Melkstal (deel 3)

Discussieer hier over alles wat te maken heeft met melkproductie.

Moderator: Moderators

Re: Melkstal (deel 3)

Berichtdoor Hookwood Holsteins » di okt 06, 2020 09:36

https://www.facebook.com/SACNederland/v ... 956605899/

80 stands buitenmelker in Vriezenveen-Westerhaar.

Verstuurd vanaf mijn SM-G970F met Tapatalk
Hookwood Holsteins

Berichtdoor Gerben77 » di okt 06, 2020 09:55

Gerben77

Beroep: melkveehouder

Berichtdoor Richt » do okt 21, 2021 12:31

SAC opgekocht door Boumatic, weer een speler minder op de markt :?
Richt

Beroep: Melkveehouder
Interesses: veehouderij, landbouw algemeen, techniek

Berichtdoor Arno » do okt 21, 2021 13:30

Wel mooi als je melkstal gebouw groter is als de stal :shock: :lol:
Complete waanzin natuurlijk ,is geen enkel scenario waar ze dat ding op volle capaciteit gaan draaien :no: daarbovenop zijn ze langer aan het schoonmaken als je dat ding wat schoon wil houden ,dan melken :wink:
Arno

Beroep: koeienmelker

Berichtdoor boer pieter » do okt 21, 2021 15:03

Zo denken ze alleen in de USA volgens mij :lol: melken moet niet te lang duren :no: hier vlak bij mij is een met een 40 stands en 200 mk , als je een te kleine melkstal hebt word het al snel een hele opgave om te melken 2 max 3 uur moet het klaar wezen ,ik snap het niet altijd dat lange melken een nieuwe grote melkstal kost nou ook weer de hele wereld niet en gaat 20 tot 30 jaar mee en word elke dag gebruikt, er zijn ge noeg die een joekel van een menger met trekker hebben staan wat bijna net zoveel kost en ook nog een beer van een shovel er bij die ze naar 5 jaar weer in ruilen , dat vind iedereen heel gewoon , maar melken mag niks kosten , ik weet wel waarom, die boeren melken zelf nooit een koe maar zitten op hun luie komt in een lekker warme trekker of shovel :lol: zie het hier bijna elke dag bij de buren
boer pieter

Beroep: veehouder
Interesses: vee houderij

Berichtdoor Richt » do okt 21, 2021 15:12

weet niet wanneer jij voor het laatst een melkstal hebt gebouwd, maar een 2*16 met alles erop en er aan met betonnen vloeren en dakje er boven kost toch al snel een heel stuk meer dan een trekker met mengert :lol:

zoon 80 stands carrousel moet je 3 man bij hebben, mag dan wel weinig tijd kosten om te melken, je moet wel altijd die 3 man er hebben lopen, voor die 1,5 uur, en dan nog een 30-45mn schoon maken wil je em echt goed schoon houden
Richt

Beroep: Melkveehouder
Interesses: veehouderij, landbouw algemeen, techniek

Berichtdoor Arno » do okt 21, 2021 15:56

@pieter
dat heeft er nix mee te maken ,dat bedrijf heeft bij lange na niet genoeg mensen om die melkstal op capaciteit te draaien 80 stands op volle capaciteit heb je 4 mensen nodig en de meesten hebben er 5 in staan ,wat ze daar doen met ff vegen en onderhangen is ook een wat vreemde manier van melken trouwens maar daar zullen we het maar nie over hebben :? .
80 stands kun je gemakkelijk 500 plus in een uur melken ,40 stands is een mooie maat als je met zn 2en melkt ,kun je lachend 250 in een uur doen en je hebt een stuk kleiner gebouw nodig :yes:
Arno

Berichtdoor boer pieter » do okt 21, 2021 16:30

Nieuwe melkstal kun je zo duur maken als je wilt maar veel meer als een melkleiding pomp melkklauwen heb je niet nodig melk al 40 jaar koeien zie wel in de tank wat ze geven , veel schrijven dat hetzo simpel mogelijk moet maar onder tussen hangen ze de melkstal vol met toeters en bellen wat alleen maar stuk kan en on nodig duur
boer pieter

Berichtdoor Roderick » do okt 21, 2021 17:38

80 stands op 500 koeien is natuurlijk flink overkill. :lol:
Hier zie je veel 50 stands op dat aantal koeien, en dat is al gek zat. :wink:
Deze week: Hot tub is up and running :D (y)
Roderick

Beroep: boertje
Interesses: brede interesses

Berichtdoor Gerben77 » do okt 21, 2021 18:16

https://www.youtube.com/watch?v=54lffvVDAPM

Kosten nog moeite gespaard op deze nieuwe dairy.....indoor zand bezinkings lane :shock:

Zelfs Jan lijkt onder de indruk van deze pracht en praal terwijl ze thuis ook de boel aardig strak hebbben.

Melkmeters die eronder zitten zullen ook wel wat kosten : Celgetal / kiemgetal bepaling erop ....

Deze manier van melken beter Arno ?
https://www.youtube.com/watch?v=99xGphdNmiQ
Gerben77

Beroep: melkveehouder

Berichtdoor Arno » do okt 21, 2021 21:41

@gerben
:yes: ,zelfs als je alleen een beetje veegt moet er minstens 1 1/2 minuut tussen aanhangen zitten ,anders doe je nix anders als droogmelken ,dat is 1 van de grootste voordelen van een rotor ,je kunt precies zijn met tijd tussen voorbehandelen en onderhangen.
Kehp altijd een beetje het idee als ik die nederlandse filmpjes zie dat men een rotor behandelt of het een gewone zij an zij is

In saksatchewan is dat erg (y) (y) als je lekkel binnen kunt blijven in de winter (in Michigan ook trouwens :lol: :lol: ) maarruh ,wel grappig dat die mensen dan zeggen dat ze het graag simpel houden en dan gaan uitleggen dat koeien een halve pond kv krijgen in die rotor :lol: :lol: :lol:
Arno

Berichtdoor boer pieter » do okt 21, 2021 21:52

Ik weet het niet maar ik vind het altijd maar een heel gedoe als ik die filmpjes zie , wij maken 10 koeien schoon met 2 a 3 doekjes loop terug en hang onder heb er zat koeien bij de melk al laten lopen als ze er in komen , is dat verplicht dat voor dippen en zo
boer pieter

Berichtdoor jvt » vr okt 22, 2021 07:57

boer pieter schreef:Ik weet het niet maar ik vind het altijd maar een heel gedoe als ik die filmpjes zie , wij maken 10 koeien schoon met 2 a 3 doekjes loop terug en hang onder heb er zat koeien bij de melk al laten lopen als ze er in komen , is dat verplicht dat voor dippen en zo

foei...arla ziet graag 1 doekje per koe :wink: , vragen ze ook in hun vragenlijstjes
die belgen zijn zo dom nog niet...
jvt

Beroep: crisismanager en melkveehouder
Interesses: koeien, buitenland, gemeentepolitiek, gezinnetje enz

Berichtdoor boer pieter » vr okt 22, 2021 07:59

Ja maar die komen niet zelf melken , ik hou het simpel , op papier gaat alles zo als ze het willen [WINKING FACE]

Verstuurd vanaf mijn SM-T580 met Tapatalk
boer pieter

Berichtdoor boer pieter » vr okt 22, 2021 08:04

Is een 50 zag ik net maar goed allemaal prachtig mooi maar al die ventilators vind ik maar niks wat een herrie
boer pieter

VorigeVolgende

Keer terug naar Koe en melken