Melkstal (deel 3)

Discussieer hier over alles wat te maken heeft met melkproductie.

Moderator: Moderators

Re: Melkstal (deel 3)

Berichtdoor Richt » vr okt 22, 2021 09:06

boer pieter schreef:Is een 50 zag ik net maar goed allemaal prachtig mooi maar al die ventilators vind ik maar niks wat een herrie

herrie of in de vieze warme lucht staan, net wat je leuk vind, als je zelf niet melkt maakt het natuurlijk niet uit :wink:
Richt

Beroep: Melkveehouder
Interesses: veehouderij, landbouw algemeen, techniek

Berichtdoor Poekske » vr okt 22, 2021 09:40

Richt schreef:
boer pieter schreef:Is een 50 zag ik net maar goed allemaal prachtig mooi maar al die ventilators vind ik maar niks wat een herrie

herrie of in de vieze warme lucht staan, net wat je leuk vind, als je zelf niet melkt maakt het natuurlijk niet uit :wink:

Tegen herrie heb je oordopjes
Poekske

Berichtdoor Arno » vr okt 22, 2021 22:41

boer pieter schreef:Ik weet het niet maar ik vind het altijd maar een heel gedoe als ik die filmpjes zie , wij maken 10 koeien schoon met 2 a 3 doekjes loop terug en hang onder heb er zat koeien bij de melk al laten lopen als ze er in komen , is dat verplicht dat voor dippen en zo

hier zijn kwaliteits eisen wat hoger als bij jullie
Arno

Beroep: koeienmelker

Berichtdoor G.U. » vr okt 22, 2021 23:41

Toen we voor het melksdiploma moesten bij ptc oentsjerk zei de instructeur dat we de spenen zo schoon moesten maken dat we ze in de mond durfden te nemen :lol: over de zin van voordippen. Ga eens een rij droog met een doekje schoonmaken. Of één doekje per koe, maakt niet zoveel uit. Ga diezelfde rij dan eens voordippen en dan voorbehandelen met een nieuw doekje. En bekijk dan eens wat je er nog meer afhaalt. Wat je anders dus jn de tank melkt
Wâldgaren dairy
G.U.

Beroep: Boer

Berichtdoor Talis » za okt 23, 2021 04:32

G.U. schreef:Toen we voor het melksdiploma moesten bij ptc oentsjerk zei de instructeur dat we de spenen zo schoon moesten maken dat we ze in de mond durfden te nemen :lol: over de zin van voordippen. Ga eens een rij droog met een doekje schoonmaken. Of één doekje per koe, maakt niet zoveel uit. Ga diezelfde rij dan eens voordippen en dan voorbehandelen met een nieuw doekje. En bekijk dan eens wat je er nog meer afhaalt. Wat je anders dus jn de tank melkt

wij melken met filter. zodat evt vuiligheid niet in de tank komt...
Talis

Berichtdoor boer pieter » za okt 23, 2021 04:42

Juist dat vind ik ook [THUMBS UP SIGN]we werken niet in een ziekenhuis,

Sendt fra min SM-G398FN med Tapatalk
boer pieter

Beroep: veehouder
Interesses: vee houderij

Berichtdoor Poekske » za okt 23, 2021 04:48

Je werkt wel met voeding....
Poekske

Berichtdoor Richt » za okt 23, 2021 09:09

Talis schreef:
G.U. schreef:Toen we voor het melksdiploma moesten bij ptc oentsjerk zei de instructeur dat we de spenen zo schoon moesten maken dat we ze in de mond durfden te nemen :lol: over de zin van voordippen. Ga eens een rij droog met een doekje schoonmaken. Of één doekje per koe, maakt niet zoveel uit. Ga diezelfde rij dan eens voordippen en dan voorbehandelen met een nieuw doekje. En bekijk dan eens wat je er nog meer afhaalt. Wat je anders dus jn de tank melkt

:lol: :lol: :lol: :lol: jij denkt toch niet echt dat die filter alles eruit haalt :shock: :?
stukje stro/zaagsel allicht, grovere vezels, maar lang niet alles word door de filter eruit gehaald...
Richt

Berichtdoor Poekske » za okt 23, 2021 09:41

Richt schreef:
Talis schreef:

:lol: :lol: :lol: :lol: jij denkt toch niet echt dat die filter alles eruit haalt :shock: :?
stukje stro/zaagsel allicht, grovere vezels, maar lang niet alles word door de filter eruit gehaald...

