Melkprijs (deel 8)

Discussieer hier over alles wat te maken heeft met economie.

Moderator: Moderators

Re: Melkprijs (deel 8)

Berichtdoor boer pieter » di nov 30, 2021 14:59

In dk is het grootste probleem de hoge financiering per liter melk , dan proberen ze de productie omhoog te krijgen om de financiering per liter naar beneden te krijgen
Dan gaat het al snel mis
boer pieter

Beroep: veehouder
Interesses: vee houderij

Berichtdoor M H » di nov 30, 2021 18:58

Schoonvelde, je hebt zo'n mooi onderschrift. Dan is het jammer dat je nu een soort van 1 soort evangelie verkondigt. Terwijl je jaar of 2 geleden heel Iets anders verkondigde.

Probleem bij mij was niet de voeradviseur. Die heb ik nl nog nooit gezien met laptop. Maar het probleem was ik zelf. Je moet dan gewoon veel meer en strakker op je koeien zitten.....

Al jaren draai ik als ik het zelf zeggen mag, prima cijfers bij 8000 liter en soms zelfs minder. En koeien gedijen dan ook goed. Vorig jr dus meer gevoerd. Kwam er niet uit. Hogere kosten femaakt, en kwam te wei ig voor terug. systeem past gewoon niet bij mij.

Nu dus low budget, wat je niet uitgeeft hoef je ook niet terug te verdienen..... alles proberen zo simpel mogelijk te houden..... heb nu zelfs geen adviseur meer.....

Probeer mijn eigen pad beetje te bewandelen. Met geregeld feedback back bij collega veehouders..... die ook zo werken..... en leuke cijfers draaien..... want daar gaat het bij mij uiteindelijk om....
M H

Berichtdoor jan.nl » di nov 30, 2021 19:21

Schoonvelde schreef:
Hookwood Holsteins schreef:
Schoonvelde schreef:

Feit is dat boer 1 9000 liter uit dezelfde koe haalt met 10 cent voerkosten en boer 2 12000 liter. In Nederland zijn het er heel veel met 9000 liter en blij dat ze zijn met de weidegang premie, melktap, of planet proof... terwijl de echte cashflow moter niet op orde is.

Alleen een vergelijking op 10 ct voerkosten en dan verschil in melkproductie per koe is geen goede vergelijking Henk. Wie houdt dan per kg melk het meeste over? En per koe? Enige voordeel wat je uit jouw vergelijking opmaakt is dat je per kg melk minder fosfaatrechten nodig hebt.

Hoge melkproductie per koe is niet zaligmakend. Vorige week nog op excursie geweest bij een collega die 300 koeien melkt. Die had sinds 2015 3x daags gemolken. Nu weer 2x daags vanwege te hoge kosten. Gezakt van 11.000 kg naar 9.500 kg per koe maar voert ook veel minder krachtvoer.

Misschien is 11000 wel niet genoeg voor de input die hij erin stopte. Zie je in Denemarken ook, stop je er veel in maar haal je er te weinig uit dan hoor je bij de stoppers.
Stop je er niks in kost het ook niks, maar wil je echt een vliegwiel aan de gang krijgen dan moet je marge x omzet draaien.[/quote

We hebben hier ook zo,n vliegwiel aan de praat gekregen,vooral goede melkprijs x massa is kassa.
Maar we hebben ook mindere jaren gehad met ruim 20 centen,dan is massa geen kassa,en gaat je vliegwiel ineens de andere kant opdraaien....ik wil maar zeggen, het is niet altijd wijsheid,maar stukje geluk heb je af en toe wel nodig. :yes:
jan.nl

Beroep: boer&recreatie
Interesses: vrije tijd ,sport & koeien

Berichtdoor sivert » di nov 30, 2021 22:42

Kasé5 schreef:Heb 1x apparaatje gekocht op afbetaling. Jaar of 8 geleden, diskovery van Lely. Hij verkocht ze allemaal zo zei die.

