Emigratie.

Discussieer hier over alles wat te maken heeft met economie.

Moderator: Moderators

Re: Emigratie.

Berichtdoor G.U. » vr sep 17, 2021 14:07

Winst maken en belasting betalen op een schuldenvrij verouderd bedrijf is niet zo’n probleem. Het wordt zwaar wanneer dat verouderde bedrijf ook nog een flinke hypotheek heeft en geen afschrijvingen. Want met flink aflossen wil het geld ook wel op, wat allemaal winst is maar de money is wel foetsie
Wâldgaren dairy
G.U.

Beroep: Boer

Berichtdoor wit » vr sep 17, 2021 14:29

Het wordt zwaar wanneer dat verouderde bedrijf ook nog een flinke hypotheek heeft en geen afschrijvingen.

Dus te weinig afgelost tov de afschrijvingen.
Of flink in grond geïnvesteerd.
zoals de waard is vertrouwd hij zijn gasten :!:
wit

Beroep: Melkveehouder

Berichtdoor boer pieter » vr sep 17, 2021 15:05

sterfhuis construktie vind ik wat te ver gaan, ik weet zeker dat mijn bedrijf nog makkelijk een generatie mee kan , hier zijn er genoeg die zo iwts willen ipv een paar 100 koeien , je ziet het hier om ons heen ook die grote jongens verdienen niks en alleen maar gedoe met personeel , en nu willen ze hier 40 % van de ha premie er af doen , milieu regels worden strenger dus moeten die bedrijven erg veel mest afzetten en voer kopen , je moet in harmonie zijn dat is belangrijk , en wat is groot dikke 100 koeien is mooi voor 1 man met wat losse hulp en dan kun je goed geld verdienen , in nl gaan ze de zelfde kant op als 15 jaar geleden in dk ,en kijk wat er hier is gebeurt , ik geloof er niet in, heb hier de afgelopen 20 jaar te veel boeren kapot zien gaan ,je moet niet achter de meute aan lopen maar doen waar je je het best bij voelt , ik weet zeker dat er hier veel zijn die zich gek hebben laten maken door anderen , en kijk wat ik kan ,maar ik zie ze nu niet meer
boer pieter

Beroep: veehouder
Interesses: vee houderij

Berichtdoor melker » vr sep 17, 2021 17:01

Valt ook met 100 koeien nog niet mee om zaakje recht te rekenen in NL, wanneer je pachtbedrijf van ouders kan overnemen met gebouwen in eigendom plus wat eigen land is dan nog gunstigste scenario. Of je moet grond krijgen als enigste erfgenaam, zal altijd mega hypotheek bij moeten.
melker

Beroep: BOER
Interesses: alles

Berichtdoor boer pieter » vr sep 17, 2021 17:12

In nl zijn ze niet goed wijs met die prijzen, maar veel geluk er mee , wil je nu nog boer worden kijk dan eens over de grens , gun je ouders een goed pensioen en vertrek
boer pieter

Beroep: veehouder
Interesses: vee houderij

Berichtdoor Poekske » vr sep 17, 2021 18:36

G.U. schreef:Winst maken en belasting betalen op een schuldenvrij verouderd bedrijf is niet zo’n probleem. Het wordt zwaar wanneer dat verouderde bedrijf ook nog een flinke hypotheek heeft en geen afschrijvingen. Want met flink aflossen wil het geld ook wel op, wat allemaal winst is maar de money is wel foetsie

Je kan ook ,winst hebben en belasting betalen en veeeeel schulden hebben...
Poekske

Berichtdoor G.U. » vr sep 17, 2021 20:10

Poekske schreef:
G.U. schreef:Winst maken en belasting betalen op een schuldenvrij verouderd bedrijf is niet zo’n probleem. Het wordt zwaar wanneer dat verouderde bedrijf ook nog een flinke hypotheek heeft en geen afschrijvingen. Want met flink aflossen wil het geld ook wel op, wat allemaal winst is maar de money is wel foetsie

Ja wrijf het er maar in, ik heb het verkeerde beroep gekozen :mrgreen:
Wâldgaren dairy
G.U.

Berichtdoor Poekske » vr sep 17, 2021 20:18

G.U. schreef:
Poekske schreef:

Ja wrijf het er maar in, ik heb het verkeerde beroep gekozen :mrgreen:

Nee tis simpel als je altijd alles wil uitgeven zodat je geen belasting moet betalen dan kan je wel apetrots daarmee zijn maar eigenlijk is de reserve dan maar zozo omdat alles uitgegeven wordt...
Poekske

Berichtdoor G.U. » vr sep 17, 2021 21:18

Alles domweg uitgeven is een optie maar dan duurt het feestje niet zo lang. Met investeringen moet er natuurlijk ook verdient worden. Voor jezelf een lijstje maken met alle dingen die je doen wilt en dan berekenen wat je ermee verdient. En op ordinale volgorde zetten en dan gaan met die banaan
Wâldgaren dairy
G.U.

Berichtdoor Kasé5 » vr sep 17, 2021 21:53

Bedrijven worden groter. Dat is al van alle tijden en in alle sektoren zo.
Maar :!: :!: :!: :!: , groot is absoluut geen vereiste voor overleven. :no: :no: :no:
Hoorde deze week dat naburige collega met slechts 150 mk er ff 20 ha heeft bijgekocht!! Prijs boven wat tot nu toe betaald werd :!: :!:
Gewoon sobere bedr.voering, veel weiden, hard werken en niet anderen de schuld geven van wat er allemaal fout gaat.

