GRAS 2021

Discussieer hier over alles wat te maken heeft met voeding.

Moderator: Moderators

Re: GRAS 2021

Berichtdoor G.U. » di nov 30, 2021 22:35

Richt schreef:
Nix schreef:Ik vind dat die voerboeren slecht kunnen omgaan met grasrijke rantsoenen. Ze rekenen graag van alles om weer 15 kg ds gras in de basis te komen. Ik doe niet zoveel mee met die adviezen.

:? :?:

Ja ik vat em ook niet helemaal.
Voeropname is bij de meeste 100% gras bedrijven meestal een groot :?: want meestal wordt het er zo voor het voerhek geflikkert en de koeien vreten het maar op. Dan hebben we het nog niet eens over de betrouwbaarheid van kuilanalyses, als die er al zijn. Bij een gebrek aan gegevens moet je gewoon sturen op de tank.
Wâldgaren Molkfeebedriuw
G.U.

Beroep: Boer

Berichtdoor melker » wo dec 01, 2021 13:15

Ondanks analyse zitten er bij graskuil nog wel variabelen in, temperatuur, broei dus is best nog wel onderschat probleem en smaak doe je verder ook niets aan, herfstkuil is meestal minder smakelijk ondanks hoge voederwaarde. Bak mais er bij in lost meestal alle problemen op en is constante factor :yes:
melker

Beroep: BOER
Interesses: alles

Berichtdoor G.U. » wo dec 01, 2021 15:54

melker schreef:Ondanks analyse zitten er bij graskuil nog wel variabelen in, temperatuur, broei dus is best nog wel onderschat probleem en smaak doe je verder ook niets aan, herfstkuil is meestal minder smakelijk ondanks hoge voederwaarde. Bak mais er bij in lost meestal alle problemen op en is constante factor :yes:

Meestal, maar bij 100% gras meestal geen optie. Appelmelasse met de gieter over het voer doen kan de opname nog een beetje helpen en geef je gelijk ook energie zonder te verdringen
Wâldgaren Molkfeebedriuw
G.U.

Berichtdoor Kasé5 » wo dec 01, 2021 16:12

Zou inderdaad ook niet graag zonder maïs willen :no: . Vond het al lastig toen we door nieuwe derogatieregels geen 20kg meer konden voeren.
Maar hadden jullie niet beter die eerste snee over langere periode kunnen gebruiken en eerder latere sneden erbij pakken :?: :?:
Ik weet dat het meer werk en zorgvuldigheid vraagt maar koeien van streek is vaak begin van meer ellende :cry:
van Dam af
Kasé5

Beroep: melkveehouder
Interesses: melkveehouderij en rekenmachientjes

Berichtdoor Henk » do dec 02, 2021 09:47

100% gras voeren vraagt n iets andere kuil dan wanneer er mais bijgevoerd wordt.
Mooiste is minimaal 45% DS, niet te gek eiwit maar wel suikers dr in :yes:
Zit zelf trouwens met 35% ds vrij jong gras in de kuil te kloten :oops: want da's niet ideaal om af te mesten :no: Met een halve kilo gehakseld stro dr door krijgt de mest weer wat vorm gelukkig :mrgreen:
Verstuurd vanaf mijn authentieke Terra SN 1009209 met nostalgietalk

http://www.hofvanpostel.com
Henk

Beroep: akkerbouw & zoogkoeien
Interesses: het gezin, al wat groeit en bloeit en Ruimtelijke Ordening

Berichtdoor Hans van Bergen » do dec 02, 2021 10:50

G.U. schreef:
Richt schreef:
Nix schreef:Ik vind dat die voerboeren slecht kunnen omgaan met grasrijke rantsoenen. Ze rekenen graag van alles om weer 15 kg ds gras in de basis te komen. Ik doe niet zoveel mee met die adviezen.

:? :?:

Ja ik vat em ook niet helemaal.
Voeropname is bij de meeste 100% gras bedrijven meestal een groot :?: want meestal wordt het er zo voor het voerhek geflikkert en de koeien vreten het maar op. Dan hebben we het nog niet eens over de betrouwbaarheid van kuilanalyses, als die er al zijn. Bij een gebrek aan gegevens moet je gewoon sturen op de tank.

