Wat valt er te melden na de laatste MPR (Deel 3)

Discussieer hier over alles wat te maken heeft met melkproductie.

Moderator: Moderators

Re: Wat valt er te melden na de laatste MPR (Deel 3)

Berichtdoor Talis » zo dec 20, 2020 19:10

king schreef:
Talis schreef:
Flyinghollander schreef:en hoeveel doen het niet? Die ene weten we allemaal wel :wink:[/quote

Alles doet het uiteindelijk. Ik zal nooit een gezonde koe wegdoen na 1e of 2e lactatie. Ze geven op een gegeven moment altijd wel 9000 kg melk( Tussen de 800 en 850 kg v en e). Dat zit er genetisch gewoon wel in. Zelfs 6 jaar een halve blauwe aangemolken. Gaf in haar laatste lijsten ook gewoon 11000 kg melk in 305 dagen.

betwijfel of ze allemaal die 9000 halen ,maar die 800-850 kgve zeker niet :no: , da's nl bv 9000l met ruim 8,80 v+e of 10000 met 8% enz.
en er is nogal een verschil waarom sommigen het niet halen, maar als het gezonde koeien zijn zonder ook maar enige reden, worden ze hier uiteindelijk wel uitgeselecteerd, door ze gewoon gust te laten en dik de klep op.

Enne die piek van 25-30, of dat genoeg is hangt ook nogal af van de omstandigheden :roll: , o.a of je ze op tijd laat kalven, of dat je wacht totdat ze ruim 2 jaar zijn, wij vinden een afkalfleeftijd van 1.10-1.11 ideaal, dat zijn meestal de meest probleemloze vaarzen :idea:

oja hier ook een halve blauwe vaars aan de melk:305 8680 4,37 3,60 (y) , ben alleen bang, dat ze het niet tot 6e kalfs gaat schoppen, matig beenwerk (n)

was inderdaad een beetje te enthousiast. Tussen 750 en 800 dan..
zat even te kijken naar mijn mindere koeien. Nog 4e kalfs met 2e lijst van 580 kg v en e. en 3e lijst van 900 kg en 4e van 830 kg. Krijg haar niet meer drachtig. Verder sterke probleemloze koe. Zo heb ik wel meer. komt in de 3e lijst altijd goed. En anders in de 4e wel.
Talis

Berichtdoor Talis » zo dec 20, 2020 19:12

boer pieter schreef:Wat ik wel eens heb dat je een vaars hebt die wel een bult melk geeft maar dan als 2 kalfs koe tegen vallen ,niet erg maar dan heb je hoge verwachting maar pakt even anders uit ,en zo is er altijd wat :lol:

Dat is eigenlijk hier ook meer regel dan uitzondering. !e lijst van ruim 850kg tot ruim 900 kg v en e en dan daarna eigelijk dezelfde 2e lijst..
Talis

Berichtdoor Guus J » ma dec 21, 2020 07:11

Talis schreef:
boer pieter schreef:Wat ik wel eens heb dat je een vaars hebt die wel een bult melk geeft maar dan als 2 kalfs koe tegen vallen ,niet erg maar dan heb je hoge verwachting maar pakt even anders uit ,en zo is er altijd wat :lol:

Dat is eigenlijk hier ook meer regel dan uitzondering. !e lijst van ruim 850kg tot ruim 900 kg v en e en dan daarna eigelijk dezelfde 2e lijst..

bij zo'n vaars niet vergeten na dag 40 beginnen met insemineren :roll:
Guus J
Moderator

Beroep: Melkveehouder
Interesses: Ondernemen, voeding en fokkerij

Berichtdoor Talis » ma dec 21, 2020 07:34

Guus J schreef:
Talis schreef:

bij zo'n vaars niet vergeten na dag 40 beginnen met insemineren :roll:

Omdat??
Talis

Berichtdoor boer pieter » ma dec 21, 2020 07:40

Ja waarom ,ik probeer vaak koeien wel snel dr te maken,maar zo'n vaars laat ik juist wat langer lopen
boer pieter

Beroep: veehouder
Interesses: vee houderij

Berichtdoor h.groothuis » ma dec 21, 2020 08:18

Ik wacht met een vaars die op of onder de 2 jaar kalft en tegen de 40 liter geeft rustig tot 80/100 dagen met bevruchten :yes:

Vaarzen zijn erg persistent en anders zit je met droogzetten weer dat ze zo een 20 tot25 liter nog geven...groeien ze vaak ook wat beter uit en een betere conditie bij droogzetten.

koeien wel zo snel mogelijk drachtig maken en dat is bij ons vanaf dag 40....hoef geen kalf elk jaar 390 dagen goed genoeg.
h.groothuis

Berichtdoor G.U. » ma dec 21, 2020 09:09

Ik denk dat guus dat ironisch bedoelt... want wie gaat nou een vaars voor 40 dagen insemineren?
Wâldgaren dairy
G.U.

