Diarree bij kalveren

Discussieer hier over alles wat te maken heeft met gezondheid.

Moderator: Moderators

Re: Diarree bij kalveren

Berichtdoor JA » vr feb 17, 2012 21:33

Halocur werkt hier voor geen meter en al zeker niet tegen coli :? Gabrovet helpt super tegen crypto (y) (y)
No budget like a low budget
JA

Beroep: koeienmelker
Interesses: Jerseys, buitenland

Berichtdoor M H » za feb 18, 2012 13:02

hier ook gabrovet gebruikt, werkte best goed, is alleen 3e keus middel, dus laatste busje is hier gekocht, wil nl graag naar 0% 3e keus middel.

gabrovet hoeft ook niet te worden ingezet tegen coli, daar is weer collistine voor. stuk goedkoper, en effectiever.

hier veelal of rota/corona, of crypto, hoeven kalveren niet van dood te gaan, mits de goede middelen ingezet worden.

beter is om te zorgen dat het heel niet meer voorkomt, maar mij lukt dat nog niet
M H

Berichtdoor pieterv » za feb 18, 2012 18:29

Inderdaad, ben hier de kalveren ook aan het behandelen met Gabrovet. Had wat problemen en uit mestonderzoek bleek crypto de boosdoener te zijn. Maar Gabrovet werkt super.
Waterkwaliteit was blijkbaar ook niet al te best dus de kalveren nu maar volledig op stadswater gezet.

Wat de Rota betreft; dit is 1 van de hardnekkigste vormen van diarree die er zijn. Je mag vaccineren voor coli maar als Rota de boosdoener is heeft de coli-vaccinatie geen enkel effect.
Mijn veearts is er formeel in. Als de vaccinatie met Rotavec correct gebeurd; dan KAN je gewoon geen positieve mestuitslagen meer hebben voor Rota. Is dit wel het geval dan is je vaccinatieschema niet in orde.

Ik vaccineer de koeien enkel met Rotavec omdat deze beschermt tegen Rota en Coli.
Zelfkennis; het begin van alle wijsheid...
pieterv

Beroep: veehouder
Interesses: alles met landbouw en koeien en varkens

Berichtdoor lotte » zo nov 11, 2012 12:31

Bij ons heeft ook elke winter 80-90% v.d. kalveren Rota/Corona virus, zo rond de 7e dag. Het is goed te behandelen. 1 Dag Electrolytemix in water (3x per dag) 2 dagen Biopect in water(3x per dag).. 4e dag melk met 1/2 dosering Biopect. Daarna is het weer over. Biopect verzorgt de darmen goed dus ook geen nasleep met slecht groeiende kalveren. Er is nog nooit een kalf doodgegaan van de diaree of uitdroging. Maar toch, het is erg bewerkelijk en vervelend. Biopect is best duur. Soms heb ik wel 3 emmers per maand nodig (=E.120) Dit jaar gaan we voor het eerst enten. Ben benieuwd hoe dat uitpakt. Als het Coli-diarree is, hebben ze het kort na de geboorte. Als ik twijfel, test ik de diarree. Zo verlies je geen kostbare dagen aan een verkeerde aanpak. Testjes werken prima. Ik test er hooguit 5 per jaar (1 doosje).
lotte

Berichtdoor pieterv » zo nov 11, 2012 12:33

Dan ent ik liever de koeien.
Minder werk om productje a, productje b en/of productje c aan de kalveren te geven. en dat dan nog meerdere keren per dag.
Zal wel goedkoper zijn dan met een enting van 8€...
pieterv

Berichtdoor melker » zo nov 11, 2012 21:40

Hoorde vanmorgen van weekendmelker(Jacobsen) die in het dagelijks leven voersnuiter is van boer die de kalverhokken met diaree mest er in onder de hoogdragende koeien strooit zodat via de biest meer weerstand wordt verkregen. Beetje zelfde methode dan ze in Australie een middel tegen Aids hebben ontwikkeld, ook geinfecteerd bij hoogdragende koeien en via de biest afweerstoffen aangemaakt. Als het zo makkelijk is zouden we tegen alles zelf middeltje kunnen maken :roll:
melker

Beroep: BOER
Interesses: alles

Berichtdoor pieterv » zo nov 11, 2012 22:05

ben ik er weer... de zeugen.
er wordt gevaccineerd meer er is na de 4 weken suarantaine op eht bedrijf ook nog eens een adaptatieperiode van 4 weken waar de jonge zeugen in contact komen met de oude slachtzeugen en met mest van hen.

