Melkprijs (deel 8)

Discussieer hier over alles wat te maken heeft met economie.

Moderator: Moderators

Re: Melkprijs (deel 8)

Berichtdoor Gerben77 » di jan 25, 2022 08:27

Fonterra melkprijs prognose naar boven bijgesteld :arrow:
https://www.fonterra.com/nz/en/our-stories/media/fonterra-lifts-forecast-farmgate-milk-price-range-2021-22.html

Fonterra Co-operative Group today lifted its 2021/22 forecast Farmgate Milk Price range to NZD $8.90 - $9.50 per kgMS, up from NZD $8.40 - $9.00 per kgMS.

This increases the midpoint of the range, which farmers are paid off, by 50 cents to NZD $9.20 per kgMS.

Fonterra CEO Miles Hurrell says the lift in the 2021/22 forecast Farmgate Milk Price range is good news for both farmers and New Zealand communities. The new midpoint of $9.20 per kgMS would contribute $13.8 billion to the New Zealand economy this season.

“The increase is the result of consistent demand for dairy at a time of constrained global milk supply.

“In general, demand globally remains strong – although, we are seeing this vary across our geographic spread. Overall, global milk supply growth is forecast to track below average levels, with European milk production growth down on last year and US milk growth slowing due to high feed costs.

“It’s a similar supply picture in New Zealand. Earlier this month we reduced our forecast milk collections for 2021/22 from 1,525 million kgMS to 1,500 million kgMS due to varied weather and challenging growing conditions.

Fonterra verhoogt de verwachte melkprijs in Nieuw-Zeelandse dollar voor melkveehouders met 50 dollarcent tot $ 8,90 tot $ 9,50 per kilogram Milksolid. Omgerekend naar euro’s is dat gemiddeld € 47,20 per 100 kilo melk.

Hiermee stijgt het prijsniveau naar een hoger record sinds de oprichting van de zuivelverwerker. De gemiddelde uitbetalingsprijs komt te liggen op $ 9,20 per kilo vet en eiwit (ongeveer 11,5 kilo rauwe melk is nodig voor 1 kilo vet en eiwit).
Gerben77

Beroep: melkveehouder

Berichtdoor Gerben77 » di jan 25, 2022 19:50

https://www.agrarheute.com/markt/milch/milchpreise-boersenmilch-kostet-57-cent-kriegen-bauern-589649

Conclusie , we krijgen nog steeds te weing !

So meldete die Kommission aus den Niederlanden für den Monat Dezember einen durchschnittlichen Milchpreis (für Milch mit natürlichem Fettgehalt) von 43,7 Cent, aus Belgien von 47,2 Cent und aus Irland sogar von 49,7 Cent. Für Deutschland liegt der für den Monat November von der AMI ermittelte Preis bei 39,10 Cent. Da ist also noch reichlich Luft nach oben.
Gerben77

Berichtdoor Kasé5 » wo jan 26, 2022 09:13

Kan zijn maar hoop toch niet dat je er nu nog steeds niet van rond kunt komen :?
van Dam af
Kasé5

Interesses: melkveehouderij en rekenmachientjes

Berichtdoor Richt » wo jan 26, 2022 10:02

Kasé5 schreef:Kan zijn maar hoop toch niet dat je er nu nog steeds niet van rond kunt komen :?

Je doel is altijd meer als rondkomen lijkt mij toch?
Richt

Beroep: Melkveehouder
Interesses: veehouderij, landbouw algemeen, techniek

Berichtdoor Talis » wo jan 26, 2022 11:10

Kasé5 schreef:Kan zijn maar hoop toch niet dat je er nu nog steeds niet van rond kunt komen :?

Wat is rondkomen?? Je wilt toch ook voldoende kunnen investeren. Als je niks doet kun je het lang volhouden.
Talis

Berichtdoor Kasé5 » wo jan 26, 2022 13:08

Talis schreef:

Wat is rondkomen?? Je wilt toch ook voldoende kunnen investeren. Als je niks doet kun je het lang volhouden.

Je kunt jezelf ook uit de markt prijzen.
Als je dieselboer 5 ct extra wil rekenen omdat hij er twee tankstations bij over wil nemen en zijn shop eens een flinke update wil geven, wat zeg je dan?
van Dam af
Kasé5

Berichtdoor jvt » wo jan 26, 2022 13:20

Kasé5 schreef:
Talis schreef:

Je kunt jezelf ook uit de markt prijzen.
Als je dieselboer 5 ct extra wil rekenen omdat hij er twee tankstations bij over wil nemen en zijn shop eens een flinke update wil geven, wat zeg je dan?

