Melkprijs (deel 8)

Discussieer hier over alles wat te maken heeft met economie.

Moderator: Moderators

Re: Melkprijs (deel 8)

Berichtdoor willem74 » zo jan 16, 2022 12:08

willem74 schreef:
Poekske schreef:
Hans van Bergen schreef:Ja wel zeker gaat dat geinjecteerd moeten gaan worden en als je dat niet doet verbrand je gras nog tijdens het regenen :yes: :yes: En als het dat niet doet heb je je een vrachtje h20 laten in de mik doen splitsen :idea: :idea:

Ik denk niet dat we het over hetzelfde hebben want effluent voeren ze hier al jareeeeeeeeen, heb er zelf ook al gevoerd, mag geketst worden op zelfs weides en andere grond. Moet niet geïnjecteerd worden, en verbranden doet het NIET! Zit max 1 procent stikstof in

!% is 10 kg per ton en dan niet injecteren? zonde van de stikstof

bedoel dus 1 %
willem74

Beroep: boer
Interesses: koei, gezin, geld verdienen en gemak werken

Berichtdoor Poekske » zo jan 16, 2022 12:20

Tis iets met 1, nowp word gespoten is veel goedkoper dan injecteren, veel sneller en doordat er zoveel water bij zit zal dat wel meevallen van vervliegen want ze zeggen toch dat bemesten in de regen ook zorgt dat de n niet wegvliegt
Poekske

Berichtdoor Jds » zo jan 16, 2022 20:20

Poekske schreef:
Henk schreef:Maar wat is er interessant aan n product met veel kali en amper n en P :?:
In de akkerbouw kun je er in sommige gewassen wat mee maar dan doe mij maar digistaat.

Je krijgt korting bij mestverwerking als je effluent afneemt he want dat sap moeten ze kwijt. Als je meer verwerkt en retour nemen ze dat mee krijg je denk euro of 2 korting per ton, extra kost is enkel de aalton die uitspreid op land en 2 minuutjes vult

Hier nog geen analyse van dit jaar, maar vorig jaar 0.25N en 0.06P per ton. Voer niets af naar mestverwerking, wordt hier in de winter in de put gelost. Voordeel is dat je dunnere mest krijgt, die veel sneller werkt, je kan dus wat KM besparen, plus dat je verhoudingsgewijs veel K aanbrengt, N telt mee als dierlijke mest, dus met amper N en P aan te voeren voer je toch heel wat K aan, sneller werkend product, injecteert veel mooier(met sleepvoet). Ik dacht dat in NL soms water bijgemengd moest worden om de een of andere wettelijke verplichting, dit geeft hetzelfde effect als water, alleen met extra K. Ik ben er wel fan van. Vorig jaar een perceel half gedaan met mengeling effluent/rdm, en andere helft enkel RDM(put mengeling was leeg), evenveel kg N/ha, en tohc zag je aan de kleur van het gras op de meet af waar met wat geinjecteerd was.

Digestaat is geen effluent, je hebt wel effluent van digestaat, maar al wat digestaat te maken heeft wil ik niet hebben. Der wordt vanalles en nog wat in die biogasinstallaties gegooid dat uiteindelijk ook in het digestaat zit. Daar heb ik geen behoefte aan. voordeel is wel dat als er geen mest bij in de vergister gaat, het digestaat niet als dierlijke mest telt, vanaf dat er nogmaar een beetje mest in de vergister gaat, is alle digestaat dierlijke mest.
Jds

Beroep: Melkveehouder, staalnemer

Berichtdoor G.U. » zo jan 16, 2022 20:29

Dat in de winter effluent in de put ontvangen krijg je wel een knappe vergoeding voor neem ik aan? Hier is het altijd spannend de laatste weken voor we weer mogen uitrijden
Wâldgaren Molkfeebedriuw
G.U.

Beroep: Boer

Berichtdoor Poekske » zo jan 16, 2022 20:34

Jds schreef:
Poekske schreef:
Henk schreef:Maar wat is er interessant aan n product met veel kali en amper n en P :?:
In de akkerbouw kun je er in sommige gewassen wat mee maar dan doe mij maar digistaat.

Je krijgt korting bij mestverwerking als je effluent afneemt he want dat sap moeten ze kwijt. Als je meer verwerkt en retour nemen ze dat mee krijg je denk euro of 2 korting per ton, extra kost is enkel de aalton die uitspreid op land en 2 minuutjes vult

Hier nog geen analyse van dit jaar, maar vorig jaar 0.25N en 0.06P per ton. Voer niets af naar mestverwerking, wordt hier in de winter in de put gelost. Voordeel is dat je dunnere mest krijgt, die veel sneller werkt, je kan dus wat KM besparen, plus dat je verhoudingsgewijs veel K aanbrengt, N telt mee als dierlijke mest, dus met amper N en P aan te voeren voer je toch heel wat K aan, sneller werkend product, injecteert veel mooier(met sleepvoet). Ik dacht dat in NL soms water bijgemengd moest worden om de een of andere wettelijke verplichting, dit geeft hetzelfde effect als water, alleen met extra K. Ik ben er wel fan van. Vorig jaar een perceel half gedaan met mengeling effluent/rdm, en andere helft enkel RDM(put mengeling was leeg), evenveel kg N/ha, en tohc zag je aan de kleur van het gras op de meet af waar met wat geinjecteerd was.

