hoe veel doen we aan fokkerij

Discussieer hier over alles wat te maken heeft met fokkerij.

Moderator: Moderators

Re: hoe veel doen we aan fokkerij

Berichtdoor koeiboerke » zo dec 29, 2013 20:47

Hier ook alles aAa code, alles 2 x fokstier en daarna een proefstier of goedkope fokstier ( curtis ) erop.

ondereind insemineer ik met BB

Nadeel is dat je eigenlijk van elke code 2 stieren moet hebben om inteelt te vermijden en dus wel heel wat stieren in het vat moet hebben.

De pinken 1 x insmeneren en daarna door naar volgend hok met bul die de terugkomers opzoekt en bijwerkt.

Verder een mooi en bewezen systeem zodat je doelgericht naar een betere veestapel kunt werken. Dat is tenslotte het doel van fokkerij.

Ook heb ik er wel aardigheid in en kan ik bijv. echt blij worden als er een mooi vk uit een goede koe is geboren.een kinderhand is snel gevuld :?
koeiboerke

Berichtdoor Sander » zo dec 29, 2013 22:56

hier pinken bij eigen stieren of aangekochte/geruilde stieren

koeien bij fok of proefstieren.
lijnen die slecht fokken, belgisch blauw
normale koeien die na 2 rieten nog niet drachtig zijn belgisch blauw
goede fokkoeien nooit belgisch blauw

alles (behalve bel blauw) op basis van aaa.

stieren die goede vaarzen/koeien afleveren hier krijgen daarna gewoon volop kansen net zolang tot sperma op is.
voor de rest aangevuld met stieren waarvan ik hoop dat ze in bovenstaande categorie gaan vallen.

vanaf mei 2014 komen de nakomelingen van eigen stieren aan de melk, we zullen gaan zien hoe dat uit gaat pakken.
Sander

Beroep: Melkveehouder
Interesses: fokkerij

Berichtdoor Frans V » vr jul 23, 2021 22:53

In blad melkvee een reportage van fam. Prins uit Nijeveen. Echte koeien mannen :yes: met 41 honderdtonners en 9 tientonners. (y) (y) 2 tientonners uit eigen stier van Jesther (CV? Denk ik). Daarachter Laurel x Tops x Triple treat x Viking. De Tops was de eerste 10 tonner van het bedrijf in 2000! De vader van Jan, Henk, 10 jaar voorzitter van ki kampen. :idea: Staat erin: 3 jaar kostte de bouw van de stal. Ff verder: sinds de bouw van de stal heeft een afgepaste fokkerij minder aandacht en loopt er een stier tussen de koeien. T kan verkeren.
"spelen met goede kaarten kan iedereen. Maar met opgewektheid doorspelen als men slechte kaarten heeft- dat is levenskunst"
Frans V

Berichtdoor Poekske » za jul 24, 2021 05:20

Familie van die bram prins die een groot robot bedrijf met vergister had?
Poekske

Berichtdoor Hookwood Holsteins » za jul 24, 2021 22:00

Poekske schreef:Familie van die bram prins die een groot robot bedrijf met vergister had?
Nee

Verstuurd vanaf mijn SM-G970F met Tapatalk
Hookwood Holsteins

Berichtdoor jvt » za jul 24, 2021 22:09

Frans V schreef:In blad melkvee een reportage van fam. Prins uit Nijeveen. Echte koeien mannen :yes: met 41 honderdtonners en 9 tientonners. (y) (y) 2 tientonners uit eigen stier van Jesther (CV? Denk ik). Daarachter Laurel x Tops x Triple treat x Viking. De Tops was de eerste 10 tonner van het bedrijf in 2000! De vader van Jan, Henk, 10 jaar voorzitter van ki kampen. :idea: Staat erin: 3 jaar kostte de bouw van de stal. Ff verder: sinds de bouw van de stal heeft een afgepaste fokkerij minder aandacht en loopt er een stier tussen de koeien. T kan verkeren.

Och, hier niet anders. 14 jaar in de rundvee verbetering gezeten en nu alles met eigen stieren. Willen eea wel weer oppakken komende winter, maar nu ff niet. Wel zorgen voor stieren uit diepere koefamilies, zie gemiddeld iets slordiger vaarzen, moet ik heel eerlijk in zijn, maar of ze nu direct stukje minder oud gaan worden, denk het niet. Vruchtbaarheid was absoluut dramatisch hier, nu gelukkig opgelost, maar juist hierdoor was vroegtijdige afvoer gewoonweg hoog. Beter een koe die als vijfde kalfs weg moet omdat ze door de uier gaat, dan een prachtige vaars die na 650 dagen aan de melk het veld ruimt vanwege niet drachtig
die belgen zijn zo dom nog niet...
jvt

Beroep: crisismanager en melkveehouder
Interesses: koeien, buitenland, gemeentepolitiek, gezinnetje enz

Berichtdoor Hans van Bergen » zo jul 25, 2021 12:27

Familie van onze Robert Prins?? Hele verhalen maar er wordt niet teveel verdiend met melken :no: So de eigen stier is ff populair nu :yes: Hier zelfde laken/pak :yes: Behale kwats met koefamilies tuuk. Gewoon goeie stier met goede vader
Atlantic heeft 110 klauwgezondheid en zijn dochters hebben 35% minder klauwproblemen. Paramount 96 en zijn dochters hebben 7% meer klauwproblemen. Bron Digiklauw :D
Hans van Bergen

