Actualiteiten (deel 5)

Bespreek hier onderwerpen die niet direct met veeteelt te maken hebben.

Moderator: Moderators

Re: Actualiteiten (deel 5)

Berichtdoor Talis » do okt 07, 2021 18:48

ben dan ook wel benieuwd hoe de koeien er aan toe zijn.. ooit eens bij een boer aan het scheren geweest die werkelijk amper naar de koeien omkeek. kwam nooit tussen de koeien maar dan ook echt nooit. dingen waren gewoon verwilderd. smorgens vroeg was er niemand te bekennen voergang helemaal schoongelikt tot waar de koeien konden komen. verder allemaal kuilrommel. trekker maar gepakt en half kuilblok gevoerd met blokkenwagen. ze vlogen naar het voerhek toe. binnen kwartier alles op.. Niet te vertrouwen die krengen met scheren...(waarom ie uberhaupt liet scheren weet ik niet) en toch waren ze niet slecht. wel wat schraal maar wel fit en actief en amper kreupele koeien gezien.
Talis

Berichtdoor sivert » do okt 07, 2021 22:55

De boer waar het om gaat woont 1 dorp verderop. Senior stond jaren geleden een paar jaar nr 1 bij de melkcontrole van Nederland, totdat hij werd betrapt. Er volgde een schorsing waarna hij weer werd betrapt op gesjoemel en toen werd hij meen ik 5 jaar geschorst. De persoon waar het nu om gaat is geen haar beter, voetbalvelden opgeven als land, betrapt worden met Duitse medicijnen en vrouwelijke AID-ers die niet alleen mogen komen (vrouwen en meisjes moet je bij hem uit de buurt houden) en nog wat dingen die het daglicht niet verdragen. En als je dan ook nog niet helemaal goed om gaat met je vee ben je aan de beurt. Vorig jaar was hij al veroordeeld en afgelopen jaar was stillegging van het bedrijf geëist. Daar was hij toen ook nog niet echt van onder de indruk. Hij heeft nu vlak voordat het vee in beslag werd genomen de veestapel verkocht aan een boer in het midden van het land waar hij ook aan het werk gaat. Vanmorgen was er alweer een filmpje waarop hij lachend staat bij de koeien bij de nieuwe eigenaar waar de koeien door een Delaval robot worden gemolken, de koeien waren Lely gewend. De boerderij is door de achterbuurman gekocht.
sivert

Beroep: melkveehouder

Berichtdoor jan.nl » vr okt 08, 2021 07:09

Dat soort figuren :roll: kunnen we missen als kiespijn in de landbouw. :yes:
jan.nl

Beroep: boer&recreatie
Interesses: vrije tijd ,sport & koeien

Berichtdoor G.U. » vr okt 08, 2021 07:53

jan.nl schreef:Dat soort figuren :roll: kunnen we missen als kiespijn in de landbouw. :yes:

Mee eens
Wâldgaren Molkfeebedriuw
G.U.

Beroep: Boer

Berichtdoor Richt » vr okt 08, 2021 09:21

jan.nl schreef:Dat soort figuren :roll: kunnen we missen als kiespijn in de landbouw. :yes:

Ja als je dan het hele verhaal hoort... Die kun je beter kwijt zijn idd...
Richt

Beroep: Melkveehouder
Interesses: veehouderij, landbouw algemeen, techniek

Berichtdoor wit » vr okt 08, 2021 11:05

vraag me af wie zo'n grote veestapel ineens koopt en dan op zo'n adres.
zoals de waard is vertrouwd hij zijn gasten :!:
wit

Berichtdoor jvt » vr okt 08, 2021 14:32

Kennis van me zei dat er weinig mis was qua verwaarlozing, niet veel anders dan bij meeste andere boeren maar nvwa was gepikeerd en wou perse haar tanden laten zien. Zo van we zullen wel eens zien wie hier de baas is...
die belgen zijn zo dom nog niet...
jvt

Beroep: crisismanager en melkveehouder
Interesses: koeien, buitenland, gemeentepolitiek, gezinnetje enz

Berichtdoor G.U. » vr okt 08, 2021 14:41

jvt schreef:Kennis van me zei dat er weinig mis was qua verwaarlozing, niet veel anders dan bij meeste andere boeren maar nvwa was gepikeerd en wou perse haar tanden laten zien. Zo van we zullen wel eens zien wie hier de baas is...

Ah, zo ken ik de nvwa weer :roll: :evil:
Wâldgaren Molkfeebedriuw
G.U.

