Actualiteiten (deel 5)

Bespreek hier onderwerpen die niet direct met veeteelt te maken hebben.

Moderator: Moderators

Re: Actualiteiten (deel 5)

Berichtdoor Poekske » do sep 02, 2021 18:36

MarcB schreef:
Poekske schreef:
boer pieter schreef:Dan moet je het wel zelf doen dan kun je er wel wat van over houden ,maar ik laat alles doen dus blijft er een kleine vergoeding van over , schapen brengen ook niks op maar ze knagen het mooi af en bemesten het ook nog plus je krijgt een mooie grasmat , dat is altyd weer het probleem als je voer genoeg hebt, misschien dat we straks nog wel een gedeelte maaien maar kuil bulten op sparen heeft ook weinig zin , en als je denkt dat je die kunt verkopen aan boeren die te weinig voer hebben ,droom dan nog maar even verder die willen niet eens de kost prijs betalen

:shock: en die loonwerkers werken daar zo goedkoop. Wat kost graan. Zaaien na mais, keertje of 2 bemesten, spuiten 2?keer en dorsen.

Je praat bij winter en zomer gerst ongeveer 5 ton/ha en winter tarwe een 8 ton/ha.
Graan naar majs gaat niet. Is te laat.

Hier is 90 procent van de tarwe na mais.tussen 1 en 15 oktober gezaaid meestal. 8 ton is opbrengst in mindere jaren zoals nu, aan 200 euro de ton. Dorsen kost 170.
Poekske

Berichtdoor boer pieter » do sep 02, 2021 19:02

Prachtig mooi voor jullie, ik had 8 ha zomergerst op zandgrond eerst veel te nat toen gezaaid en droog 3,5 ton ha (n) en nog 9 ha tarwe 6,5 ton dus door elkaar wel ok voor de grond hier ,heb een kennis op ALS daar hebben ze klei grond halen ze met gemak 8 tot 10 ton tarwe
boer pieter

Beroep: veehouder
Interesses: vee houderij

Berichtdoor Richt » do sep 02, 2021 20:37

boer pieter schreef:Prachtig mooi voor jullie, ik had 8 ha zomergerst op zandgrond eerst veel te nat toen gezaaid en droog 3,5 ton ha (n) en nog 9 ha tarwe 6,5 ton dus door elkaar wel ok voor de grond hier ,heb een kennis op ALS daar hebben ze klei grond halen ze met gemak 8 tot 10 ton tarwe

grond en klimaat doet het, hier aan de kust op klei zitten ze ook tegen 10 ton met winter tarwe, waar wij zitten doen de buren in goede jaren 6,5-7T, maar gemiddeld eerder 5,5, wij verbouwen zelf geen graan daarom...
Richt

Beroep: Melkveehouder
Interesses: veehouderij, landbouw algemeen, techniek

Berichtdoor hulsteins » do sep 02, 2021 22:20

heb jij niet 't idee dat 't in FR met vrijwel alles veel beter was ?

weer/klimaat en eten/drinken (voor je eigen alledaagse genot)
grond , respect voor de landbouw/veeteelt
qualité de vie , cultuur , gastvrijheid en mogelijkheden voor toerisme

je ken in FR niet zomaar van 50 of 60 koeien naar 100 of 120 groeien
maar als je dat wel geforceerd zou kunnen , door je in de schulden te steken
dan heb je vooral veel meer werk en verdien je wrsl minder , , wat op zich natuurlijk goed uitkomt :
zo ie zo geen tijd om geld uit te geven
dat is mijn mening
hulsteins

Beroep: opportunist
Interesses: hooi én stro maar weer

Berichtdoor boer pieter » vr sep 03, 2021 14:39

Is het daar veel beter dan , hoor ook wel eens verhalen dat ze daar in Frankrijk erg tegen worden gewerkt
boer pieter

Beroep: veehouder
Interesses: vee houderij

Berichtdoor Richt » za sep 04, 2021 04:47

Dus omdat er bij plekken wat meer tarwe af komt is in eens alles beter ?

Weer en klimaat, licht er net aan welk deel je zit. Zelfde geld voor gastvrijheid, in Ost Friesland kun je daar echt niet over klagen.
Eten en drinken, ieder zen ding, ik heb liever eens Duits pilsje dan Wein :cheers:
Richt

Berichtdoor kobonde » zo sep 05, 2021 09:39

Koeien boeren zitten meestal op grond, die minder geschikt is voor graan, zeker in DK. In de gebieden met de beste grond
hebben de meeste boeren varkens en akkerbouw. Wij zitten midden tussen de varkens boeren en je kan hier prima graan,
koolzaad en aardappels verbouwen. Maar tarwe moet je hier bijvoorkeur tussen 10 en 20 September zaaien, en de Majs
is hier zelden voor 1 okt van het land. Dus wij zaaien zomergerst na majs, met klavergras er onder. En majs na 5jaar
gras.
kobonde

Beroep: Veehouder
Interesses: Vrouwen en koeien

Berichtdoor Henk » ma sep 06, 2021 10:52

Graan zal op zandgrond nooit de winstpakker worden :no: dus zorg je sowieso dat je zo min mogelijk kosten maakt :yes:
Verstuurd vanaf mijn authentieke Terra SN 1009209 met nostalgietalk

http://www.hofvanpostel.com
Henk

Beroep: akkerbouw & zoogkoeien
Interesses: het gezin, al wat groeit en bloeit en Ruimtelijke Ordening

