Problemen rondom het melken

Discussieer hier over alles wat te maken heeft met melkproductie.

Moderator: Moderators

Problemen rondom het melken

Berichtdoor Fries boertje » wo mei 12, 2021 19:07

Hallo,

Wij melken in een 2x12 zij aan zij melkstal met hudonk systeem van Gea, sinds 2007.
Het heeft nooit niet super geweest, maar de koeien komen maar slecht in de melkstal.
We hebben achter de melkstal een wachtruimte, daar kunnen een 24 koeien in, en dan is de rest van de wachtruimte tussen de boxen in. Vaak de eerste 1.5 groep komt er redelijk zelf in zonder dat je ze moet halen, maar de rest is echt drama, ookal staat de wachtruimte vol, en je laat er een nieuwe groep in dan komt er niet een in de melkstal. Bedrijf is vader en zoon, Vaders melkt 9 van de 10x, en ik doe het jongvee en het voeren onder melken, en zorg dat de wachtruimte vaak wat vol blijft. Maar we zijn er nu wel klaar mee, wachtruimte staat vol, maar koeien komen niet in de melkstal, dan kun je je geduld wel verliezen maar dat helpt ook niet, ja dan krijg je bange koeien..

Onder het melken, qua aftrappen van het melkstel, is op het moment een koe die het soms doet, verder valt het niet op dat de koeien veel aftrappen, en mesten in de melkstal valt ook redelijk mee, is meestal met het weglopen uit de melkstal. Want het lijkt me dat er zwerfstroom o.i.d op de melkstal staat dat de koeien dan het melkstel meer aftrappen en meer mesten?

Zijn er hier ook nog ideeen? Of zijn er bedrijven of mensen die onafhankelijk zijn die er verstand van hebben wat een probleem kan zijn. Vorige week is de melkstal nog doorgemeten voor de KOM door de dealer. Maar daar kwam ook niks verkeerds uit.
Want in mijn ogen, als een wachtruimte achter de melkstal vol staat, moeten de koeien toch wel de melkstal in willen. We voeren niet in de melkstal, is niet mogelijk vooral qua ruimte met het bouwen destijds.

Ik hoop op goede reactie's!

Groeten, Fries boertje
Fries boertje

Re: Problemen rondom het melken

Berichtdoor boer pieter » wo mei 12, 2021 19:40

Farm service Leeuwarden bellen en even vragen naar geert ,ik weet dat hij vaker mensen heeft geholpen met een Gea melkstal waar er ook problemen waren ,niet geschoten is altijd mis gewoon even bellen

Verstuurd vanaf mijn SM-T580 met Tapatalk
boer pieter

Beroep: veehouder
Interesses: vee houderij

Berichtdoor MarcB » wo mei 12, 2021 20:14

- Is de hele achterkant open zodat de koeien goed zicht hebben op de melkstal
- is er veel lawaai in de melkput
- gaat het beter als er een ander een langere tijd melkt en jullie niet in de buurt zijn
MarcB

Beroep: melkveehouder
Interesses: economie en alles wat er bij komt kijken

Berichtdoor G.U. » wo mei 12, 2021 21:28

Een wachtruimte waar 24 koeien in kunnen is niet erg groot. Misschien durven de koeien er niet goed in te lopen door nauwe doorgangen en daarna een haakse bocht maken? Koeverkeer is ook bij melkstallen wel in onderwerp wat vaak vergeten wordt maar wel degelijk belangrijk is om vlot te kunnen melken
Wâldgaren dairy
G.U.

Beroep: Boer

Berichtdoor Richt » wo mei 12, 2021 22:00

Een paar Fotos van de situatie zouden het wel makkelijker maken iets te kunnen zeggen.
Richt

Beroep: Melkveehouder
Interesses: veehouderij, landbouw algemeen, techniek

Berichtdoor Andre' » wo mei 12, 2021 22:08

Zit er een ringantenne van de koeherkenning bij de ingang? Zet die eens uit, en kijk wat er gebeurt.
We konden de koeien toen sturen ze liepen door (antenne uit ) of op de rem (antenne aan)
Andre'

Berichtdoor Arno » wo mei 12, 2021 23:16

Allemaal goede punten van voorgaande :yes: :yes:
Kan ook dat koeien gewoonweg uncomfortable zijn ,te krap bv ,of slechte voorbehandeling waardoor melken 1e paar minuten pijnlijk is.
Wij hadden het ook in onze ‘oude’ melkstal ,was allemaal veel te krap ,en veel teveel koeien erdoor waardoor melkers altijd in een hurry zijn wat koeien ook vervelend vinden ,dit leidde dat zowat de helft van elke groep erin gejaagd moest worden.
Nu ,met groepen van 400 plus ,hoeven we er meest niet meer als 1 of 2 in te jagen ,maakt melken een stuk relaxter. :yes:
Arno

