Veen grond bewerken en opnieuw inzaaien

Bespreek hier onderwerpen die niet direct met veeteelt te maken hebben.

Moderator: Moderators

Veen grond bewerken en opnieuw inzaaien

Berichtdoor Wes » zo sep 19, 2021 07:35

Goedemorgen,

Ik heb een vraag, ik heb ongeveer 5 hectare veengrond(meerdere percelen) waar eigenlijk de laatste 20 jaar niet veel is aan gedaan.
Ik wil eigenlijk opnieuw inzaaien zodat ik al het onkruid kwijt raak. Nu vraag ik mij alleen af hoe of wat de beste bewerking/methode is om dit te doen zonder ik het veen helemaal verkloot. Wie weet hoe ik dit moet aanpakken en welke stappen ik moet volgen.

Bvd Lesley
Wes

Re: Veen grond bewerken en opnieuw inzaaien

Berichtdoor G.U. » zo sep 19, 2021 10:43

Veengrond moet je eigenlijk zo weinig mogelijk over de kop halen. Wat is tot nu toe het beheersregime geweest en wat is het doel? Met vroeg maaien kun je ook veel onkruid kwijt raken. Goed bemesten, bekalken en greppels open houden zijn dingen die ook niet mogen missen, maar dat wist je natuurlijk al 8)
Wâldgaren dairy
G.U.

Beroep: Boer

Berichtdoor Henk » zo sep 19, 2021 12:21

Ooit es gelezen bij veengrond de oude mat dood te spuiten en daarna nieuw gras dr in met een doorzaaimachine.
Verstuurd vanaf mijn authentieke Terra SN 1009209 met nostalgietalk

http://www.hofvanpostel.com
Henk

Beroep: akkerbouw & zoogkoeien
Interesses: het gezin, al wat groeit en bloeit en Ruimtelijke Ordening

Berichtdoor Wes » zo sep 19, 2021 12:42

G.U. schreef:Veengrond moet je eigenlijk zo weinig mogelijk over de kop halen. Wat is tot nu toe het beheersregime geweest en wat is het doel? Met vroeg maaien kun je ook veel onkruid kwijt raken. Goed bemesten, bekalken en greppels open houden zijn dingen die ook niet mogen missen, maar dat wist je natuurlijk al 8)

Ja dat dacht ik al daarom dacht ik beter eerst vragen voordat ik.gekke dingen doe :wink: . Ja die dingen.moeten zeker gebeuren ik denk dat er hier aan de greppels al minimaal 15 jaar niks is gedaan, ze zijn er wel alleen staan helemaal vol. Bekalken en bemesten zijn dingen die ik wel weet, ik ben nog een "groentje" in dit dus toch fijn omdat dan bevestigd te krijgen, ik probeer overal en van iedereen beetje info te krijgen want ik moet een hoop zelf uitzoeken hierzo. Dank je voor de info G.U.
Wes

Berichtdoor Wes » zo sep 19, 2021 12:44

Henk schreef:Ooit es gelezen bij veengrond de oude mat dood te spuiten en daarna nieuw gras dr in met een doorzaaimachine.

En is dat dan als er een hoop onkruid staat of eerst alles kort maaien en dan doodspuiten?
Wes

Berichtdoor boer pieter » zo sep 19, 2021 14:33

Dood spuiten is het laatste wat je wilt doen of het moet echt helemaal vol met onkruid staan anders net wat gu schrijft
boer pieter

Beroep: veehouder
Interesses: vee houderij

Berichtdoor opelmanta » zo sep 19, 2021 19:41

Dood spuiten is goed, glyfosaat is niet kanker verwekkend. Als er wat massa op staat doodspuiten met round-up. Als het geel is na 10 dagen oogsten. Greppels er uit draaien en doorzaaien.
Ik weet alleen niet of dat in Polen lukt, oktober doorzaaien. En of er geschikte machines in de buurt zijn, hoe doet een ander dat daar?
pas er ook op dat de tegenstanders van eventuele complottheorien er op uit kunnen zijn om logica en verstand bij de verstandige mensen uit te zetten
opelmanta

