Wat valt er te melden na de laatste MPR (Deel 3)

Discussieer hier over alles wat te maken heeft met melkproductie.

Moderator: Moderators

Re: Wat valt er te melden na de laatste MPR (Deel 3)

Berichtdoor boer pieter » ma dec 21, 2020 19:55

O ik heb wel meer van dit slag beesten heb het bij een paar geprobeerd en dan zie je ook dat ze er nog niet klaar voor zijn en worden dan ook niet snel drachtig ,dit soort vaarsen geven best veel melk en raken soms wat in de onder kleren ,die laat ik dus nu even wat langer lopen voor dat ze geinsemineert worden ,ik probeer wel eens wat net zoals vroeg insemineren van pinken pakte bij mij minder goed uit dus doe ik het niet weer weer wat geleerd :lol: :lol:
boer pieter

Beroep: veehouder
Interesses: vee houderij

Berichtdoor boer pieter » di dec 22, 2020 07:44

Poekske schreef:Ze ziet eruit als 2jaar oud :shock: :oops: geen brede body ook lijkt me?

De beste Stuurlui staan aan wal :lol:
boer pieter

Berichtdoor Poekske » di dec 22, 2020 08:34

boer pieter schreef:
Poekske schreef:Ze ziet eruit als 2jaar oud :shock: :oops: geen brede body ook lijkt me?

De beste Stuurlui staan aan wal :lol:

:mrgreen: hebbet altijd meer gehad voor de types a la Henk :oops:
Poekske

Berichtdoor kobonde » di dec 22, 2020 09:35

boer pieter schreef:O ik heb wel meer van dit slag beesten heb het bij een paar geprobeerd en dan zie je ook dat ze er nog niet klaar voor zijn en worden dan ook niet snel drachtig ,dit soort vaarsen geven best veel melk en raken soms wat in de onder kleren ,die laat ik dus nu even wat langer lopen voor dat ze geinsemineert worden ,ik probeer wel eens wat net zoals vroeg insemineren van pinken pakte bij mij minder goed uit dus doe ik het niet weer weer wat geleerd :lol: :lol:

Mij bevalt het vroeg insenimeren (13 mnd) juist prima al kan dit niet bij alle dieren, Mijn ervaring is dat de vaarzen die voor ze twee jaar zijn kalven het langste blijven lopen, wel wacht ik dan tot 100 dagen na kalven voor ik ze weer insemineer.
De koeien begin met 60 dagen na kalven, tot 2 jaar terug met 40 dagen maar de bevruchting kans tussen 40 en 60 dagen
was zo laag dat dat geen zin had , overweeg nu nog later te beginnen daar het gebruik van Gesekst sperma hebben we vaars kalveren zat en de prijs voor kalveren voor de kalvermesterij is zo laag dat je amper de kosten van het voer tot ze weggaan terugziet. we gebruiken 2.1 inseminatie per drachtigheid,
kobonde

Beroep: Veehouder
Interesses: Vrouwen en koeien

Berichtdoor boer pieter » di jan 12, 2021 12:15

Wist wel dat ze goed gaven maar moet niet gekker worden Afbeelding

Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk
boer pieter

Berichtdoor G.U. » di jan 12, 2021 14:45

(y)
Die 38 kg dat is meetmelk toch? In liters is dat ongeveer 34,5 á 35 liter?
Wâldgaren dairy
G.U.

Beroep: Boer

Berichtdoor boer pieter » di jan 12, 2021 17:03

Daar zal het wel ergens liggen doe niet meer aan mpr Afbeelding

Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk
boer pieter

Berichtdoor Talis » zo apr 11, 2021 10:22

Damn. Laatste controle koeien gemiddeld 255 dagen aan de melk. de vruchbaarheidsproblemen van de herfst beginnen zich nu te wreken..
Talis

Berichtdoor auke » zo apr 11, 2021 10:46

en de meeste ellende komt misschien nog , te dikke koeien in de droogstand etc

oorzaak van vruchtbaarheidsprobleem gevonden?
Schoonheid verdwijnt, bunders blijven !
auke

Beroep: veehouder/docent

Berichtdoor Talis » zo apr 11, 2021 13:23

niet echt. waarschijnlijk door de hitte. en droge koeien liepen met die hitte wel continu buiten. is achteraf geen succes. Stonden niet veel droog. Maar die droog stonden hebben tot 2000 kg minder geproduceerd dan normaal. Voor de rest was het lastig weiden na de hitte en droogte.. Maar een echt probleem hebben we niet gevonden.
Talis

Berichtdoor Hookwood Holsteins » zo apr 11, 2021 14:29

auke schreef:en de meeste ellende komt misschien nog , te dikke koeien in de droogstand etc

oorzaak van vruchtbaarheidsprobleem gevonden?
Hier ook richting de 230 dagen. Afkalfpiek komt in mei/juni. Zou het afkalfpatroon liever wat vlakker zien maar als je er één keer zo'n piek in hebt zitten en de vruchtbaarheid is goed, dan ben je daar direct niet weer vanaf.

Verstuurd vanaf mijn SM-G970F met Tapatalk
Hookwood Holsteins

Berichtdoor king » zo apr 11, 2021 18:15

kan je ook weer vrij snel verhelpen, door probleemloze koetjes, die op of onder het gemiddelde produceren, na 30 dgn alweer te insemineren :idea: en evt hele hoogproductieven ff langer te laten lopen
the sun looks like the afterlife in a battlefield after de rainfall
king

Interesses: fokkerij,sport,muziek

Berichtdoor Talis » ma apr 12, 2021 10:56

king schreef:kan je ook weer vrij snel verhelpen, door probleemloze koetjes, die op of onder het gemiddelde produceren, na 30 dgn alweer te insemineren :idea: en evt hele hoogproductieven ff langer te laten lopen

Valt in de praktijk toch tegen. Door de laatste droge hete zomers zie je steeds dat ze pas vanaf november weer goed pakken.. en bij ons is de piek nu ook juni juli augustus. Dan blijf je die piek toch enigzins houden.
Talis

Berichtdoor boer pieter » ma apr 12, 2021 14:50

wij doen het zelf eigenlijk nooit maar hoorde laatst een zeggen als je je koeien tochtig spuit met het warme weer ze beter houden
boer pieter

Berichtdoor Talis » ma apr 12, 2021 18:15

boer pieter schreef:wij doen het zelf eigenlijk nooit maar hoorde laatst een zeggen als je je koeien tochtig spuit met het warme weer ze beter houden

zou het ook maar niet doen. Tochtig spuiten is om tochtig te worden. Zorgt voor een goede eisprong. Ovarelin bijspuiten of spiraal erachter aan duwen zou kunnen resulteren in betere dracht.
Talis

VorigeVolgende

Keer terug naar Koe en melken