Emigratie.

Discussieer hier over alles wat te maken heeft met economie.

Moderator: Moderators

Re: Emigratie.

Berichtdoor G.U. » zo jan 16, 2022 16:24

Ik heb geen houtkachel. Anders dan zou een stukje bos wel handig zijn voor de stook. Een beetje houtkachel lust zo een boom per jaar. En een beetje boom doet er zo veertig jaar over om een beetje formaat te krijgen
Wâldgaren Molkfeebedriuw
G.U.

Beroep: Boer

Berichtdoor john jakobs » zo jan 16, 2022 21:44

dat was 10000 gulden eeeeeh hoelang hebben we die al niet meer
deze weidegang wordt financieel mede mogelijk gemaakt door ,, de koeien opstal boeren ,,
john jakobs

Interesses: koeien en techniek

Berichtdoor kobonde » ma jan 17, 2022 11:56

G.U. schreef:Ik heb geen houtkachel. Anders dan zou een stukje bos wel handig zijn voor de stook. Een beetje houtkachel lust zo een boom per jaar. En een beetje boom doet er zo veertig jaar over om een beetje formaat te krijgen

Bomen die zo langzaam groeien, die gebruik je niet voor kachel hout. Jonge bomen groeien hard, wij hebben ongeveer
een kilometer hout singel, 80% van de bomen daarin zagen we elke 12tot 15 jaar bij de grond af in etappes, wij hebben
altijd ruime voldoende hachel hout.

In zweden wordt de waarde van bos bepaald door de hoeveelheid hout die er op stam staat.
kobonde

Beroep: Veehouder
Interesses: Vrouwen en koeien

Berichtdoor Poekske » ma jan 17, 2022 12:01

Ja mar hoe sneller de boom groeit hoe sneller hij opfikt. Een wilg groeit rap maar brand nog rapper op vergeleken met beuk of kastanje
Poekske

Berichtdoor W.A » ma jan 17, 2022 17:52

Hier is de akazia een geliefde boom ... groeid snel en als onkruid overal. Hout is toch hard en komt veel warmte van een gezagen m3.

Verstuurd vanaf mijn SM-G398FN met Tapatalk
W.A

Beroep: Melkveehouder.
Interesses: Koetjes/economie

Berichtdoor Kiwi » ma jan 17, 2022 19:43

hier heel veel forestry. Meeste pine, veel voor buitenland (China). en dan vooral framing timber. Wordt na 25-28 jaar geoogst. Ziet er niet uit daarna. Dan weer nieuwe boompjes erin voor de volgende ronde.
15 jaar terug rondom Taupo and Tokoroa heel veel bos omgezet in weiland voor de veehouderij. De laatste paar jaren redelijk wat sheep and beef country met bomen beplant.
Nu is er een trend om wat meer natives te planten op de wat minder productieve gronden en op kleinere schaal. Oogsten als ze er klaar voor zijn. Plan is dat ze dan handgepikt worden voor de oogst en dat er geen kaalslag plaatsvind. Duurt wel 70 tot 80 jaar voordt ze oogstrijp zijn. Langzaam groeiende bomen, maar hogere prijs.
Kiwi

Berichtdoor Poekske » ma jan 17, 2022 20:29

W.A schreef:Hier is de akazia een geliefde boom ... groeid snel en als onkruid overal. Hout is toch hard en komt veel warmte van een gezagen m3.

Vergeleken met een wilg ( een troenke :mrgreen: ) groeien akazias traag :yes: wel machtig mooie bomen
Poekske

Berichtdoor boer pieter » vr feb 04, 2022 08:57

Gisteren een paar boeren uit nl op bezoek gehad die het overwegen om uit nl te vertrekken, maar ik sta toch elke keer weer verstelt hoe ze dat willen en voor hun zien :shock: Canada valt bij veel af ze willen het graag maar willen niet kleiner beginnen als nu plus minus 100mk , dus Duitsland of Denemarken ook een die nog in Zweden ging kijken, maar ze willen allemaal groot 300 plus mk , maar goed zijn ze bij mij niet op het goede adres, ik heb ze veel succes gewenst en veel personeel, maar ook uitgelegd waarom ik het doe zoals ik het doe , en dan zie je ze toch denken
boer pieter

Beroep: veehouder
Interesses: vee houderij

Berichtdoor Jaap » vr feb 04, 2022 21:16

Ik merk wel doet de onrust hier in Nld veel boeren tot nadenken zet: wil ik hier nog wel verder. Er wordt wel gerammeld met een grote zak met geld die boeren moet stimuleren te stoppen.