Berichtdoor Poekske » ma sep 06, 2021 11:50

Henk schreef:Graan zal op zandgrond nooit de winstpakker worden :no: dus zorg je sowieso dat je zo min mogelijk kosten maakt :yes:

Vrienden van me halen gemiddeld 9 tot 9.5 ton per ha op zandgrond. Zorgen wel goed voor grond met vruchtwisseling enzo.
Poekske

Berichtdoor Henk » di sep 07, 2021 09:19

Poekske schreef:
Henk schreef:Graan zal op zandgrond nooit de winstpakker worden :no: dus zorg je sowieso dat je zo min mogelijk kosten maakt :yes:

Vrienden van me halen gemiddeld 9 tot 9.5 ton per ha op zandgrond. Zorgen wel goed voor grond met vruchtwisseling enzo.

Vruchtwisseling is niet meer dan normaal :yes: Verder heb je zand en zand... :wink:
Maar dan nog is 9-9,5 ton erg veel. Ken een akkerbouwer hier in de regio. Die is vlot 5-6x in het seizoen beetjes kunstmest aan het strooien. Verder vaak met de spuit dr in :yes: ook vaak terug spuiten, en als het maar effe droog kijkt meteen de haspel dr in :yes:
Die extra 3 ton mag, terug rekenend naar gemiddeld afgelopen jaren, niet meer dan € 400 kosten.
Tis maar net waar je voor kiest :yes: Wij strooien 1x km, hooguit 2x. We spuiten nooit. Is ook niet nodig op hoge zandgrond. Beregenen van graan ook niet. Haal je ms 6-7 ton per ha. Financieel zal het weinig uitmaken.
Klein voordeeltje bij ons is dat we meestal meer stro hebben omdat wij het graan niet terug spuiten.
Was voor ons een voordeel omdat we ook vee hebben maar een akkerbouwer hecht vaak weinig waarde aan t stro.
Verstuurd vanaf mijn authentieke Terra SN 1009209 met nostalgietalk

http://www.hofvanpostel.com
Henk

Beroep: akkerbouw & zoogkoeien
Interesses: het gezin, al wat groeit en bloeit en Ruimtelijke Ordening

Berichtdoor Poekske » di sep 07, 2021 10:40

Henk schreef:
Poekske schreef:

Vruchtwisseling is niet meer dan normaal :yes: Verder heb je zand en zand... :wink:
Maar dan nog is 9-9,5 ton erg veel. Ken een akkerbouwer hier in de regio. Die is vlot 5-6x in het seizoen beetjes kunstmest aan het strooien. Verder vaak met de spuit dr in :yes: ook vaak terug spuiten, en als het maar effe droog kijkt meteen de haspel dr in :yes:
Die extra 3 ton mag, terug rekenend naar gemiddeld afgelopen jaren, niet meer dan € 400 kosten.
Tis maar net waar je voor kiest :yes: Wij strooien 1x km, hooguit 2x. We spuiten nooit. Is ook niet nodig op hoge zandgrond. Beregenen van graan ook niet. Haal je ms 6-7 ton per ha. Financieel zal het weinig uitmaken.
Klein voordeeltje bij ons is dat we meestal meer stro hebben omdat wij het graan niet terug spuiten.
Was voor ons een voordeel omdat we ook vee hebben maar een akkerbouwer hecht vaak weinig waarde aan t stro.

Behalve eens erpels telen sommigen hier jaren mais zonder zelfs een vanggewas.
Poekske

Berichtdoor Kasé5 » do sep 30, 2021 15:25

Boeren worden iedere week weer opnieuw getest op hun vermogen alles te willen begrijpen.
Vandaag beslissing voor uitstel vanggewas mais :? :? :?
Wij hebben al onderzaai gedaan maar wel cru om dit op 30 sept bekend te maken; hier waren gister mensen in de regen aan het oogsten en vanmorgen heb ik er 25 mm uitgegooid. Die waren dus vast niet blij die beslissing te horen
van Dam af
Kasé5

Beroep: melkveehouder
Interesses: melkveehouderij en rekenmachientjes

Berichtdoor G.U. » do okt 07, 2021 13:21

Volgens nos zijn er bij garrelsweer in groningen 200 koeien in beslag genomen door de nvwa ivm verwaarlozing. Weet iemand hier meer van? Ik geloof namelijk niet dat je 200 koeien kunt hebben zonder er fatsoenlijk op te passen. En aangezien de nvwa een naam heeft zeer miereneukerig te zijn zet ik altijd mijn vraagtekens bij zulke berichten
Wâldgaren dairy
G.U.

Beroep: Boer

Berichtdoor Kasé5 » do okt 07, 2021 13:32

Misschien gevalletje, "wel uitbreiden maar niet je management/arbeidsprioriteten aanpassen" en dan groeit het sommigen uit de hand.
van Dam af
Kasé5

Beroep: melkveehouder
Interesses: melkveehouderij en rekenmachientjes

Berichtdoor Richt » do okt 07, 2021 15:12

https://www.rtvnoord.nl/nieuws/858148/r ... sde-koeien

waren al verkocht, zo heel erg zal het dan toch wel niet zijn ?
Richt

VorigeVolgende

Keer terug naar Community