Vond het 3 jaar lang niks. Als je, al dan niet in een opwelling, iets koopt, direct afwerken en weer door maar niet jarenlang maandelijks aan herinnerd worden.
Kon niks inruilen, vaste prijs, geen onderhandeling mogelijk.
Heb toen tegen Lely gezegd als je hier nog een x wilt zaken doen dan voor €1.000 minder via bol.com maar niet op deze manier :no:
Heb ook nog koffie voor de man gezet en een uur met hem gezeurd :cry:
Waarschuwing is goed geland :)

Wij hadden op die manier een keer een trekker gekocht, de oude moest 10.000 euro kosten om die te repareren. Toen 1% rente. Dat deed 36 keer zeer (36 maanden). Dat doe ik ook niet weer. Om die reden hebben we afgelopen zomer een gebruikte zelfrijder (Siloking) in Duitsland gekocht met 6000 uur, die kon ik wel zelf zo betalen. We hebben er een nieuwe frees op laten zetten, nieuwe messen en alle olie en filters vervangen en daarna hadden we een goed werkende machine voor een stuk minder geld dan een nieuwe, dat alleen al vind ik leuk werk.
sivert

Beroep: melkveehouder

Berichtdoor opelmanta » wo dec 01, 2021 07:38

Nou ja, het wordt wel automatisch afgeschreven. Het is niet zo dat je elke laatste vrijdag van de maand twintig flappen van honderd moet uittellen of zo.
pas er ook op dat de tegenstanders van eventuele complottheorien er op uit kunnen zijn om logica en verstand bij de verstandige mensen uit te zetten
opelmanta

Berichtdoor Richt » wo dec 01, 2021 09:23

opelmanta schreef:Nou ja, het wordt wel automatisch afgeschreven. Het is niet zo dat je elke laatste vrijdag van de maand twintig flappen van honderd moet uittellen of zo.

:lol: Maakt weinig uit of het word afgeschreven of dat je het met emmers vol 2€ munten heen brengt, geld is gewoon weg. Maar das net zo als je die machine in een keer betaald, dan is het geld ook weg
Richt

Beroep: Melkveehouder
Interesses: veehouderij, landbouw algemeen, techniek

Berichtdoor jvt » wo dec 01, 2021 09:49

Richt schreef:
opelmanta schreef:Nou ja, het wordt wel automatisch afgeschreven. Het is niet zo dat je elke laatste vrijdag van de maand twintig flappen van honderd moet uittellen of zo.

:lol: Maakt weinig uit of het word afgeschreven of dat je het met emmers vol 2€ munten heen brengt, geld is gewoon weg. Maar das net zo als je die machine in een keer betaald, dan is het geld ook weg

bank heeft ook maandelijks zijn geld nodig, zie het verschil niet met een lease. Of je moet de pech hebben van maat van me, miniloader weg, niet verzekerd tegen diefstal, en nog 2 jaar betalen voor machine die je niet meer hebt, dat doet wel pijn
die belgen zijn zo dom nog niet...
jvt

Beroep: crisismanager en melkveehouder
Interesses: koeien, buitenland, gemeentepolitiek, gezinnetje enz

Berichtdoor Poekske » wo dec 01, 2021 09:51

Hebben jullie het over operational lease of financeal lease? Die laatste heb ik ook is eigenlijk de bank die het koopt aan jouw vijf jaar verhuurt en dan issue van jouw. Onderhoud Enzo is voor mij.
Poekske

Berichtdoor G.U. » wo dec 01, 2021 10:03

Operational lease kan niet snel uit. Is eigenlijk ook gewoon huur. Financial lease is ook gewoon kopen op afbetaling. Maar door er een engelse term aan te hangen klinkt het net wat sexyer 8)
Wâldgaren Molkfeebedriuw
G.U.

