maaier met of zonder kneuzer?

Discussieer hier over alles wat te maken heeft met mechanisatie.

Moderator: Moderators

Maaier met kneuzer

Poll eindigt op wo apr 09, 2008 14:50

>
ja
27
61%
>
nee
17
39%

Totaal aantal stemmen : 44

Re: maaier met of zonder kneuzer?

Berichtdoor G.U. » za apr 10, 2021 14:19

Kan best goedkoper zijn om zelf te doen maar als dat betekend dat alle andere werk blijft liggen dan kan de afweging wel een beetje anders zijn. Tis natuurlijk ook maar vier of vijf keer per jaar maar toch.
Wâldgaren dairy
G.U.

Beroep: Boer

Berichtdoor Poekske » za apr 10, 2021 14:45

G.U. schreef:Kan best goedkoper zijn om zelf te doen maar als dat betekend dat alle andere werk blijft liggen dan kan de afweging wel een beetje anders zijn. Tis natuurlijk ook maar vier of vijf keer per jaar maar toch.

Uurtje vroeger opstaan, ipv uur binnen eten 3x per dag eet je op de trekker, savonds uurtje langer, en je plant tevoren in dat je die week niet veel ander werk hebt. Iedereen (behalve ik :mrgreen:) gaat toch op reis hoe doe je dat dan een week weg als je nog eens geen 2 dagen kan wat extra werk handelen?
Poekske

Berichtdoor Henk » za apr 10, 2021 15:42

Meeste bedrijven zijn zo opgezet dat de veehouder zelf de handen aardig vol heeft. Wanneer je net als Janpuntennel zo'n 200 koetjes helemaal in je uppie doet krijg je de dag een heel eindje volgekeuteld denk :yes:
Heb je dr zin aan dan vind je licht tijd om nog wat op het land te frotten. Zoek je het niet vind je nooit tijd. Door de jaren heen investeer je er dus ook niet meer in en ineens ben je 20 jaar weiter en heb je je schuur vol verroest antiek staan :mrgreen: en kom je zeker niet in de verleiding zelf te gaan prullen :wink:
Verstuurd vanaf mijn authentieke Terra SN 1009209 met nostalgietalk

http://www.hofvanpostel.com
Henk

Beroep: akkerbouw & zoogkoeien
Interesses: het gezin, al wat groeit en bloeit en Ruimtelijke Ordening

Berichtdoor Poekske » za apr 10, 2021 17:00

Ja maar bij bvb melker melken ze driedubbel en wel alles zelf doen. En anderen hebben minder cows
Poekske

Berichtdoor MarcB » za apr 10, 2021 17:22

Poekske schreef:Ja maar bij bvb melker melken ze driedubbel en wel alles zelf doen. En anderen hebben minder cows

Ja, maar met hoeveel mensen zetten ze het bedrijf rond.
MarcB

Beroep: melkveehouder
Interesses: economie en alles wat er bij komt kijken

Berichtdoor melker » za apr 10, 2021 17:27

Ja, dat komt omdat broer en zoon er lol aan hebben, zelf kom ik er helemaal niet aan toe. Laatste jaren melk ik middags niet meer en heb wat meer tijd maar blijft beperkt tot kleine spul. Blijft een uitdaging om alles zelf goedkoper te doen dan loonwerker, begint wel met zo weinig en goedkoop mogelijk materiaal :yes:
melker

Beroep: BOER
Interesses: alles

Berichtdoor Kasé5 » zo apr 11, 2021 11:04

Precies :yes: .En alle onderhoud zelf doen want als je een uur in de garage staat ben je weer een dag voor niks aan het werk :cry:

Maar wat GU zegt is ook een hele belangrijke; tijd goéd besteden.
Toen we zelf mesten liep ik tijdens het volzuigen altijd over de voergang te pareren; toen praatte ik het zelf doen goec met goeie tochtigheidscontrole :mrgreen: Als ik dan een koe zag die zich niet helemaal happy voelde moest ik de afweging maken of ik aan het docteren ging of toch doorreed met mesten want ik wou er graag nog een tank of wat uit hebben. Dan besliste ik vaak uit emotie en niet met verstand :|
van Dam af
Kasé5

Interesses: melkveehouderij en rekenmachientjes

Berichtdoor melker » zo apr 11, 2021 21:21

Je kan ook overdrijven, hoe minder je in stal komt hoe scherper je wordt :yes:
melker

Beroep: BOER
Interesses: alles

Berichtdoor jan.nl » ma apr 12, 2021 09:16

melker schreef:Je kan ook overdrijven, hoe minder je in stal komt hoe scherper je wordt :yes:

Waar wordt je dan scherp op :|
jan.nl

Beroep: boer&recreatie
Interesses: vrije tijd ,sport & koeien

Berichtdoor Henk » ma apr 12, 2021 13:24

Lijkt mij dat je 's morgens vroeg die zieke koe al hebt gezien en behandeld...Neem tenminste aan dat je 's morgens begint met de atentielijsten en rondje boxen, wanneer je met botjes melkt, en dan ontdek je meteen die koe die niet fit is...
Heb je de rest van de dag nog tijd om te werken :yes:

Snap Melker zn opmerking wel, al stelt ie het wel heul scherp :lol:
Ik hoor en lees zo vaak over jonge gasten die 'de hele dag op stal' zijn. En daar hebben ze een dagtaak aan blijkbaar :yes:
Geen idee wat ze er de hele dag doen, of je moet er net als Melker een 400-500 hebben lopen, dus mij klinkt het een beetje in de oren als jezelf verstoppen voor het werk :D :wink:
Verstuurd vanaf mijn authentieke Terra SN 1009209 met nostalgietalk

http://www.hofvanpostel.com
Henk

Beroep: akkerbouw & zoogkoeien
Interesses: het gezin, al wat groeit en bloeit en Ruimtelijke Ordening

Berichtdoor john verhaar » ma apr 12, 2021 13:30

Die zal ik onthouden Henk :D verstoppen voor het werk (y)
Vroeger had ik een hekel aan werken,maar nu kan ik er uren naar kijken
john verhaar

Beroep: dairyfarmer
Interesses: crossbreeding and dollars

Berichtdoor Richt » ma apr 12, 2021 13:35

Henk schreef:Lijkt mij dat je 's morgens vroeg die zieke koe al hebt gezien en behandeld...Neem tenminste aan dat je 's morgens begint met de atentielijsten en rondje boxen, wanneer je met botjes melkt, en dan ontdek je meteen die koe die niet fit is...

Ik hoor en lees zo vaak over jonge gasten die 'de hele dag op stal' zijn. En daar hebben ze een dagtaak aan blijkbaar :yes:
Geen idee wat ze er de hele dag doen, of je moet er net als Melker een 400-500 hebben lopen, dus mij klinkt het een beetje in de oren als jezelf verstoppen voor het werk :D :wink:

Ja dat is idd wel iets dat mij ook opvalt, goed we hebben hier maar 150 MK, met pa en ik, en moeder doet kalver tot 3 maand, maar buiten melk tijden, elke 2de week 1 ochtend dracht controle en elke 4de week een ochtend of middag de klauw bekapper niet extreem veel in de stal te doen heb ik het idee, koetjes vreten, liggen, herkauwen, wat je daar hele dag moet weet ik ook niet echt.
Maar toch is er elke dag genoeg te doen en vervelen we ons niet :lol:
Richt

Beroep: Melkveehouder
Interesses: veehouderij, landbouw algemeen, techniek

Berichtdoor jan.nl » ma apr 12, 2021 18:22

Henk schreef:Lijkt mij dat je 's morgens vroeg die zieke koe al hebt gezien en behandeld...Neem tenminste aan dat je 's morgens begint met de atentielijsten en rondje boxen, wanneer je met botjes melkt, en dan ontdek je meteen die koe die niet fit is...

Je heb als het goed is niet elke dag een zieke koe :wink: ,maar hier worden bijna elke dag koeien of pinken geinsemineerd,dan moet je ze ook zien,ook met radar in de schuur is het oog meester :yes:
Tis ook niet nodig om met 200 mk zelf te gaan hobbelen op het land. :no:
Als ik trekker rijden heel leuk had gevonden had ik er loonwerk als 1e tak erbij gedaan (y)
jan.nl

Beroep: boer&recreatie
Interesses: vrije tijd ,sport & koeien

Berichtdoor hulsteins » ma apr 12, 2021 19:04

we zijn al weer aanbeland op 1 VAK per 500

vorige week zaten we op 0 x spuiten in de tarwe
dat is mijn mening
hulsteins

Beroep: opportunist
Interesses: hooi én stro maar weer

Berichtdoor Kasé5 » ma apr 12, 2021 21:07

Precies Hulllie, grote bakken onzin hier neerplanten en zelf niks gepresteerd (n) (n)
van Dam af
Kasé5

Interesses: melkveehouderij en rekenmachientjes

VorigeVolgende

Keer terug naar Koe en mechanisatie