Robotmelken (deel 9)

Discussieer hier over alles wat te maken heeft met melkproductie.

Moderator: Moderators

Re: Robotmelken (deel 9)

Berichtdoor Richt » wo sep 29, 2021 08:48

jan.nl schreef:
boer pieter schreef:Dat zeg jij maar ik zie toch dat robot boeren veel tijd in de stal zijn , lichamelijk is het wel een stuk lichter

Sendt fra min SM-G398FN med Tapatalk

Daar moet je het verdienen toch?

Lijkt mij ook, robots en zo goed als niet in de stal komen gaat vaak niet lang goed
Richt

Beroep: Melkveehouder
Interesses: veehouderij, landbouw algemeen, techniek

Berichtdoor Henk » wo sep 29, 2021 08:49

Jaap schreef:Accountants zijn nog niet zo enthousiast over robotmelken:
https://veeteelt.nl/economie/nieuws/lagere-melkopbrengsten-en-hogere-voerkosten-bij-robotmelken

Ik kan die hogere kosten nog wel rijmen, maar waarom lagere melkopbrengsten? De gehalten zijn hoger bij een melkput, maar dat komt wellicht om dat de melkproductie lager is (indikking van melk bij gewone melkput).

Is volgens mij al zolang bekend als dat de botjes bestaan...
Reden van aanschaf botjes is stiekem denk vaak omdat veel mensen 2x daags melken ruk vinden.
En iedereen moet zelf weten waar ie zn centen heen smijt :yes:

Arbeidsbesparing met botjes geldt ms voor 1% van de veehouders.
De meesten stoppen helemaal met werken. Loonvoerder, op het land alles uitbesteden, alleen nog maar wat op stal rondkeutelen en met het kuilen beetje met de quad wat doelloos achter de hakkelaar aan pruttelen en de kuilaanrijdert van zn werk houden 8)
Verstuurd vanaf mijn authentieke Terra SN 1009209 met nostalgietalk

http://www.hofvanpostel.com
Henk

Beroep: akkerbouw & zoogkoeien
Interesses: het gezin, al wat groeit en bloeit en Ruimtelijke Ordening

Berichtdoor G.U. » wo sep 29, 2021 10:15

jan.nl schreef:[quote=

Pieter melkt samen met zijn vrouw 2x 2 uur op 1 dag,dat zijn dus 8 man/vrouw uren....
Tis iets vertekend,want Pieter pielt ook wat en doet iets met voer,hoe weet ik niet maar dat horen we nog wel :lol:

Eigenlijk helemaal niet efficiënt als anneke pieter helpt want met zn tweeen zijn ze meer uren bezig dan pieter alleen. MAar tis zeker wel een stuk leuker!
Wâldgaren dairy
G.U.

Beroep: Boer

Berichtdoor wijnbergen » wo sep 29, 2021 15:05

Henk schreef:
Jaap schreef:Accountants zijn nog niet zo enthousiast over robotmelken:
https://veeteelt.nl/economie/nieuws/lagere-melkopbrengsten-en-hogere-voerkosten-bij-robotmelken

Ik kan die hogere kosten nog wel rijmen, maar waarom lagere melkopbrengsten? De gehalten zijn hoger bij een melkput, maar dat komt wellicht om dat de melkproductie lager is (indikking van melk bij gewone melkput).

Is volgens mij al zolang bekend als dat de botjes bestaan...
Reden van aanschaf botjes is stiekem denk vaak omdat veel mensen 2x daags melken ruk vinden.
En iedereen moet zelf weten waar ie zn centen heen smijt :yes:

Arbeidsbesparing met botjes geldt ms voor 1% van de veehouders.
De meesten stoppen helemaal met werken. Loonvoerder, op het land alles uitbesteden, alleen nog maar wat op stal rondkeutelen en met het kuilen beetje met de quad wat doelloos achter de hakkelaar aan pruttelen en de kuilaanrijdert van zn werk houden 8)

Hier sinds juni 3 robots, kan je vertellen dat het veel tijd spaart, ruim 200 koeien melken, smorgens 3 kwartier werk, savonds een half uur, dat was voorheen 8 uur melken.
wijnbergen