Berichtdoor Frans V » zo sep 19, 2021 20:58

Hoe liggen de stukken erbij qua hoogte? Mooi rond naar de greppels of ligt het hol en hobbels en gaten? Hoe ver ligt het uit het water? Hoe lang hou je het in gebruik / hoeveel geld mag je er aan kwijt? Grassenbestand ook slecht, of bijv alleen veel hardijzers?
"spelen met goede kaarten kan iedereen. Maar met opgewektheid doorspelen als men slechte kaarten heeft- dat is levenskunst"
Frans V

Berichtdoor Poekske » ma sep 20, 2021 04:29

Ipv al die kosten gewoon vroeg maaien, kijken hoe het hergroeit, dan eventueel eens deftig spuiten regen onkruid.en dan verder zien.
Poekske

Berichtdoor willemk » ma sep 20, 2021 08:20

Wij hadden veenland wat enkele tientallen jaren beheersgrond geweest was. Veel gaten door wilde zwijnen en hopen door molen. Goede grassen waren er niet te vinden dus hebben we de boel dood gespoten. Daarna heel ondiep gefreesd, op plekken waar het nodig was zelfs twee of drie keer om het land mooi vlak te krijgen. Liever enkele keren ondiep bewerken dan een keer diep. Grote fout gemaakt door in het voorjaar in te zaaien, daarna zonnig weer erop met als gevolgd dat de boel kapot brande. Glysofaat hat het niet beter kunnen doen :mrgreen: Jaar erop ergens eind augustus gezaaid en dat is goed geslaagd.

Ik weet niet waar je zit en wat de gehaltes in de grond zijn, maar bij ons waren de gehaltes zo laag dat gras zelfs gebreksverschijnselen van kali vertoonde. Sinds twee jaar nu elk jaar een npk bemesting en af en toe ruige mest erop ( hebben we nog niet genoeg van om wat meer te bemesten). In het voorjaar doen we nu ook een kalkbemesting van 1.5 ton per ha. Op veen beter elk jaar een beetje dan om de zoveel jaar een onderhoudsbemesting.

Op plekken waar het gras te dun staat proberen we nu bij te zaaien met de vredo.. Voordeel bijkomend is dat de vlakke rol meteen de grond weer mooi vlak maakt

succes ermee
Als het niet gaat zoals het mot dan mot het maar zoals het gaat.
willemk

Beroep: veehouder, mannetje van alles
Interesses: van alles

Berichtdoor Wes » ma sep 20, 2021 18:35

opelmanta schreef:Dood spuiten is goed, glyfosaat is niet kanker verwekkend. Als er wat massa op staat doodspuiten met round-up. Als het geel is na 10 dagen oogsten. Greppels er uit draaien en doorzaaien.
Ik weet alleen niet of dat in Polen lukt, oktober doorzaaien. En of er geschikte machines in de buurt zijn, hoe doet een ander dat daar?

Dank je wel voor je antwoord. Het probleem.is nu dat het de laatste 2 weken flink geregend heeft, dus ik kan er nu niet met de tractor komen. Elk jaar is anders is net wat het weer doet (is redelijk.zelfde als NL alleen winters kan het reete koud worden) vorig jaar was het heel lang knap. Nu dacht ik in maart te doen maar zie al een bericht staan dat dat een slecht idee is :|. Ik zal nu volgend jaar eerst de greppels gaan leeg trekken en alles opknappen dan september ong zaaien.

