GRAS 2021

Discussieer hier over alles wat te maken heeft met voeding.

Moderator: Moderators

Re: GRAS 2021

Berichtdoor MelkboerLuc » zo jun 13, 2021 20:56

loonwerker vertelde dat er nu al erg natte kuilen van 2021 alweer opengemaakt worden en op het veld uitgereden worden.
Aan het eind komt alles goed en als het nog niet goed gekomen is dan is het gewoon nog het einde niet.
[b]onze verse nagelnieuwe website
---> Bedrijf
MelkboerLuc

Beroep: Melkveehouder
Interesses: Koeien + melk

Berichtdoor G.U. » zo jun 13, 2021 23:36

MelkboerLuc schreef:loonwerker vertelde dat er nu al erg natte kuilen van 2021 alweer opengemaakt worden en op het veld uitgereden worden.

Dat is toch gewoon om te janken. Geduld wordt een steeds zeldzamere eigenschap blijkbaar…
Wâldgaren dairy
G.U.

Beroep: Boer

Berichtdoor Jappie » ma jun 14, 2021 05:45

Natte kuil is niks mee, gewoon opmengen met droog spul. Uitgegroeide 1e snee past daar perfect bij. Maar idd mooiste is toch wel 30 % minimaal

Verstuurd vanaf mijn 5024F_EEA met Tapatalk
Alles wat je uitgegeven hebt pakt niemand je weer af!
https://www.facebook.com/bergsmadrain
Jappie

Beroep: Melkveehouder/ZZP-er

Berichtdoor Talis » ma jun 14, 2021 14:36

G.U. schreef:
MelkboerLuc schreef:loonwerker vertelde dat er nu al erg natte kuilen van 2021 alweer opengemaakt worden en op het veld uitgereden worden.

Dat is toch gewoon om te janken. Geduld wordt een steeds zeldzamere eigenschap blijkbaar…

Nee dat is perfect. Er moet wel handel blijven in graskuilen.. Anders raken we de balen niet meer kwijt..
Talis

Berichtdoor Henk » ma jun 14, 2021 19:16

Jappie schreef:Natte kuil is niks mee, gewoon opmengen met droog spul. Uitgegroeide 1e snee past daar perfect bij. Maar idd mooiste is toch wel 30 % minimaal

Op internet gaat n filmpje rond van een grote zeiknatte graskuil die doormidden gescheurd is. Die hebben ze weer helemaal overgekuild. De gier loopt er met kuubs tegelijk uit :yes:
Verstuurd vanaf mijn authentieke Terra SN 1009209 met nostalgietalk

http://www.hofvanpostel.com
Henk

Beroep: akkerbouw & zoogkoeien
Interesses: het gezin, al wat groeit en bloeit en Ruimtelijke Ordening

Berichtdoor Poekske » ma jun 14, 2021 19:24

Henk schreef:
Jappie schreef:Natte kuil is niks mee, gewoon opmengen met droog spul. Uitgegroeide 1e snee past daar perfect bij. Maar idd mooiste is toch wel 30 % minimaal

Op internet gaat n filmpje rond van een grote zeiknatte graskuil die doormidden gescheurd is. Die hebben ze weer helemaal overgekuild. De gier loopt er met kuubs tegelijk uit :yes:

1 moesten zel zelfs niet gemaaid hebben dan. 2 als ze dan toch maaien bespaar je de hakselkosten en klepel het kapot of ploeg onder. 3 als je dan toch teveel verdient haksel het en voer het 4 weken later weer met de mestspreider uit... Welgeteld een goede week later is een periode gekomen van bijna 3 weken goed weer...
Poekske

Berichtdoor Kasé5 » ma jun 14, 2021 21:48

G.U. schreef:

Helemaal waar :yes:
Elk jaar verbaas ik er me weer over hoe panisch sommige van de huidige generatie boeren nog doet als de activiteit "grasmaaien" op het programma staat.
1. De echte zenuwpezen hebben niet het geduld om te wachten tot er fatsoenlijke snee staat. Moet zeggen dat deze groep dit jaar niet verkeerd gekozen hebben :wink:
2. Als het dan stralend weer is wordt er nog als een gek geschud want opa zei 60 jr geleden dat je je met grasmaaien heel druk moet maken :yes: :yes: . Dat opa op 5 liter bloeddruk werkte ipv met 10 meter werkbreedte dringt niet tot hun door blijkbaar.
3. Als het wel gaat regenen pakken sommigen het dan compleet met de volledige bui op want misschien blijft het wel een week 24/7 regenen. Vaak is het een dag later al de hele dag droog.... :cry:

Over de jaren heen zie je de druktemakers ook niet echt verder komen. Soms denk je wel eens, ze maken zich alleen naar om grasmaaien en vergeten het bedrijf :roll:
van Dam af
Kasé5

Beroep: melkveehouder
Interesses: melkveehouderij en rekenmachientjes

Berichtdoor boer pieter » di jun 15, 2021 04:43

Eerste gps met erg weinig graan vorige herfst gezaaid gras is wel goed opgekomen maar tarwe niet mooi spul voor de droge koeien, heb nog 7 ha gerst met nieuw gras er onder staat mooi komt allemaal wel weer goed Afbeelding

Verstuurd vanaf mijn SM-G398FN met Tapatalk
boer pieter

Beroep: veehouder
Interesses: vee houderij

Berichtdoor Poekske » di jun 15, 2021 08:02

boer pieter schreef:Eerste gps met erg weinig graan vorige herfst gezaaid gras is wel goed opgekomen maar tarwe niet mooi spul voor de droge koeien, heb nog 7 ha gerst met nieuw gras er onder staat mooi komt allemaal wel weer goed Afbeelding

Is dat dan bemest geweest pieter dit jaar?
Poekske

Berichtdoor Henk » di jun 15, 2021 09:06

boer pieter schreef:Eerste gps met erg weinig graan vorige herfst gezaaid gras is wel goed opgekomen maar tarwe niet mooi spul voor de droge koeien, heb nog 7 ha gerst met nieuw gras er onder staat mooi komt allemaal wel weer goed Afbeelding

Mixteelten blijf ik moeilijk vinden. De theorie is simpel :yes: maar de uitwerking weerbarstiger. Heb enkele jaren gras/erwten geteeld. Beide percelen in dezelfde verhouding gezaaid. Het ene perceel overheerste het gras, op het ander de erwten.
Gras met gerst ook vaker geteeld. Vind ik net wat eenvoudiger :yes:
Verstuurd vanaf mijn authentieke Terra SN 1009209 met nostalgietalk

http://www.hofvanpostel.com
Henk

Beroep: akkerbouw & zoogkoeien
Interesses: het gezin, al wat groeit en bloeit en Ruimtelijke Ordening

Berichtdoor boer pieter » di jun 15, 2021 14:38

Poekske schreef:

Is dat dan bemest geweest pieter dit jaar?
Klein beetje km 150 kg n 27

boer pieter

Beroep: veehouder
Interesses: vee houderij

Berichtdoor melker » wo jun 30, 2021 18:22

Aanbod gras en balen is groot, prijzen weer op oude niveau en moet nog juli worden, najaarsgras wordt weer voor niks :yes:
melker

Beroep: BOER
Interesses: alles

Berichtdoor Poekske » wo jun 30, 2021 18:50

melker schreef:Aanbod gras en balen is groot, prijzen weer op oude niveau en moet nog juli worden, najaarsgras wordt weer voor niks :yes:

Al een pallet berenburg besteld?
Poekske

Berichtdoor Talis » wo jun 30, 2021 19:01

melker schreef:Aanbod gras en balen is groot, prijzen weer op oude niveau en moet nog juli worden, najaarsgras wordt weer voor niks :yes:

nou praat je jezelf naar de mond.. Je bent weer op zoek naar gratis gras. Elke week worden er nogal wat balen naar het zuiden getransporteerd. Vorige week zelf ook nog weer 72 balen verkocht a 40 euro..
Talis

Berichtdoor Poekske » wo jun 30, 2021 19:37

Talis schreef:

nou praat je jezelf naar de mond.. Je bent weer op zoek naar gratis gras. Elke week worden er nogal wat balen naar het zuiden getransporteerd. Vorige week zelf ook nog weer 72 balen verkocht a 40 euro..

Hoeveel heb je dan per kg gras nadat je de perskosten afgetrokken hebt? Najaarsgras wil niemand kopen
Poekske

VorigeVolgende

Keer terug naar Koe en voer