Melkprijs (deel 8)

Discussieer hier over alles wat te maken heeft met economie.

Moderator: Moderators

Re: Melkprijs (deel 8)

Berichtdoor Poekske » ma jun 28, 2021 08:16

G.U. schreef:
Poekske schreef:[
Gezellig, krijgt de rest van de broers en zussen te weinig dus

Het is niet bepaald zo dat we van de centen die in de boerderij zitten op vakantie kunnen ofzo. En hoe kom je er bij dat de andere broers en zussen niks krijgen?

Als het het overneemt voor minder dan de marktwaarde dan krijgt de rest tekort. En je kan er mss niet mee op reis ofzo maar je hebt het kapitaal wel gekregen. En de rest kon dat geld dan investeren en laten opbrengen maar kunnen ze niet omdat het voor de overnemer blijft.
Poekske

Berichtdoor opelmanta » ma jun 28, 2021 08:47

En dat meneer de slager is nooit anders geweest. Volgens mij was er vroeger in Oost-Nederland een regeling met een ham en een ei. De opvolger zorgde voor woonruimte en eten voor de ouders. Als de Noormannen niet de boerderij aan de oudste zoon hadden geschonken dan had je nooit van Vikingen gehoord. Vikingen zijn de niet oudste zonen.
pas er ook op dat de tegenstanders van eventuele complottheorien er op uit kunnen zijn om logica en verstand bij de verstandige mensen uit te zetten
opelmanta

Berichtdoor Poekske » ma jun 28, 2021 09:04

opelmanta schreef:En dat meneer de slager is nooit anders geweest. Volgens mij was er vroeger in Oost-Nederland een regeling met een ham en een ei. De opvolger zorgde voor woonruimte en eten voor de ouders. Als de Noormannen niet de boerderij aan de oudste zoon hadden geschonken dan had je nooit van Vikingen gehoord. Vikingen zijn de niet oudste zonen.

Dat is in België gelukkig anders en eerlijker (y) hier wordt alles verdeelt met de marktwaarde van een officiële schatting. En dat weet ik heel :wink: zeker :yes:
Poekske

Berichtdoor boer pieter » ma jun 28, 2021 09:04

Poekske schreef:
opelmanta schreef:En dat meneer de slager is nooit anders geweest. Volgens mij was er vroeger in Oost-Nederland een regeling met een ham en een ei. De opvolger zorgde voor woonruimte en eten voor de ouders. Als de Noormannen niet de boerderij aan de oudste zoon hadden geschonken dan had je nooit van Vikingen gehoord. Vikingen zijn de niet oudste zonen.

Dat is in België gelukkig anders en eerlijker (y) hier wordt alles verdeelt met de marktwaarde van een officiële schatting. En dat weet ik heel :wink: zeker :yes:

Is hier ook zo
boer pieter

Beroep: veehouder
Interesses: vee houderij

Berichtdoor jan.nl » ma jun 28, 2021 09:19

boer pieter schreef:
Poekske schreef:

Is hier ook zo

Wat is de waarde van jou bedrijf Pieter.
jan.nl

Beroep: boer&recreatie
Interesses: vrije tijd ,sport & koeien

Berichtdoor melker » ma jun 28, 2021 09:24

Snap probleem niet zo, als zoon of dochter boer wil worden krijgt die toko op de meest voordelige wijze, is in NL eigenlijk overal zo, en dat is vaak precies stuk overwaarde wat bank niet wil financieren maar wel rekening mee houdt. Vaak hebben andere kinderen er geen probleem mee als op deze wijze bedrijf in de familie blijft. Wordt lastiger als 3 of 4 kinderen boer willen worden, ken er hier die voor ieder een bedrijf hebben gekocht, super scherp boeren is dan wel vereiste :yes: Als je zelf al huis hebt en wat spaargeld plus pensioenregelingen wat moet je met meer :?: Hoor van vele oud boeren dat het op oude leeftijd ook nog een probleem is om beetje fatsoenlijk van vermogen af te komen, luxe probleem maar toch…iets om rekening mee te houden.
melker

