Toekomst melkveehouderij deel 3

Discussieer hier over alles wat te maken heeft met economie.

Moderator: Moderators

Re: Toekomst melkveehouderij deel 3

Berichtdoor W.A » ma mei 17, 2021 19:26

Je moet natuurlijk helemaal niks! Maar voor 5 ct.extra kun je wel het 1 en ander overwegen toch?! Leuke programma's ,anders wordt het ook zo'n saaie eenheidsworst

Verstuurd vanaf mijn SM-G398FN met Tapatalk
W.A

Beroep: Melkveehouder.
Interesses: Koetjes/economie

Berichtdoor jan.nl » ma mei 17, 2021 20:27

W.A schreef:Je moet natuurlijk helemaal niks! Maar voor 5 ct.extra kun je wel het 1 en ander overwegen toch?! Leuke programma's ,anders wordt het ook zo'n saaie eenheidsworst

Verstuurd vanaf mijn SM-G398FN met Tapatalk[/quote

Van die 5 centen gaat al 3 cent af voor de kosten die je maakt,doe je iets verkeert ben je de 2 centen ook kwijt.
Weer alle moeite voor nix :yes: ,en de fabriek kan mooi weer spelen.
Zorgt natuurlijk wel voor wat reuring in de zaak 8)
jan.nl

Beroep: boer&recreatie
Interesses: vrije tijd ,sport & koeien

Berichtdoor Henk » di mei 18, 2021 12:34

jan.nl schreef:Je moet als boer je in allerlei bochten wringen om paar cent meer te beuren. :|

https://www.nieuweoogst.nl/nieuws/2021/ ... bert-heijn

Je legt gewoon je bedrijfsvoering in handen bij de Appie :? Maar wie controleert het allemaal :?: Appie :?:
Verstuurd vanaf mijn authentieke Terra SN 1009209 met nostalgietalk
Henk

Beroep: Veelvuldig gebruiker van het Belgisch fietsnetwerk
Interesses: het gezin, al wat groeit en bloeit en Ruimtelijke Ordening

Berichtdoor G.U. » di mei 18, 2021 17:50

Henk schreef:
jan.nl schreef:Je moet als boer je in allerlei bochten wringen om paar cent meer te beuren. :|

https://www.nieuweoogst.nl/nieuws/2021/ ... bert-heijn

Je legt gewoon je bedrijfsvoering in handen bij de Appie :? Maar wie controleert het allemaal :?: Appie :?:

Ik dacht qlip
Wâldgaren Molkfeebedriuw
G.U.

Beroep: Boer

Berichtdoor Hans van Bergen » di mei 18, 2021 18:00

Die 5 cent is berekend door WUR als benodigde vergoeding voor extra gemaakte kosten. Dat glijd dus nie zo de huishoud knip in :no:
Atlantic heeft 110 klauwgezondheid en zijn dochters hebben 35% minder klauwproblemen. Paramount 96 en zijn dochters hebben 7% meer klauwproblemen. Bron Digiklauw :D
Hans van Bergen

Beroep: veehouder
Interesses: melkveehouderij, 1 specefieke vrouw

Berichtdoor Kasé5 » wo mei 19, 2021 09:49

Hier gisteravond op de deel voorlichting gehad over natuurinclusieve landbouw :|
Provincie Drenthe heeft daar flink budget voor klaar gezet en een 12 tal gebieden voor aangewezen.
Toch loopt vrijwel niemand er erg warm voor, ook logisch. Hier wel vrij goed ontwikkelde bedrijven waarbij, in ieder geval de huiskavel intensief gebruikt wordt en al die maatregelen die je kunt nemen kosten opbrengst, oppervlakte of allebei.
Budget lijkt wel wat maar risico's zijn ook niet gering; hier in NW Overijssel een goed bedrijf had beheersovereenkomst afgesloten vol een vrij naburige kavel > nú heeft de provincie die kavel aangewezen als N-gevoelig :twisted: :twisted: . Onvoorstelbaar!!
Nu werkt zijn eigen goede gebaar naar de samenleving hem tegen om zijn bedrijf te ontwikkelen. :evil: :evil:

Tussen neus en lippen door vertelde voorlichtster ook nog dat GLB vanaf '23 ook nog wel flink gaat veranderen. Komt er kort gezegd gezegd op neer dat je groene diensten moet doen om nog voor toeslag in aanmerking te komen. Ook geen verrassing uiteraard hoe je ziet hoe de maatschappij veranderd.

Ik vind het echt jammer dat er bij ons geen opvolging lijkt maar als die er wel is of je bent nog jong zul je wel moeten kunnen en willen schakelen want anders heb je het nakijken. Je merkte het vorig jaar al bij de acties, waren vooral de niet-weiders die tekeer gingen en dan praat je nog maar over een bruto opbr.verschil van 15d. Niet echt het verschil van wel of geen inkomen
van Dam af
Kasé5

Beroep: melkveehouder
Interesses: melkveehouderij en rekenmachientjes

Berichtdoor Henk » wo mei 19, 2021 13:07

Lijkt er allemaal niet beter op te worden...

