Beste stier(ren) van dit moment, & waarom?

Discussieer hier over alles wat te maken heeft met fokkerij.

Moderator: Moderators

Re: Beste stier(ren) van dit moment, & waarom?

Berichtdoor boer pieter » wo sep 22, 2021 16:50

Hoor de laatste tijd veel boeren klagen dat stieren van semex wel rrg veel stier kalfjes voort brengen , kan dat of is dat pur toe val
boer pieter

Beroep: veehouder
Interesses: vee houderij

Berichtdoor eric72 » do sep 23, 2021 11:18

Het lijkt in zijn algemeenheid wel zo te zijn dat er veel stierkalveren worden geboren. Je mag blij zijn met 1 kuis van 5 rietjes van 1 stier, 0 komt ook heel vaak voor. Als het zo door gaat hoeft de politiek de veestapel niet meer te halveren dat gaat met al die stiertjes dan vanzelf :roll:
eric72

Berichtdoor Mellek » do sep 23, 2021 12:27

Ja hoef je echt geen Semex sperma voor te gebruiken, gelukkig zijn de stierkalveren duur had laatst 16 SK achter mekaar, nu af en toe weer een vaarsje, ook 1 op 5 zeg maar, ik ga dat blauwe vaarskalf dat wel veel op een holstein lijkt eerst ook maar aan de melk doen denk ik..
Mellek

Beroep: Melkveehouder
Interesses: Melkvee Mechanisatie

Berichtdoor Poekske » do sep 23, 2021 16:49

Mellek schreef:Ja hoef je echt geen Semex sperma voor te gebruiken, gelukkig zijn de stierkalveren duur had laatst 16 SK achter mekaar, nu af en toe weer een vaarsje, ook 1 op 5 zeg maar, ik ga dat blauwe vaarskalf dat wel veel op een holstein lijkt eerst ook maar aan de melk doen denk ik..

En als ze 2 keer gekalfd is Gust laten en dan netjes laten groeien en in de diepvries :cheers:
Poekske

Berichtdoor king » do sep 23, 2021 17:49

boer pieter schreef:Hoor de laatste tijd veel boeren klagen dat stieren van semex wel rrg veel stier kalfjes voort brengen , kan dat of is dat pur toe val

dat zou niet zo moeten zijn :roll: of ze moeten stiekem mannelijk gesexed verkopen :?
Hier afgelopen jaar 53% VK's, dus geen klagen. volgens mij 3 gesexedte geboren, waarvan 1 een SK (n) was
the sun looks like the afterlife in a battlefield after de rainfall
king

Interesses: fokkerij,sport,muziek

Berichtdoor boer pieter » do sep 23, 2021 18:59

Ik weet het niet precies maar heb wel 60% koe kalfjes en 95% bij mijn pinken , maar gebruik dan ook geen semex 8)
boer pieter

Interesses: vee houderij

Berichtdoor Richt » do sep 23, 2021 21:34

Poekske schreef:
Mellek schreef:Ja hoef je echt geen Semex sperma voor te gebruiken, gelukkig zijn de stierkalveren duur had laatst 16 SK achter mekaar, nu af en toe weer een vaarsje, ook 1 op 5 zeg maar, ik ga dat blauwe vaarskalf dat wel veel op een holstein lijkt eerst ook maar aan de melk doen denk ik..

En als ze 2 keer gekalfd is Gust laten en dan netjes laten groeien en in de diepvries :cheers:

Na 1 keer kunnen ze ook goed in de vriezer hoor ;)
Richt

Interesses: veehouderij, landbouw algemeen, techniek

Berichtdoor Poekske » vr sep 24, 2021 07:56

Richt schreef:
Poekske schreef:

Tevreden van? Je krijgt wel nog wat extra kilo's en body als je 2 keer laat kalven.
Poekske

Berichtdoor Richt » za sep 25, 2021 09:06

Poekske schreef:
Richt schreef:
Poekske schreef:En als ze 2 keer gekalfd is Gust laten en dan netjes laten groeien en in de diepvries :cheers:

Tevreden van? Je krijgt wel nog wat extra kilo's en body als je 2 keer laat kalven.

Vond het goed vlees, maar sinds vorig jaar slachten we voor ons zelf een Angus koetje per jaar, vind ik zelf net ff lekkerder :yes:
Afkalven in voorjaar, kalf tot half/eind september er bij en november naar slager, komt na afkalven niet meer binnen, gewoon op de weide (y)
Dit jaar stierkalf gekregen, dat heb ik gister net van de slager gehaald, 3 maand en 2 dagen oud, 106kg aan de haak, nooit in de stal geweest, altijd buiten gelopen
Richt

Berichtdoor Poekske » za sep 25, 2021 11:38

Moet dat naar een slachthuis of mag je thuis zelf laten slachten?
Poekske

Berichtdoor G.U. » za sep 25, 2021 16:48

Poekske schreef:Moet dat naar een slachthuis of mag je thuis zelf laten slachten?

Nee dat mag thuis niet helaas
Wâldgaren dairy
G.U.

Beroep: Boer

Berichtdoor Poekske » za sep 25, 2021 17:11

G.U. schreef:
Poekske schreef:Moet dat naar een slachthuis of mag je thuis zelf laten slachten?

Nee dat mag thuis niet helaas

Zoals hier dus. Is gelukkig de grote kost niet (120 en 80 levering)
Poekske

Berichtdoor Richt » za sep 25, 2021 19:57

Mag ook thuis, ken er een die ze in de winter thuis aan de frontlader laat slachten.
Maar wij doen het bij een van de laatste “dorps slagers” die nog zelf slachten, kost iets van 100-130€ voor een kalf en 200-250 voor een koe, zelf heen brengen op aanhanger en dan versneden in kratten terug
Richt

Berichtdoor Poekske » zo sep 26, 2021 04:55

Richt schreef:

Mag ook thuis, ken er een die ze in de winter thuis aan de frontlader laat slachten.
Maar wij doen het bij een van de laatste “dorps slagers” die nog zelf slachten, kost iets van 100-130€ voor een kalf en 200-250 voor een koe, zelf heen brengen op aanhanger en dan versneden in kratten terug

Inclusief uitbenen en alle bereidingen? Hier kost laten uitbenen al 0.85 per kg als je dat laat doen
Poekske

Berichtdoor auke » zo sep 26, 2021 11:56

gaat dit over de beste stieren van dit moment?
Schoonheid verdwijnt, bunders blijven !
auke

Beroep: veehouder/docent

VorigeVolgende

Keer terug naar Koe en fokkerij