Beroep: BOER
Interesses: alles

Berichtdoor boer pieter » ma jun 28, 2021 13:47

Iets meer dan 2 miljoen denk ik
boer pieter

Berichtdoor jan.nl » ma jun 28, 2021 14:30

boer pieter schreef:Iets meer dan 2 miljoen denk ik

120 ha eigendom dacht ik..
In nl is jou bedrijf ongeveer 8 miljoen,zonder p & n rechten...
jan.nl

Beroep: boer&recreatie
Interesses: vrije tijd ,sport & koeien

Berichtdoor boer pieter » ma jun 28, 2021 16:28

68 ha bij de boerderij Anneke heeft 27 ha komt er nog bij maar houden we er buiten ,ja ik weet het jan maar daar heb ik natuurlijk niks aan

Verstuurd vanaf mijn SM-G398FN met Tapatalk
boer pieter

Berichtdoor Poekske » ma jun 28, 2021 17:33

jan.nl schreef:

Alst zoveel waard is rap verkopen en zonder zorgen en schulden relax boeren in DK dan...
Poekske

Berichtdoor Kasé5 » ma jun 28, 2021 19:04

In Nl moet je er idd niet over nadenken wat het hele spul waard is. Is gewoon absurd.
Je moet er gewoon van houden én rendement draaien!!!!
Anders doodzonde. En idd spul gauw weg doen, een kleine krantenwijk nemen voor je gezondheid en je hebt het in alle opzichten beter.
van Dam af
Kasé5

Beroep: melkveehouder
Interesses: melkveehouderij en rekenmachientjes

Berichtdoor boer pieter » di jun 29, 2021 06:03

Poekske schreef:
jan.nl schreef:

Alst zoveel waard is rap verkopen en zonder zorgen en schulden relax boeren in DK dan...

Dat roep ik al jaren
boer pieter

Berichtdoor Hans van Bergen » di jun 29, 2021 10:25

Poekske schreef:

In Nederland werkt men over het algemeen met een maatschap of vof systeem. Ouders brengen daarin het bedrijf en beoogt opvolger niets behalve arbeid kennis inzet en goeie zin. Na 10 of 15 jaar neemt de opvolgert over tegen pachtwaarde of iig wat kan en dat zijn zijn haar beloning voor de 40.000 tot 60.000 uur arbeid. Immers de opvolger neemt doorgaans genoegen met een fooi en verdiend de rest buitenshuis bij.
Atlantic heeft 110 klauwgezondheid en zijn dochters hebben 35% minder klauwproblemen. Paramount 96 en zijn dochters hebben 7% meer klauwproblemen. Bron Digiklauw :D
Hans van Bergen

Interesses: melkveehouderij, 1 specefieke vrouw

Berichtdoor Poekske » di jun 29, 2021 10:31

4000 uur per jaar werken, beetje wild gerekend Hans. Der zijn 365 Days in een jaar dus al vlot 11uur per dag 7/7, en dan nog een job erbij. klinkt heel wild. Of reken je alle andere werk en de drie maaltijden bedrijfsbezoeken en beursbezoek ook mee?
Poekske

Berichtdoor Henk » di jun 29, 2021 10:34

boer pieter schreef:68 ha bij de boerderij Anneke heeft 27 ha komt er nog bij maar houden we er buiten ,ja ik weet het jan maar daar heb ik natuurlijk niks aan

Verstuurd vanaf mijn SM-G398FN met Tapatalk

Jan bedoelt dat een bedrijf in NL van jouw omvang niet tegen WEV is over te nemen.
Geen idee wat tegenwoordig geteld wordt. 30 jaar geleden was het bij ons 3.25 gulden. WEV was toen iets van 7 gulden.
We hadden de SEV erop gezet. Die berekende dat het niet kon. Een bedrijf van 10 jaar oud op 30 ha en 5 t melk.
Verschil met nu is dat de bank toen gewoon zei 'ach pak er 4 ton extra bij en koop een ton melk dr bij' :D
Verstuurd vanaf mijn authentieke Terra SN 1009209 met nostalgietalk

http://www.hofvanpostel.com
Henk

Beroep: akkerbouw & zoogkoeien
Interesses: het gezin, al wat groeit en bloeit en Ruimtelijke Ordening

VorigeVolgende

Keer terug naar Koe en economie