De toekomstscenario's voor de kalverhouderij in Nederland, die al in maart uitlekten, zijn vandaag naar de Eerste en Tweede Kamer gestuurd. Als de scenario's worden uitgevoerd, heeft dat grote impact op de kalver- en melkveehouderij.

Financiële haalbaarheid niet bekend
"De scenario's moeten zich volgens de landbouwminister in de praktijk bewijzen op duurzaamheid, schaalbaarheid en verdienvermogen. Juist dat laatste is niet onderzocht in de studie."

Bijzonder weer, dit...
Zws weer zo'n proefballon als de vleestax van de PvdD :?

https://www.nieuweoogst.nl/nieuws/2021/ ... 18-05-2021
Henk

Berichtdoor G.U. » wo mei 19, 2021 13:20

Scenario’s moeten zich in de praktijk bewijzen? Met andere worden dit moeten jullie doen en zoek het maar uit. Fraai is dat :?
Wâldgaren Molkfeebedriuw
G.U.

Berichtdoor Talis » do mei 20, 2021 04:36

correct me if i`m wrong maar ze kunnen toch nooit de landbouwvrijstellin eraf halen over de waarde die in de boeken staat. Alleen van de meerwaarde. Dat is ook omdat je niet op grond af kunt schrijven toch??
Talis

Berichtdoor Henk » do mei 20, 2021 12:05

Talis schreef:

correct me if i`m wrong maar ze kunnen toch nooit de landbouwvrijstellin eraf halen over de waarde die in de boeken staat. Alleen van de meerwaarde. Dat is ook omdat je niet op grond af kunt schrijven toch??

Veel bedrijven hebben hun grond nog voor een historisch lage prijs in de boeken staan. Het verschil tussen dit bedrag en de WEV betaal je belasting over wanneer je er mee kapt.
Dit zat eraan te komen. Daarom hebben wij een jaar of 7 geleden de waarde geactualiseerd in de boeken.
Henk

Berichtdoor Wonderboer » vr mei 21, 2021 08:27

Gisteren stuk op tv gezien. Pak de macht van Tim Hofman.

Deze keer ging het over dat WWF een stuk natuur probeert te beschermen in centraal Afrika, grootte 170000 km2, door
er hekken om heen te zetten.
Als gevolg hiervan dienen de lokalen het veld te ruimen en onder lichte dwang van moord en marteling waren dezen lokalen wel bereidt om te vertrekken.
De afspraak tussen de WWF en land als Congo kwam er op neer dat wanneer de lokale bevolking vrijwillig vertrok er een berg geld ging n aar Congo.
Congo meldt aan WWF, het gaat lekker de lokalen gaan graag weg, dus doe ons maar geld. Zo geschiede.
Blijkt Dat Congo ietwat gejokt heeft en WWF moet sorry zeggen.

Heb gehoord dat er met Natuurgebieden in Nederland ook rara zaken zijn gebeurd.
Kunnen hier geen bananen telen :no: .
Moeten we ons ook maar niet zo gedragen :cheers:
WWW= Wereld Wijd Weiden
Wonderboer

Interesses: Leven

Berichtdoor Hookwood Holsteins » vr mei 21, 2021 09:43

Henk schreef:
Talis schreef:

Veel bedrijven hebben hun grond nog voor een historisch lage prijs in de boeken staan. Het verschil tussen dit bedrag en de WEV betaal je belasting over wanneer je er mee kapt.
Dit zat eraan te komen. Daarom hebben wij een jaar of 7 geleden de waarde geactualiseerd in de boeken.
Hier ook gedaan aantal jaren geleden. Inmiddels liggen de grondprijzen alweer hoger....

Verstuurd vanaf mijn SM-G970F met Tapatalk
Hookwood Holsteins

Berichtdoor Talis » vr mei 21, 2021 14:36

brand in noardburgum. Zonnepanelen ontploft. Boeren wordt geadviseerd koeien binnen te houden.\Dit wordt het grote probleem de komende jaren. Op alle huizen, gebouwen en boerderijen liggen straks zonnepanelen. Bij elke brand heb je straks dat het glas van zonnepanelen wijdverspreid door de regio komt te liggen. Kun je al je land maaien en alles afvoeren. Anders gaat dat je koeien kosten.
Talis

Berichtdoor hulsteins » vr mei 21, 2021 16:13

t ken aan mijn ligge maar d'r fikt nogal wat af in den lage landen
dat is mijn mening
hulsteins

Beroep: opportunist
Interesses: hooi én stro maar weer

VorigeVolgende

Keer terug naar Koe en economie