hoe veel doen we aan fokkerij

Discussieer hier over alles wat te maken heeft met fokkerij.

Moderator: Moderators

Re: hoe veel doen we aan fokkerij

Berichtdoor Mellek » di jul 27, 2021 08:42

Hou hier ook alle vaarskalveren aan, nu al 16 stierkalveren op een rij :yes: :?
Mellek

Beroep: Melkveehouder
Interesses: Melkvee Mechanisatie

Berichtdoor G.U. » di jul 27, 2021 08:58

boerenkoe schreef:
G.U. schreef:Hier worden alle vaarskalveren genomics getest. Sap maakt de paringen. Pinken krijgen allemaal gesexed evenals de 30% beste koeien. De rest krijgt een belg. Na twee maal gesexed insemineer ik met conventionele rietjes van een €10. Fokkerijkosten zijn 0,78 per kg melk

Zit op minder dan de helft van die kosten. Eigen stier bij de pinken, van twee stieren sperma in de pot (allebei PP en nie te duur) daarnaast eigen stier (hoornloos). Levensproductie bij afvoer >43.000 kg en ruim 34.500 per aanwezige koe.

Dat doe je netjes (y) (y)
Wâldgaren dairy
G.U.

Beroep: Boer

Berichtdoor Poekske » di jul 27, 2021 09:32

G.U. schreef:
wit schreef:
G.U. schreef:Hier worden alle vaarskalveren genomics getest. Sap maakt de paringen. Pinken krijgen allemaal gesexed evenals de 30% beste koeien. De rest krijgt een belg. Na twee maal gesexed insemineer ik met conventionele rietjes van een €10. Fokkerijkosten zijn 0,78 per kg melk

Verkoop je dan de slechtst scorende kalveren meteen :?:

Dat is wel het idee maar ik houd alle vk’tjss aan. Kan er wel een paar extra gebruiken. Met de 25% slechtsscorende vk’s afvoeren kun je de genetische vooruitgang nog wat versnellen. Een goed en consequent fokdoel wordt dan wel steeds belangrijker mi

En wordt er iets meer verdient aan al die hippe tovertruccen die veel kosten?
Poekske

Berichtdoor melker » di jul 27, 2021 10:10

Zit op de HvB lijn, vrijwel alles onder belg toppers die vlot te melken zijn en goed op de poten een genomics fokstier van tussen 5 en max 10 euro, pinken krijgen eenmaal kans om te worden geinsemineerd te worden in de winter op stal wanneer ik ze zie voor dat ze 15 maanden zijn, daarna direct of vaak nog eerder bij veel belovende dekstier. Ingewikkelder is het niet :no:
melker

Beroep: BOER
Interesses: alles

Berichtdoor JP89 » di jul 27, 2021 10:50

Als ze aan de melk zijn, klopt het dat de dieren met hoogste genomics ook het beste presteren? Of is er ook wel eens een die slecht scoorde bij de test, toch goed presteert? Zie het nut van genomics niet zo, zijn zoveel factoren die een rol spelen.
JP89

Berichtdoor Hans van Bergen » di jul 27, 2021 11:06

Wat is het nut van AL die kosten maken en vervolgens vrolijk ook de slechtste vk's aanhouden. En mensen als Boerenkoe niks uitgeven en toch superscoren :arrow: (y) Denk daar eens over na als u facturen zit te betalen :yes: Oh nee dat doet uw moeder/partner :lol:
Atlantic heeft 110 klauwgezondheid en zijn dochters hebben 35% minder klauwproblemen. Paramount 96 en zijn dochters hebben 7% meer klauwproblemen. Bron Digiklauw :D
Hans van Bergen

Beroep: veehouder
Interesses: melkveehouderij, 1 specefieke vrouw

Berichtdoor boerenkoe » di jul 27, 2021 11:33

Hans van Bergen schreef:Wat is het nut van AL die kosten maken en vervolgens vrolijk ook de slechtste vk's aanhouden. En mensen als Boerenkoe niks uitgeven en toch superscoren :arrow: (y) Denk daar eens over na als u facturen zit te betalen :yes: Oh nee dat doet uw moeder/partner :lol:

Rijk worden doe je niet door veel te verdienen............... :no:
boerenkoe

Beroep: doe maar wat, maar het lukt altijd!
Interesses: goeie koeien

Berichtdoor Poekske » di jul 27, 2021 11:48

boerenkoe schreef:
Hans van Bergen schreef:Wat is het nut van AL die kosten maken en vervolgens vrolijk ook de slechtste vk's aanhouden. En mensen als Boerenkoe niks uitgeven en toch superscoren :arrow: (y) Denk daar eens over na als u facturen zit te betalen :yes: Oh nee dat doet uw moeder/partner :lol:

