Onderhoud minimelker

Discussieer hier over alles wat te maken heeft met melkproductie.

Moderator: Moderators

Onderhoud minimelker

Berichtdoor G.U. » di jun 15, 2021 09:57

Ik heb een tweedehands minimelker op de kop getikt. Nu loopt het motortje goed. Manometer is kapot, moet nog even een nieuwe op. Maar nu komt het. Als die een paar minuten loopt dan begint die ineens zwaar te lopen. Heb de deksel er al vanaf gehad, de composiet plaatjes lijken aardig versleten. Hij maakt wel genoeg vacuüm maar het klinkt net als wil die steeds gaan vastlopen. Het is een droge pomp trouwens. Ik zal eerst eens zien of er nieuwe composiet plaatjes voor in de pomp te krijgen zijn. Misschien verhelpt dat het probleem
Wâldgaren dairy
G.U.

Beroep: Boer

Re: Onderhoud minimelker

Berichtdoor Schoonvelde » di jun 15, 2021 10:16

Niet te veel aan verspijkeren en tijd aan spenderen. Voor een 500 euro heb je een compleet nieuwe en kun je weer 7 jaar.
Doe lekker waar je je goed bij voelt.
Schoonvelde

Beroep: Melkveehouder
Interesses: Brede interesse

Berichtdoor Poekske » di jun 15, 2021 11:49

Wat moet je met zo een onding? Leg een simpele persluchtleiding of slang naar the place to be, en koop een simpele pot met pulsator. Die mini melkers wat een ambetant dingen. Molk indertijd liever een koe met de hand ipv dat dom karretje te pakken.
Poekske

Berichtdoor wit » wo jun 16, 2021 21:32

Poekske schreef:Wat moet je met zo een onding? Leg een simpele persluchtleiding of slang naar the place to be, en koop een simpele pot met pulsator. Die mini melkers wat een ambetant dingen. Molk indertijd liever een koe met de hand ipv dat dom karretje te pakken.

Minimelker had ik veel eerder aan moeten schaffen :yes:
Alle verse koeien eerste melking met de minimelker,net zo onmisbaar als m'n minishovel :wink:
je denkt dat je het weet , tot je weet dat je dat denkt
wit

Berichtdoor Poekske » wo jun 16, 2021 22:07

wit schreef:
Poekske schreef:Wat moet je met zo een onding? Leg een simpele persluchtleiding of slang naar the place to be, en koop een simpele pot met pulsator. Die mini melkers wat een ambetant dingen. Molk indertijd liever een koe met de hand ipv dat dom karretje te pakken.

Alle verse koeien eerste melking met de minimelker,net zo onmisbaar als m'n minishovel :wink:

Alstie beter werkt dan dat dom ding indertijd kan ik dat geloven maar mijn ervaring is (n)
Poekske

Berichtdoor Berjor » do jun 17, 2021 07:42

Poekske schreef:
wit schreef:

Alstie beter werkt dan dat dom ding indertijd kan ik dat geloven maar mijn ervaring is (n)

ik denk dat het aan jouw ervaring ligt. Een goede minimelker is toch onmisbaar, en even snel als een melkmachine
Berjor

Berichtdoor Henk » vr jun 18, 2021 12:39

wit schreef:Alle verse koeien eerste melking met de minimelker, net zo onmisbaar als m'n minishovel :wink:

:shock: vlgs mij is het een stukje werkverschaffing :| Lekker ouderwetsch weer door de knieën een koetje melken...
Naderhand voor één koetje dat ding weer helemaal zuiver maken...
Als je je verse koe niet bij het koppel durft te laten kun je er ook 'n robot-minimelker, het kalf :idea: een dag erbij laten :yes:
Verstuurd vanaf mijn authentieke Terra SN 1009209 met nostalgietalk

http://www.hofvanpostel.com
Henk

Beroep: akkerbouw & zoogkoeien
Interesses: het gezin, al wat groeit en bloeit en Ruimtelijke Ordening

Berichtdoor Arno » vr jun 18, 2021 13:10

:lol: :lol: (y)
Maar je hebtwel gelijk ,wij gebruikten lang geleden ook zon ding en dan ga je inderdaad allerlei werk verzinnen ervoor ,hebben al 10 jaar niet meer zon ding en nog geen dag gemist,dames gewoon lekkel in de melkstal melken ,veel makkelijker.
Arno

Beroep: koeienmelker

Berichtdoor Richt » vr jun 18, 2021 15:29

Arno schreef::lol: :lol: (y)
Maar je hebtwel gelijk ,wij gebruikten lang geleden ook zon ding en dan ga je inderdaad allerlei werk verzinnen ervoor ,hebben al 10 jaar niet meer zon ding en nog geen dag gemist,dames gewoon lekkel in de melkstal melken ,veel makkelijker.