Beroep: veehouder
Interesses: melkveehouderij, 1 specefieke vrouw

Berichtdoor Hans van Bergen » zo jul 25, 2021 12:33

En wat ben ik uitgelachen over de afgelopen jaren :yes: want proefstieren waren ***. Onze koeien moesten ONDER de roosters lopen :yes: Nooit geen moderator daar gezien trouwens :no: Ook mijn standpunt dat 5 euro voor een rietjes de max was :idea: Nee er moest een aAa inspecteur komen en er moesten minimaal 20 verschillende stieren in dat vat :yes: Inkruisen en de inspecteur moest de vaarzen EN de koeien meerdere malen inschrijven :yes: Alleen de duurste stieren waren goed genoeg en gerust stappen we de wagen om 300 km te rijden voor 40 jaar oude rietjes (y) :yes: EN genomic selection zeker weten :cheers:
Atlantic heeft 110 klauwgezondheid en zijn dochters hebben 35% minder klauwproblemen. Paramount 96 en zijn dochters hebben 7% meer klauwproblemen. Bron Digiklauw :D
Hans van Bergen

Beroep: veehouder
Interesses: melkveehouderij, 1 specefieke vrouw

Berichtdoor opelmanta » zo jul 25, 2021 20:57

"Dit was baie interessant!"
pas er ook op dat de tegenstanders van eventuele complottheorien er op uit kunnen zijn om logica en verstand bij de verstandige mensen uit te zetten
opelmanta

Berichtdoor Henk » ma jul 26, 2021 15:15

Hans van Bergen schreef:En wat ben ik uitgelachen over de afgelopen jaren :yes: want proefstieren waren ***. Onze koeien moesten ONDER de roosters lopen :yes: Nooit geen moderator daar gezien trouwens :no: Ook mijn standpunt dat 5 euro voor een rietjes de max was :idea: Nee er moest een aAa inspecteur komen en er moesten minimaal 20 verschillende stieren in dat vat :yes: Inkruisen en de inspecteur moest de vaarzen EN de koeien meerdere malen inschrijven :yes: Alleen de duurste stieren waren goed genoeg en gerust stappen we de wagen om 300 km te rijden voor 40 jaar oude rietjes (y) :yes: EN genomic selection zeker weten :cheers:

Vlgs mij kruis jij ook Hans...
Verstuurd vanaf mijn authentieke Terra SN 1009209 met nostalgietalk

http://www.hofvanpostel.com
Henk

Beroep: akkerbouw & zoogkoeien
Interesses: het gezin, al wat groeit en bloeit en Ruimtelijke Ordening

Berichtdoor G.U. » ma jul 26, 2021 18:14

Hier worden alle vaarskalveren genomics getest. Sap maakt de paringen. Pinken krijgen allemaal gesexed evenals de 30% beste koeien. De rest krijgt een belg. Na twee maal gesexed insemineer ik met conventionele rietjes van een €10. Fokkerijkosten zijn 0,78 per kg melk
Wâldgaren dairy
G.U.

Beroep: Boer

Berichtdoor hulsteins » ma jul 26, 2021 18:58

opelmanta schreef:"Dit was baie interessant!"

vinnik ook ja , hoe minder ik er van snap , hoe interessanter ik 't vin
dat is mijn mening
hulsteins

Beroep: opportunist
Interesses: hooi én stro maar weer

Berichtdoor wit » ma jul 26, 2021 19:43

G.U. schreef:Hier worden alle vaarskalveren genomics getest. Sap maakt de paringen. Pinken krijgen allemaal gesexed evenals de 30% beste koeien. De rest krijgt een belg. Na twee maal gesexed insemineer ik met conventionele rietjes van een €10. Fokkerijkosten zijn 0,78 per kg melk

Verkoop je dan de slechtst scorende kalveren meteen :?:
je denkt dat je het weet , tot je weet dat je dat denkt
wit

Beroep: Melkveehouder

Berichtdoor G.U. » ma jul 26, 2021 22:03

wit schreef:
G.U. schreef:Hier worden alle vaarskalveren genomics getest. Sap maakt de paringen. Pinken krijgen allemaal gesexed evenals de 30% beste koeien. De rest krijgt een belg. Na twee maal gesexed insemineer ik met conventionele rietjes van een €10. Fokkerijkosten zijn 0,78 per kg melk

Verkoop je dan de slechtst scorende kalveren meteen :?:

Dat is wel het idee maar ik houd alle vk’tjss aan. Kan er wel een paar extra gebruiken. Met de 25% slechtsscorende vk’s afvoeren kun je de genetische vooruitgang nog wat versnellen. Een goed en consequent fokdoel wordt dan wel steeds belangrijker mi
Wâldgaren dairy
G.U.

Beroep: Boer

Berichtdoor boerenkoe » di jul 27, 2021 08:36

Zit op minder dan de helft van die kosten. Eigen stier bij de pinken, van twee stieren sperma in de pot (allebei PP en nie te duur) daarnaast eigen stier (hoornloos). Levensproductie bij afvoer >43.000 kg en ruim 34.500 per aanwezige koe.
boerenkoe

Beroep: doe maar wat, maar het lukt altijd!
Interesses: goeie koeien

VorigeVolgende

Keer terug naar Koe en fokkerij