Diarree bij kalveren

Discussieer hier over alles wat te maken heeft met gezondheid.

Moderator: Moderators

Re: Diarree bij kalveren

Berichtdoor Roderick » di maart 22, 2022 12:36

Komop Henk, koeien kalveren gewoon 24 uur per dag door. :yes:
Als ze bij jou allemaal s nachts kalfden, dan betekend dat ze overdag gewoon te veel onrust om zich heen hadden. (n)
Betekend dat 65-70% kalft wanneer je niet slaapt :yes: , en hier wordt bij het afstallen gekeken of er 1tje aan de gang is, dan wachten we nog effe, anders is ze om 5 uur smorgens aan de beurt. Elk kalf krijgt dan binnen 6 uur biest, en dat is ook wat wordt aangeraden :yes: Hoe sneller hoe beter, maar binnen 6 uur heb je nog steeds volledige benutting van de biest. :yes:
Als wij eens 10x per jaar een uur of zo langer op blijven voor een kalving is het al veel, en dat is met ruim 300 kalvingen. :roll:
Deze week: Hot tub is up and running :D (y)
Roderick

Beroep: boertje
Interesses: brede interesses

Berichtdoor Arno » di maart 22, 2022 13:12

Dood binnen 24 uur heeft natuurlijk nul comma nix te maken met of je nou wel of geen biest geeft ,als ze onvoldoende hebben gekregen kom je daar pas een paar weken later achter ,dus die getallen die men er nu outgooit betekenen nix :no:
Ik moet trouwens toegeven dat als ik een paar 100 koeien had ik ze er ook gewoon lekkel bij zou laten lopen ,maar hier halen we ze direct weg ,proberen altijd met fles maar als dat niet lukt krijgen ze met sonde ,als je dat niet doet verlies je gewoonweg kalveren ,kan men over discusieren maar dat is een feit wat is bewezen :yes:
Arno

Beroep: koeienmelker

Berichtdoor opelmanta » di maart 22, 2022 15:35

Dat dacht ik omgekeerd ook. Als ik nog eens 5.000 koeien mag behartigen met 80 man personeel dan ga ik het ook volgens het boekje doen. Moet ook wel, anders wordt het een gekke bende. En het kan ook, als je personeel hebt kun je eisen stellen. En zo nu en dan een paar kalveren prikken of ze wel genoeg biest hebben gehad. Kun je weer een paar knaken premie geven als het goed gaat.
Tot die tijd redden ze zichzelf het beste. Kan mezelf wel een paar knaken geven omdat ze biest hebben gehad maar dat slaat weer nergens op. Haal ik ze met de linkerhand uit de broekzak om ze er met de rechter weer in te proppen.
pas er ook op dat de tegenstanders van eventuele complottheorien er op uit kunnen zijn om logica en verstand bij de verstandige mensen uit te zetten
opelmanta

Berichtdoor boer pieter » wo maart 23, 2022 09:27

teun schreef:
boer pieter schreef:Vanochtend naar een grote boer geweest met 1000 plus koeien, die vertelde ons dat ze elk kalf direkt na geboorte met de sonde biest gaven , ik persoonlijk vind het onzin maar hij gaf als argument dat het arbeids technisch makkelijker was , hoe doen jullie dat , hett is hier trouwens ook verboden zonder medische reden met een sonde te geven

Verstuurd vanaf mijn SM-T580 met Tapatalk

genoeg weerstand opbouwen lijkt me een aardige medische reden. Hier binnen een uur 2 flessen biest erin. Als ze levend geboren zijn is er eigenlijk geen goede reden meer om ze te verliezen.

Ben het tot zo ver wel met jou eens maar als ik soms zie dat jullie in de usa als er een kalf geboren wordt gelijk een paar spuiten in worden gedrukt met weet ik wel niet allemaal (ben wel benieuwd wat jullie ze allemaal geven ) dat voordeel hebben wij hier niet dat is biest en klaar en als het mee zit krijgen ze de rest van hun leven nooit een spuit
boer pieter

Beroep: veehouder
Interesses: vee houderij

Vorige

Keer terug naar Koe en gezondheid