Melkprijs (deel 8)

Discussieer hier over alles wat te maken heeft met economie.

Moderator: Moderators

Re: Melkprijs (deel 8)

Berichtdoor opelmanta » wo dec 01, 2021 12:37

Kasé5 schreef:Klopt GU. Het enige verschil met direct betalen is kosten vooruit schuiven.
Als jqe er de centen vandaag niet voor hebt is de kans groot dat dat later net zo is want marge is in loop der jaren steeds kleiner geworden. Dit compenseer je door je bedrijf steeds efficiënter te maken en je ervaring/kennisnivo te verhogen door van de juiste!! adviseurs gebruik te maken. Niet die je naar de mond praten :no: :no: :!:
In ned is ijzer niet echt eerste levensbehoefte, tis meer emotie, liefhebberij of manier om wat personeel te houden. Soms kan bij 2 gelijke bedrijven qua omvang en verkaveling de één prima draaien zonder veel machinery terwijl de ander, zelfs als er niks te makken is, zijn vrouw nog kan overtuigen dat er nog wat bij moet komen :? :? :roll:

En naar eerdere bijdragen van de heer Kasé5

Kasé5 je zit er volkomen naast in je ivoren toren.

1 de ondernemer rijd machines compleet af want hij kan reparaties betalen en een nieuwe in één keer betalen als de oude aan grom gaat. Jij hebt dus ergens een zak geld te liggen. Die kun je als ondernemer voor betere doelen gebruiken, alles nog volgens jouw berichten. Waar gebruik je die zak geld dan voor? Je kunt er geen grond voor kopen, niet direct opeisbaar. Geen fosfaat speculatie, 20 % afroming. Niet op de rekening courant in de plus want die inflateert. Je kunt die zak geld eigenlijk alleen stallen bij FrieslandCampina tegen een beetje rente. Dat is geen ondernemen, meneer de ondernemert.

2 Als je vandaag de centen niet op de rekening courant hebt staan dan is lease een mooie en gangbare oplossing. Als je niet kan voeren dan weet je zeker dat je geen marge overhoud. Als je wel voert dan heb je goede kans dat je de centen in vijf jaar wel bij elkaar sprokkelt.

3 Lease is geen aanslag op de rekening courant. Je betaalt mooi in vijf jaar. Je houdt geld om handen om te ondernemen.

Je zult de zaak wel aardig op de rit hebben. Dat moet ook, je bent al een jaar of veertig bezig. Je hoeft verder niks meer en kunt wat lenen op de overwaarde van je grond om voor je vrouw twee hutten te kopen dus je doet het goed. Maar dat heeft niks te maken met ondernemen of nog een keer vooruit moeten.
pas er ook op dat de tegenstanders van eventuele complottheorien er op uit kunnen zijn om logica en verstand bij de verstandige mensen uit te zetten
opelmanta

Berichtdoor opelmanta » wo dec 01, 2021 12:43

Wat machines betreft, de melkput en het laadapparaat moeten bij de tijd zijn. Van beide heb je vaak maar één en je hebt ze iedere dag nodig. Voor de rest heb je veel dingen dubbel of ze zijn eenvoudig te huren met of zonder chauffeur. Of het is werk dat eenvoudig uit is te stellen.
pas er ook op dat de tegenstanders van eventuele complottheorien er op uit kunnen zijn om logica en verstand bij de verstandige mensen uit te zetten
opelmanta

Berichtdoor Richt » wo dec 01, 2021 12:47

opelmanta schreef:Wat machines betreft, de melkput en het laadapparaat moeten bij de tijd zijn. Van beide heb je vaak maar één en je hebt ze iedere dag nodig. Voor de rest heb je veel dingen dubbel of ze zijn eenvoudig te huren met of zonder chauffeur. Of het is werk dat eenvoudig uit is te stellen.

idd, zonder voerwagen word het lastig melk in de tank te houden, zonder melkstal ook
Richt

Beroep: Melkveehouder
Interesses: veehouderij, landbouw algemeen, techniek

Berichtdoor Kasé5 » wo dec 01, 2021 13:21

Dat bedoel ik ook gewoon, nuttige zaken first
Daarom hier robots op tijd geruild; onderhoudskosten waren hier laatste jaren veel hoger dan rente + ond.h.contract nieuwe.
Mengerd net zo. Flinterdunne messen en vijzels geeft alleen maar buikpijngevoel
Ander ijzer is hier vnl emotie en/of fun. Ben ook ooit boer geworden omdak machinegek was maar pa zei op de 1ste dag dat ik definitief thuis was dat wanneer ik altijd met de ladewagen zou willen blijven rijden er geen maatschapscontract kwam en ik baan kon zoeken!!
Dat was schrikken, hij was in dat opzicht ook hard, maar ik begreep wel wat hij bedoelde.
van Dam af
Kasé5