Beroep: Boer

Berichtdoor MarcB » ma dec 21, 2020 12:50

G.U. schreef:Ik denk dat guus dat ironisch bedoelt... want wie gaat nou een vaars voor 40 dagen insemineren?

Ongeacht productie beginnen we bij 38dgn te insemineren, vaarzen staan wel 60 dgn droog.
MarcB

Beroep: melkveehouder
Interesses: economie en alles wat er bij komt kijken

Berichtdoor Talis » ma dec 21, 2020 14:00

MarcB schreef:
G.U. schreef:Ik denk dat guus dat ironisch bedoelt... want wie gaat nou een vaars voor 40 dagen insemineren?

Ongeacht productie beginnen we bij 38dgn te insemineren, vaarzen staan wel 60 dgn droog.

laat je een boel melk liggen dus
Talis

Berichtdoor Guus J » ma dec 21, 2020 14:52

ja precies... waarom toch die vaarzen zo plagen? ze zijn altijd erg persistent... eerst veel werk om ze drachtig te krijgen en daarna om ze droog te krijgen: hier vreten ze 2e helft lactatie minste brok en hoogste gehaltes... en nee; niet hoogste kg v+e per dag, maar wel efficiënt. En laten we niet vergeten dat ze ook nog een deel groeien van hun voeropname
Guus J
Moderator

Beroep: Melkveehouder
Interesses: Ondernemen, voeding en fokkerij

Berichtdoor Talis » ma dec 21, 2020 15:13

Guus J schreef:

ja precies... waarom toch die vaarzen zo plagen? ze zijn altijd erg persistent... eerst veel werk om ze drachtig te krijgen en daarna om ze droog te krijgen: hier vreten ze 2e helft lactatie minste brok en hoogste gehaltes... en nee; niet hoogste kg v+e per dag, maar wel efficiënt. En laten we niet vergeten dat ze ook nog een deel groeien van hun voeropname

uhmmm ja waarom?? heb je pieter en mij erover gehoord dat we vroeg gaan insemineren dan?? ik insemineer goede vaarzen niet voor 100 dagen..
Talis

Berichtdoor kobonde » ma dec 21, 2020 15:59

MarcB schreef:

Heb je wel eens naar het drachtigheids percentage van de vroege insenimaties gekeken. Daar kijk je mooie overzicht
van trekken in dyrregistrering.
kobonde

Beroep: Veehouder
Interesses: Vrouwen en koeien

Berichtdoor boer pieter » ma dec 21, 2020 18:09

Kijk deze vaars is nu bijna 400 dagen aan de melk en moet over een maand droog en geeft nog steeds een kleine 25 liter maar is ook 4 keer geinsemineert dus laat ik ze nu toch wat langer lopen voor ik ze insemineer het ligt ook wel een beetje aan het beestje zelf er is niet één bedrijf gelijk de vaarsen die niet veel melk geven worden snel dr gemaakt worden ook vaak sneller drachtigAfbeelding

Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk
boer pieter

Beroep: veehouder
Interesses: vee houderij

Berichtdoor Poekske » ma dec 21, 2020 18:16

Ze ziet eruit als 2jaar oud :shock: :oops: geen brede body ook lijkt me?
Poekske

Berichtdoor Flyinghollander » ma dec 21, 2020 18:33

boer pieter schreef:Kijk deze vaars is nu bijna 400 dagen aan de melk en moet over een maand droog en geeft nog steeds een kleine 25 liter maar is ook 4 keer geinsemineert dus laat ik ze nu toch wat langer lopen voor ik ze insemineer het ligt ook wel een beetje aan het beestje zelf er is niet één bedrijf gelijk de vaarsen die niet veel melk geven worden snel dr gemaakt worden ook vaak sneller drachtigAfbeelding

Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk

je kan toch niet de keuze maken op 1 dier? Dat is zoiets als de lockdown gaat weg bij 0 positieve besmettingen per dag :roll:
Flyinghollander

VorigeVolgende

Keer terug naar Koe en melken