Robotmelken (deel 9)

Discussieer hier over alles wat te maken heeft met melkproductie.

Moderator: Moderators

Re: Robotmelken (deel 9)

Berichtdoor boer pieter » wo jan 19, 2022 16:50

Bio kunnen ook makkelijk 11000 liter geven

Sendt fra min SM-G398FN med Tapatalk
boer pieter

Beroep: veehouder
Interesses: vee houderij

Berichtdoor boer pieter » wo jan 19, 2022 16:51

Kasé5 schreef:Klopt Pieter, als je dochter en wat anderen vaak en lang genoeg die 400 koeien willen melken :wink:
Ach als het maar snel genoeg gaat zijn ze er in 2 uur door

boer pieter

Beroep: veehouder
Interesses: vee houderij

Berichtdoor Kasé5 » wo jan 19, 2022 19:18

boer pieter schreef:Bio kunnen ook makkelijk 11000 liter geven

11.000 lijkt me wat veel bij de bio' s die ik ken maar kameraad van jongen die hier veel gewerkt heb is met sinterklaas met a5's begonnen en zit nu al tegen de 30liter. Loopt als een speer met de crossies. 0 ophalers!!

Maar wat ik hiernaast zie is "echt" bio; Koeien gaan bij 5 graden en 1 cm gras dag en nacht nrbuiten en bij 0 graden en 1 cm gras weer nr binnen. Rest van die 9 maand staat er ongeveer 2 cm gras.
Koeien zijn daar geen watjes. :)
van Dam af
Kasé5

Beroep: melkveehouder
Interesses: melkveehouderij en rekenmachientjes

Berichtdoor kobonde » do jan 20, 2022 14:40

[quote="boer pieter"]Waar mijn dochter werkt doen ze bij de avond ronde die attentie koeien er nog even door , dan ga je niet andere dingen doen , daar doen ze 3 rondes per dag

Verstuurd vanaf mijn SM-T580 met Tapatalk[/quote

Er zijn bedrijven waar ze absurd veel tijd aan de robots besteden. Je kunt namelijk vrij maklijk het er uit laten zien
als of je veel doet terwijl je eigelijk tijd aan het verspillen bent. Hoe meer je het ritme verstoord hoe slechter de koeien
komen en hoe meer werk je er van hebt.
Wij hebben gestuurd koeverkeer en halen vrijwel nooit een koe, en als dat wel moet is die ziek of heeft haar halsband kwijt.
Pas afgekalfden hebben we in een strohok naast de robot en doen ze twee keer per dag bij de robot. De meeste vaarzen
kennen het na 2/3 dagen, en enkeling heeft een week hulp nodig. Voorheen gebruikte ik ongeveer 3 uur per melkbeurt
incl boxen strooien kalveren voeren en schoonmaken. Nu meestal minder als een uur.
kobonde

Beroep: Veehouder
Interesses: Vrouwen en koeien

Berichtdoor wijnbergen » do jan 20, 2022 18:40

boer pieter schreef:Even bij een robot boer wezen buurten met mijn dochter en die hebben die nieuwe delaval en waren er erg blij mee maar het viel hun tegen hoeveel tijd ze er mee bespaarden stel je hebt 140 koeien en 2 botjes hoeveel tijd zou je besparen ipv een 2 keer 10 gemiddeld 120 koeien aan de melk

Sparen hier met 3 robots, 68 koeien per robot, en een 50 koeien in de melkstal (2x8) een hele man weg, dus een 1600 uur per jaar, de robots betalen zichzelf + veel relaxter omdat ik niet meer afhankelijk ben van medewerkers. Straks met 4 robots moet het makkelijk gaan met 2 man.
wijnbergen

Interesses: Jersey

Berichtdoor Kasé5 » do jan 20, 2022 22:00

kobonde schreef:
boer pieter schreef:Waar mijn dochter werkt doen ze bij de avond ronde die attentie koeien er nog even door , dan ga je niet andere dingen doen , daar doen ze 3 rondes per dag

Verstuurd vanaf mijn SM-T580 met Tapatalk[/quote

Er zijn bedrijven waar ze absurd veel tijd aan de robots besteden. Je kunt namelijk vrij maklijk het er uit laten zien
als of je veel doet terwijl je eigelijk tijd aan het verspillen bent. Hoe meer je het ritme verstoord hoe slechter de koeien
komen en hoe meer werk je er van hebt.
Wij hebben gestuurd koeverkeer en halen vrijwel nooit een koe, en als dat wel moet is die ziek of heeft haar halsband kwijt.
Pas afgekalfden hebben we in een strohok naast de robot en doen ze twee keer per dag bij de robot. De meeste vaarzen
kennen het na 2/3 dagen, en enkeling heeft een week hulp nodig. Voorheen gebruikte ik ongeveer 3 uur per melkbeurt
incl boxen strooien kalveren voeren en schoonmaken. Nu meestal minder als een uur.