Zit te denken. Wij zeven bvb bouillon van wild en reuzel. Moet ik dan ook men handen niet wassen omdat het gezeefd en gefilterd wordt? Eet smakelijk :cheers:
Poekske

Berichtdoor boer pieter » za okt 23, 2021 09:45

Richt schreef:
Talis schreef:

Durf jij je melk uit de tank op te drinken, ja toch dan is er niks aan de hand , overdrijven is ook een vak die melk die ik lever aan arla is echt wel goed genoeg anders komen ze wel even langs ,

Verstuurd vanaf mijn SM-T580 met Tapatalk
boer pieter

Beroep: veehouder
Interesses: vee houderij

Berichtdoor Henk » za okt 23, 2021 14:20

G.U. schreef:over de zin van voordippen. Ga eens een rij droog met een doekje schoonmaken. Of één doekje per koe, maakt niet zoveel uit. Ga diezelfde rij dan eens voordippen en dan voorbehandelen met een nieuw doekje. En bekijk dan eens wat je er nog meer afhaalt. Wat je anders dus jn de tank melkt

Daarom behandelden wij de laatste jaren met een vochtige doek voor :yes: Je verschiet ervan wat er nog aan vuil afkomt tov droog voorbehandelen :yes: Hadden een emmer handwarm desinfectoplossing staan op de werkplek . Speenconditie bleef ook beter op deze manier (y) maar ook beduidend schoner filter :yes:
En in de winter had je lekker warme handen :D
Verstuurd vanaf mijn authentieke Terra SN 1009209 met nostalgietalk

http://www.hofvanpostel.com
Henk

Beroep: akkerbouw & zoogkoeien
Interesses: het gezin, al wat groeit en bloeit en Ruimtelijke Ordening

Berichtdoor jvt » za okt 23, 2021 18:28

Henk schreef:
G.U. schreef:over de zin van voordippen. Ga eens een rij droog met een doekje schoonmaken. Of één doekje per koe, maakt niet zoveel uit. Ga diezelfde rij dan eens voordippen en dan voorbehandelen met een nieuw doekje. En bekijk dan eens wat je er nog meer afhaalt. Wat je anders dus jn de tank melkt

Daarom behandelden wij de laatste jaren met een vochtige doek voor :yes: Je verschiet ervan wat er nog aan vuil afkomt tov droog voorbehandelen :yes: Hadden een emmer handwarm desinfectoplossing staan op de werkplek . Speenconditie bleef ook beter op deze manier (y) maar ook beduidend schoner filter :yes

Hier alcohol doeken, werkt prima, is duur maar in ons systeem werkt het gewoon prima.
die belgen zijn zo dom nog niet...
jvt

Beroep: crisismanager en melkveehouder
Interesses: koeien, buitenland, gemeentepolitiek, gezinnetje enz

Berichtdoor Richt » za okt 23, 2021 21:11

boer pieter schreef:
Richt schreef:
Talis schreef:wij melken met filter. zodat evt vuiligheid niet in de tank komt...

Durf jij je melk uit de tank op te drinken, ja toch dan is er niks aan de hand , overdrijven is ook een vak die melk die ik lever aan arla is echt wel goed genoeg anders komen ze wel even langs ,

Verstuurd vanaf mijn SM-T580 met Tapatalk

Ik drink altijd melk uit de tank, maar ik leef niet in de waan dat alles er door de filter uit gefilterd word.
Richt

Berichtdoor wit » za okt 23, 2021 21:51

melk komt alleen uit het slotgat en als het goed is worden de spenen tijdens het melken niet met melk gewassen :wink:
Hier alleen met papier voorbehandelen.
zoals de waard is vertrouwd hij zijn gasten :!:
wit

Vorige

Keer terug naar Koe en melken