Melkprijs (deel 8)

Discussieer hier over alles wat te maken heeft met economie.

Moderator: Moderators

Re: Melkprijs (deel 8)

Berichtdoor Henk » do nov 25, 2021 10:15

Al eerder gezegd dat Hullie scherp kan analyseren. Aantal deeltijdboeren wordt in NL de meerderheid.
Zonnepanelen melken, wind oogsten, bejaarden pamperen, kindjes knuffelen, bedden verschonen en ontbijtjes maken, caravans sleuren, als je er van houdt zijn er kansen :yes: maar wil je boer zijn kun je beter NL vaarwel zeggen :yes:
Als ik jong en fit was en een avontuurlijke vrouw had 8) wist ik het wel :D :yes:
Verstuurd vanaf mijn authentieke Terra SN 1009209 met nostalgietalk
Henk

Beroep: Veelvuldig gebruiker van het Belgisch fietsnetwerk
Interesses: het gezin, al wat groeit en bloeit en Ruimtelijke Ordening

Berichtdoor jan.nl » do nov 25, 2021 10:22

hulsteins schreef:melk is een bijproduct voor grondspeculatie windmolens zonnepanelen en biogas-installaties

Goed gezien (y)
jan.nl

Beroep: boer&recreatie
Interesses: vrije tijd ,sport & koeien

Berichtdoor Kasé5 » do nov 25, 2021 10:44

Er zijn nog steeds plenty boeren die met melken een goed inkomen verdienen maar die maken niet het meeste lawaai :no:
Maar tis wel iedere keer weer op tijd aanpassen aan de tijd, dat is altijd al zo geweest.
Was zo met de komst vd melktank, opkomst ligb.stal, holsteins en komst van het quotum.
Iedereen die in begin quot kocht voor 1 of 2 gulden werd compleet failliet verklaard :yes: :yes: . 4 of 5 jr later kocht iedereen voor 4 a 5 gulden, zoveel als ze vd bank maar móchten kopen :? :? . Alsof je WWS vraagt hoeveel dure rietjes je mag kopen of de smid hoeveel trekkers :? :? :?
Laatste 5 jr veranderd er ook heel veel in west-Europa, je ziet wederom dat flink aantal op tijd kiest voor byzondere melkstroom en/of huisverkoop. Ook grote bedrijven!!
Je hebt er ook die blijven net doen alsof het morgen 2015 is. Ik weet nog wat hun opa zei toen pa in 1970 een melktank kocht :wink:
van Dam af
Kasé5

Beroep: melkveehouder
Interesses: melkveehouderij en rekenmachientjes

Berichtdoor jan.nl » do nov 25, 2021 13:20

Kasé5 schreef:Er zijn nog steeds plenty boeren die met melken een goed inkomen verdienen maar die maken niet het meeste lawaai :no:
Maar tis wel iedere keer weer op tijd aanpassen aan de tijd, dat is altijd al zo geweest.
Was zo met de komst vd melktank, opkomst ligb.stal, holsteins en komst van het quotum.
Iedereen die in begin quot kocht voor 1 of 2 gulden werd compleet failliet verklaard :yes: :yes: . 4 of 5 jr later kocht iedereen voor 4 a 5 gulden, zoveel als ze vd bank maar móchten kopen :? :? . Alsof je WWS vraagt hoeveel dure rietjes je mag kopen of de smid hoeveel trekkers :? :? :?
Laatste 5 jr veranderd er ook heel veel in west-Europa, je ziet wederom dat flink aantal op tijd kiest voor byzondere melkstroom en/of huisverkoop. Ook grote bedrijven!!
Je hebt er ook die blijven net doen alsof het morgen 2015 is. Ik weet nog wat hun opa zei toen pa in 1970 een melktank kocht :wink:

Het verdienen is relatief ,het gaat ook vooral om flinke reserveringen die je moet doen om te kunnen blijven investeren.
Die zijn de afgelopen 20 jaar flink verminderd,(hier in ieder geval :yes:)En banken zijn terughoudender als vroeger.Alles ging toen van lopende rekening,nu is trekker/machines enz allemaal lease.
Uitzonderingen daargelaten,maar dat worden er telkens minder :yes:
Koste een huisje in het dorp 5 jr geleden 4 ton,nu het dubbele.
Het geld moet er wel zijn :wink:
jan.nl