Beroep: Boer

Berichtdoor Richt » wo dec 01, 2021 10:24

G.U. schreef:Operational lease kan niet snel uit. Is eigenlijk ook gewoon huur. Financial lease is ook gewoon kopen op afbetaling. Maar door er een engelse term aan te hangen klinkt het net wat sexyer 8)

Alleen is financial lease zo dat het niet op de balans staat, en de schuld ook niet, je hebt alleen maandelijkse kosten. dus het zelfde is het niet :no:
Richt

Beroep: Melkveehouder
Interesses: veehouderij, landbouw algemeen, techniek

Berichtdoor Poekske » wo dec 01, 2021 10:24

G.U. schreef:Operational lease kan niet snel uit. Is eigenlijk ook gewoon huur. Financial lease is ook gewoon kopen op afbetaling. Maar door er een engelse term aan te hangen klinkt het net wat sexyer 8)

Heeft wel voordelen die operational. Een maandag morgen machine, kost jouw niks. Verzekering taks allemaal voor de lease maatschappij.
Poekske

Berichtdoor Poekske » wo dec 01, 2021 10:25

Richt schreef:

Alleen is financial lease zo dat het niet op de balans staat, en de schuld ook niet, je hebt alleen maandelijkse kosten. dus het zelfde is het niet :no:

Geen balans maken heb je dat probleem niet :cheers:
Poekske

Berichtdoor Kasé5 » wo dec 01, 2021 10:35

Klopt GU. Het enige verschil met direct betalen is kosten vooruit schuiven.
Als jqe er de centen vandaag niet voor hebt is de kans groot dat dat later net zo is want marge is in loop der jaren steeds kleiner geworden. Dit compenseer je door je bedrijf steeds efficiënter te maken en je ervaring/kennisnivo te verhogen door van de juiste!! adviseurs gebruik te maken. Niet die je naar de mond praten :no: :no: :!:
In ned is ijzer niet echt eerste levensbehoefte, tis meer emotie, liefhebberij of manier om wat personeel te houden. Soms kan bij 2 gelijke bedrijven qua omvang en verkaveling de één prima draaien zonder veel machinery terwijl de ander, zelfs als er niks te makken is, zijn vrouw nog kan overtuigen dat er nog wat bij moet komen :? :? :roll:
van Dam af
Kasé5

Beroep: melkveehouder
Interesses: melkveehouderij en rekenmachientjes

Berichtdoor Hans van Bergen » wo dec 01, 2021 11:23

Apart dat Henk na eerst koeien zelf alleen laten afkalven in een strohok het nieuwe normaal te maken nu het leasen van machines salonfahig maakt door te atmitten da ie 'het ' ook doet en nu ineens blijkt, in tegenstelling tot eerdere berichten dat 'men ' toch maar nie alles cash aftikt maar eik zeg maar ook least zeg mar :yes:
Atlantic heeft 110 klauwgezondheid en zijn dochters hebben 35% minder klauwproblemen. Paramount 96 en zijn dochters hebben 7% meer klauwproblemen. Bron Digiklauw :D
Hans van Bergen

Beroep: veehouder
Interesses: melkveehouderij, 1 specefieke vrouw

Berichtdoor Poekske » wo dec 01, 2021 11:24

Kasé5 schreef:Klopt GU. Het enige verschil met direct betalen is kosten vooruit schuiven.
Als jqe er de centen vandaag niet voor hebt is de kans groot dat dat later net zo is want marge is in loop der jaren steeds kleiner geworden. Dit compenseer je door je bedrijf steeds efficiënter te maken en je ervaring/kennisnivo te verhogen door van de juiste!! adviseurs gebruik te maken. Niet die je naar de mond praten :no: :no: :!:
In ned is ijzer niet echt eerste levensbehoefte, tis meer emotie, liefhebberij of manier om wat personeel te houden. Soms kan bij 2 gelijke bedrijven qua omvang en verkaveling de één prima draaien zonder veel machinery terwijl de ander, zelfs als er niks te makken is, zijn vrouw nog kan overtuigen dat er nog wat bij moet komen :? :? :roll:

Je hebt dus nooit geleend om te bouwen beton te gieten q te kopen enzo? Lenen volgend afschrijvingen lijkt me gezonder dan constant geen geld op de RC te hebben omdat je dan wel stoer de centjes hebt zogezegd...
Poekske

VorigeVolgende

Keer terug naar Koe en economie