Robotmelken (deel 9)

Discussieer hier over alles wat te maken heeft met melkproductie.

Moderator: Moderators

Re: Robotmelken (deel 9)

Berichtdoor koen2 » di jan 18, 2022 17:48

Met 120 koeien niet veel . Met 4 of 5 robots wel . Dan ben je ook veel flexibeler . En kan je 1 groep op halen en dan de andere. En ben je toch nog in de buurt.

Verstuurd vanaf mijn SM-G398FN met Tapatalk
koen2

Beroep: melkveehouder
Interesses: koeien en stallen

Berichtdoor jan.nl » di jan 18, 2022 22:55

boer pieter schreef:Even bij een robot boer wezen buurten met mijn dochter en die hebben die nieuwe delaval en waren er erg blij mee maar het viel hun tegen hoeveel tijd ze er mee bespaarden stel je hebt 140 koeien en 2 botjes hoeveel tijd zou je besparen ipv een 2 keer 10 gemiddeld 120 koeien aan de melk

Je bespaart 2x2 uur. :P
jan.nl

Beroep: boer&recreatie
Interesses: vrije tijd ,sport & koeien

Berichtdoor Poekske » wo jan 19, 2022 05:17

jan.nl schreef:
boer pieter schreef:Even bij een robot boer wezen buurten met mijn dochter en die hebben die nieuwe delaval en waren er erg blij mee maar het viel hun tegen hoeveel tijd ze er mee bespaarden stel je hebt 140 koeien en 2 botjes hoeveel tijd zou je besparen ipv een 2 keer 10 gemiddeld 120 koeien aan de melk

Je melkt geen 2 uur aan 120 koeien in een 2 X10 diss hoezo bespaar je al die tijd ..
Poekske

Berichtdoor Talis » wo jan 19, 2022 05:31

Poekske schreef:
jan.nl schreef:

Je melkt geen 2 uur aan 120 koeien in een 2 X10 diss hoezo bespaar je al die tijd ..

Staat een smiley achter. Een robot bespaart ook geen tijd. maar je bent flexibeler..
Talis

Berichtdoor boer pieter » wo jan 19, 2022 08:42

Ik ben niet tegen robot melken en als mijn dochter over een paar jaar toch besluit om door te gaan dan komen er echt wel een paar botjes maar zo lang ik hier samen met mijn vrouwtje en wat losse hulp kan ik nooit meer verdienen het is en blijft duur melken, die boer waar we waren vond ook zelf dat ie er toch nog wel wat tijd aan kwijt was , vooral als je een paar koeien hebt waar je even bij staat veel wacht tijd , zag ook al op het filmpje op YouTube van ten hoeve
boer pieter

Beroep: veehouder
Interesses: vee houderij

Berichtdoor jan.nl » wo jan 19, 2022 09:02

boer pieter schreef:Ik ben niet tegen robot melken en als mijn dochter over een paar jaar toch besluit om door te gaan dan komen er echt wel een paar botjes maar zo lang ik hier samen met mijn vrouwtje en wat losse hulp kan ik nooit meer verdienen het is en blijft duur melken, die boer waar we waren vond ook zelf dat ie er toch nog wel wat tijd aan kwijt was , vooral als je een paar koeien hebt waar je even bij staat veel wacht tijd , zag ook al op het filmpje op YouTube van ten hoeve

Bij een koe staan kijken/helpen zal niet elke dag nodig zijn anders snel afscheid nemen van beest. Probeer ook eens bij een boer te kijken waar het goed loopt...en die tevreden is over z,n investering :)
Hier doet 1 man 190 mk met jv ,met normale werktijd ,dat gaat niet met een melkstal. :no:
Robot melken is niet goedkoop,maar dat wist je al :wink:
jan.nl

Beroep: boer&recreatie
Interesses: vrije tijd ,sport & koeien

Berichtdoor boer pieter » wo jan 19, 2022 12:51

Die ken ik ook wel hoor jan , :yes:
boer pieter

Berichtdoor Richt » wo jan 19, 2022 13:03

boer pieter schreef:Ik ben niet tegen robot melken en als mijn dochter over een paar jaar toch besluit om door te gaan dan komen er echt wel een paar botjes maar zo lang ik hier samen met mijn vrouwtje en wat losse hulp kan ik nooit meer verdienen het is en blijft duur melken, die boer waar we waren vond ook zelf dat ie er toch nog wel wat tijd aan kwijt was , vooral als je een paar koeien hebt waar je even bij staat veel wacht tijd , zag ook al op het filmpje op YouTube van ten hoeve

Probleem bij velen is dat ze er bij blijven staan, waarom er bij blijven staan? Je kunt toch gewoon wat anders gaan doen?
Richt

Beroep: Melkveehouder
Interesses: veehouderij, landbouw algemeen, techniek

Berichtdoor boer pieter » wo jan 19, 2022 13:12

Waar mijn dochter werkt doen ze bij de avond ronde die attentie koeien er nog even door , dan ga je niet andere dingen doen , daar doen ze 3 rondes per dag

Verstuurd vanaf mijn SM-T580 met Tapatalk
boer pieter

Berichtdoor Richt » wo jan 19, 2022 13:19

boer pieter schreef:Waar mijn dochter werkt doen ze bij de avond ronde die attentie koeien er nog even door , dan ga je niet andere dingen doen , daar doen ze 3 rondes per dag

Verstuurd vanaf mijn SM-T580 met Tapatalk

wat moet je dan nog doen als die koeien achter de robot staan ?
Richt

Berichtdoor Poekske » wo jan 19, 2022 13:20

Wachtruimte maken met split entry, zodat de robot altijd toegang geeft tot de vrijwillige koeien
Poekske

Berichtdoor boer pieter » wo jan 19, 2022 15:49

Nieuwe vaarsen en zo en koeien die gekalft zijn ze zijn øko dan zitten ze samen met het kalf 24 uur in een stro hok verder weet ik het ook niet precies maar met 400mk en 5 robotten vind ik altyd dat ze er veel werk van hebben , volgens mij kun je dan beter een grote melkput hebben bv een grote swing over
boer pieter

Berichtdoor Kasé5 » wo jan 19, 2022 16:24

Klopt Pieter, als je dochter en wat anderen vaak en lang genoeg die 400 koeien willen melken :wink:
van Dam af
Kasé5

Interesses: melkveehouderij en rekenmachientjes

Berichtdoor Kasé5 » wo jan 19, 2022 16:27

Bdw, mijn biologische buurman overweegt ook een robot. Als ik die wortelbossen in t land zie lopen wordt dat niks maar hoe zeg ik hem dat nu netjes?
van Dam af
Kasé5

Interesses: melkveehouderij en rekenmachientjes

Berichtdoor Richt » wo jan 19, 2022 16:34

Kasé5 schreef:Bdw, mijn biologische buurman overweegt ook een robot. Als ik die wortelbossen in t land zie lopen wordt dat niks maar hoe zeg ik hem dat nu netjes?

Dacht dat die nieuwe robots bijna alles onderhangen konden? Zelfs waterbuffels?
Richt

VorigeVolgende

Keer terug naar Koe en melken