Digestaat is geen effluent, je hebt wel effluent van digestaat, maar al wat digestaat te maken heeft wil ik niet hebben. Der wordt vanalles en nog wat in die biogasinstallaties gegooid dat uiteindelijk ook in het digestaat zit. Daar heb ik geen behoefte aan. voordeel is wel dat als er geen mest bij in de vergister gaat, het digestaat niet als dierlijke mest telt, vanaf dat er nogmaar een beetje mest in de vergister gaat, is alle digestaat dierlijke mest.

Je vangt dus meer of 2 euro de ton :wink: maar tis dus 1 kg per ton ipv 1 procent n . Wist dattut met 1 te maken had
Poekske

Berichtdoor Gerben77 » ma jan 17, 2022 22:06

https://www.ife-ev.de/attachments/article/80/Kieler%20B%C3%B6rsenmilchwert%20EEX_2022-01-14.pdf

IG-Milchbarometer steigt auf 50,7 Cent

Ende Dezember steigt das IG-Milchbarometer gegenüber dem Vormonat um 4,1 ct auf 50,7 ct/kg Milch. Der Wert berechnet sich aus den Börsenkursen der zukünftigen zwölf Monate.
Gerben77

Beroep: melkveehouder

Berichtdoor Kasé5 » di jan 18, 2022 17:04

In verschillende voedingsmiddelen bedrijven wordt al weer heel grondig gezocht naar zuivelvervangers :!:
Eén voordeel voor ons; álles is duur.
van Dam af
Kasé5

Interesses: melkveehouderij en rekenmachientjes

Berichtdoor Gerben77 » di jan 18, 2022 21:08

Gerben77

Berichtdoor Gerben77 » wo jan 19, 2022 12:25

Gerben77

Berichtdoor Gerben77 » ma jan 24, 2022 19:50

Gerben77

Berichtdoor arnoud » ma jan 24, 2022 20:40

De drinkmelkproducenten redden t niet echte prijs verhogingen door te zetten bij de supers(in DE)
Aldi heeft maar 3ct verhoging accepteert voor/na half jaar contract (Bron Top Agrar)
Absoluut realiteitszin verloren en betekent nix goeds voor toekomst. Ik hoop dat alle andere producten naar t buitenland geëxporteerd worden voor goede marktprijzen. (Maar ik ben bang dat ze geen nee durven zeggen aan de supers!
arnoud

Beroep: boer

Berichtdoor Gerben77 » ma jan 24, 2022 21:05

https://hoards.com/article-31424-dairy-product-prices-move-to-multi-year-highs.html

@ Arnoud ....vrees t ook ! Zou goed wezen als supers een keer NEE op hun bordje krijgen, `maar doordat de machtsverhouding
supermarktinkoop verus zuivelaanbieders scheef ligt lukt het hun blijkbaar altijd om ons (de zuivelaanbieders) tegenover elkaar uit te spelen.
Gerben77

Berichtdoor jvt » ma jan 24, 2022 22:16

Als arla lid ook op hun site gereageerd, de verkopers van arla hebben hun kerstpakketten weer ontvangen van de inkopers van supermarkten en durven ze niet voor het hoofd te stoten. ZIjn ook vooral de duitse supermarkten die om vlog, gmo vrij vragen zonder daarvoor fatsoenlijk te betalen. Rammel alle melk door de poedertorens heen en laat de supermarkten barsten, maar lijkt erop dat directie bang is om supermarkten teveel voor het hoofd te stoten, en uiteindelijk kost het de verkoopmedewerkers en directie geen cent inkomen als ze de zaak niet op de spits drijven.
Onbegrijpelijk en diep triest. Op arla website ook een en al verontwaardiging te lezen, ik heb ook aangegeven dat ledenvertegenwoordigers eigenlijk maar twee dingen kunnen als ze er niet enkel zitten voor hun rijkelijke vergoeding: ofwel om aftreden directie vragen, ofwel zelf opstappen want lijkt me niet als ledenvertegenwoordiger dat je je kunt vinden in gevoerd beleid. Zou me schamen als ik in zo,n stoel zat onder motto ze deden een glas, deden een plas en alles bleef zoals het was
die belgen zijn zo dom nog niet...
jvt

Beroep: crisismanager en melkveehouder
Interesses: koeien, buitenland, gemeentepolitiek, gezinnetje enz

Berichtdoor Jaap » ma jan 24, 2022 22:26

Ik meen dat ik ergens las dat Milcobel inmiddels Arla voorbij is qua melkprijs in vlaanderen?
Jaap

Beroep: Redacteur
Interesses: Melkveehouderij

Berichtdoor Poekske » di jan 25, 2022 05:34

Lda is goed op zoek naar melk... Hoorde hier weer enkele die milco verlaten voor lda
Poekske

VorigeVolgende

Keer terug naar Koe en economie