Beroep: melkveehouder
Interesses: melkveehouderij en rekenmachientjes

Berichtdoor Poekske » wo dec 01, 2021 13:28

Kasé5 schreef:Dat bedoel ik ook gewoon, nuttige zaken first
Daarom hier robots op tijd geruild; onderhoudskosten waren hier laatste jaren veel hoger dan rente + ond.h.contract nieuwe.
Mengerd net zo. Flinterdunne messen en vijzels geeft alleen maar buikpijngevoel
Ander ijzer is hier vnl emotie en/of fun. Ben ook ooit boer geworden omdak machinegek was maar pa zei op de 1ste dag dat ik definitief thuis was dat wanneer ik altijd met de ladewagen zou willen blijven rijden er geen maatschapscontract kwam en ik baan kon zoeken!!
Dat was schrikken, hij was in dat opzicht ook hard, maar ik begreep wel wat hij bedoelde.

Je hebt dus wel geleend ?
Poekske

Berichtdoor Kasé5 » wo dec 01, 2021 14:11

Zitten nog niet hélemaal vrij, valt tegen :mrgreen:
van Dam af
Kasé5

Berichtdoor Poekske » wo dec 01, 2021 14:36

Kasé5 schreef:Zitten nog niet hélemaal vrij, valt tegen :mrgreen:

Je hebt dus ook al zoals je zegt je hele carrière geld tekort. Want je hebt nog schulden zoals iedereen dus bijna
Poekske

Berichtdoor boer pieter » wo dec 01, 2021 15:20

Schulden zijn niet erg te weinig Schulden dat is pas erg ,
boer pieter

Beroep: veehouder
Interesses: vee houderij

Berichtdoor Kasé5 » wo dec 01, 2021 16:04

Precies. Geeft niet bij wie en hoeveel je leent maar wel waarvóór!
Toen we vorige week hoorden dat we weer hele poos aan huis gekluisterd zijn hebben we toch maar besloten fatsoenlijk grote tv aan te schaffen. Kan ik tenminste ook met de neefjes meepraten op wat voor banden Max rijdt :mrgreen:
Staan we in hifi-zaak naar mooi exemplaar te kijken en zie daar een prijs op staan van €51,= en de rest kon ik niet lezen door mijn door de kou beslagen bril. Vraag ik aan een knulletje, want baas hielp natuurlijk net andere klant, wat die €51 betekent.
Dat is het maandbedrag zei die, staat toch op alle grotere artikelen zo u ziet :? :? :?
Heb hem gezegd dat ie mooi in de kantine mondkapje af kan doen en kop koffie moet pakken en wij wel ff op z'n baas wachten. Hoop echter niet dat corona nog net zo lang gaat duren als de toegestane afbetalingstermijn :|
van Dam af
Kasé5

Berichtdoor Hans van Bergen » wo dec 01, 2021 17:04

Klinkt als een ouwe zeveraar Kase :yes: :lol:
Atlantic heeft 110 klauwgezondheid en zijn dochters hebben 35% minder klauwproblemen. Paramount 96 en zijn dochters hebben 7% meer klauwproblemen. Bron Digiklauw :D
Hans van Bergen

Beroep: veehouder
Interesses: melkveehouderij, 1 specefieke vrouw

Berichtdoor G.U. » wo dec 01, 2021 17:32

Zo kan jan met de loonpet met die niet voor een leasebak in aanmerking komt toch meepraten :lol:
Wâldgaren Molkfeebedriuw
G.U.

Beroep: Boer

Berichtdoor hulsteins » wo dec 01, 2021 17:54

kijk naar reclames voor nieuwe auto's : nooit geen prijzen maar altijd maandbedragen
dat is mijn mening
hulsteins

Beroep: opportunist
Interesses: hooi én stro maar weer

Berichtdoor W.A » wo dec 01, 2021 18:01

Meestal krijg je wel een goede korting als je direct en zonder lening betaald! Toch snel geld voor de verkopert

Verstuurd vanaf mijn SM-G398FN met Tapatalk
W.A

Beroep: Melkveehouder.
Interesses: Koetjes/economie

Berichtdoor hulsteins » wo dec 01, 2021 18:26

:no: :no:
gek genoeg niet
dat is mijn mening
hulsteins

Beroep: opportunist
Interesses: hooi én stro maar weer

Berichtdoor Kasé5 » wo dec 01, 2021 18:58

Komt gewoon omdat ze het geld echt nergens kwijt kunnen :no: Autofabrikanten e.d. worden gewoon massaal benaderd want tis safe inleg met weinig rompslomp
van Dam af
Kasé5

VorigeVolgende

Keer terug naar Koe en economie