Machines leasen

Discussieer hier over alles wat te maken heeft met mechanisatie.

Moderator: Moderators

Re: Machines leasen

Berichtdoor Poekske » ma dec 06, 2021 17:05

Oei dan mogen alle boeren hier stoppen ivm die pk's.maar hier is er wel veel meer wegverkeer ivm slechte verkavelingen. Maar ik begrijp dat je al sinds 2015 geen schudden meer hebt :mrgreen:
Poekske

Berichtdoor king » ma dec 06, 2021 19:01

Kasé5 schreef:Precies :yes:
Eigen meuk hoeft niet per definitie armoede te betekenen :no:.
Het gaat echter vaak op 2 punten fout; teveel sierraden tov het opbrengstvermogen van het bedrijf en 2. de boer die zelf op de trekker kruipt en belangrijkere, vaak vervelender, zaken dan ff achterwege laat.
Toen we alles zelf deden had ik voor mezelf drie harde regels;
1. 1e trekker heeft niet meer pk's dan aantal koeien!
2. Mesttank niet groter dan de melktank!!
3. Hooimachines niet breder in m dan het quotum in tonnen!
Hield dat bij collega's die goeie stappen maakten ook wat in de gaten en dit waren volgens mij geen foute richtlijnen maar ben benieuwd wat anderen hiervan vinden.
Die van Henk weten we :mrgreen:

Ben bang, dat wij eerdaags failliet gaan :roll: :wink: , voldoen alleen aan de 2e norm en de 3e gedeeltelijk
the sun looks like the afterlife in a battlefield after de rainfall
king

Beroep: veehouder
Interesses: fokkerij,sport,muziek

Berichtdoor jvt » ma dec 06, 2021 19:11

hier gelukkig wel normaal gezien (iets minder koeien nu maar komt weer goed), alleen tweede is ook 200 pk...hoe reken ik dat in :wink:
die belgen zijn zo dom nog niet...
jvt

Beroep: crisismanager en melkveehouder
Interesses: koeien, buitenland, gemeentepolitiek, gezinnetje enz

Berichtdoor Richt » ma dec 06, 2021 19:29

Het gaat echter vaak op 2 punten fout; teveel sierraden tov het opbrengstvermogen van het bedrijf en 2. de boer die zelf op de trekker kruipt en belangrijkere, vaak vervelender, zaken dan ff achterwege laat.
Hield dat bij collega's die goeie stappen maakten ook wat in de gaten en dit waren volgens mij geen foute richtlijnen maar ben benieuwd wat anderen hiervan vinden.

Oh volgens die norm past het wel, trekker mag nog wat PK's erbij hebben, mest tank huren we meestal, de eigen is maar de helft van de melktank, alleen de hooibouwmachines moet ik dan nog wel even een flink stuk breeder hebben :oops:
Richt

Beroep: Melkveehouder
Interesses: veehouderij, landbouw algemeen, techniek

Berichtdoor Kasé5 » ma dec 06, 2021 19:31

Het is geen wetgeving :) , gewoon zelf bedachte normen om ijzerkosten binnen de perken te houden.
van Dam af
Kasé5

Beroep: melkveehouder
Interesses: melkveehouderij en rekenmachientjes

Berichtdoor jan.nl » ma dec 06, 2021 22:54

Bij ons kon het machinepark niet in de pas lopen met de melkproductie,moesten prioriteiten stellen .
Machines kopen is geen kunst,maar kon ze nooit terug verdienen,want ik zit liever op m,n racefiets als de hele dag op trekker.. :oops: .Weet het ,tis niet voor iedereen weggelegd :no: ,maar zo hou ik er wel de snelheid in :wink:
jan.nl

Beroep: boer&recreatie
Interesses: vrije tijd ,sport & koeien

Berichtdoor melker » ma dec 06, 2021 23:30

Haal geen 1 van die normen terwijl we toch redelijk machine parkje hebben.
melker

Beroep: BOER
Interesses: alles

Berichtdoor Henk » di dec 07, 2021 10:46

:mrgreen:

Kasé5 schreef:Het is geen wetgeving :) , gewoon zelf bedachte normen om ijzerkosten binnen de perken te houden.