Is zelfde principe als melker nu zegt.
pieterv

Berichtdoor Roderick » zo nov 11, 2012 22:14

melker schreef:Hoorde vanmorgen van weekendmelker(Jacobsen) die in het dagelijks leven voersnuiter is van boer die de kalverhokken met diaree mest er in onder de hoogdragende koeien strooit zodat via de biest meer weerstand wordt verkregen. Beetje zelfde methode dan ze in Australie een middel tegen Aids hebben ontwikkeld, ook geinfecteerd bij hoogdragende koeien en via de biest afweerstoffen aangemaakt. Als het zo makkelijk is zouden we tegen alles zelf middeltje kunnen maken :roll:

Toch heb ik dit vaker gezien, en het lijkt te werken :yes: ....die bedrijven zweren erbij, en hun uitvalspercentages steunen hun mening. :yes: :idea:
Zit natuurlijk ook wel een logica in. :yes: :idea:
Deze week: Hot tub is up and running :D (y)
Roderick

Beroep: boertje
Interesses: brede interesses

Berichtdoor Frans-Jan » ma nov 12, 2012 06:17

Ik ben nogal eens uitgelachen als ik vertelde dat bedrijf waar ik in californie poos gezeten heb klein beetje mest van de kalveren door voer van de droge koeien heen draaide. Wij dachten dattut hielp en er gingen minder kalveren dood door diaree :yes: Heb hier verleden jaar ook erg veel crypto en diarree problemen gehad en ben de koeien gaan enten met rotavec. Kon met de eerste koeien nog weinig verschil merken, hield diaree problemen bij de kalveren maar is na verloop van tijd echt beter geworden. Het enten is van de zomer klad beetje ingekomen en zijn inmiddels gestopt maar gaat bis heute (y) eiegenlijk geen kalveren meer aan de diaree gehad sinds afgelopen voorjaar :yes:
Wie het gemak niet zoekt is lui.........
Frans-Jan

Beroep: Dierentuin medewerker
Interesses: veehouderij,fokkerij

Berichtdoor Guus J » ma nov 12, 2012 20:03

Roderick schreef:
melker schreef:Hoorde vanmorgen van weekendmelker(Jacobsen) die in het dagelijks leven voersnuiter is van boer die de kalverhokken met diaree mest er in onder de hoogdragende koeien strooit zodat via de biest meer weerstand wordt verkregen. Beetje zelfde methode dan ze in Australie een middel tegen Aids hebben ontwikkeld, ook geinfecteerd bij hoogdragende koeien en via de biest afweerstoffen aangemaakt. Als het zo makkelijk is zouden we tegen alles zelf middeltje kunnen maken :roll:

Toch heb ik dit vaker gezien, en het lijkt te werken :yes: ....die bedrijven zweren erbij, en hun uitvalspercentages steunen hun mening. :yes: :idea:
Zit natuurlijk ook wel een logica in. :yes: :idea:

staat nu ook een stukje in de veeteelt :yes:
Guus J
Moderator

Beroep: Melkveehouder
Interesses: Ondernemen, voeding en fokkerij

Berichtdoor Sander » di nov 13, 2012 11:13

ik probeer juist de droge koeien te voorzien van schoon stro maar als ik de kalverhokjes der in leeg ga spitten schiet dat niet echt op. en daarbovenop dan weer schoon stro?
Sander

Interesses: fokkerij

Berichtdoor Frans-Jan » di nov 13, 2012 13:38

Sander schreef:ik probeer juist de droge koeien te voorzien van schoon stro maar als ik de kalverhokjes der in leeg ga spitten schiet dat niet echt op. en daarbovenop dan weer schoon stro?

Waarom geen dikke shit bij de droge koeien :?:
Wie het gemak niet zoekt is lui.........
Frans-Jan

Beroep: Dierentuin medewerker
Interesses: veehouderij,fokkerij

Berichtdoor Sander » wo nov 14, 2012 23:44

stro goedkoper en makkelijker
Sander

Interesses: fokkerij

Berichtdoor Henk » do nov 15, 2012 08:23

lijkt me ook smeerlapperij, kalvende koeien in de dikke shit...
Sowieso een stronthok ipv strohok lijkt me niet echt ideaal....
Verstuurd vanaf mijn authentieke Terra SN 1009209 met nostalgietalk

http://www.hofvanpostel.com
Henk

Beroep: akkerbouw & zoogkoeien
Interesses: het gezin, al wat groeit en bloeit en Ruimtelijke Ordening

Berichtdoor h. groothuis » do nov 15, 2012 09:09

gescheiden mest wordt afgeraden bij droge koeien en jongvee ivm para besmetting mocht je hier niet vrij van zijn..
h. groothuis

Beroep: veeh/akkb

VorigeVolgende

Keer terug naar Koe en gezondheid