Mais 2021

Discussieer hier over alles wat te maken heeft met voeding.

Moderator: Moderators

Re: Mais 2021

Berichtdoor auke » ma okt 11, 2021 21:49

op basis van goed vertrouwen.
Mais niet gezien, niks verder afgesproken dan de prijs.
was wel van mijn eigen loonwerker
Schoonheid verdwijnt, bunders blijven !
auke

Beroep: veehouder/docent

Berichtdoor boer pieter » di okt 12, 2021 08:42

Wat me wel opvalt is dat jij vaak ziet op YouTube dat ze in de USA veel droger hakselen of lijkt dat maar zo en als het wel zo is waarom , zag net op Facebook dat de schapen boer van Texel wel heel groene maïs aan het hakselen was
boer pieter

Beroep: veehouder
Interesses: vee houderij

Berichtdoor Roderick » di okt 12, 2021 11:09

Omdat groene mais vaak nog niet helemaal rijp is en dus ook veel minder zetmeel/voederwaarde heeft.
Met ds komt vaak ook hoger zetmeel.
Deze week: Hot tub is up and running :D (y)
Roderick

Beroep: boertje
Interesses: brede interesses

Berichtdoor Talis » wo okt 13, 2021 04:39

Roderick schreef:Omdat groene mais vaak nog niet helemaal rijp is en dus ook veel minder zetmeel/voederwaarde heeft.
Met ds komt vaak ook hoger zetmeel.

Denk dat drogere weer ook invloed heeft op afsterven van de plant. Hier wordt ook geteeld op staygreen rassen. Zie het nu ook bij ons.. Plant nog erg groen en kolf helemaal rijp..
Ook hakselen we in nederland iets eerder ivm met berijdbaarheid land. bij jullie is het niet gauw nat...
Talis

Berichtdoor wijnbergen » wo okt 13, 2021 09:00

groene mais is beter verteerbaar wordt gezegd, belangerijk als je veel mais voert, 30 % is genoeg, niet mijn mening maar zo wordt er hier over gedacht.
wijnbergen

Interesses: Jersey

Berichtdoor boer pieter » wo okt 13, 2021 09:12

Veel te nat :yes: Dat waren vooral de prakkers die dat deden , die zijn er bijna niet meer om wat voor reden dan ook , die natte brij daar hou je geen koeien gezond mee , net als kuil gras iets droge kuil ruikt 10 keer beter dan die natte tjap
boer pieter

Beroep: veehouder
Interesses: vee houderij

Berichtdoor W.A » wo okt 13, 2021 11:01

Hoeveel zermeel heeft mais van 40% ds.dan volgens jullie..? Hier is het doel rond 35% haal dan toch ook vaak net onder of over 400 zetmeel

Verstuurd vanaf mijn SM-G398FN met Tapatalk
W.A

Beroep: Melkveehouder.
Interesses: Koetjes/economie

Berichtdoor Richt » wo okt 13, 2021 11:56

W.A schreef:Hoeveel zermeel heeft mais van 40% ds.dan volgens jullie..? Hier is het doel rond 35% haal dan toch ook vaak net onder of over 400 zetmeel

hier ook meestal 35-36% DS en 380-410 zetmeel afhankelijk van de maaihoogte en het jaar.
Richt

Beroep: Melkveehouder
Interesses: veehouderij, landbouw algemeen, techniek

Berichtdoor willemk » wo okt 13, 2021 12:37

Niet te veel theoretisch doen. Dit jaar ook een week te lang gewacht, drie dagen met wat nachtvorst en het groene van de mais is weg (n) Maar ik moet zeggen dat het niet de eerste keer is en de koeien geven meer melk van de late droge mais als van de groene waar de perssappen nog uitkomen>
Als het niet gaat zoals het mot dan mot het maar zoals het gaat.
willemk

Beroep: veehouder, mannetje van alles
Interesses: van alles

Berichtdoor Roderick » wo okt 13, 2021 12:37

W.A schreef:Hoeveel zermeel heeft mais van 40% ds.dan volgens jullie..? Hier is het doel rond 35% haal dan toch ook vaak net onder of over 400 zetmeel

Wij Mikken hier ook op 35-38%
Meestal tussen 380 en 440 zetmeel.
Deze week: Hot tub is up and running :D (y)
Roderick

Beroep: boertje
Interesses: brede interesses

Berichtdoor Arno » wo okt 13, 2021 13:35

willemk schreef:Niet te veel theoretisch doen. Dit jaar ook een week te lang gewacht, drie dagen met wat nachtvorst en het groene van de mais is weg (n) Maar ik moet zeggen dat het niet de eerste keer is en de koeien geven meer melk van de late droge mais als van de groene waar de perssappen nog uitkomen>

Je was me net voor (y) :yes:
Inderdaad ,mais hakkelen als het mooi weer is ,als het 30% is ,mooi weer ,en ze geven 3 weken regen ,af hakkelen ,andersom ook ,als het zeiknat is en hij is 35% ,ff paar dagen wachten ,dan maar wat droger.
Beginnen hier als het net onder de 30 zit ,tegen de tijd dat de laatste de hoop in gaat is het bijna 40.
Arno

Beroep: koeienmelker

Berichtdoor Richt » wo okt 13, 2021 15:01

Arno schreef:
willemk schreef:Niet te veel theoretisch doen. Dit jaar ook een week te lang gewacht, drie dagen met wat nachtvorst en het groene van de mais is weg (n) Maar ik moet zeggen dat het niet de eerste keer is en de koeien geven meer melk van de late droge mais als van de groene waar de perssappen nog uitkomen>

Inderdaad ,mais hakkelen als het mooi weer is ,als het 30% is ,mooi weer ,en ze geven 3 weken regen ,af hakkelen ,andersom ook ,als het zeiknat is en hij is 35% ,ff paar dagen wachten ,dan maar wat droger.
Beginnen hier als het net onder de 30 zit ,tegen de tijd dat de laatste de hoop in gaat is het bijna 40.

Is ook wel ff verschil of je 1-2 dagen hakkelt of 2-3-4 week
Richt

Beroep: Melkveehouder
Interesses: veehouderij, landbouw algemeen, techniek

Berichtdoor jan.nl » wo okt 13, 2021 15:09

Hier ook mikken op 38 tot 40 % ds ,dat gaat het makkelijkste als je voor 1 mei de mais gepoot heb :yes:
Dit jaar opbrengst van ruim 50 ton bij 38 %ds
Rijden de mais dan ook in een dag en 1 nacht van het land :wink:
Oude mais was precies op,wel ff paar containers kuilmais gekocht met 43 ds :wink: om paar weken verse kuil dicht te laten.
jan.nl

Beroep: boer&recreatie
Interesses: vrije tijd ,sport & koeien

Berichtdoor W.A » wo okt 13, 2021 19:29

Arno schreef:

Wordt bijna tijd voor een hakselaar erbij dan.. ;-)

W.A

Beroep: Melkveehouder.
Interesses: Koetjes/economie

Berichtdoor Arno » wo okt 13, 2021 21:36

Hakkelen met 2 ,een 8800 en een 9900 deere ,doen tussen de 4 en 5000 ton per dag.
Logistiek bij hoop kan niet meer aan ,is 21 jaar terug gebouwd voor 600 koeien ,veel beton bijgestort maar aanvoer en afvoer van trucks is nog hetzelfde :wink:
Arno

Beroep: koeienmelker

VorigeVolgende

Keer terug naar Koe en voer