Kalverprijzen (deel 2)

Discussieer hier over alles wat te maken heeft met economie.

Moderator: Moderators

Re: Kalverprijzen (deel 2)

Berichtdoor Mellek » di jul 27, 2021 08:49

Zijn er ook mensen die de stierkalveren zelf afmesten, en tot hoe lang en kun je ze goed afzetten?
Wil ze dan ossen en tot december de wei in jagen denk ik.
Mellek

Beroep: Melkveehouder
Interesses: Melkvee Mechanisatie

Berichtdoor Poekske » di jul 27, 2021 09:31

Mellek schreef:Zijn er ook mensen die de stierkalveren zelf afmesten, en tot hoe lang en kun je ze goed afzetten?
Wil ze dan ossen en tot december de wei in jagen denk ik.

Dit jaar eens over gehad met een veearts, als je ze ost dan groeien ze trager zei hij. Ossen wordt hier niet veel gedaan. Stieren zijn enorm goed aan prijs nu de goede vleesklasses.
Poekske

Berichtdoor Hans van Bergen » di jul 27, 2021 13:52

Castreren gaat prima gelijk met het onthoornen :yes: dat ze minder groeien is tuuk kul
Atlantic heeft 110 klauwgezondheid en zijn dochters hebben 35% minder klauwproblemen. Paramount 96 en zijn dochters hebben 7% meer klauwproblemen. Bron Digiklauw :D
Hans van Bergen

Beroep: veehouder
Interesses: melkveehouderij, 1 specefieke vrouw

Berichtdoor Poekske » di jul 27, 2021 14:46

Hans van Bergen schreef:Castreren gaat prima gelijk met het onthoornen :yes: dat ze minder groeien is tuuk kul

Dus na 21 tot 23maand zijn ze klaar om te slachten? Wij hadden het over blauwe maar die zijn dus na die periode 800kg levend en450 a 500 geslacht. En dat zou niet gaan zei die vet. Jijj beweert dus dat ze net zo goed groeien met als zonder ballen?
Poekske

Berichtdoor Richt » di jul 27, 2021 15:24

Poekske schreef:
Hans van Bergen schreef:Castreren gaat prima gelijk met het onthoornen :yes: dat ze minder groeien is tuuk kul

Dus na 21 tot 23maand zijn ze klaar om te slachten? Wij hadden het over blauwe maar die zijn dus na die periode 800kg levend en450 a 500 geslacht. En dat zou niet gaan zei die vet. Jijj beweert dus dat ze net zo goed groeien met als zonder ballen?

Ossen groeien net als vrouwlijke dieren, wat langzamer als stieren. Zijn alleen wel een stuk minder gevaarlijk als stieren. Kun je ze zo houden dat je er niet bij in hoeft kun je beter stieren houden, anders zou ik er niet aan beginnen.

Maar buiten dat, hier in Noord West DE stoppen de meesten er mee en komen er paar melkkoeien extra voor, meesten zeggen dat het de laatste jaren niks op gebracht heeft.
zou er alleen aan beginnen als je het goed kunt vermarkten, aan slachthuizen is het onder de streep meestal weinig dat er over blijft. Is ook weer extra mest die moet worden afgevoerd als je zelf de ruimte niet hebt. en Holstein of BWB stieren moet je hard voeren wil je er wat aan krijgen, met minderwaardig voer krijg je er geen vlees aan, dan moet je al rassen hebben die schraal voer aankunnen.
Richt

Interesses: veehouderij, landbouw algemeen, techniek

Berichtdoor Mellek » wo jul 28, 2021 20:24

Ja ik dacht, ik heb een paar maanden alleen maar stierkalveren gehad, en zonder dat jongvee en anders ook sowieso mestplaatsingsruimte genoeg, meer koeien is vanwege de fosfaat en volle melkrobot geen optie, vleesvee telt hier niet voor de fosfaat en er is gras zat.
Mellek

Berichtdoor Richt » do jul 29, 2021 17:02

Mellek schreef:Ja ik dacht, ik heb een paar maanden alleen maar stierkalveren gehad, en zonder dat jongvee en anders ook sowieso mestplaatsingsruimte genoeg, meer koeien is vanwege de fosfaat en volle melkrobot geen optie, vleesvee telt hier niet voor de fosfaat en er is gras zat.

tja proberen kan altijd, als de mest ruimte er wel is en voer genoeg voorhanden.
de eerste kun je altijd nog zelf in de vriezer stoppen
Richt

Interesses: veehouderij, landbouw algemeen, techniek

Berichtdoor Poekske » do jul 29, 2021 17:16

Mais ccm ipv hakselen, meer gras in de koe, minder kv desnoods. Gras heeft ook €gekost!
Poekske

Berichtdoor Mellek » do jul 29, 2021 17:43

Poekske schreef:Mais ccm ipv hakselen, meer gras in de koe, minder kv desnoods. Gras heeft ook €gekost!

Zeker, hoe kun je CCM goed opslaan, silobag ?
Mellek

Berichtdoor Poekske » do jul 29, 2021 18:04

Geen fan van. Gewoon goed inkuilen in sleufsilo, plastiek erop en laagje zand
Poekske

Berichtdoor opelmanta » do jul 29, 2021 21:04

Mellek schreef:
Poekske schreef:Mais ccm ipv hakselen, meer gras in de koe, minder kv desnoods. Gras heeft ook €gekost!

Zeker, hoe kun je CCM goed opslaan, silobag ?

Ja, worst van maken. Beschermkleedje op de bovenkant tegen kraaien. Als de zak wat breder is dan de laadbak dan heb je er weinig werk van.
pas er ook op dat de tegenstanders van eventuele complottheorien er op uit kunnen zijn om logica en verstand bij de verstandige mensen uit te zetten
opelmanta

Berichtdoor opelmanta » do jul 29, 2021 21:06

Veel meer gras krijg je er overigens niet mee in de koe, in vergelijking met snijmais.
pas er ook op dat de tegenstanders van eventuele complottheorien er op uit kunnen zijn om logica en verstand bij de verstandige mensen uit te zetten
opelmanta

Berichtdoor Jappie » do jul 29, 2021 21:37

Wij hebben een 15 jaar terug ook 3 jaar lang ccm gemaakt en gevoerd ook in een slurf. Kan een heel verhaal ervan maken maar de conclusie is dat ik er niet weer aan ga beginnen. Bij genoeg ruwvoer de maïs op knie hoogte afknippen bevalt me beter

Verstuurd vanaf mijn 5024F_EEA met Tapatalk
Alles wat je uitgegeven hebt pakt niemand je weer af!
https://www.facebook.com/bergsmadrain
Jappie

Beroep: Melkveehouder/ZZP-er

Berichtdoor boer pieter » vr jul 30, 2021 08:35

Vind ik ook overschat product duur hakselen veel stokken op het land wat slecht wil ploegen
boer pieter

Beroep: veehouder
Interesses: vee houderij

Berichtdoor Poekske » vr jul 30, 2021 17:45

boer pieter schreef:Vind ik ook overschat product duur hakselen veel stokken op het land wat slecht wil ploegen

Ploeg je met een deftige ploeg zo onder :cheers: maar de bek op de forser moet dan wel klepelen
Poekske

VorigeVolgende

Keer terug naar Koe en economie