Boeren die dan nog gaan emigreren snap ik dan wel dat ze bedrijfsontwikkeling voor zich zien. Maar 300 plus, dat is wel een heel dotje koeien. Moet je wel willen, en ook met personeel inderdaad. Dat is niet voor iedereen weggelegd.
Waren het jonge kerels/meiden nog die kwamen buurten?
Jaap

Beroep: Redacteur
Interesses: Melkveehouderij

Berichtdoor boer pieter » za feb 05, 2022 08:02

Van alles wat ,maar meest rond de 40 ,maar zie toch dat veel het wel willen ,maar erg moeilijk weg komen ook willen vrouwen het vaak niet, is toch wel handig als die ook mee gaan
boer pieter

Beroep: veehouder
Interesses: vee houderij

Berichtdoor Richt » za feb 05, 2022 09:51

boer pieter schreef:Van alles wat ,maar meest rond de 40 ,maar zie toch dat veel het wel willen ,maar erg moeilijk weg komen ook willen vrouwen het vaak niet, is toch wel handig als die ook mee gaan

Tja als vrouw niet wil dan word het niks of je moet zonder je vrouw weg willen, tegen de zin weg gaan werkt niet…
Richt

Beroep: Melkveehouder
Interesses: veehouderij, landbouw algemeen, techniek

Berichtdoor jan.nl » za feb 05, 2022 10:34

Wordt idd gerammeld met zak met geld,maar daar gaat maar 6 miljard naar uitkoop toe en tot 2030,per boer uitgerekend nog geen 2 miljoen...gaat nog wat naar belasting,en wat ambtenarij ,juristen en advocaten,dus blijft te weinig over.
Dan zijn er nog de pasmelders,ongeveer 3000 bedrijven.20 daarvan worden al door mob voor de rechter gezet...Wat gebeurd er met de rest, de politiek wil wel ,maar kan weinig meer doen lijkt het. :|
Als boer heb je ruimte nodig om te ontwikkelen,en er moet perspectief zijn om vooruit te kunnen....Dat is er op dit moment bij velen helemaal niet meer :no:
Bij veel boeren wordt goed geld geboden op grond voor zonne velden,komt velen goed uit,cachen en vertrekken. (y)(toch enig optimisme :) )
Als je de ruimtelijke plannen ziet in nl voor komen de 20 jaar is het soms ook beter ff je tijd af te wachten,geld is nix waard en grond wordt schaars..
jan.nl

Beroep: boer&recreatie
Interesses: vrije tijd ,sport & koeien

Berichtdoor kobonde » za feb 05, 2022 11:57

Jaap schreef:Ik merk wel doet de onrust hier in Nld veel boeren tot nadenken zet: wil ik hier nog wel verder. Er wordt wel gerammeld met een grote zak met geld die boeren moet stimuleren te stoppen.

Boeren die dan nog gaan emigreren snap ik dan wel dat ze bedrijfsontwikkeling voor zich zien. Maar 300 plus, dat is wel een heel dotje koeien. Moet je wel willen, en ook met personeel inderdaad. Dat is niet voor iedereen weggelegd.
Waren het jonge kerels/meiden nog die kwamen buurten?

Als je graag personeel wil is 300 koeien erg weinig. De kans is dan groot dat je regelmatig in het weekend alles alleen moet doen.
kobonde

Beroep: Veehouder
Interesses: Vrouwen en koeien

Berichtdoor Karla » za feb 05, 2022 14:47

Aansluitend op bovenstaande discussie een kijk tip voor vanavovond:

https://www.gids.tv/artikel/18223/zaterdag-5-februari-in-het-roer-om-melkveebedrijf-in-frankrijk
Karla
Moderator

Beroep: Agricultrice

Berichtdoor W.A » za feb 05, 2022 15:43

Vraag me af of we daar wijzer van gaan worden... Beetje ik vertrek vermaak,lijkt . Maar zal eens kijken.

Hier komen laatste tijd ook wel eens nl.ders kijken. Na lange tijd haast niemand. Meeste wordt helemaal niks, en blijven waar ze zitten. Iets beslissen en gewoon doen lijkt nogal lastig tegenwoordig.

W.A

Beroep: Melkveehouder.
Interesses: Koetjes/economie

VorigeVolgende

Keer terug naar Koe en economie