Dit is eik wel t meest idiote wat ik dit jaar op vtf heb gelezen :lol: :lol: :lol:
Kijk dat jij een zwaar ijzertrauma hebt omdat je van je pa niet in mts mocht als je met de ladewagen ging rondrijden begrijpen we :yes:

Een slepper heeft op de eerste plaatst nix met aantal koeien te maken :no: maar met hoeveel land je bewerkt :yes:
Collega hier vlakbij met 60 mk heeft een handvol 100 PK plus omdat ie dr naast een flinke dot akkerbouw, tuinbouw en boomteelt heeft :yes:
En voor één Agcootje van jou kun je voor t zelfde geld er al minstens 2 rijden van n ander merk :yes:
Zelfde met je poeptonredenatie :D Wat kar je weg aan stront is wat telt :yes: Wat heeft n grotere poepton voor zin wanneer je je melksilo van 36M3 mudvol maakt maar dat tweederde van je stront moet worden afgezet :?:
Mn akkerbuddy heeft trouwens geen melktank :mrgreen: maar wel een poepton van 22 m3 :wink:
En je laatste riedel is al geen haar beter :D Farmer die op de onze komt melkt iets van 1.8 mio maar heeft geen hooimachines :no: omdat ie tot heden alleen mais voerde :yes:
Wil hier wel gras gaan telen maar voor dat beetje heeft ie genoeg aan een simpel 8 meterse schuddder :yes:
Kijk n Melker heeft alles in gras dus heb je veel werkmeters nodig :yes: Een vergelijkbaar bedrijf hier met veul mais kan met minder dan de helft toe :yes:
Maar dan nog kan er eentje van 14 meter een stuk sjeaper zijn dan een van 10 meter :yes:

Las ook nog ergens dat je als boer zelf niet op de slepper mot klimmen :D en da's waar :yes: want ge kunt daar veul beter een gast voor inhuren a 35 euro per uur :D zodat je zelf thuis wat ken rondlummelen en koffie lebberen :wink:

Beetje buiten de koeienboerbox durven denken kc :yes: :wink:
Verstuurd vanaf mijn authentieke Terra SN 1009209 met nostalgietalk

http://www.hofvanpostel.com
Henk

Beroep: akkerbouw & zoogkoeien
Interesses: het gezin, al wat groeit en bloeit en Ruimtelijke Ordening

Berichtdoor melker » di dec 07, 2021 11:52

Je kan ook redeneren dat boer met robots wel de helft kleiner materiaal kan hebben want die heeft het de hele dag wel aan tijd.
melker

Beroep: BOER
Interesses: alles

Berichtdoor Poekske » di dec 07, 2021 12:23

melker schreef:Je kan ook redeneren dat boer met robots wel de helft kleiner materiaal kan hebben want die heeft het de hele dag wel aan tijd.

:cheers:
Poekske

Berichtdoor Kasé5 » di dec 07, 2021 17:51

Nogmaals, zeg niet wat wel en niet moet maar gewoon hoe wij die kosten in de hand proberen te houden.
Heb je met te weinig winst wél een bult ijzer allemaal best, we zijn eigen baas maar ga niet de hele rest vd wereld de schuld geven dat je geen inkomen hebt :no: :!: :!: :!:
Als Schiphol bloedt hebben wíj ook geen meelij
van Dam af
Kasé5

Berichtdoor Nix » di dec 07, 2021 19:54

Belangrijke vraag is wat heeft welke loonwerk binnen een bepaalde afstand. In Zuidwest NL liggen wat grote waters op de route. Plus weinig veehouderij naar verhouding.
Als iedereen aan zichzelf denkt, wordt aan iedereen gedacht
Nix

Beroep: tob-boer

Berichtdoor Roderick » di dec 07, 2021 20:07

Kasé5 schreef:Nogmaals, zeg niet wat wel en niet moet maar gewoon hoe wij die kosten in de hand proberen te houden.
Heb je met te weinig winst wél een bult ijzer allemaal best, we zijn eigen baas maar ga niet de hele rest vd wereld de schuld geven dat je geen inkomen hebt :no: :!: :!: :!:
Als Schiphol bloedt hebben wíj ook geen meelij

