Boer zoekt vrouw (deel 3)

Bespreek hier onderwerpen die niet direct met veeteelt te maken hebben.

Moderator: Moderators

Re: Boer zoekt vrouw (deel 3)

Berichtdoor Henk » vr maart 19, 2021 13:43

Gisteren vonden we Boerin Steffie met Roel in de uitgewoonde camper van Yvon. Ze bleven nog effe in DK want ze gingen naar het neusje van de zalm in de paardelarij :yes: Een gigantisch en poepsjiek complex met 600 paarden :o
Ik moest effe heul snel rekenen maar volgens mij zette ze daar per dag aan sperma zo'n € 15.000.000 om :shock:
Steffie liet de paardenbaron een filmpje zien van dr hengst Hennessy. Hij wilde 'm graag kopen :yes: Ben benieuwd of de transactie is doorgegaan of niet.
Yvon trachtte Steffie uit te horen of de waarde van Hennessy nou 1 huis was of meerdere huizen.
Steffie hield wijselijk dr mond :mrgreen:

Ze gongen ook nog naar een NL echtpaar daro met 600 melkkoeien met 9 Lely botjes. In het efkes dat ze er waren konden ze 2x meehelpen met een kalfkoe :D
Enkele jaren geleden trouwens nog een drama op die farm. Een medewerkster had bij een botje per ongeluk een vat reinigingsmiddel op de uiersprayer aangesloten. De koeien vlogen na het melken de robot uit :shock:
Hadden ze nu 91 of 191 koeien moeten laten afmaken?... :?
Verstuurd vanaf mijn authentieke Terra SN 1009209 met nostalgietalk

http://www.hofvanpostel.com
Henk

Beroep: akkerbouw & zoogkoeien
Interesses: het gezin, al wat groeit en bloeit en Ruimtelijke Ordening

Berichtdoor jan.nl » vr maart 19, 2021 13:57

Henk schreef:Gisteren vonden we Boerin Steffie met Roel in de uitgewoonde camper van Yvon. Ze bleven nog effe in DK want ze gingen naar het neusje van de zalm in de paardelarij :yes: Een gigantisch en poepsjiek complex met 600 paarden :o
Ik moest effe heul snel rekenen maar volgens mij zette ze daar per dag aan sperma zo'n € 15.000.000 om :shock:
Steffie liet de paardenbaron een filmpje zien van dr hengst Hennessy. Hij wilde 'm graag kopen :yes: Ben benieuwd of de transactie is doorgegaan of niet.
Yvon trachtte Steffie uit te horen of de waarde van Hennessy nou 1 huis was of meerdere huizen.
Steffie hield wijselijk dr mond :mrgreen:

Ze gongen ook nog naar een NL echtpaar daro met 600 melkkoeien met 9 Lely botjes. In het efkes dat ze er waren konden ze 2x meehelpen met een kalfkoe :D
Enkele jaren geleden trouwens nog een drama op die farm. Een medewerkster had bij een botje per ongeluk een vat reinigingsmiddel op de uiersprayer aangesloten. De koeien vlogen na het melken de robot uit :shock:
Hadden ze nu 91 of 191 koeien moeten laten afmaken?... :?

Dacht van 168,maar erg veel in ieder geval.Maar is bij meerdere boeren gebeurd ,meestal haastig vervangen en niet goed opletten.
Dierenleed en schade is enorm. :yes:
jan.nl

Beroep: boer&recreatie
Interesses: vrije tijd ,sport & koeien

Berichtdoor boer pieter » vr maart 19, 2021 15:17

Ik had liever gezien dat ze bij boeren langs waren gegaan die alles zelf op hadden gebouwd ipv met een boot vol geld hier komen ,geeft een heel vertekend beeld :yes:
boer pieter

Beroep: veehouder
Interesses: vee houderij

Berichtdoor Poekske » vr maart 19, 2021 15:28

Daarom moeten ze ook stoppen met reinigingsmiddel op dezelfde plaats te zetten met dipmiddel. Zet het in een ander lokaal. Basisch reinigingsmiddel is veel te gevaarlijk zeker als het geen zeer doet als je het opje armen krijgt :oops:
Poekske

Berichtdoor kobonde » vr maart 19, 2021 18:37

Poekske schreef:Daarom moeten ze ook stoppen met reinigingsmiddel op dezelfde plaats te zetten met dipmiddel. Zet het in een ander lokaal. Basisch reinigingsmiddel is veel te gevaarlijk zeker als het geen zeer doet als je het opje armen krijgt :oops:

Naar mij veteld is zit bij Lely alles in de de zeldfe kleur vaten. Bij Delaval heb je verschillede kleuren vaten afhankelijk van
wat er in zit.

