Boeren in Denemarken

Discussieer hier over alles wat te maken heeft met economie.

Moderator: Moderators

Re: Boeren in Denemarken

Berichtdoor wijnbergen » do apr 01, 2021 20:26

boer pieter schreef:Weet ik ook niet, hier wordt je als boer nog wel gewaardeerd, Zweden volgens mij ook wel ,Frankrijk weet ik niet veel van ,oost Duitsland is ook veel ruimte, tja iedereen moet het zelf weten, lijkt mij zelf niks om daar te wonen

Zweden lijkt mij ook wel, Duitsland is veel te bureaukratisch, nog wel 10 keer erger als in NL denk ik.
wijnbergen

Interesses: Jersey

Berichtdoor jan.nl » do apr 01, 2021 22:15

Gerben77 schreef:
Kan je heel eind volgen pieter (y) , dan blijft de vraag welk land het nu in de EU het interessant is om naar toe te emigreren.
Ik zie ook in bijv Frankrijk mooie melkveebedrijven te koop staan.[/quote

Belangrijkste is wat voor ondernemer ben je,en in wel land wil je leven,want boeren kan je overal.Maar over het algemeen gaan de meesten naar Denemarken en Frankrijk een enkeling.Portugal is ook in trek geweest maar door de erg warme zomer is het geen geschikt land voor melkvee, land & voer is daar erg duur.Frankrijk is goedkoop en ruim
met een lekker klimaat ,volgens mij kan je er goedkoop melken,mits je je aan de Fransen aanpast... :wink: Oost Europa is voor de echte ondernemers (met lef) en kan er nog grootschalig melkvee houden.Aanpassen aan de bevolking en af en toe flink de plaatselijke sportclub flink sponsoren.Misschien dat de toekomst in Oekraine ligt of Rusland,maar dan zal er eerst een mens vriendelijker club in kremlin moeten zitten. :|
jan.nl

Beroep: boer&recreatie
Interesses: vrije tijd ,sport & koeien

Berichtdoor jvt » vr apr 02, 2021 08:35

jan.nl schreef:
Gerben77 schreef:
Kan je heel eind volgen pieter (y) , dan blijft de vraag welk land het nu in de EU het interessant is om naar toe te emigreren.

Belangrijkste is wat voor ondernemer ben je,en in wel land wil je leven,want boeren kan je overal.Maar over het algemeen gaan de meesten naar Denemarken en Frankrijk een enkeling.Portugal is ook in trek geweest maar door de erg warme zomer is het geen geschikt land voor melkvee, land & voer is daar erg duur.Frankrijk is goedkoop en ruim
met een lekker klimaat ,volgens mij kan je er goedkoop melken,mits je je aan de Fransen aanpast... :wink: Oost Europa is voor de echte ondernemers (met lef) en kan er nog grootschalig melkvee houden.Aanpassen aan de bevolking en af en toe flink de plaatselijke sportclub flink sponsoren.Misschien dat de toekomst in Oekraine ligt of Rusland,maar dan zal er eerst een mens vriendelijker club in kremlin moeten zitten. :|

Laten we eerlijk zijn, er zijn drie redenen waarom er meer emigranten naar denemarken gaan dan naar frankrijk..

Met voorsprong op 1...je kunt je daar in begin met Engels redden, is voor velen een pluspunt want Frans is gewoon geen gemakklijke taal. Op 2 willen veel graag een groot bedrijf, al is het maar om aan de achterblijvers in nederland te laten zien dat ze ineens paar honderd koeien meer kunnen melken, dat lukt in denemarken een stuk makkelijker dan in frankrijk en op 3 is dat er vaak al wat meer nederlandse kennissen in Denemarken aan het boeren zijn. Overal is er wel wat, maar het is niet altijd het puur agrarische wat doorslag geeft. Maar de jonge ondernemer met durf moet gewoon de EU verlaten en direct door naar Oekraine en rusland, mbt kremlin, poetin mag dan redelijk corrupt zijn, maar zeker niet dement, terwijl het lijkt of ze daar in den Haag daar juist wel behoorlijk last van hebben...
die belgen zijn zo dom nog niet...
jvt

Beroep: crisismanager en melkveehouder
Interesses: koeien, buitenland, gemeentepolitiek, gezinnetje enz

Berichtdoor jvt » vr apr 02, 2021 08:36

jan.nl schreef:
Gerben77 schreef:

Laten we eerlijk zijn, er zijn drie redenen waarom er meer emigranten naar denemarken gaan dan naar frankrijk..

