hoe veel doen we aan fokkerij

Discussieer hier over alles wat te maken heeft met fokkerij.

Moderator: Moderators

Re: hoe veel doen we aan fokkerij

Berichtdoor G.U. » zo sep 05, 2021 19:43

boer pieter schreef:Is volgens mij het begin van het einde

Nee dat denk ik niet. Maar hoor iedereen die het jongvee weg gedaan heeft wel dat koeien kopen duur is. Een deel van de aanwas zelf weer opfokken wordt zelfs door enkele geopperd. Verder ben je wel veel flexibeler zonder jongvee. In het voorjaar extra koeien kopen en weiden en in de winter wat rustiger melken. Ook kun je meer liters in je fosfaatquotum leveren zonder jongvee.
Wâldgaren dairy
G.U.

Beroep: Boer

Berichtdoor boer pieter » zo sep 05, 2021 20:07

Moet natuurlijk iedereen zelf weten maar jv hoort er bij voor mij , niet dat ik een echte Fokker ben maar als je dan weer een mooie vaars kalft vind ik toch mooi , ook vind ik het risico van ziektes insleep te groot , en hoeveel telt jv voor je fosfaat, soms is het wel beter om zelf wat op te fokken ,kopen valt altijd tegen vind ik
boer pieter

Beroep: veehouder
Interesses: vee houderij

Berichtdoor G.U. » zo sep 05, 2021 20:12

Ben ik ook met je eens. Als je nooit vee koopt dan ook niet doen, komt alleen maar ellende van met insleep van andere stammen mortelaro tussenklauwontsteking, mastitis verwekkers etc

Zelf jongvee opfokken is ook iets wat er voor mij bij hoort. Geeft voor mij een extra stukje binding met het vee
Wâldgaren dairy
G.U.

Beroep: Boer

Berichtdoor opelmanta » zo sep 05, 2021 20:21

40 vaarzen aan de melk krijgen is ongeveer 28 koeien melken. Ga er maar aan staan, 80 stuks jongvee verzorgen of een half uur per dag melken. Van die 28 staan er ook nog twee á drie droog, 25 minuten melken.
pas er ook op dat de tegenstanders van eventuele complottheorien er op uit kunnen zijn om logica en verstand bij de verstandige mensen uit te zetten
opelmanta

Berichtdoor Poekske » ma sep 06, 2021 05:48

auke schreef:tuurlijk niet.
zijn meer bedrijven die alles bij blauw doen en vaarzen aankopen. Moet je van houden maar als je naar de centen kijkt kon het wel eens het beste zijn

Naar de centen kijken is niet stoer he :mrgreen:
Poekske

Berichtdoor auke » ma sep 06, 2021 08:27

@Poekske . Boeren is meer dan alleen naar geld kijken. Sommige dingen doe je omdat je ze mooi vind of omdat je vind dat het erbij hoort.

Wel of geen jongvee is niet verschil tussen arm of rijk. Hoogstens iets minder of meer.

Hier in de buurt deden vader en zoon alles bij BB en kochten alles aan. kleinzoon zit nu op de boerderij en heeft wel iets met jongvee en fokkerij dus nu eigen opfok
Schoonheid verdwijnt, bunders blijven !
auke

Beroep: veehouder/docent

Berichtdoor Richt » ma sep 06, 2021 09:02

opelmanta schreef:40 vaarzen aan de melk krijgen is ongeveer 28 koeien melken. Ga er maar aan staan, 80 stuks jongvee verzorgen of een half uur per dag melken. Van die 28 staan er ook nog twee á drie droog, 25 minuten melken.

Lastig, wij hebben geen ruimte om die koeien erbij te melken mochten we jongvee weg doen, huren een stal op afstand voor JV, alles niet ideaal, kost tijd, geld, maar eind van de streep goedkoper als alles aankopen, en voordeel is wel dat je geen vreemde ziekte insleep hebt door aangekochte dieren. vraagt wel wat meer organisatie, moet altijd plannen dat je dat jongvee op afstand om de dag voert dan ben je gewoon 1,5-2 uur weg, verhuurder schuift gelukkig aan en past op de dieren op, maar als je ze thuis hebt doe je dat er zo bijna ongemerkt bij.
Richt

Beroep: Melkveehouder
Interesses: veehouderij, landbouw algemeen, techniek

Berichtdoor opelmanta » ma sep 06, 2021 10:29

boer pieter schreef:Is volgens mij het begin van het einde

Ho even Pieter. Zoals Churchill zei: "Dit is niet het einde. Dit is niet eens het begin van het einde. Maar misschien is dit het einde van het begin."
pas er ook op dat de tegenstanders van eventuele complottheorien er op uit kunnen zijn om logica en verstand bij de verstandige mensen uit te zetten
opelmanta

Berichtdoor Poekske » ma sep 06, 2021 10:46

auke schreef:@Poekske . Boeren is meer dan alleen naar geld kijken. Sommige dingen doe je omdat je ze mooi vind of omdat je vind dat het erbij hoort.

Wel of geen jongvee is niet verschil tussen arm of rijk. Hoogstens iets minder of meer.

Hier in de buurt deden vader en zoon alles bij BB en kochten alles aan. kleinzoon zit nu op de boerderij en heeft wel iets met jongvee en fokkerij dus nu eigen opfok

Maar als je geen centen hebt kan je niks doen die je leuk vind dus centjes zijn het belangrijkste :cheers:
Poekske

Berichtdoor melker » ma sep 06, 2021 12:39

:yes: (y)
melker

Beroep: BOER
Interesses: alles

Berichtdoor Mellek » di sep 07, 2021 10:08

Onze jongveestal is niet ideaal, en met voeren wat extra werk, maar pinken dit jaar na de 2e snee zo lang mogelijk naar buiten en bevalt tot nu toe 100%. Vorig jaar met de droogte was het lastiger geweest, toen in het najaar wel buiten gehad, maar hebben nu ook al voer zat dus pinken mogen een deel van de veldkavel kort houden.
Mellek

Beroep: Melkveehouder
Interesses: Melkvee Mechanisatie

Vorige

Keer terug naar Koe en fokkerij