Wij hebben wel zoon ding, als er 5 keer per jaar mee word gemolken is het al veel, koe gewoon bij volgende melkbeurt door de melkstal, eigenlijk geen problemen mee.

hooguit als er eens een koe is die echt niet de melkstal in komt of als we het echt niet aandurven, maar dan wel direct kijken wat er fout gaat in de droogstand. Is veelte omslachtig zoon ding. Onze heeft ook na 7-8mn problemen dat vacuüm niet meer goed wil, te laag, maar dat laten we maar zo, ding staat meestal toch te verstoffen.
Richt

Interesses: veehouderij, landbouw algemeen, techniek

Berichtdoor wit » vr jun 18, 2021 17:11

wil het liefst zo snel mogelijk na het kalven biest voor het kalf.
Dus de koe melken :yes:
Vroeger vaak met de hand een paar liter uitmelken.
Later koe door de melkstal om de biest uit te melken.
En nu de minimelker :yes:
Koe gekalfd :arrow: kalf in eenlingbox :arrow: koe in het voerhek :arrow: minimelker eronder :arrow: biest naar het kalf.
ieder doet het op zijn manier,maar dit bevalt mij (y)
wit

Berichtdoor Poekske » vr jun 18, 2021 17:18

Je vind dit systeem prima, maar als je bvb een dag weg bent, wat gebeurt dan?
Poekske

Berichtdoor king » vr jun 18, 2021 19:04

Henk schreef:
wit schreef:Alle verse koeien eerste melking met de minimelker, net zo onmisbaar als m'n minishovel :wink:

:shock: vlgs mij is het een stukje werkverschaffing :| Lekker ouderwetsch weer door de knieën een koetje melken...
Als je je verse koe niet bij het koppel durft te laten kun je er ook 'n robot-minimelker, het kalf :idea: een dag erbij laten :yes:

helemaal mee eens, hier gaan ze de eerstvolgende avondmelking door de melkstal, tot die tijd mooi kalvie erbij laten, gemak dient de mens
the sun looks like the afterlife in a battlefield after de rainfall
king

Beroep: veehouder
Interesses: fokkerij,sport,muziek

Berichtdoor wit » vr jun 18, 2021 19:47

Poekske schreef:Je vind dit systeem prima, maar als je bvb een dag weg bent, wat gebeurt dan?

Dan hanteert m'n vervanger dit systeem.
Of het kalf blijft wat langer bij de koe.
Kalft een koe 's nachtszal ze het ook alleen moeten doen, en is ze 's morgens de eerste die gemolken word :yes:
Met de minimelker :wink:
wit

Berichtdoor wit » vr jun 18, 2021 19:57

king schreef:
Henk schreef:

helemaal mee eens, hier gaan ze de eerstvolgende avondmelking door de melkstal, tot die tijd mooi kalvie erbij laten, gemak dient de mens

Heb hier wel koeien waar het wel wat lang gaat duren voordat het kalf genoeg biest op zal hebben.
En kalf kan hier aan de wandel gaan :arrow: moeders van streek,kalf in de stront,andere koeien ongerust.
Gebeurt weleens als een koe 's nachts gekalfd heeft.
Dus als het effe kan volgens protocol :arrow: koe snel uitgemolken,biest gecontroleerd,kalf op tijd genoeg biest,kalf drinkt beter uit speenemmer.
wit

Berichtdoor Poekske » vr jun 18, 2021 20:01

wit schreef:
Poekske schreef:Je vind dit systeem prima, maar als je bvb een dag weg bent, wat gebeurt dan?

Dan hanteert m'n vervanger dit systeem.
Of het kalf blijft wat langer bij de koe.
Kalft een koe 's nachtszal ze het ook alleen moeten doen, en is ze 's morgens de eerste die gemolken word :yes:
Met de minimelker :wink:

Dus eerst met dat onding melken en dan melken met de melkstal. :shock: goed elk zijn systeem maar ik als efficiëntie freak kom er groggy van :cheers:
Poekske

Volgende

Keer terug naar Koe en melken