Eiwit in de melk

Discussieer hier over alles wat te maken heeft met voeding.

Moderator: Moderators

Eiwit in de melk

Berichtdoor boer pieter » do jan 27, 2022 21:32

Laatste tijd zakt mijn eiwit nog al snel van 380 na nu 336 heb wel veel liters rond de 38 liter en 455 vet beetje scheef verhouding, wat kun je voeren om het weer wat in belans te krijgen
boer pieter

Beroep: veehouder
Interesses: vee houderij

Re: Eiwit in de melk

Berichtdoor Poekske » vr jan 28, 2022 07:05

Lijkt me zeker niet slecht bij die liters..
Poekske

Berichtdoor Richt » vr jan 28, 2022 07:58

boer pieter schreef:Laatste tijd zakt mijn eiwit nog al snel van 380 na nu 336 heb wel veel liters rond de 38 liter en 455 vet beetje scheef verhouding, wat kun je voeren om het weer wat in belans te krijgen

Wat voer je nu? Beetje lastig gokken als men niet weet wat je nu voert. Ureum hoog of laag ? En Laktose ?
Richt

Beroep: Melkveehouder
Interesses: veehouderij, landbouw algemeen, techniek

Berichtdoor boer pieter » vr jan 28, 2022 08:49

60 % eerste snee 40% mais rond de 17 kg ds uit ruwvoer plus 2,5 kilo eiwit en 5 kilo ster 1000 urea is te laag rond de 3 wat dat in nl is weet ik niet had liever 2 liter minder en wat hoger eiwit
boer pieter

Berichtdoor Thomas2000 » vr jan 28, 2022 10:12

Hoeveel kgds nemen de koeien op en wat is het ruw eiwit gehalte van je rantsoen?
-=[Deze ruimte is opzettelijk leeg gelaten]=-
Thomas2000

Beroep: ...

Berichtdoor boer pieter » vr jan 28, 2022 10:39

Thomas2000 schreef:Hoeveel kgds nemen de koeien op en wat is het ruw eiwit gehalte van je rantsoen?

altijd rond de 23 kg ds rond de 15 % is laag maar mijn koeien kunnen echt niet een hoog ureum aan heb het meerdere malen geprobeert en dan krijgen we direkt dikke hakken kreupel uier onsteking , nu al maanden geen uier ontsteking gehad en koeien zijn goed te pas , alleen had ik anders veel hoger eiwit in de melk
boer pieter

Berichtdoor Hookwood Holsteins » vr jan 28, 2022 12:18

boer pieter schreef:Laatste tijd zakt mijn eiwit nog al snel van 380 na nu 336 heb wel veel liters rond de 38 liter en 455 vet beetje scheef verhouding, wat kun je voeren om het weer wat in belans te krijgen

Wat is er veranderd in de situatie?
Hookwood Holsteins

Berichtdoor Thomas2000 » vr jan 28, 2022 12:41

boer pieter schreef:
Thomas2000 schreef:Hoeveel kgds nemen de koeien op en wat is het ruw eiwit gehalte van je rantsoen?

altijd rond de 23 kg ds rond de 15 % is laag maar mijn koeien kunnen echt niet een hoog ureum aan heb het meerdere malen geprobeert en dan krijgen we direkt dikke hakken kreupel uier onsteking , nu al maanden geen uier ontsteking gehad en koeien zijn goed te pas , alleen had ik anders veel hoger eiwit in de melk

Je hebt 1,28 kg melkeiwit uit 3,45 kg ruw eiwit met voerefficientie van 1,65. Ik zou niet te veel veranderen.
-=[Deze ruimte is opzettelijk leeg gelaten]=-
Thomas2000

Beroep: ...

Berichtdoor boer pieter » vr jan 28, 2022 15:42

heb eigenlijk niks veranderd maar heb wel een heel deel nieuwe vaarzen , maar ga volgende week over op andere mais van dit jaar en die is zo goed niet als die ik nu voer ben benieuwt
boer pieter

Berichtdoor kobonde » vr jan 28, 2022 18:44

Te weing onbestendig eiwit, of te weinig energi waardoor de koe eiwit in de pens afbreekt in energi.
kobonde

Beroep: Veehouder
Interesses: Vrouwen en koeien

Berichtdoor jan.nl » vr jan 28, 2022 18:56

boer pieter schreef:heb eigenlijk niks veranderd maar heb wel een heel deel nieuwe vaarzen , maar ga volgende week over op andere mais van dit jaar en die is zo goed niet als die ik nu voer ben benieuwt

Wel wat veranderd dus,maar volgens mij is dat heel normaal bij deze hoge productie,als alles verder klopt nix doen ,komt wel weer goed :yes:
jan.nl

Beroep: boer&recreatie
Interesses: vrije tijd ,sport & koeien

Berichtdoor boer pieter » vr jan 28, 2022 19:30

kobonde schreef:Te weing onbestendig eiwit, of te weinig energi waardoor de koe eiwit in de pens afbreekt in energi.

Te weinig energie denk ik ook had anders altyd kartofelpulp maar ja dat gaat allemaal in de biogas :twisted:
boer pieter

Keer terug naar Koe en voer