Interesses: Jersey

Berichtdoor Mellek » wo sep 29, 2021 19:14

Ja als een boer ook 120 euro per uur zou rekenen dan konden heel veeel dingen niet uit, behalve robotmelken.
Mellek

Beroep: Melkveehouder
Interesses: Melkvee Mechanisatie

Berichtdoor Roderick » do sep 30, 2021 01:09

boer pieter schreef:Wat vond jij van het melken met robots roderick jij hebt bijde

Sendt fra min SM-G398FN med Tapatalk

Robots werken (y) , maar het hele robot melken is duur.
Hogere afschrijving, hoger onderhoud en hogere voerkosten, het is zeker bij 2 robots goedkoper om elke avond iemand te laten melken............als je iemand kunt vinden. En daar zit hem vaak de kneep. :roll:
Robots gaan efficient worden als je met dezelfde arbeid 100 koeien meer kunt melken, maar aangezien dat in NL bijna niet lukt en de marges absoluut ruk zijn, snap ik de populariteit van robots daar eigenlijk niet zo. :no: :oops:
Zal toch wel een status dingetje zijn denk ik dan. :?
Deze week: Hot tub is up and running :D (y)
Roderick

Beroep: boertje
Interesses: brede interesses

Berichtdoor Gerben77 » do sep 30, 2021 08:10

@ Roderick....kan me echt niet voorstellen dat je robots voor "status " koopt .
Ik zie hier gewoon boeren die jarenlang in een visgraat melkstal hebben gemolken en er veel uren in hebben gestaan door
uitdijende veestapel. Dan komt keer de keuze wat gaan we doen ? Nieuwe melkstal (groter) en nieuw gebouw met wachtruimte .(anders benut je de capaciteit nog niet goed) of kiezen we voor robots in bestaande stal met wat verbouwing.
Wetende dat het steeds lastiger wordt om een melker te vinden met een wat hoger uurtarief.
Wordt steeds vaker gekozen voor melkrobots.
Gerben77

Beroep: melkveehouder

Berichtdoor boer pieter » do sep 30, 2021 08:27

toch zijn er die 9 ton uit een robot halen en dan word het pas intersant ,let wel vind nog steeds robotten (y) maar er moet wel genoeg uit komen , ook nu de stroom duurder word en kv word het minder intersant , maar als mijn dochter er echt mee door wil komen er heel zeker een paar robotten maar anders ga ik toch voor een avond melker paar keer in de week
boer pieter

Beroep: veehouder
Interesses: vee houderij

Berichtdoor jan.nl » do sep 30, 2021 12:31

boer pieter schreef:toch zijn er die 9 ton uit een robot halen en dan word het pas intersant ,let wel vind nog steeds robotten (y) maar er moet wel genoeg uit komen , ook nu de stroom duurder word en kv word het minder intersant , maar als mijn dochter er echt mee door wil komen er heel zeker een paar robotten maar anders ga ik toch voor een avond melker paar keer in de week

Gemiddelde is 4.5 ton per robot!
jan.nl

Beroep: boer&recreatie
Interesses: vrije tijd ,sport & koeien

Berichtdoor koen2 » do sep 30, 2021 12:39

In Nl of DK ?

Verstuurd vanaf mijn SM-G398FN met Tapatalk
koen2

Interesses: koeien en stallen

Berichtdoor Kasé5 » do sep 30, 2021 15:10

jan.nl schreef:
boer pieter schreef:toch zijn er die 9 ton uit een robot halen en dan word het pas intersant ,let wel vind nog steeds robotten (y) maar er moet wel genoeg uit komen , ook nu de stroom duurder word en kv word het minder intersant , maar als mijn dochter er echt mee door wil komen er heel zeker een paar robotten maar anders ga ik toch voor een avond melker paar keer in de week

Gemiddelde is 4.5 ton per robot!