Vond trouwens ook jammer dat ze niet bij iemand geweest zijn die met weinig gestart is, Inplaats van een uitgekochte.

Die Andreas Helgstrom, zit hier niet zo ver vandaan ben er weleens geweest die boert goed met zijn paarden, maakt
tientallen miljoenen winst elk jaar.

Ik denk dat Jan het nog wel zwaar gaat krijgen op Større Fuglsang, op de foto,s zit het er mooi uit. Maar door alle
automatisering zijn de onderhouds kosten gigantische. Het voersysteem is versleten en de robots al 12 jaar oud.
De man die het heeft gebouwd is er faliet gegaan, omdat hij in 2008 veel dure grond gekocht heeft, en degene die
er nu op zat is faliet gegaan door de hoge onderhouds en voer kosten. In die hoek heb je relativ veel matige kvaliteit
grond. Maar ik wens hem veel sukses toe met het projekt.
kobonde

Beroep: Veehouder
Interesses: Vrouwen en koeien

Berichtdoor MarcB » vr maart 19, 2021 18:47

kobonde schreef:Vond trouwens ook jammer dat ze niet bij iemand geweest zijn die met weinig gestart is, Inplaats van een uitgekochte.

Die Andreas Helgstrom, zit hier niet zo ver vandaan ben er weleens geweest die boert goed met zijn paarden, maakt
tientallen miljoenen winst elk jaar.

Jammer dat ie bij Blue horse vertrokken is. Anders waren die ook uit de rooie cijfers geraakt.
Blue horse is de hobby van de Lego eigenaar.
MarcB

Beroep: melkveehouder
Interesses: economie en alles wat er bij komt kijken

Berichtdoor jan.nl » vr maart 19, 2021 21:12

boer pieter schreef:Ik had liever gezien dat ze bij boeren langs waren gegaan die alles zelf op hadden gebouwd ipv met een boot vol geld hier komen ,geeft een heel vertekend beeld :yes:

Maakt wel wat uit natuurlijk,maar is geen garantie dat alles goed gaat,ook als je veel eigen geld meeneemt moet er rendabel worden gedraaid toch :?:
jan.nl

Berichtdoor hulsteins » vr maart 19, 2021 21:18

verwende kinderen ken ik ook moeilijk uitstaan
dat is mijn mening
hulsteins

Beroep: opportunist
Interesses: hooi én stro maar weer

Berichtdoor kobonde » za maart 20, 2021 09:23

jan.nl schreef:
boer pieter schreef:Ik had liever gezien dat ze bij boeren langs waren gegaan die alles zelf op hadden gebouwd ipv met een boot vol geld hier komen ,geeft een heel vertekend beeld :yes:

Maakt wel wat uit natuurlijk,maar is geen garantie dat alles goed gaat,ook als je veel eigen geld meeneemt moet er rendabel worden gedraaid toch :?:

Tja, wat is jouw definitie van rendabel draaien, Dat heeft niks met je EV te maken. Het rendement is het bedrijfsresultaat voor rente/balanswaarde. Als je veel EV hebt hoef je geen hoog rendement te maken, omdat je minder schuld hebt en een lage rente.
Doordat je al lang boert op een bedrijf dat je waarschijnlijk van je ouders hebt overgenomen, heb je een vertekent beeld van
hoe veel moeilijker het is om met weinig te beginnen op een bedrijf dat je in de vrije handel koopt of dat eerst een bedrijf dat
je in een familie handel gekocht hebt en daarna goed verkocht hebt. Nu is het DK zo als je zorgt onder de 70% VV te blijven
kun je heel goedkoop geld lenen, en als je een noodlijdend bedrijf koopt nog wel meer maar dan moet je daarna hard aflossen
en als dat niet lukt gaat de rente hard omhoog, dan kom in een negatieve spiraal of je krijgt het geld niet en bent daarna gedwongen je zelf falliet te verkaren. De bank heeft dan jouw EV geinkasseerd en zet het bedrijf weer te koop. Dit senario is al
tientallen jonge starters overkomen. Dus de banken zijn blij dat er weer intresse is van Nederlanders. Maar dat neemt niet weg dat er prima kansen zijn in DK, zo lang je je niet laat verleiden om te zwaar gefinacieerd te gaan zitten.
kobonde