Berichtdoor jvt » do nov 25, 2021 19:42

Bijzondere melkstromen is toch ander verhaal...als ik iets moet hebben kijk ik ook als eerste waar het goedkoopste is. En ja, er zijn mensen die kiezen voor bio (y) (y) , maar weinig die bewust kiezen voor weidemelk, vlog melk of wat dan ook, want die categorie die geen bio koopt kijkt naar de prijs en verlangt de rest er gewoon gratis bij. Is niks mis mee, als bol.com voor hetzelfde geld binnen 24 uur kan leveren ga ik niet bestellen bij firma die in de loop van de week wel een keer gaat leveren. Maar vraag is of je hier met mee moet gaan. Blijf erbij...in schap bio of conventioneel en alles ertussen is onzin want brengt niets extra in de knip van de boer. Maar zal wel de opa van de melktank zijn in 1970.... :wink:
die belgen zijn zo dom nog niet...
jvt

Beroep: crisismanager en melkveehouder
Interesses: koeien, buitenland, gemeentepolitiek, gezinnetje enz

Berichtdoor Roderick » do nov 25, 2021 20:36

Kase blijft maar aan zijn lang overleden stockpaardje trekken door te beweren dat er nog goed geld te verdienen is in de NL melkelarij. :roll: :lol:
Is gewoonweg NIET waar. Cijfers laten dat ook zien met een groot gedeelte onder de armoe grens.
Ben je 50tiger zonder opvolger zal het allemaal wel uit te zingen zijn, maar voor veruit de meeste is het op een houtje bijten. :yes: :cry:
Deze week: Hot tub is up and running :D (y)
Roderick

Beroep: boertje
Interesses: brede interesses

Berichtdoor W.A » do nov 25, 2021 21:01

Zijn er echt wel die nog vooruitkomen hoor.. t Zal toch niet alleen maar kommer en kwel zijn?!

Verstuurd vanaf mijn SM-G398FN met Tapatalk
W.A

Beroep: Melkveehouder.
Interesses: Koetjes/economie

Berichtdoor jan.nl » do nov 25, 2021 22:36

W.A schreef:Zijn er echt wel die nog vooruitkomen hoor.. t Zal toch niet alleen maar kommer en kwel zijn?!

Verstuurd vanaf mijn SM-G398FN met Tapatalk

Nee dat is het ook niet,maar als het een beetje tegen zit op een nl melkveebedrijf dan is de rek er snel uit, of je moet een oud afgeschreven spul hebben... :wink:
De overheid hier blijft maar aan het stapelen van regels die op een gegeven moment de hele winst weghalen.Neem de derogatie maar ff, als het tegen zit komt het niet,komt de derogatie wel dan moet bijna elke boer 5 % van zijn land inleveren.
Overheid hier heeft geen enkel respect meer voor de boer,zo lijkt het....
jan.nl

Berichtdoor Kasé5 » do nov 25, 2021 22:38

Zeker weten. W.A. :yes:
Je gaat toch niet jaar in jaar uit
1.meer dan 40 uur/week voor noppes werken.
2. Terwijl je t spul met een paar muisklikken aan een collega kunt slijten die er wél geld mee verdient.

Maar niet doordoen én doorjammeren.
Nederland is vol terwijl we voor ons vak wel minstens 500.000m2 nodig hebben voor één inkomen. Als we dan kermen dat we niks te makken hebben weet iedereen hier wel een betere bestemming voor onze ruimte en onze handen.
Logisch toch?
van Dam af
Kasé5

Beroep: melkveehouder
Interesses: melkveehouderij en rekenmachientjes

Berichtdoor Poekske » vr nov 26, 2021 00:19

jvt schreef:Bijzondere melkstromen is toch ander verhaal...als ik iets moet hebben kijk ik ook als eerste waar het goedkoopste is. En ja, er zijn mensen die kiezen voor bio (y) (y) , maar weinig die bewust kiezen voor weidemelk, vlog melk of wat dan ook, want die categorie die geen bio koopt kijkt naar de prijs en verlangt de rest er gewoon gratis bij. Is niks mis mee, als bol.com voor hetzelfde geld binnen 24 uur kan leveren ga ik niet bestellen bij firma die in de loop van de week wel een keer gaat leveren. Maar vraag is of je hier met mee moet gaan. Blijf erbij...in schap bio of conventioneel en alles ertussen is onzin want brengt niets extra in de knip van de boer. Maar zal wel de opa van de melktank zijn in 1970.... :wink:

Van die prijs, je hebt bio, je hebt het goedkoopste spul, en je hebt ertussen nog mensen die wel willen betalen voor kwaliteit hoor :yes: gewone goedkope varkens kosten me bvb 1.83 perkg , speciale soort 2.65. klant betaalt met plezier die duurdere als de kwaliteit er is.extra geld is voor de boer want zij. Er 2 die samen dat merk hebben
Poekske

Berichtdoor Talis » vr nov 26, 2021 05:39

Kasé5 schreef:Zeker weten. W.A. :yes:
2. Terwijl je t spul met een paar muisklikken aan een collega kunt slijten die er wél geld mee verdient.

Nederland is vol terwijl we voor ons vak wel minstens 500.000m2 nodig hebben voor één inkomen. Als we dan kermen dat we niks te makken hebben weet iedereen hier wel een betere bestemming voor onze ruimte en onze handen.
Logisch toch?

Als landprijs niet zo hard was gestegen in de laaste 30 jaar en de rente nog steeds op 8 procent had gezeten.. Was er geen boer meer over in nederland.. Ik zou niet weten wie met grondprijs van 10000 nog investeringen had kunnen doen...
Talis

Berichtdoor Niels » vr nov 26, 2021 07:37

Talis schreef:
Kasé5 schreef:Zeker weten. W.A. :yes:

Logisch toch?

Als landprijs niet zo hard was gestegen in de laaste 30 jaar en de rente nog steeds op 8 procent had gezeten.. Was er geen boer meer over in nederland.. Ik zou niet weten wie met grondprijs van 10000 nog investeringen had kunnen doen...

Dat lijkt me een goede vraag voor Hulsteins 8)

Waar zouden we als melkveehouderij nu staan als het beleid van de afgelopen 30 jaar iets anders geweest was geld printen en rente verlagen.
Zeg maar zon beetje vanaf het verlaten van de goudstandaard tot het heden.
Niels

Berichtdoor Henk » vr nov 26, 2021 08:29

Roderick schreef:Kase blijft maar aan zijn lang overleden stockpaardje trekken door te beweren dat er nog goed geld te verdienen is in de NL melkelarij. :roll: :lol:
Is gewoonweg NIET waar. Cijfers laten dat ook zien met een groot gedeelte onder de armoe grens.
Ben je 50tiger zonder opvolger zal het allemaal wel uit te zingen zijn, maar voor veruit de meeste is het op een houtje bijten. :yes: :cry:

Jup :yes: Mensen als kc en ik hebben hendig lullen want we zijn relatief ouwe lullen :yes:
En wanneer er geen opvolger is heb je als ouwe lul helemaal een luizenleventje :yes: :oops:
Bij jonge boeren zie je vaak heel duidelijk hoe hun voorgeschiedenis was; had pa het up ta date, was het mogelijk voldoende vermogen te vormen voor de overname, hoeveel broers/zussen moet meedelen, intensief, extensief etc etc.
En zo zie je het bij de een crescendo gaan (y) en op andere plekken is het structureel aanmodderen :
De een koopt er effe 15 ha grond bij en de ander krijgt voor buurmans bundertje geeneens geld.
Verstuurd vanaf mijn authentieke Terra SN 1009209 met nostalgietalk
Henk

Beroep: Veelvuldig gebruiker van het Belgisch fietsnetwerk
Interesses: het gezin, al wat groeit en bloeit en Ruimtelijke Ordening

Berichtdoor Hans van Bergen » vr nov 26, 2021 11:04

Lijkt mij zaak om je eigen verse koeien te verzorge kalfjes goed doen insemineren je land goed doen je eigen rekeningen betalen en wat anderen allemaal wel of niet doen niet teveel over filesoferen want in andermans knip kieke is onmogelijk en zinloos
Atlantic heeft 110 klauwgezondheid en zijn dochters hebben 35% minder klauwproblemen. Paramount 96 en zijn dochters hebben 7% meer klauwproblemen. Bron Digiklauw :D
Hans van Bergen

Beroep: veehouder
Interesses: melkveehouderij, 1 specefieke vrouw

Berichtdoor boer pieter » vr nov 26, 2021 11:26

Jep zo ist hans

Sendt fra min SM-G398FN med Tapatalk
boer pieter

Beroep: veehouder
Interesses: vee houderij

VorigeVolgende

Keer terug naar Koe en economie