelde schreef: nu een goede adviseur erbij en moet zeggen het loopt mooi. Voeren heel weinig brok meer in robots, veel zelf gemaakte sodagrain en raapschilfers.

Ies met een hoofdletter i?
pas er ook op dat de tegenstanders van eventuele complottheorien er op uit kunnen zijn om logica en verstand bij de verstandige mensen uit te zetten
opelmanta

Berichtdoor karst-jan » di maart 02, 2021 10:59

veel soda en raapschilfers.
is maar 1 onafhankelijke adviseur die dat doet. :mrgreen:
life is short, do crazy stuff.
viva la weidegang
karst-jan

Interesses: alles met boer

Berichtdoor Guus J » vr maart 05, 2021 10:33

karst-jan schreef:veel soda en raapschilfers.
is maar 1 onafhankelijke adviseur die dat doet. :mrgreen:

hoe hoog is je vet% nog? en totale kg v+e/koe?
Guus J
Moderator

Interesses: Ondernemen, voeding en fokkerij

VorigeVolgende

Keer terug naar Koe en voer