Rijk worden doe je niet door veel te verdienen............... :no:

Nee door goed op de kosten te letten en zorgen dat elke euro die je uitgeeft opbrengt
Poekske

Berichtdoor G.U. » di jul 27, 2021 14:19

JP89 schreef:

Als ze aan de melk zijn, klopt het dat de dieren met hoogste genomics ook het beste presteren? Of is er ook wel eens een die slecht scoorde bij de test, toch goed presteert? Zie het nut van genomics niet zo, zijn zoveel factoren die een rol spelen.

Hier is duidelijk te zien dat de 25% hoogst scorende koeien voor inet ook de hoogste lw hebben. Hetzelfde geld voor fokwaarde uiergezondheid en celgetal. Heb ik ook al eens eerder gepost hier ergens op het forum
Wâldgaren dairy
G.U.

Berichtdoor wit » di jul 27, 2021 21:26

Waarom alles testen GU als je de minste toch niet verkoopt en zelfs met gesekst insemineert :roll:
je denkt dat je het weet , tot je weet dat je dat denkt
wit

Berichtdoor G.U. » di jul 27, 2021 22:44

wit schreef:Waarom alles testen GU als je de minste toch niet verkoopt en zelfs met gesekst insemineert :roll:

Een betere paring kunnen maken, en het genetisch niveau van de pinken is nog altijd hoger dan dat van de koeien. En als dat een keer niet zo is dan komt daar geen gesexed op
Wâldgaren dairy
G.U.

Berichtdoor Søndergård » za aug 14, 2021 19:43

Richt schreef:Hier thuis al iets meer dan 20 jaar aAa.
Mijn pa is er mee begonnen omdat ze teveel last hadden van moeilijk afkalvende koeien (zaten niet helemaal goed inelkaar van achteren).

In Frankrijk gewoon mee doorgegaan, ook met DHZ KI, veel gedoe mee gehad in de eerste jaren maar nu is het geen probleem meer.
Rietjes komen nu voor 95% bij KI-Samen weg omdat die ons goed passen en prijs technisch kan niemand er tegen op hier. (en de stieren van de lokale KI (URCEO/Evolution) willen we sowieso niet, hebben zo goed als geen fokstieren op de kaart staan, alleen genomics stieren waar je een jaar later niks meer van hoort, de laatste goede stier die ze daar hadden was volgens mij Jocko)
Lopen koeien bij van 12 jaar oud onderhand die nog mooi door gaan, jongvee wil ook mooi op tijd afkalven, weinig echt slechte koeien ertussen, over het algemeen een koppel waar je weinig last van hebt en daar doen we het voor.

Sounds like Viking Genetics., oh nee, die hadden geen Jock b.
Søndergård

Berichtdoor Søndergård » za aug 14, 2021 19:49

Hier zo´n 75% bewezen fokstieren, het gaat om de stier, niet om de leverancier.

zo nu een dan een genomics rietje.

veestapel is er in de afgelopen drie jaar zienderogen op vooruitgegaan sinds de overname van het bedrijf.beenwerk, uiers, speenplaatsings, antibioticagebruik. vruchtbaarheid. moet ik doorgaan---- :?:

Met plezier boeren is heel wat waard.
Søndergård

Berichtdoor wit » za aug 14, 2021 21:51

veestapel is er in de afgelopen drie jaar zienderogen op vooruitgegaan sinds de overname van het bedrijf.beenwerk, uiers, speenplaatsings, antibioticagebruik. vruchtbaarheid. moet ik doorgaan---- :?:

En dat komt door jouw fokbeleid :roll:
je denkt dat je het weet , tot je weet dat je dat denkt
wit

Berichtdoor wijnbergen » zo aug 15, 2021 07:21

Søndergård schreef:Hier zo´n 75% bewezen fokstieren, het gaat om de stier, niet om de leverancier.

zo nu een dan een genomics rietje.

Met plezier boeren is heel wat waard.

Hebben het hier al vaker over gediscuseerd maar in 3 jaar kun je echt niet zienderogen vooruitgaan door de fokkerij, je eerste eigen vaarzen zijn net aan de melk!
wijnbergen

Interesses: Jersey

VorigeVolgende

Keer terug naar Koe en fokkerij