Emigratie.

Discussieer hier over alles wat te maken heeft met economie.

Moderator: Moderators

Re: Emigratie.

Berichtdoor MarcB » zo aug 01, 2021 13:03

jan.nl schreef:In DK kan je met paar ton flink bedrijf over nemen,je neemt dan ook de hypotheek over vd vorige boer over...
Personeel krijg je er ook gratis bij :wink:
Is win/win,voor bank en boer,vraag me alleen af,hoe snel kan je dan eigen vermogen opbouwen. :|

Personeel moet je verplicht overnemen.
20% eigen kapitaal, 60% kredietfinanciering met 0% rente en 10j aflossings vrij, 20% banklening met 5-8% rente en in 10j aflossen. Daarbovenop komt dan nog een kaskrediet, bij negatieve stand 5-8% rente. En overal komt dan nog een opslag bij van 0,8-1,6% van bankkosten.
Zo is een gemiddelde financiering opgebouwd.
Vertel jij me dan hoe snel jij eigen vermogen kan opbouwen.
MarcB

Beroep: kijkt vanaf de zijlijn

Berichtdoor Poekske » zo aug 01, 2021 14:29

5 tot 8 % wat was dat dan 10 jaar geleden? Nu is krediet hier 1 tot 1.4
Poekske

Berichtdoor Poekske » zo aug 01, 2021 14:30

MarcB schreef:
jan.nl schreef:In DK kan je met paar ton flink bedrijf over nemen,je neemt dan ook de hypotheek over vd vorige boer over...
Personeel krijg je er ook gratis bij :wink:
Is win/win,voor bank en boer,vraag me alleen af,hoe snel kan je dan eigen vermogen opbouwen. :|

Personeel moet je verplicht overnemen.
20% eigen kapitaal, 60% kredietfinanciering met 0% rente en 10j aflossings vrij, 20% banklening met 5-8% rente en in 10j aflossen. Daarbovenop komt dan nog een kaskrediet, bij negatieve stand 5-8% rente. En overal komt dan nog een opslag bij van 0,8-1,6% van bankkosten.
Zo is een gemiddelde financiering opgebouwd.
Vertel jij me dan hoe snel jij eigen vermogen kan opbouwen.

Na 10 jaar is die 20% afgelost, en dan los je nog 20 jaar die 60% af. Dus beginne' aan je 30, en je 60e is alles betaalt.
Poekske

Berichtdoor koen2 » zo aug 01, 2021 14:58

Beter is dat je de bank lening niet nodig hebt . Zijn ook zeer duur. Als ze failliet gaan ist meestal hierdoor .

Verstuurd vanaf mijn SM-G398FN met Tapatalk
koen2

Beroep: melkveehouder
Interesses: koeien en stallen

Berichtdoor koen2 » zo aug 01, 2021 15:00

Hier ook nog steeds bezig met de emigratie plannen.
Laatst een middag bij de boekhouder gezeten hierover .
Tis mogelijk maar niet makkelijk

koen2

Beroep: melkveehouder
Interesses: koeien en stallen

Berichtdoor kobonde » zo aug 01, 2021 15:08

Waarom zou je alles aflossen. Altijd 60 % schuld in het bedrijf laten, overtollig likviditeit stop je
een pensioen of in een huis op naam van je vrouw.
Al je vermogen in een bedrijf laten zitten is veel te risicovol.
kobonde

Beroep: Veehouder
Interesses: Vrouwen en koeien

Berichtdoor kobonde » zo aug 01, 2021 15:20

[quote="koen2"]Beter is dat je de bank lening niet nodig hebt . Zijn ook zeer duur. Als ze failliet gaan ist meestal hierdoor .

Daar heb je gelijk in, maar bijna iedereen neemt een bank lenening de genen met weing vermogen moeten wel.
En de genen die veel vermogen hebben, kopen een zo groot bedrijf of hebben zoveel opstart problemen dat ze als
nog bijmoeten lenen. Op een groot bedrijf komt veel binnen als het goed gaat, maar ook met bakken uit als het tegen zit.
Laat ook nooit je vrouw medeeigenaar en (schuldenaar) worden.
kobonde

Berichtdoor Poekske » zo aug 01, 2021 16:19

kobonde schreef:Waarom zou je alles aflossen. Altijd 60 % schuld in het bedrijf laten, overtollig likviditeit stop je

Pensioen sparen en zo doen we al, privé huis ook en gebouw aflossen en afschrijven. De reden dat banken zoveel vragen zal we te maken hebben voor een deel dat er altijd veel schuld blijft. Hoe beter je aflost hoe lager de volgende lening word van rente.
Poekske

Berichtdoor boer pieter » zo aug 01, 2021 16:23

koen2 schreef:Beter is dat je de bank lening niet nodig hebt . Zijn ook zeer duur. Als ze failliet gaan ist meestal hierdoor .

