Poekske schreef:Henk schreef:Maar wat is er interessant aan n product met veel kali en amper n en P
In de akkerbouw kun je er in sommige gewassen wat mee maar dan doe mij maar digistaat.
Je krijgt korting bij mestverwerking als je effluent afneemt he want dat sap moeten ze kwijt. Als je meer verwerkt en retour nemen ze dat mee krijg je denk euro of 2 korting per ton, extra kost is enkel de aalton die uitspreid op land en 2 minuutjes vult
Hier nog geen analyse van dit jaar, maar vorig jaar 0.25N en 0.06P per ton. Voer niets af naar mestverwerking, wordt hier in de winter in de put gelost. Voordeel is dat je dunnere mest krijgt, die veel sneller werkt, je kan dus wat KM besparen, plus dat je verhoudingsgewijs veel K aanbrengt, N telt mee als dierlijke mest, dus met amper N en P aan te voeren voer je toch heel wat K aan, sneller werkend product, injecteert veel mooier(met sleepvoet). Ik dacht dat in NL soms water bijgemengd moest worden om de een of andere wettelijke verplichting, dit geeft hetzelfde effect als water, alleen met extra K. Ik ben er wel fan van. Vorig jaar een perceel half gedaan met mengeling effluent/rdm, en andere helft enkel RDM(put mengeling was leeg), evenveel kg N/ha, en tohc zag je aan de kleur van het gras op de meet af waar met wat geinjecteerd was.
Digestaat is geen effluent, je hebt wel effluent van digestaat, maar al wat digestaat te maken heeft wil ik niet hebben. Der wordt vanalles en nog wat in die biogasinstallaties gegooid dat uiteindelijk ook in het digestaat zit. Daar heb ik geen behoefte aan. voordeel is wel dat als er geen mest bij in de vergister gaat, het digestaat niet als dierlijke mest telt, vanaf dat er nogmaar een beetje mest in de vergister gaat, is alle digestaat dierlijke mest.