Beroep: Veehouder
Interesses: Vrouwen en koeien

Berichtdoor jan.nl » za maart 20, 2021 10:54

kobonde schreef:
jan.nl schreef:

Tja, wat is jouw definitie van rendabel draaien, Dat heeft niks met je EV te maken. Het rendement is het bedrijfsresultaat voor rente/balanswaarde. Als je veel EV hebt hoef je geen hoog rendement te maken, omdat je minder schuld hebt en een lage rente.
Doordat je al lang boert op een bedrijf dat je waarschijnlijk van je ouders hebt overgenomen, heb je een vertekent beeld van
hoe veel moeilijker het is om met weinig te beginnen op een bedrijf dat je in de vrije handel koopt of dat eerst een bedrijf dat
je in een familie handel gekocht hebt en daarna goed verkocht hebt. Nu is het DK zo als je zorgt onder de 70% VV te blijven
kun je heel goedkoop geld lenen, en als je een noodlijdend bedrijf koopt nog wel meer maar dan moet je daarna hard aflossen
en als dat niet lukt gaat de rente hard omhoog, dan kom in een negatieve spiraal of je krijgt het geld niet en bent daarna gedwongen je zelf falliet te verkaren. De bank heeft dan jouw EV geinkasseerd en zet het bedrijf weer te koop. Dit senario is al
tientallen jonge starters overkomen. Dus de banken zijn blij dat er weer intresse is van Nederlanders. Maar dat neemt niet weg dat er prima kansen zijn in DK, zo lang je je niet laat verleiden om te zwaar gefinacieerd te gaan zitten.

Tja,als je geen rendement heb op je eigen ingebrachte euro,s dan is het de vraag of je goed bezig bent...
Jullie doen wel alsof boertjes in nl het vd ouders hebben gekregen,maar de werkelijkheid is iets anders....
Ten eerste zorgt de opvolger/ster dat het ouderlijk bedrijf voort gezet wordt en dat ook het pensioen aan de ouders geleidelijk wordt uitgekeerd...vaak wel eens onderbelicht hoe belangrijk ouders het vinden. :yes:
Volgende . is dat de opvolger/ster het bedrijf verder uit zal moeten bouwen om levensvatbaar te blijven,dat betekend in de praktijk dat een veebedrijf elk jaar minstens 3 tot 5 % moet groeien...
Even een praktijkvoorbeeld: hier nam ik 45 jaar geleden een bedrijf over van 50 koetjes met oude grupstallen met 25 ha grond eronder,nu is het 200mk met 80 ha eronder met nieuwe stallen,op een andere locatie . De investeringen gingen vele malen over de kop,tov overname ouder..
Dit is niet alleen bij ons het geval,want degene die dit niet heeft gedaan is er niet meer of zal alsnog verdwijnen....Maar neemt zeker niet weg dat ik veel respect heb voor jongelui die met helemaal nix beginnen :yes:
jan.nl

Berichtdoor MarcB » za maart 20, 2021 13:28

Jaja Jan. Allemaal goed en wel. Hier worden de bedrijven overgenomen aan marktwaarde, verkoop jij je boerderij voor grofweg 8 milj € aan je opvolger en praten we opnieuw.
MarcB

Beroep: melkveehouder
Interesses: economie en alles wat er bij komt kijken

Berichtdoor G.U. » za maart 20, 2021 15:14

Het is toch helemaal niet interessant om de helft van die 8 miljoen aan de fiscus te geven. Dan liet ik ze liever jn het bedrijf zitten
Wâldgaren dairy
G.U.

Beroep: Boer

Berichtdoor Poekske » za maart 20, 2021 15:35

G.U. schreef:Het is toch helemaal niet interessant om de helft van die 8 miljoen aan de fiscus te geven. Dan liet ik ze liever jn het bedrijf zitten

Vraag is hoeveel schuld er eerst moet afgelost worden nog
Poekske

Berichtdoor boer pieter » za maart 20, 2021 15:48

MarcB schreef:Jaja Jan. Allemaal goed en wel. Hier worden de bedrijven overgenomen aan marktwaarde, verkoop jij je boerderij voor grofweg 8 milj € aan je opvolger en praten we opnieuw.

Zo ist :yes:
boer pieter

Berichtdoor boer pieter » za maart 20, 2021 15:50

Die 5% groei zie je ook niet bij iedereen
boer pieter

VorigeVolgende

Keer terug naar Community