Berichtdoor opelmanta » vr okt 08, 2021 19:57

G.U. schreef:Mee eens

G.U. schreef:Ah, zo ken ik de nvwa weer :roll: :evil:

Weinig standvastig, of heb je vandaag gewoon een hekel aan iedereen?
pas er ook op dat de tegenstanders van eventuele complottheorien er op uit kunnen zijn om logica en verstand bij de verstandige mensen uit te zetten
opelmanta

Berichtdoor Talis » za okt 09, 2021 04:36

wit schreef:vraag me af wie zo'n grote veestapel ineens koopt en dan op zo'n adres.

misschien juist op zo`n adres.. Die koeien zijn gehard. Alles wat maar beetje pech heeft gaat dood. Dus ik denk juist dat je in potentie een hele sterke veestapel koopt..
Talis

Berichtdoor Kasé5 » zo okt 10, 2021 10:39

Sowieso al verbazend wat daar allemaal gebeurd. 200 koeien erbij :? :? :?
Had ie a la minute ook 3 extra robots nodig...
En zou die de nieuwe eigenaar het fosfaat er ook bij "gedaan" hebben :?: :?:
Lijkt me echt geval dat de éne cowboy de andere cowboy gevonden heb
van Dam af
Kasé5

Interesses: melkveehouderij en rekenmachientjes

Berichtdoor sivert » zo okt 24, 2021 22:23

Kasé5 schreef:Sowieso al verbazend wat daar allemaal gebeurd. 200 koeien erbij :? :? re:?
Had ie a la minute ook 3 extra robots nodig...ij.
En zou die de nieuwe eigenaar het fosfaat er ook bij "gedaan" hebben :?: :?:
Lijkt me echt geval dat de éne cowboy de andere cowboy gevonden heb

Het zijn in totaal 200 stuks melkvee, ongeveer 100 melkkoeien + jongvee. Hij is met de koeien vertrokken naar Aalten naar een yoghurtboerderij. Dit bedrijf was afzet kwijt geworden en toen gekrompen in vee. Nu lopen aan 1 kant van de stal de koeien van de boer uit Aalten en aan de andere kant de koeien van J. Volgens mij zijn de koeien niet zo verkeerd, op het moment dat een dier niet functioneert bij J. laat hij die wat verkommeren, maar de rest werd normaal verzorgd. Er zijn ook geen koeien in beslag genomen wegens verwaarlozing of kreupelheid o.i.d., het grote probleem is J. zelf die vind dat wetten en regels, of die nu van de staat zijn, de melkcontrole of welke andere instantie ook, er zijn om (soms ook fors) te overtreden, en dan niet alleen met zaken die met het boerenbedrijf te maken hebben (hij is ook al eens gepakt met een partij gestolen bladblazers). Het is een kwestie van verzamelde werken en in het laten verkommeren van zieke dieren hebben ze de stok gevonden om hem te slaan.
sivert

Berichtdoor G.U. » ma okt 25, 2021 12:27

Dat laten verkommeren van zieke dieren is toch wel een dingetje. Want als ze kreupel raken en/of niet meer willen staan kun je er geen kant meer mee uit. Naar de slacht mogen ze niet want ziek/kreupel. Dus dan maar aankijken of ze nog opknappen. Zo niet dan rest niets anders dan euthanaseren. En hoelang ga je daar mee wachten? En wanneer vind de nvwa dan dat je zorg onthoud of een koe verwaarloosd. Het is allemaal wat grijs gebied en dan hangt het al snel op hoe aardig de nvwa’er jou vindt of hoe zijn humeur is
Wâldgaren Molkfeebedriuw
G.U.

Berichtdoor melker » ma okt 25, 2021 13:03

Zo had ik ook verder gezonde koe in het land lopen, met voorpoot ergens klem gezeten waar die amper mee liep, controleurs van NVWA die voor reguliere controle langskwamen vonden dit wel twijfelgeval, moest eigenlijk worden geeuthaniseerd volgens hun. Koe loopt inmiddels weer normaal en kan eventueel normaal weg
melker

Beroep: BOER
Interesses: alles

Berichtdoor Richt » ma okt 25, 2021 13:18

melker schreef:Zo had ik ook verder gezonde koe in het land lopen, met voorpoot ergens klem gezeten waar die amper mee liep, controleurs van NVWA die voor reguliere controle langskwamen vonden dit wel twijfelgeval, moest eigenlijk worden geeuthaniseerd volgens hun. Koe loopt inmiddels weer normaal en kan eventueel normaal weg

Ja dat is wel een probleem, als je een vervelende controleur hebt… hier bij een boer maakten ze een probleem van de kalveren op stroo, onverwachte controle, kalveren moesten tot de knieën in het Schoone stro staan, tja als je net wilt strooien die dag en je elke paar dagen strooit is dat natuurlijk dan net niet het geval
Richt

Interesses: veehouderij, landbouw algemeen, techniek

VorigeVolgende

Keer terug naar Community