door Kiwi » ma jan 17, 2022 02:16
late reactie, maar te druk met vakantie houden en weg gaan en op sommige plekken waar we heen gaan is er geen internet of telefoon reception. Heerlijk en het leven gaat gewoon door zonder al dat. Gisteren weer eens thuis gekomen en las vandaag dat er nabij Tonga een vulkanische uitbarsting is geweest en dat de daaropvolgende tsunami ook wat schade had veroorzaakt aan de oostkust van Northland. Niks van mee gekregen de afgelopen dagen.
Nu een paar dagen thuis, dan een week boerderij van een jong gezin waarnemen en daarna weer 5 dagen naar het strand met vrienden. Daarna is het over met de pret tot aan pasen.
Stemming goed hier, maar begint erg droog te worden. Was leuk tot aan kerst, maar met temperaturen van 28-30 graden droogt het snel uit. Water in ons zwembad is nog nooit zo warm geweest: op dit moment bijna 33 graden.
Rond om ons heen wordt nu volop bijgevoerd en in een week tijd is het bruin geworden in het land. Mais wat er op tijd in gekomen is dit seizoen (de grote minderheid) staat er erg goed voor, de iets later gezaaide mais OK, en de laatst gezaaide heel gewoontjes tot niet zo best. Melkprijs best en kosten nogal wat/fors hoger dan voorgaande jaren.
voor de rest business as usual: veel boeren overgeschakeld op once a day milking voor kerst en blijkbaar ook nogal wat grotere boeren aan het begin van het seizoen met once a day milking begonnen omdat ze arbeid te kort kwamen. Is ook een probleem aan het worden hier.
Buren hebben aan een zoon van hun gevraagd of hij en zijn vriendin belangstelling hadden voor de boerderij. Hij was niet geinteresseerd. Zijn antwoord was kort en krachtig: ik zie jullie alleen maar werken, vaak 7 dagen per week. Ik wil dat niet. Andere zoon van hun helpt hun nu dit seizoen en gaat halverwege dit jaar met zijn vriendin somewhere overseas om daar te gaan werken. Ik geloof dat de eerste stop Australie is. Buren hebben nu een jong stel aangenomen als contract milkers voor de komende seizoenen. Zij krijgen NZ$ 1.50 per geleverde milksolid, 1 weekend vrijaf per maand en 2 weken annual leave per seizoen. Buurvrouw doet de kalveropfok. Kosten voor de contract milkers weet ik zo niet. Kan er wel naar vragen als mensen daar nieuwsgierig en/of geinteresseerd in zijn. Weet wel dat het een goed basis contract is want normaal is arbeid voor de contract milkers, dus als je vrijaf wilt dan huur je iemand in om het werk te doen en het is vrij arbeids intensief daar.
voor de rest niet veel nieuws. Tijd voor een duik en drink.