Robotmelken (deel 9)

Discussieer hier over alles wat te maken heeft met melkproductie.

Moderator: Moderators

Re: Robotmelken (deel 9)

Berichtdoor edward28 » zo apr 25, 2021 19:51

Kasé5 schreef:Als Laval je goed bevalt gewoon nieuwe V300 erbij kopen :yes: .
Je geeft zelf al aan dat oude niks meer oplevert, klopt want die zijn zo duur in t onderhoud dat ze het verplaatsen en opnieuw opstarten niet waard zijn dus die mooi houden. Zijn meerdere bedrijven die oud en nieuw door elkaar gebruiken, gaat goed.
Begrijp dat je nu met één melkt, weet nu hoeveel je uitbreidt of wilt uitbreiden maar bij sommige is het onvoorstelbaar wat die nieuwe aan kan; Kennis heb een half jr na de ruil zijn 7.000 liter tank verruilt voor een 9.000 l !!!
Misschien kun je het dan na verloop van tijd toch weer met één aan en bespaar je flink op onderhoud :idea: . En als doorgroeien bij jullie wél interressant is kun je zelf gewoon het moment kiezen om de oude ook te ruilen.
Succes

We zijn in 5 jaar gegroeid van 70 naar 140 koeien, wordt tijd dat we nu 1 robot bij zetten, we kunnen dan nog zo een 10-15 koeien uitbreiden. Eeen prijsafslag van 85k naar 10 k exl melkpomp, compressor, leidingen is toch veel.
edward28

Berichtdoor Kasé5 » zo apr 25, 2021 20:03

Maar dan melk je toch niet met één robot :?:
van Dam af
Kasé5

Beroep: melkveehouder
Interesses: melkveehouderij en rekenmachientjes

Berichtdoor edward28 » zo apr 25, 2021 20:19

Kasé5 schreef:Maar dan melk je toch niet met één robot :?:

neje nog helft met visgraat.
edward28

Berichtdoor maistro » zo jul 18, 2021 07:42

Spijt van merkenwissel?
De overheid maakt spelregels die de logica van zuinig boeren onlogisch maakt.....
maistro

Berichtdoor Kasé5 » zo jul 18, 2021 12:38

Geen moment nee. Draait best.
Loop is nu veel beter mét weiden dan eerder zonder.
Zitten nu op 2,5 melking en swinters 2,8 tot 3.
Eerder hadden we in de zomer 2,2 of 2,3 nadat :!: :!: :!: we er veels te veel bijgejaagd hadden. Vakantievervanger is er wel eens helemaal klaar mee geweest in een warme periode.
Maar, zoals veel vaker gezegd, als het goed Draait met je huidige systeem dan niet veranderen :!: :!: Al mijn oud laval collega's hebben tspul inmiddels ok vervangen en zijn ook allen supercontent. Robottechniek maakt in 10 jr een vooruitgang te vergelijken met 40 jr ontwikkeling van auto's of trekkers
van Dam af
Kasé5

Berichtdoor maistro » zo jul 18, 2021 17:08

We gaan ook naar A5's
(Vanaf A2's)
De overheid maakt spelregels die de logica van zuinig boeren onlogisch maakt.....
maistro

Berichtdoor Kasé5 » zo jul 18, 2021 19:32

Volgens mij was je al wel 10 jr wat anders aan het overwegen, is het niet :?: :?:
De tijd heeft je echter wel naar een goede beslissing geholpen :yes:
van Dam af
Kasé5

Berichtdoor maistro » ma jul 19, 2021 07:44

Ja, ben die robots al een tijdje beu, teveel assistentie van mij bij oa hoge uiers maar ook teveel mislukkingen , verder technisch draait hij nog steeds relatief ok

Heb wel eens getwijfeld weer terug te gaan naar melkput , maar elk voordeel heb z'n nadeel, en nu ik zeer positieve verhalen hoor van nieuwe robots a5 Delaval denk ik wanneer ik weer gewoon ga melken elke dag spijt krijg
maistro

Berichtdoor Poekske » ma jul 19, 2021 07:52

Je hoort altijd de positieve verhalen van alles tot je er zelf mee werkt, is bij alles zo...
Poekske

Berichtdoor Mellek » di jul 20, 2021 14:53

Poekske schreef:Je hoort altijd de positieve verhalen van alles tot je er zelf mee werkt, is bij alles zo...

Misschien van dikke investeringen of om te verkopen, ja :yes:
Maar als je iets gaat doen wat hun niet doen of niks aan verdienen, zoals stalvoeren, weer gaan weiden, dan krijg je gelijk allemaal verhalen van 'niet doen, je kunt de helft van de koeien straks ophalen, sta je elke dag bij de smid, alles aan de dunne mest, ze vliegen je door de draad, elke herfst scheren, alles 10x ontwormen, zomerwrang enz enz", klopte allemaal niks van :no:
Mellek

Beroep: Melkveehouder
Interesses: Melkvee Mechanisatie

Berichtdoor Poekske » di jul 20, 2021 19:50

Mellek schreef:
Poekske schreef:Je hoort altijd de positieve verhalen van alles tot je er zelf mee werkt, is bij alles zo...

Misschien van dikke investeringen of om te verkopen, ja :yes:
Maar als je iets gaat doen wat hun niet doen of niks aan verdienen, zoals stalvoeren, weer gaan weiden, dan krijg je gelijk allemaal verhalen van 'niet doen, je kunt de helft van de koeien straks ophalen, sta je elke dag bij de smid, alles aan de dunne mest, ze vliegen je door de draad, elke herfst scheren, alles 10x ontwormen, zomerwrang enz enz", klopte allemaal niks van :no:

Wel ja dat bedoel ik. Als ze aan je kunnen verdienen hoor je enkel halleluja. Hier vorige week ook wat van die verkopers deksel op de neus verkocht :cheers:
Poekske

Berichtdoor boer pieter » wo jul 21, 2021 05:50

Haha nou was vorige week even bij een robot boer met dat warme weer viel niet mee ook al veel vliegen hoe gaat het met de robot wijnbergen

Verstuurd vanaf mijn SM-G398FN met Tapatalk
boer pieter

Beroep: veehouder
Interesses: vee houderij

Berichtdoor Poekske » wo jul 21, 2021 07:33

boer pieter schreef:Haha nou was vorige week even bij een robot boer met dat warme weer viel niet mee ook al veel vliegen hoe gaat het met de robot wijnbergen

Verstuurd vanaf mijn SM-G398FN met Tapatalk

Zorgen dat er windverplaatdsing is aan de robot, vb ventilator die op uier blaast. En goede hygiëne :yes: helpt ook wel een deel in robot ruimte
Poekske

Berichtdoor maistro » wo jul 21, 2021 16:19

Melkseparatie emmers boven elkaar of naast elkaar wat werkt het handigst?
maistro

Berichtdoor G.U. » wo jul 21, 2021 17:26

maistro schreef:Melkseparatie emmers boven elkaar of naast elkaar wat werkt het handigst?

Als je ruimte hebt naast elkaar. Anders moet je ze van omhoog tillen. Dat lijkt me niks
Wâldgaren dairy
G.U.

Beroep: Boer

VorigeVolgende

Keer terug naar Koe en melken