Beroep: koeienmelker

Berichtdoor opelmanta » do mei 13, 2021 06:51

Ik ben gestopt met koeien ophalen. Nu haal ik nog nul tot vier laatste koeien op. Je kunt koeien vrij gemakkelijk aanleren dat er iemand achter hen hoort te staan voordat ze de melkstal inlopen. Het is ze ook weer af te leren.
pas er ook op dat de tegenstanders van eventuele complottheorien er op uit kunnen zijn om logica en verstand bij de verstandige mensen uit te zetten
opelmanta

Berichtdoor john jakobs » do mei 13, 2021 10:17

ben ik toch benieuwd hoe je ze dat geleerd heb
deze weidegang wordt financieel mede mogelijk gemaakt door ,, de koeien opstal boeren ,,
john jakobs

Interesses: koeien en techniek

Berichtdoor Richt » do mei 13, 2021 10:26

john jakobs schreef:ben ik toch benieuwd hoe je ze dat geleerd heb

Ja dat wil ik ook wel weten.
Wij hebben een 1+1 stal, een kant wachten de koeien, anderekant als ze klaar zijn met melken. Maar dan moet je wel om drijven en dan af en toe wat naar voren halen. Eerste 60 koeien komen wel van zelf, maar de laatste 60 moet je wel wat door drijven. De oud melkte koeien zijn vaak wat minder gehaast, verse koeien komen altijd wel vanzelf, en als die een keer niet vanzelf komen kun je zeker zijn dat ze iets onder de leden hebben.
Richt

Berichtdoor melker » do mei 13, 2021 13:21

Opdrijfhek met voldoende stroom er op en krachtvoer er in, als het dan niet wil voer je koeien veel te veel voor melken.
melker

Beroep: BOER
Interesses: alles

Berichtdoor wit » do mei 13, 2021 13:39

durven de koeien er niet in of zijn ze gewoon te lamlendig om te komen :?:
Zijn de koeien in de loop der jaren te groot geworden voor de melkstal :?:
Zonder opdrijfhek komen ze hier ook niet,en zeker niet als ze kort voor het melken nog gevoerd zijn.
Lokbrok in de melkstal heeft hier nooit gewerkt :no: opdrijfhek wel :yes:
je denkt dat je het weet , tot je weet dat je dat denkt
wit

Berichtdoor Fries boertje » do mei 13, 2021 14:35

Bedankt voor alle reactie' heb hier een paar foto's van de situatie.

@MarcB, zoals op de foto's te zien, is de melkstal open en kunnen de koeien alles wel zien volgens mij. Lawaai valt wel mee, je hoort de pulsators en het aansluiten van het melkstel, het enigste wat wel veel lawaai heeft, zijn de hekjes van het hek waar de koeien tussen gaan, als die omhoog gaat klappen die allemaal in een keer om. Dat heeft wel even lawaai.
@G.U. Opzich hoeven de koeien achter de melkstal niet haaksom, enkel bij het uitlopen moeten ze 2x haaksom. Wachtruimte is helaas niet groter, dat heb je als je in bestaande sitauatie verbouwd.
@Andre, er zit voor de koeherkenning idd een antenne die helemaal rond gaat idd, ook over de vloer.
@Arno, melkstal is inderdaad niet aan de ruime kant voor sommige koeien. Denk dat het grootste deel van de koeien er goed in kan staan, zijn een paar die wel krap is.
@Opelmanta, dan ben ik benieuwd hoe je dat kunt afleren

Op de foto kun je wel zien dat er een hoekwiel zit van de mestschuif, hoe dat anders kan zou ik niet weten. De schuif zelf is hier niet tijdens het melken.
Foto's:
Dit is aan de voorkant van de melkstal.
Afbeelding

Dit is vanuit de stal gezien, het hek draait naar mij toe zeg maar. draait 45 graden.
Afbeelding

Vanuit de wachtruimte gezien, richting de stal rest van de wachtruimte zit tussen de boxen in.
Afbeelding
Fries boertje

Berichtdoor boer pieter » do mei 13, 2021 15:01

Hoekwiel kun je gewoon een rubberen mat over heen gooien maar ik heb het zelf ook en mijn koeien geven er niks om ,als ik het zo bezie is het inderdaad wat krapjes
boer pieter

Beroep: veehouder
Interesses: vee houderij

Berichtdoor Richt » do mei 13, 2021 17:09

Wat Arno zij, ringantenne uit doen, en evt eerst eens meten op lekstroom bij inloop, en als
Die Antenne uit eens nog eens meten
Richt

Volgende

Keer terug naar Koe en melken