Ik vind die formule die jij aanhoud nog helemaal niet zo gek onder NL omstandigheden. :no:
Ik heb me daar ook altijd aan gehouden, en dat ging prima :yes: ....ook met krap 90 ha in gebruik, was onze grootste trekker maar 100 pk :yes:
Maar waar jij het gigantisch mis hebt, is dat als melkveehouders in NL het krap hebben, of daar over klagen dat het altijd fout management of verkeerde beslissingen zijn. :?
Jouw omstandigheden zijn misschien (y) en das mooi voor jou :yes: (y) (y)
Maar als ik kijk naar eigen situatie 12 jaar geleden :arrow: , bedrijf overnemen, broer uitkopen, zus uitkopen, ouders uitkopen.
Dikke financiering, dus meer liters melken om het over meer liters te spreiden, grond duur, mest afzet duur, beperkingen in uitbreiding bouwblok/vergunning en je komt verdomme financieel geen steek vooruit.
Hadden we het gered :?: :?: , ja daar ben ik van overtuigd :yes: :yes: , maar wat een armoede voor het risico, geld en energie je erin steekt (n) (n) daar bovenop het constante afzeiken van de sector door bepaalde groepen, een overheid die telkens veranderd en alles eraan doet om je als boer te onmoedigen (n) (n) ja, dan is de lol er wel een keer vanaf :yes: :yes:
Dus ja, er zijn genoeg melkveehouders in NL, die alle recht hebben om te klagen, want velen zijn gewoon genaaid, door overheid, melkfabriek en maatschappij. :yes: :yes:
Deze week: Hot tub is up and running :D (y)
Roderick

Beroep: boertje
Interesses: brede interesses

Berichtdoor Kasé5 » di dec 07, 2021 22:09

Kan je gerust stellen, tis hier ook echt nooit vanzelf gegaan :no: . Dan moet je gewoon geen eigen baas willen worden :!: :!:
Ook alles wat je noemt meegemaakt, jaren 80 géén extra quot gekregen, jaren 90 géén warme grond verpatst, uitbreiden altijd heavy omdat omgeving het ook goed doen maar dat houdt je wel weer scherp :wink:

12, 13 jr geleden volledig uit de running geweest door schouderklachten.
Had jaar lang volledig bedr.verzorger, melkprijs was 25 ct en er moesten robots in. Stoppen lag meest voor de hand maar ik dacht dat kan maar 1x dus we proberen het....
Tis gelukt, schouder plaagt nog steeds maar gemakkelijk was het niet. Altijd een top hulp gehad (y) (y) en langzamerhand weer steeds meer zelf gaan doen.
Denk dat flink tegenslag soms beter is dan de lotto winnen maar zal er uiteraard never voor kiezen.
van Dam af
Kasé5

Berichtdoor Roderick » wo dec 08, 2021 00:25

Kasé5 schreef:Kan je gerust stellen, tis hier ook echt nooit vanzelf gegaan :no: . Dan moet je gewoon geen eigen baas willen worden :!: :!:
Ook alles wat je noemt meegemaakt, jaren 80 géén extra quot gekregen, jaren 90 géén warme grond verpatst, uitbreiden altijd heavy omdat omgeving het ook goed doen maar dat houdt je wel weer scherp :wink:

12, 13 jr geleden volledig uit de running geweest door schouderklachten.
Had jaar lang volledig bedr.verzorger, melkprijs was 25 ct en er moesten robots in. Stoppen lag meest voor de hand maar ik dacht dat kan maar 1x dus we proberen het....
Tis gelukt, schouder plaagt nog steeds maar gemakkelijk was het niet. Altijd een top hulp gehad (y) (y) en langzamerhand weer steeds meer zelf gaan doen.
Denk dat flink tegenslag soms beter is dan de lotto winnen maar zal er uiteraard never voor kiezen.

Sorry Kase, eind 80 en begin 90 waren gewoon vette jaren, pas daarna ging het elk jaar lastiger.
Meeste boeren zijn niet weggekocht en meesten hebben geen extra Q gekregen. :no: :no:
Nu of 10 jaar geleden startende boer zijn is gewoon niet te vergelijken met 30/40 jaar geleden :no:
Toen was er nog wir premie, amper mestwet en buiten rente verrekt weinig beperkingen :no: Q genoeg te koop en rendeerde ook nog. :yes: . Pa zegt het nu nog steeds, vroeger was hard werken en een beetje verstandig je geld besteden genoeg om flink vooruit te komen :yes: .....dat gaat nu gewoon totaal niet meer op :no:
En als ik het goed begrijp is eigen baas willen zijn gelijk aan moeten accepteren dat de overheid de landbouw als bedrijfstak al jaren giga benadeeld en dat daardoor eeuwig armoe lijden normaal is en dat daar niet over geklaagd mag worden.
Mooi lullen als je je schaapjes op het droge hebt, maar je hebt TOTAAL geen sjoege hoe veel jongeren er voorstaan door politiek en allerlei andere onnozele belemmeringen. (n)
Deze week: Hot tub is up and running :D (y)
Roderick

Beroep: boertje
Interesses: brede interesses

VorigeVolgende

Keer terug naar Koe en mechanisatie