En dáár zit m de hele kneep.
Een werkgever laat toch, normaal gesproken, ook een medewerker geen 25 vd 38uur werken.
Bij weiden moet je toch 5 a 6 ton leveren en bij 100% op stal minimaal 7 ton.
Daarom streven wij nr 7 ton mét weiden en dan is een robot een rendabele investering :yes: :yes:
van Dam af
Kasé5

Interesses: melkveehouderij en rekenmachientjes

Berichtdoor Karla » do sep 30, 2021 15:28

Ik zit er ook wel eens aan te denken om over te schakelen op robots.
Maar wat is interessant bij 7 à 8t melk. De hoeveelheid verschilt per jaar omdat we het ene jaar fors mogen overleveren en het andere jaar vrijwel niks. Ga je dan voor 2 ocassions of 1 nieuwe bijv een A5?. We weiden ongeveer 9 maanden per jaar.

We melken nu in een 2x8 visgraat van 25jr oud. Dat gaat best, maar echtgenoot heeft deze zomer een ingrijpende operatie aan zijn rug ondergaan en dan vraag je je wel eens of we zo door moeten gaan.
Karla
Moderator

Beroep: Agricultrice

Berichtdoor kobonde » do sep 30, 2021 16:10

Karla schreef:Ik zit er ook wel eens aan te denken om over te schakelen op robots.
Maar wat is interessant bij 7 à 8t melk. De hoeveelheid verschilt per jaar omdat we het ene jaar fors mogen overleveren en het andere jaar vrijwel niks. Ga je dan voor 2 ocassions of 1 nieuwe bijv een A5?. We weiden ongeveer 9 maanden per jaar.

We melken nu in een 2x8 visgraat van 25jr oud. Dat gaat best, maar echtgenoot heeft deze zomer een ingrijpende operatie aan zijn rug ondergaan en dan vraag je je wel eens of we zo door moeten gaan.

Je schrijft er niet bij hoeveel koeien jullie hebben, Nieuwe robots kunnen wel 9 ton melken maar dat is bij een produktie van
12000 kg/per koe zonder weiden.Ik zal hier wel kommentaar op krijgen, maar in DK zijn zulke produkties vrij normaal.
Nieuwe robots kunnen 70/80 koeien incl drogen aan bij een mooi vlak afkalvpatroon.
Gebruikte zou ik niet aan raden de afschrijving is vrijwel hetzelfde vanwege de korte restlevensduur.als bij nieuwe, en het onderhoud nogal al wat duurder.
Voor jullie bedrijfs groote zou een meerboks systeem beter passen(een aasluitarm voor 2 koxen)
kobonde

Beroep: Veehouder
Interesses: Vrouwen en koeien

Berichtdoor Henk » do sep 30, 2021 16:11

wijnbergen schreef:Hier sinds juni 3 robots, kan je vertellen dat het veel tijd spaart, ruim 200 koeien melken, smorgens 3 kwartier werk, savonds een half uur, dat was voorheen 8 uur melken.

Maar dat geloof ik ook wel hoor :yes: ik betwijfel alleen of veel veehouders die vrijgekomen uren efficiënt benutten.
Jij hebt een kleine 7 uur per dag over nu. Da's huge :!: Wat doe jij nu in die uren :?:
Botjeboeren mogen graag verkondigen dat ze nu veel meer tussen de koeien zijn :yes: en da's mooi (y) alleen gegeven moment ben je toch wel uitgeprult tussen die beesten lijkt me...
Verstuurd vanaf mijn authentieke Terra SN 1009209 met nostalgietalk

http://www.hofvanpostel.com
Henk

Beroep: akkerbouw & zoogkoeien
Interesses: het gezin, al wat groeit en bloeit en Ruimtelijke Ordening

Berichtdoor boer pieter » do sep 30, 2021 16:39

Wat wijnbergen doet is natuurlijk helemaal niks :oops: sorry koos dan moet je nog steeds 2 keer per dag melken dan had Ik er 1 bij gezet , ken het heb hier ook iemand gezien die hetzo deed en kreeg steeds meer koeien bij de melkstal, een lastige vaars een taaie koe 1 met slechte poten enz dus het melken is ook niet veel meer aan zelfs al kost het maar een uurtje
boer pieter

Beroep: veehouder
Interesses: vee houderij

VorigeVolgende

Keer terug naar Koe en melken