Ik ben ook byzonder content hoe het hier nú met de robots loopt :yes:
Maar met 140 mk binnen een uur de robots, alle boxen, de kalveren en schoonmaken, dat vind ik wel heel knap óf ik ben nog steeds een prutser :?
Maar nogmaals, goeie robots de beste investering die er is. Het zorgt dat je als mvhouder eindelijk een fatsoenlijke werkweek hebt en mede daardoor een véél beter uurloon!!
van Dam af
Kasé5

Interesses: melkveehouderij en rekenmachientjes

Berichtdoor Hookwood Holsteins » za jan 22, 2022 08:55

Richt schreef:
Kasé5 schreef:Bdw, mijn biologische buurman overweegt ook een robot. Als ik die wortelbossen in t land zie lopen wordt dat niks maar hoe zeg ik hem dat nu netjes?

Dacht dat die nieuwe robots bijna alles onderhangen konden? Zelfs waterbuffels?
Idd ook buffels. Op de voormalige Waiboerhoeve gebeurt dat momenteel.

https://www.facebook.com/Buffel-MANIA-B ... 118725321/

Verstuurd vanaf mijn SM-G970F met Tapatalk
Hookwood Holsteins

Berichtdoor Jappie » za jan 22, 2022 13:38

Ook een oude kan buffels melkenAfbeelding

Verstuurd vanaf mijn 5030F_EEA met Tapatalk
Alles wat je uitgegeven hebt pakt niemand je weer af!
https://www.facebook.com/bergsmadrain
Jappie

Beroep: Melkveehouder/ZZP-er

Berichtdoor Boer Aspide » zo feb 20, 2022 00:29

Hoeveel rekent De Laval voor onderhoud contract ? Lely rond 2500 euro per robot. Dit is standaard onderhoud incl. Telefonisch ondersteuning bij storingen en software updates. Buiten contract 0,50euro koe/maand software licenties. Uurtarief voor reparaties is ongeveer 65 euro/uur en voorrijkosten ook ongeveer 65 euro
Boer Aspide

Berichtdoor Poekske » zo feb 20, 2022 05:39

Uurtarief 65? Ik mag 80 betalen voor techniekers...
Poekske

Berichtdoor koen2 » zo feb 20, 2022 06:41

Das int onderhouds contract . Anders maal 2 .

Verstuurd vanaf mijn SM-G398FN met Tapatalk
koen2

Interesses: koeien en stallen

Berichtdoor Gerben77 » wo maart 02, 2022 21:37

https://fb.watch/bvzHEYg9xm/

Batch milking......koeien in naar wachtruimte en dan door x robots gemolken worden.

Gea robots.....8 stuks voor 350 tot 400 koeien
Gerben77

Berichtdoor maistro » zo maart 06, 2022 14:08

kobonde schreef:
Remco1 schreef:Hoeveel koeien kan je maximaal op 2 DeLaval melkrobots houden?

Op de Delaval VMS bedrijven die ik ken hebben ze 70 tot 75 koeien(inl drogen) /per vms, die hebben we allemaal gestuurd
koe verkeer zodat je de koeien die niet gemolken hoeven te worden weghoudt. deze bedrijven leveren 7 tot 8 ton melk per robot/jaar.
Ze hebben normaal 2.4 tot 2.7 melkingen /per koe. Een VMS kan als die goed is ingesteld 175 melkingen/ etmaal doen.

Dat is melken met een robot of semi automatisch melken
De overheid maakt spelregels die de logica van zuinig boeren onlogisch maakt.....
maistro

Berichtdoor kobonde » ma maart 07, 2022 16:39

Wat bedoel je met semi automatisch, de koeien meerder keren per dag op halen. Zoals ze op lely bedrijven doen.
Nee dat is volledig automatiche met seleetie poorten die het koeverkeer sturen Zodat je geen koeien hoeft te halen en
koelen die niet gemolken hoeven worden niet bij de robot kunnen komen.
kobonde

Beroep: Veehouder
Interesses: Vrouwen en koeien

VorigeVolgende

Keer terug naar Koe en melken