Slechte vergelijking. Als hij zegt inkoop is duurder, personeel duurder en onderhoud vervanging vrachtwagen duurder heeft iedereen daar begrip voor. Als je als boer gestegen kosten wilt verrrekenen mag dat niet. Of in geval van Arla zijn inflatiekosten dan te hoog :roll:
die belgen zijn zo dom nog niet...
jvt

Beroep: crisismanager en melkveehouder
Interesses: koeien, buitenland, gemeentepolitiek, gezinnetje enz

Berichtdoor Kasé5 » wo jan 26, 2022 13:47

Goede vergelijking
Als ik als ned mvhouder voor 7000/koe fosfaten koop heb ik dan duur ingekocht of ben ik dan een sukkel?
van Dam af
Kasé5

Berichtdoor jan.nl » wo jan 26, 2022 14:18

Gerben 77 heeft zeker een .,ga maar na je heb afgelopen 40 jaar de zelfde melkprijs gekregen,nergens,maar ook nergens in de maatschappij wordt dat maar voor 1 jaar door iemand geaccepteerd....
Jou bedrijf heeft een waarde van 5 miljoen,in het aller beste geval heb je een inkomen van een ton...of iets in die richting.
Tis dat je het leuk vind (y) ,anders gauw stoppen/verkassen :wink:
jan.nl

Beroep: boer&recreatie
Interesses: vrije tijd ,sport & koeien

Berichtdoor jvt » wo jan 26, 2022 15:18

Kasé5 schreef:Goede vergelijking
Als ik als ned mvhouder voor 7000/koe fosfaten koop heb ik dan duur ingekocht of ben ik dan een sukkel?

Een sukkel, want de zelfde dieselboer zou als ie ineens 1,5 miljoen bonus krijg bij verkoop want gratis verkregen rechten ( bij 200 koeien) van zijn bedrijf, het bedrijf direct van de hand doen. Gaat ie wel rentenieren, wat huizen kopen en in de verhuur zetten of iets anders :wink:
die belgen zijn zo dom nog niet...
jvt

Beroep: crisismanager en melkveehouder
Interesses: koeien, buitenland, gemeentepolitiek, gezinnetje enz

Berichtdoor Gerben77 » wo jan 26, 2022 15:44

Kase....t gaat mij er meer van. Uit opbrengst melkpoeder en boter zou er een hogere prijs kunnen betaald worden aan de melkveehouders. Uit de markt prijzen zie ik niet zo snel gebeuren overigens plantaardig eiwit is ook duur .
Gerben77

Berichtdoor boer pieter » wo jan 26, 2022 15:47

jvt schreef:

Een sukkel, want de zelfde dieselboer zou als ie ineens 1,5 miljoen bonus krijg bij verkoop want gratis verkregen rechten ( bij 200 koeien) van zijn bedrijf, het bedrijf direct van de hand doen. Gaat ie wel rentenieren, wat huizen kopen en in de verhuur zetten of iets anders :wink:

Zo kan ik er nog wel een paar :yes:
boer pieter

Beroep: veehouder
Interesses: vee houderij

Berichtdoor boer pieter » wo jan 26, 2022 15:51

Maar de melkprijs kan natuurlijk altyd hoger , maar ook met deze melkprijs blijft er mooi geld over
boer pieter

Beroep: veehouder
Interesses: vee houderij

Berichtdoor kobonde » wo jan 26, 2022 16:14

Gerben77 schreef:Kase....t gaat mij er meer van. Uit opbrengst melkpoeder en boter zou er een hogere prijs kunnen betaald worden aan de melkveehouders. Uit de markt prijzen zie ik niet zo snel gebeuren overigens plantaardig eiwit is ook duur .

Gerben, Melkpoeder en boter zijn de produkten die het meest varieren in prijs zowel naar boven en naar beneden.
De zuivelverwerkere die alleen poeder en boter maakten zijn er allang niet meer omdat de leden erg ontvreden waren over de melkprijs. De zuivelverwerkers die nog over zijn hebben een breed pakket en kontrakt prijzen met de afnemers, zodat de
comsument prijzen minder schommelen dan de marktprijs, hierdoor heb je minder last van vraag uitval.
Het langjarig gemiddelde van de uit betaling van een uitgebreid assortiment en kontrakten is hoger dan het langjarig
gemiddelde op basis van de poeder en boter prijs. Maar een zuivelbedrijf dat alleen poeder en boter maakt is vrij makkelijk
op te zetten er zijn zat boeren die denken dat de zuivelverwerkers maar wat doen, dus dat moet te realiseren zijn als je met
een paar honderd de koppen bij elkaar steekt.
kobonde

Beroep: Veehouder
Interesses: Vrouwen en koeien

Berichtdoor Kasé5 » wo jan 26, 2022 17:13

jvt schreef:

Precies en daarom moeten we ook niet zo klagen. Zeker de Nl mvhouders niet want als je er hier niks van bakt hoef je alleen de fosfaatjes maar te verkopen en niemand doet je wat.
van Dam af
Kasé5

VorigeVolgende

Keer terug naar Koe en economie