Vorige week erg druk met graslandvernieuwing en graswinning dus mooiste dag maar dagje uitgeweest met fa Fuite :)
Hele dag met ZuidFries geborreld en gebabbeld.
Bedrijf 2x zo groot maar alles horende gewoon dikke zeepbel.
Pa, 58, schouders, rug, en knieen versleten werkt nog 80 tot 90 uur
Allerhande melkertjes/sters
Allerhande gunsten van gestopte collega's benutten
Nieuwe machines die in paar jaar helemaal op zijn. (Wij kopen al 10 jr niks meer splinternieuw, is alleen goed voor afschrijving
Ledengeld FC al verzilverd. Als je fosfaat tenminste zilver noemt :mrgreen:
Maar goed, ik zal het wel niet begrijpen :|
van Dam af
Kasé5

Beroep: melkveehouder
Interesses: melkveehouderij en rekenmachientjes

Berichtdoor G.U. » vr sep 17, 2021 21:56

De snelste manier om je bedrijf te late groeien is om elke euro er in te stoppen. Op de bank doen ze niets voor jou
Wâldgaren dairy
G.U.

Berichtdoor wit » za sep 18, 2021 08:52

Hoorde deze week dat naburige collega met slechts 150 mk er ff 20 ha heeft bijgekocht!! Prijs boven wat tot nu toe betaald werd :!: :!:
Gewoon sobere bedr.voering, veel weiden, hard werken en niet anderen de schuld geven van wat er allemaal fout gaat.

En meteen doorverkocht en nu pachter :?: :?:
Is ook een optie natuurlijk.
zoals de waard is vertrouwd hij zijn gasten :!:
wit

Beroep: Melkveehouder

Berichtdoor Henk » za sep 18, 2021 11:57

Kasé5 schreef:Hele dag met ZuidFries geborreld en gebabbeld.
Bedrijf 2x zo groot maar alles horende gewoon dikke zeepbel.
Pa, 58, schouders, rug, en knieen versleten werkt nog 80 tot 90 uur
Allerhande melkertjes/sters
Allerhande gunsten van gestopte collega's benutten
Nieuwe machines die in paar jaar helemaal op zijn. (Wij kopen al 10 jr niks meer splinternieuw, is alleen goed voor afschrijving
Ledengeld FC al verzilverd. Als je fosfaat tenminste zilver noemt :mrgreen:
Maar goed, ik zal het wel niet begrijpen :|

Borrelpraat dus... 8)

Die Fries heeft dus een melkveehouderij zonder een kilo fosfaat :?: heeft ie ook uitgelegd hoe :?: En al zijn ellende heeft ie allemaal bij jou opgebiecht :?:
Nieuwe machines binnen een paar jaar aan gort rijden klinkt heul Fries :yes: In Brabant gaat het vlot 20 jaar of langer mee :yes:
Oja off the record; ook gebruikte machines mag je afschrijven :yes:

Lees hier trouwens wel vaker dat afschrijving en aflossing minimaal gelijk moeten lopen.
Maar hoe doe je dat wanneer je investeert met cash :?: Of is dat ouderwetsch :?:

Verder sluit ik me bij je aan :yes: ik snap het ook niet :no: Mijn vader leerde me dat afschrijving de winst drukt :yes: Of dat nu mq, gebouwen, inrichting of een stukje ijzer was; je zorgde gewoon dat de fiscus er een flink stuk aan meebetaalde :yes: (y)
In de herfst hadden wij altijd de boekhouder over de vloer om een prognose te maken van de winstverwachting :yes: en navenant het wel of niet een goed jaar zou worden investeerden we of nog snel in dat boekjaar of we schoven het door naar het volgend jaar :yes: Maar altijd proberen de fiscus maximaal te melken :yes: Wanneer boeren zich hier niet in herkennen zegt vlgs mij iets over winstgevendheid van het bedrijf...
Verstuurd vanaf mijn authentieke Terra SN 1009209 met nostalgietalk

http://www.hofvanpostel.com
Henk

Beroep: akkerbouw & zoogkoeien
Interesses: het gezin, al wat groeit en bloeit en Ruimtelijke Ordening

Berichtdoor Poekske » za sep 18, 2021 12:20

Henk, als je investeert met cash dan verhogen je afschrijvingen maar je aflossing niet, het geld gaat in 1 keer van je rekening. Jaren erna helpt de fiscus dus nog terwijl je er niet meer voor met betalen. En na 5 jaar want meeste dingen schrijven 5 jaar af loopt de aflossing en afschrijvingen gelijk bijna omdat je ieder jaar wel iets koopt. Beetje eigen bank spelen dus en zo verdienen aan je spaargeld.
Poekske

Berichtdoor Kasé5 » za sep 18, 2021 21:29

wit schreef:

En meteen doorverkocht en nu pachter :?: :?:
Is ook een optie natuurlijk.

Nee.
Wordt wel gedaan idd maar dan heb je natuurlijk niks aan de waardestijging en dat is altijd nog het grootste voordeel van grondaankoop geweest.

@ Henk.
Tuurlijk wel fosfaatjes. Anders mag je hier geen melkvee houden :wink:
Ze hebben FC vaarwel gezegd en de middelen die daarbij vrijkomen fosfaat voor gekocht.
Gebeurd meer. Is een keuze.
van Dam af
Kasé5

Beroep: melkveehouder
Interesses: melkveehouderij en rekenmachientjes

Vorige

Keer terug naar Koe en economie