Met voorsprong op 1...je kunt je daar in begin met Engels redden, is voor velen een pluspunt want Frans is gewoon geen gemakklijke taal. Op 2 willen veel graag een groot bedrijf, al is het maar om aan de achterblijvers in nederland te laten zien dat ze ineens paar honderd koeien meer kunnen melken, dat lukt in denemarken een stuk makkelijker dan in frankrijk en op 3 is dat er vaak al wat meer nederlandse kennissen in Denemarken aan het boeren zijn. Overal is er wel wat, maar het is niet altijd het puur agrarische wat doorslag geeft. Maar de jonge ondernemer met durf moet gewoon de EU verlaten en direct door naar Oekraine en rusland, mbt kremlin, poetin mag dan redelijk corrupt zijn, maar zeker niet dement, terwijl het lijkt of ze daar in den Haag daar juist wel behoorlijk last van hebben...
die belgen zijn zo dom nog niet...
jvt

Beroep: crisismanager en melkveehouder
Interesses: koeien, buitenland, gemeentepolitiek, gezinnetje enz

Berichtdoor Hans van Bergen » vr apr 02, 2021 10:38

Koeien kalveren en kou vind ik altijd een zeer slechte combinatie. Net als hitte en droogte natuurlijk. Geemigreerde boeren werken altijd nog een stapje extra om succes te halen en dus is sociaal extra belangrijk dus lijkt het me nogal dom om in een hottentottenland e gaan zitten. Daarnaast is afzet het allerbelangrijkst.
Atlantic heeft 110 klauwgezondheid en zijn dochters hebben 35% minder klauwproblemen. Paramount 96 en zijn dochters hebben 7% meer klauwproblemen. Bron Digiklauw :D
Hans van Bergen

Beroep: veehouder
Interesses: melkveehouderij, 1 specefieke vrouw

Berichtdoor G.U. » vr apr 02, 2021 16:27

Koeien kunnen juist heel erg goed met kou overweg. Hitte daarentegen niet. Als je maar wat knap voer kunt verbouwen dan is er al veel mogelijk mi
Wâldgaren dairy
G.U.

Beroep: Boer

Berichtdoor Talis » za apr 03, 2021 08:55

G.U. schreef:Koeien kunnen juist heel erg goed met kou overweg. Hitte daarentegen niet. Als je maar wat knap voer kunt verbouwen dan is er al veel mogelijk mi

beide niet ideaal.. als koe wat zwaar kalft oid. dan kan kou ook funest zijn omdat opname onder druk komt te staan. krijg je koe ook niet op de rit
Talis

Berichtdoor G.U. » za apr 03, 2021 09:26

Talis schreef:
G.U. schreef:Koeien kunnen juist heel erg goed met kou overweg. Hitte daarentegen niet. Als je maar wat knap voer kunt verbouwen dan is er al veel mogelijk mi

beide niet ideaal.. als koe wat zwaar kalft oid. dan kan kou ook funest zijn omdat opname onder druk komt te staan. krijg je koe ook niet op de rit

Als ze maar blijven herkauwen. Dat is de kachel.
Wâldgaren dairy
G.U.

Berichtdoor Poekske » za apr 03, 2021 19:12

G.U. schreef:
Talis schreef:

Als ze maar blijven herkauwen. Dat is de kachel.

Gooi alles maar es open alst min 15 is.
Poekske

Berichtdoor boer pieter » za apr 03, 2021 20:29

Inderdaad en nog een beetje wind er bij kunnen ze nog zo veel vreten maar dan hebben ook koeien het koud
boer pieter

Interesses: vee houderij

Berichtdoor G.U. » za apr 03, 2021 20:35

Je gaat ze met tien graden ook niet op de tocht zetten :? dan met vrieskou ook niet. Zelf gaan ze ook uit de wind staan als ze de kans hebben.
Wâldgaren dairy
G.U.

Berichtdoor Flyinghollander » ma apr 05, 2021 04:21

Poekske schreef:
G.U. schreef:Als ze maar blijven herkauwen. Dat is de kachel.

Waarom zou je dat doen? Dus vanwaar de opmerking? Warmte kan je wel creëren voor zo'n koe, deken erover. Het is meer voor de mens lastig, maar de koeien gedijen goed
Flyinghollander

Berichtdoor Poekske » ma apr 05, 2021 05:00

Flyinghollander schreef:
Poekske schreef:

Waarom zou je dat doen? Dus vanwaar de opmerking? Warmte kan je wel creëren voor zo'n koe, deken erover. Het is meer voor de mens lastig, maar de koeien gedijen goed

Gu beweert dat koeien zich dan opperbest voelen. Dus boven de - 15 kan je alles toch opzetten? Zal hij het wel zien.
Poekske

Berichtdoor Hindrik » ma apr 05, 2021 07:01

Flyinghollander schreef:
Poekske schreef:

Gu beweert dat koeien zich dan opperbest voelen. Dus boven de - 15 kan je alles toch opzetten? Zal hij het wel zien.[/quote]

Volgens mij is het een bepaalde slager die alles open wil zetten bij min 15
Gu stelt gewoon dat een koe best goed tegen kou kan zolang de kachel maar blijft branden en dat je zelf bij kou ook niet op de wind gaat staan.
Kou kost wat extra energie omdat ze meer gaan vreten, hitte kost koe/melk/vb/vlees omdat ze minder gaan vreten
Mei freonlike groetnis: Hindrik
Hindrik

Beroep: Veehouder

Berichtdoor boer pieter » ma apr 05, 2021 08:23

Zal allemaal wel maar als het goed koud is hebben koeien er ook wel last van vooral hier in dk waar veel mensen open stallen hebben

Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk
boer pieter

Interesses: vee houderij

VorigeVolgende

Keer terug naar Koe en economie