Wat ik tot nu toe hier heb gezien kwa loonwerkers, deze kunnen graan dorsen en maïs hakselen, dan kunnen ze ook ploegen en vaste mest rijden voorderest doen ze niet veel(dat is hier in de buurt verder weet ik niet)

Ik heb ook een beetje het idee dat gras hier echt een bijzaak is in vergelijking met NL gras zijn de stukjes waar ze niets anders kunnen zetten en de meeste kijken niet naar weer kwa maaien of hoeveel onkruid er staat.
Wes

Berichtdoor Wes » vr sep 24, 2021 19:01

Frans V schreef:Hoe liggen de stukken erbij qua hoogte? Mooi rond naar de greppels of ligt het hol en hobbels en gaten? Hoe ver ligt het uit het water? Hoe lang hou je het in gebruik / hoeveel geld mag je er aan kwijt? Grassenbestand ook slecht, of bijv alleen veel hardijzers?

Slecht alles ligt hol en bol. Ik heb er ook veel mollen dus daar moet ik ook wat aan gaan doen. Water ligt bij alle 3 percelen er naast ze grenzen allemaal aan een sloot. Geld maakt natuurlijk uit maar ik ben van plan als ik het natuurlijk red nog 50 jaar te gebruiken :P dus ik kan daar een eind in gaan.
Ik heb wat foto's maar geen idee hoe ik ze moet plaatsen, ik heb er 1 :? bijgevoegd en ze zeiden bestand te groot
Wes

Berichtdoor Wes » vr sep 24, 2021 19:09

Poekske schreef:Ipv al die kosten gewoon vroeg maaien, kijken hoe het hergroeit, dan eventueel eens deftig spuiten regen onkruid.en dan verder zien.

Goedenavond Poekse,

En wat spuit je dan specifiek tegen onkruid wat gras niet dood maakt?2
Wes

Berichtdoor Wes » vr sep 24, 2021 19:14

willemk schreef:Wij hadden veenland wat enkele tientallen jaren beheersgrond geweest was. Veel gaten door wilde zwijnen en hopen door molen. Goede grassen waren er niet te vinden dus hebben we de boel dood gespoten. Daarna heel ondiep gefreesd, op plekken waar het nodig was zelfs twee of drie keer om het land mooi vlak te krijgen. Liever enkele keren ondiep bewerken dan een keer diep. Grote fout gemaakt door in het voorjaar in te zaaien, daarna zonnig weer erop met als gevolgd dat de boel kapot brande. Glysofaat hat het niet beter kunnen doen :mrgreen: Jaar erop ergens eind augustus gezaaid en dat is goed geslaagd.

Ik weet niet waar je zit en wat de gehaltes in de grond zijn, maar bij ons waren de gehaltes zo laag dat gras zelfs gebreksverschijnselen van kali vertoonde. Sinds twee jaar nu elk jaar een npk bemesting en af en toe ruige mest erop ( hebben we nog niet genoeg van om wat meer te bemesten). In het voorjaar doen we nu ook een kalkbemesting van 1.5 ton per ha. Op veen beter elk jaar een beetje dan om de zoveel jaar een onderhoudsbemesting.

Op plekken waar het gras te dun staat proberen we nu bij te zaaien met de vredo.. Voordeel bijkomend is dat de vlakke rol meteen de grond weer mooi vlak maakt

succes ermee

Dank je wel voor je antwoord, ik was van plan om het in het voorjaar te zaaien :lol: maar ik wacht wel even tot het najaar :P . Vaste mest heb ik genoeg ik heb een grup stal dus zeker met de winter krijg ik zat, nu zomers heb ik ze 21 uur buiten lopen en 3 uur totaal binnen om te melken. Dus dat is een goed idee om er overheen te gooien, vroeger ging dat allemaal naar de akkerbouw van me schoonouders nu is dat gesplitst en heb ik de koe/Melk kant dus mest.
Wes

Berichtdoor Poekske » vr sep 24, 2021 19:50

Wes schreef:
Poekske schreef:Ipv al die kosten gewoon vroeg maaien, kijken hoe het hergroeit, dan eventueel eens deftig spuiten regen onkruid.en dan verder zien.

Goedenavond Poekse,

En wat spuit je dan specifiek tegen onkruid wat gras niet dood maakt?2

Kben al een paar jaar minder actief in de landbouw maar was dat geen bofix samen met mcpa?
Poekske

Volgende

Keer terug naar Community