Soms wel ook omdat er veel heel hard gegroeit
Zijn in koeien en gebouwen met een bank lening
boer pieter

Beroep: veehouder
Interesses: vee houderij

Berichtdoor boer pieter » zo aug 01, 2021 16:28

boer pieter schreef:
koen2 schreef:Beter is dat je de bank lening niet nodig hebt . Zijn ook zeer duur. Als ze failliet gaan ist meestal hierdoor .

Soms wel ook omdat er veel heel hard gegroeit
Zijn in koeien en gebouwen met een bank lening

Ik ken er wel die 50 50 bank en kredietmaatschappij hebben dan nemen bankrn veel risico en zetten ze de rente op
Tovh vind ik dst je moet aflossen hebben wij ook altijd gedaan belasting betalen is niet leuk maar daar zijn ook wel manieren voor om dat te beperken
boer pieter

Berichtdoor boer pieter » zo aug 01, 2021 16:32

Poekske schreef:
kobonde schreef:Waarom zou je alles aflossen. Altijd 60 % schuld in het bedrijf laten, overtollig likviditeit stop je

Pensioen sparen en zo doen we al, privé huis ook en gebouw aflossen en afschrijven. De reden dat banken zoveel vragen zal we te maken hebben voor een deel dat er altijd veel schuld blijft. Hoe beter je aflost hoe lager de volgende lening word van rente.

Vind ik ook en is ook zo
boer pieter

Berichtdoor Arno » zo aug 01, 2021 17:01

Rare jongens die denen ,10% rente betalen zodat er een klen beetje winst aan een pensioens company gegeven kan worden ,word je van 2 kanten gen..... :shock: :lol: :lol:

Maarruh ,dat emigreren word door meesten onnodig ingewikkeld gemaakt ,uitzoeken waar je heen wilt ,alles verkopen en opnieuw beginnen ,ziet bij velen dat het altijd bij praten over blijft en 20 jaar later zitten ze nog steeds op de plek waar ze eigenlijk niet willen zijn.
Arno

Beroep: koeienmelker

Berichtdoor boer pieter » zo aug 01, 2021 17:24

MarcB schreef:
boer pieter schreef:Dat valt wel mee denk ik , heb genoeg gezien die met weinig zijn gekomen , maar je moet wel willen werken

Toen waren de prijzen van de boerderijen, tijden en regels anders. Als ik gewoon al zie hoeveel de regels en kosten veranderd zijn over de afgelopen 10 jaar en daar staat geen verhoging van de opbrengstprijs tegenover Je hebt alleen jouw groei om dergelijke kosten voor te blijven.
Is natuurlijk niet helemaal waar toen ik begon was alles goed koper maar de rente veeel hoger en elke keer als we een lening omzetten ging de rente omlaag maar de lening werd groter netto verdiende je niks meer ,alleen je vermogen groeide omdat de land prijs steeg ,dus je eigen vermogen ook tot dat de prijs in elkaar zakte en de genen die toen niks of weinig hebben afgelost hebben nu een probleem

Sendt fra min SM-G398FN med Tapatalk
boer pieter

Berichtdoor kobonde » zo aug 01, 2021 17:57

Arno schreef:Rare jongens die denen ,10% rente betalen zodat er een klen beetje winst aan een pensioens company gegeven kan worden ,word je van 2 kanten gen..... :shock: :lol: :lol:

Maarruh ,dat emigreren word door meesten onnodig ingewikkeld gemaakt ,uitzoeken waar je heen wilt ,alles verkopen en opnieuw beginnen ,ziet bij velen dat het altijd bij praten over blijft en 20 jaar later zitten ze nog steeds op de plek waar ze eigenlijk niet willen zijn.

Dure leningen moet je natuurlijk zo snel mogelijk van af. Hypotheken betaal je ongeveer 1 % over, daarmee kan je het
beste zoveel mogelijk van hebben rente is aftrekbaar. Als je veel aflost betaal je veel belasting, je kan dan beter in een
pensioen stoppen waarbij de belasting wordt uitgesteld naar het moment van uitbetaling, waar het wordt belast in een
lagere schaal. Je splits je vermogen van je bedrijf af, net als met een holding.
Daarnaast is geld in een pensioen beschermd tegen kreditoren en versimpeld de bedrijfsovername.
kobonde

Berichtdoor Poekske » zo aug 01, 2021 17:57

Vroeger was alles beter en makkelijker alleen gingen er toen net zoveel failliet, of waren er ook te bang om iets te ondernemen. Niks mis mee maar altijd dat vroeger kon het en nu niet, beetje makkelijk verstoppen voor uitdaging
Poekske

VorigeVolgende

Keer terug naar Koe en economie