Is gewoon waar. Voeradviseurs snappen NIETS van veel gras voeren :no: :no: :no: :no: :no: :no: :no: :no: :no: :no: :no: :no: :no: :no: :no: :no: :no: :no: :no: :no: :no: :no: :no: :no: :no: :no: :no: :no: :no: :no: :no: :no: :no: :no: :no: :no: :no: :no:
Atlantic heeft 110 klauwgezondheid en zijn dochters hebben 35% minder klauwproblemen. Paramount 96 en zijn dochters hebben 7% meer klauwproblemen. Bron Digiklauw :D
Hans van Bergen

Beroep: veehouder
Interesses: melkveehouderij, 1 specefieke vrouw

Berichtdoor Hans van Bergen » do dec 02, 2021 10:52

Hier nog koppeltje buiten. Afgelopen weken vers gras gevoerd door loonwerker :yes: was toevallig mooie november voor :yes: beetje gemengt met mais en kuil
Atlantic heeft 110 klauwgezondheid en zijn dochters hebben 35% minder klauwproblemen. Paramount 96 en zijn dochters hebben 7% meer klauwproblemen. Bron Digiklauw :D
Hans van Bergen

Interesses: melkveehouderij, 1 specefieke vrouw

Berichtdoor Kasé5 » do dec 02, 2021 15:30

melker schreef:Ondanks analyse zitten er bij graskuil nog wel variabelen in, temperatuur, broei dus is best nog wel onderschat probleem en smaak doe je verder ook niets aan, herfstkuil is meestal minder smakelijk ondanks hoge voederwaarde. Bak mais er bij in lost meestal alle problemen op en is constante factor :yes:

Heb je met jullie koppel nog last van broei dan :?:
van Dam af
Kasé5

Beroep: melkveehouder
Interesses: melkveehouderij en rekenmachientjes

Berichtdoor melker » do dec 02, 2021 17:41

Bij 2 bulten open kan dat nog wel, vooral als de 2 grote gelijktijdig worden gevoerd en wat aan droge kant zijn.
melker

Beroep: BOER
Interesses: alles

Berichtdoor Nix » do dec 02, 2021 19:53

Kuilen met hoog melkzuur en laag azijnzuur broeien ook makkelijk. Schimmels groeien goed op melkzuur.
Als iedereen aan zichzelf denkt, wordt aan iedereen gedacht
Nix

Beroep: tob-boer

Berichtdoor Henk » vr dec 10, 2021 09:39

geef je aan mee te willen doen met de derogatie, trekt RVO die later weer in...
Bijzonder weer dit...

https://www.boerderij.nl/lto-slaat-alar ... d13OdYtcTU
Verstuurd vanaf mijn authentieke Terra SN 1009209 met nostalgietalk

http://www.hofvanpostel.com
Henk

Beroep: akkerbouw & zoogkoeien
Interesses: het gezin, al wat groeit en bloeit en Ruimtelijke Ordening

Berichtdoor G.U. » vr dec 10, 2021 17:23

Henk schreef:geef je aan mee te willen doen met de derogatie, trekt RVO die later weer in...
Bijzonder weer dit...

https://www.boerderij.nl/lto-slaat-alar ... d13OdYtcTU

Indd bijzonder. Heb een keer een fout gemaakt bij de aanvullende gegevens door km in kg op te geven ipv tonnen oid. Werd door rvo opgebeld dat het waarschijnlijk niet klopte en of ik dat wel even wou herstellen. Ze kunnen het wel….
Wâldgaren Molkfeebedriuw
G.U.

Berichtdoor boer pieter » vr dec 10, 2021 17:40

Gewoon afschaffen heb je die fouten ook niet
boer pieter

Interesses: vee houderij

Berichtdoor Mellek » do dec 16, 2021 21:59

DK kan extra drijfmest uitrijden in ruil voor kunstmestruimte?
Over dat grasverhaal, voermonster kloppen inderdaad niet, heb nu ook 1/3e grasklaverland, en dat konden ze dit jaar nog niet goed monsteren, schijnt een berekend getal ofzo, maar komt verbetering, kuil hoef dus ook niet zo slecht te zijn als op papier :D
Mellek

Beroep: Melkveehouder
Interesses: Melkvee Mechanisatie

Vorige

Keer terug naar Koe en voer