Robotmelken (deel 9)

Discussieer hier over alles wat te maken heeft met melkproductie.

Moderator: Moderators

Re: Robotmelken (deel 9)

Berichtdoor Poekske » wo jul 21, 2021 18:43

Vaten met tapkranen hangen :yes:
Poekske

Berichtdoor Kasé5 » wo jul 21, 2021 20:40

:) :) :idea: (y)
van Dam af
Kasé5

Beroep: melkveehouder
Interesses: melkveehouderij en rekenmachientjes

Berichtdoor Mellek » vr sep 10, 2021 18:23

Heb na 20 jaar silicone voor de verandering eens rubber tepelvoering aan het proberen, wat is jullie ervaring , volgens de verkoper zijn ze beter met uiergezondheid, wij zitten normaalgesproken rond de 160, op het moment wel wat hoger, en na wat zoeken komen er nu ineens talloze typen voorbij, Milkrite, Activpuls, dingen met kopbeluchting ??
Enigste "nadeel" is dat ze vaker vervangen moeten 2500 ipv 7500, maar anderszijds misschien ook makkelijker te vervangen.
Mellek

Beroep: Melkveehouder
Interesses: Melkvee Mechanisatie

Berichtdoor melker » za sep 11, 2021 14:10

Heb ooit de Lely voeringen in mijn oude Miele bekers gehad, exact zelfde voering maar gingen eerder kapot, scheuren er in en snedes bij de koprand van beker, daarna nog heel wat imitaties en toen besloten nooit weer siliconen.
melker

Beroep: BOER
Interesses: alles

Berichtdoor Mellek » za sep 11, 2021 17:49

Heb ze alleen paar keer lek gehad in de lengte gescheurd bij meer dan 10.000 melkingen, er is ook een groene imitatie maar sommige collega's vinden die je af moet knippen ook sneller in de beker te plaatsen.
Mellek

Interesses: Melkvee Mechanisatie

Berichtdoor Jaap » do sep 23, 2021 20:55

Accountants zijn nog niet zo enthousiast over robotmelken:
https://veeteelt.nl/economie/nieuws/lagere-melkopbrengsten-en-hogere-voerkosten-bij-robotmelken

Ik kan die hogere kosten nog wel rijmen, maar waarom lagere melkopbrengsten? De gehalten zijn hoger bij een melkput, maar dat komt wellicht om dat de melkproductie lager is (indikking van melk bij gewone melkput).
Jaap

Beroep: Redacteur
Interesses: Melkveehouderij

Berichtdoor MelkboerLuc » vr sep 24, 2021 13:36

accountants staan ook maar zelden 2,5 uur te melken in de melkput
Aan het eind komt alles goed en als het nog niet goed gekomen is dan is het gewoon nog het einde niet.
[b]onze verse nagelnieuwe website
---> Bedrijf
MelkboerLuc

Interesses: Koeien + melk

Berichtdoor boer pieter » vr sep 24, 2021 16:43

MelkboerLuc schreef:accountants staan ook maar zelden 2,5 uur te melken in de melkput

Ja n wat heeft dat er mee te maken het is gewoon duur , ik vind hier te duur als ik een paat middagen een melker heb is nogal wat goed koper , ga je wel voor robotten ga ik voor lease construktie en over 7 jaar weer een nieuwe
boer pieter

Beroep: veehouder
Interesses: vee houderij

Berichtdoor MarcB » zo sep 26, 2021 09:58

MelkboerLuc schreef:accountants staan ook maar zelden 2,5 uur te melken in de melkput

Stel je neemt iemand aan om je koeien 2x daags te melken en om het andere weekend. Je hebt dan een voltijdse medewerker die het melken grotendeels uithanden neemt. Je bent voor die persoon grofweg 40.000€ per jaar kwijt.
En waar vind je een betrouwbare medewerker die 2x daags naar de boerderij wil komen om 2 á 3 uurtjes te werken en dan weer naar huis.
Dan word een robot weer een heel andere berekening.
MarcB

Beroep: kijkt vanaf de zijlijn

Berichtdoor auke » zo sep 26, 2021 12:00

robot melken is duurder dan een melkstal als je zelf melkt. dat is volgens mij een uitgemaakte zaak.

Wordt anders wanneer je het niet wachten kunt, personeel ervoor moet hebben, lichamelijk ongemak of een hekel aan melken hebt oid.

De uren die je bespaart moet je invullen met activiteiten die geld opleveren.
Ten zij je zoveel geld verdient dat je die extra kosten wel kunt lijden
Schoonheid verdwijnt, bunders blijven !
auke

Beroep: veehouder/docent

Berichtdoor Poekske » zo sep 26, 2021 12:58

En die laatste alinea is net de belangrijkste en vergeten er wel eens .
Poekske

Berichtdoor wit » zo sep 26, 2021 13:11

De uren die je bespaart moet je invullen met activiteiten die geld opleveren

Dus niet meer gaan trekkerrijden :wink:
zoals de waard is vertrouwd hij zijn gasten :!:
wit

Berichtdoor boer pieter » zo sep 26, 2021 13:37

Trekker rijden kan helemaal niet uit , tot u toe melk ik meestal zelf en vind dat ook helemaal geen straf , wat ik hier veel zie is als het melken te lang begint te duren word het lastig , hier niet zo ver van mij af is een die had 2 robotten en molk nog wat in een oude 2x6 nu heeft ie een 26 swing over van sac en melkt ongeveer 200 in een 1,5 uur , de man is helemaal opgeleeft , melkput moet gewoon groot genoeg zijn
boer pieter

Beroep: veehouder
Interesses: vee houderij

Berichtdoor jan.nl » zo sep 26, 2021 22:22

auke schreef:robot melken is duurder dan een melkstal als je zelf melkt. dat is volgens mij een uitgemaakte zaak.

Wordt anders wanneer je het niet wachten kunt, personeel ervoor moet hebben, lichamelijk ongemak of een hekel aan melken hebt oid.

Boeren moeten ook is leren wat meer vrije tijd te nemen,sommigen werken zich bijna kapot en eind van het liedje kunnen ze nix meer :no: Juist robots zorgen voor lichtere werkomstandigheden en ook veel meer vrije tijd,geniet ervan zou ik zeggen (y)
jan.nl

Beroep: boer&recreatie
Interesses: vrije tijd ,sport & koeien

Berichtdoor Poekske » ma sep 27, 2021 04:11

jan.nl schreef:
auke schreef:robot melken is duurder dan een melkstal als je zelf melkt. dat is volgens mij een uitgemaakte zaak.

Boeren moeten ook is leren wat meer vrije tijd te nemen,sommigen werken zich bijna kapot en eind van het liedje kunnen ze nix meer :no: Juist robots zorgen voor lichtere werkomstandigheden en ook veel meer vrije tijd,geniet ervan zou ik zeggen (y)

Vrije tijd... Als je werk je passie is, dan heb je enkel vrije tijd.
Poekske

VorigeVolgende

Keer terug naar Koe en melken