Boeren in Denemarken

Discussieer hier over alles wat te maken heeft met economie.

Moderator: Moderators

Re: Boeren in Denemarken

Berichtdoor boer pieter » vr apr 16, 2021 11:34

Kijk als je alles laat doen zo als ons voor 106 ha kost mij dat 50000euro dan heb ik mest rijden 4 keer maaien wiersen hakselen shovel op de bult en kunst mest strooien ,alleen ploegen doet mij buurman voor 50 euro per uur rond de 20 euro per ha zaai en maïs zit er ook bij in ,graan zaaien doet mijn buurman ook kost ook iets van 30 euro per ha ,maar als je het zelf wilt doen moet je eerst al die machines hebben plus een man plus een uurloon enz kun je het vele malen beter laten doen ,we doen wel eens een stukje maaien voor hooi maar verder meestal niet die 60 k in totaal kan ik beter in de stal verdienen lijkt mij ,bv klauwbekappen zelf melken gewoon alle dingen in en om stal doe ik zelf ,heb ook een groot erf neemt ook wel wat tijd , ook wil ik niet de hele dag aan het werk wezen :no:
boer pieter

Beroep: veehouder
Interesses: vee houderij

Berichtdoor wit » vr apr 16, 2021 11:54

loonwerk is wel erg goedkoop in DK ,dan kan alles zelf doen zeker niet recht gerekend worden :no:
je denkt dat je het weet , tot je weet dat je dat denkt
wit

Beroep: Melkveehouder

Berichtdoor MarcB » vr apr 16, 2021 12:22

Poekske schreef:Of loonwerk zoveel goedkoper is. En dan wel zelfde kwaliteit materiaal, niet zo een loodzware trekker en tank met 5 wielen int zelfde spoor...

Wat jij voorstelt gaat niet op. Als boer kan jij niet die hele grote machines, gps,.... niet recht rekenen. En de loonwerker gaat nooit investeren in te kleine machines.
MarcB

Beroep: melkveehouder
Interesses: economie en alles wat er bij komt kijken

Berichtdoor MarcB » vr apr 16, 2021 12:25

Ik ben bijna de helft meer kwijt als Pieter voor dezelfde ha. Maar bij mij zitten er ook de spuitmiddelen bij in en ook aankoop en levering van een 150 ton stro. En loonwerker doet alles bij mij.
MarcB

Berichtdoor Poekske » vr apr 16, 2021 13:24

Ja sorry maar dat gedrocht die ik zag op pieter zijn fb dat zou ik nooit moeten hebben! Tis dus goedkoop maar met een reden. En ploegen aan 50euro per uur tja dat is dan allesinds niet om iets te verdienen dat die buurman doet. En graan zaaien aan 30?...
Poekske

Berichtdoor MarcB » vr apr 16, 2021 15:28

Poekske schreef:Ja sorry maar dat gedrocht die ik zag op pieter zijn fb dat zou ik nooit moeten hebben! Tis dus goedkoop maar met een reden. En ploegen aan 50euro per uur tja dat is dan allesinds niet om iets te verdienen dat die buurman doet. En graan zaaien aan 30?...

Ik ben vrij zeker dat wij minder structuur schade aan ons land hebben omdat alles via vaste rijpaden gaat en uiteindelijk die zware machines minder schade veroorzaken omdat ze altijd via hetzelfde spoor rijden. En daarnaast zijn hier de percelen vele groter dan in België en kan er veel efficiënter gewerkt worden met grotere machines.
MarcB

Berichtdoor Poekske » vr apr 16, 2021 16:31

MarcB schreef:
Poekske schreef:Ja sorry maar dat gedrocht die ik zag op pieter zijn fb dat zou ik nooit moeten hebben! Tis dus goedkoop maar met een reden. En ploegen aan 50euro per uur tja dat is dan allesinds niet om iets te verdienen dat die buurman doet. En graan zaaien aan 30?...

Ik ben vrij zeker dat wij minder structuur schade aan ons land hebben omdat alles via vaste rijpaden gaat en uiteindelijk die zware machines minder schade veroorzaken omdat ze altijd via hetzelfde spoor rijden. En daarnaast zijn hier de percelen vele groter dan in België en kan er veel efficiënter gewerkt worden met grotere machines.

Vaste rijpaden en grote werkbreedte zal hier idd niet gaan, op sommige percelen kan je amper draaien
Poekske

Berichtdoor boer pieter » vr apr 16, 2021 16:51

Ik heb ook best veel geld geinvesteert in boom wallen rooien en grote perselen maken
boer pieter

Beroep: veehouder
Interesses: vee houderij

Berichtdoor hulsteins » vr apr 16, 2021 16:59

met een beetje mazzel krijg je binnenkort méér geld aan subsidie om ze weer te herplanten
dat is mijn mening
hulsteins

Beroep: opportunist
Interesses: hooi én stro maar weer

Berichtdoor Richt » za apr 17, 2021 11:41

boer pieter schreef:Ik heb ook best veel geld geinvesteert in boom wallen rooien en grote perselen maken

Mooi als dat kan, hier zijn sommige percelen zo lastig qua grondsoort dat drainage amper helpt, daar kun je dus geen sloot dicht maken :oops:
Richt

Beroep: Melkveehouder
Interesses: veehouderij, landbouw algemeen, techniek

Berichtdoor Poekske » za apr 17, 2021 12:20

Stap 1 sloten dicht.
Stap 2 draineren
Stap 3 diepte drainage
Stap 4, klagen dat het altijd te droog is en de overheid moet ingrijpen en betalen omdat er water tekort is...
Poekske

Berichtdoor W.A » za apr 17, 2021 14:56

Ik kan je wel ff uitleggen in stappen hoe het bij jullie gaat met de boerenstand.. Tenminste daar waar keren op het perceel amper lukt. Dat gaat ook never nooit een rendabele bedoening worden..

Verstuurd vanaf mijn SM-G398FN met Tapatalk
W.A

Beroep: Melkveehouder.
Interesses: Koetjes/economie

Berichtdoor Arno » za apr 17, 2021 19:23

Goed gedraineerde grond is veel minder droogtegevoelig dan ongedraineerde grond
Arno

Beroep: koeienmelker

Berichtdoor Poekske » za apr 17, 2021 20:06

Grondwaterpeil zakt ieder jaar en droogteschade wordt erger. Water loopt weg ipv in de grond
Poekske

Berichtdoor kobonde » zo apr 18, 2021 07:55

[quote="Poekske"]Grondwaterpeil zakt ieder jaar en droogteschade wordt erger. Water loopt weg ipv in de grond[/quote

Van grond die is ontwaterd met sloten en greppels loopt het water weg, maar bij drainage trekt het water in de grond
alleen als de grondwater stand te hoog komt er water uit de drains. Bij regen in de zomer houd de grond het water vast.
Daarnaast is de bewortelings diepte op gedraineerde grond veel groter.
kobonde

Beroep: Veehouder
Interesses: Vrouwen en koeien

VorigeVolgende

Keer terug naar Koe en economie