Wat kost de kunstmest ons dit jaar

Discussieer hier over alles wat te maken heeft met economie.

Moderator: Moderators

Re: Wat kost de kunstmest ons dit jaar

Berichtdoor boer pieter » do maart 17, 2022 13:24

Wij hebben ook landbouw diesel maar is ook dik boven de euro dus ook niet goed koop , contract is afgelopen nu is het niet de tijd om een nieuwe te maken maar kan wel zeggen dat het meestal wel uit kan
boer pieter

Beroep: veehouder
Interesses: vee houderij

Berichtdoor kobonde » do maart 17, 2022 14:41

Niet zo overdrijven Pieter, net vandaag landbouw diesel gekocht op dagprijs omgerekend 1.05 netto. Is natuurlijk wel
duurder dan vorig jaar toen was het rond de 0.85, maar omgerekend /kg melk stelt het natuurlijk niks voor.
Aangezien de melkprijs sterk korreleert aan de olieprijs is een hoge olieprijs allen maar goed voor de landbouw.
kobonde

Beroep: Veehouder
Interesses: Vrouwen en koeien

Berichtdoor nestor973 » ma maart 21, 2022 08:57

Eerst deel (2/3e) van mijn kunstmest (20-0-12+mg+S) kunnen aankopen aan 535€/ton.
Vandaag 1/3e bestemd aan 864€ :cry:

Gemiddeld dus 644€/T betaald.
nestor973

Beroep: Melkveehouder
Interesses: Al wat melkt geeft en vliegt, liefst niet gecombineerd.

Berichtdoor opelmanta » ma maart 21, 2022 11:48

Als je hier 400 kg per ha van strooit zit je op € 250. Snee van 4 ton ds er af halen. Zeseneenhalf eurocent per kilogram drogestof. Heb je niet heel veel gestrooid en een mooie grassnede.
Die laatste zit op € 0,085 per kg ds, voorraden graskuil worden gewaardeerd op € 0,15
pas er ook op dat de tegenstanders van eventuele complottheorien er op uit kunnen zijn om logica en verstand bij de verstandige mensen uit te zetten
opelmanta

Berichtdoor Nix » ma maart 21, 2022 20:28

Iedereen is in de gelegenheid geweest om in augustus voor €300 per ton KAS 27 te kopen. Gaf al wel stof tot nadenken die prijs. Meestal het diepte punt in de prijs vorming.
Als iedereen aan zichzelf denkt, wordt aan iedereen gedacht
Nix

Beroep: tob-boer

Berichtdoor hulsteins » ma maart 21, 2022 22:58

opelmanta schreef:Als je hier 400 kg per ha van strooit zit je op € 250. Snee van 4 ton ds er af halen. Zeseneenhalf eurocent per kilogram drogestof. Heb je niet heel veel gestrooid en een mooie grassnede.
Die laatste zit op € 0,085 per kg ds, voorraden graskuil worden gewaardeerd op € 0,15

bij 400 kg tegen dagprijs zijn de kunstmest kosten dus hoger dan de gras baten

dan wordt 't moeilijk om zo'n net aangekochte bunder van 80 K rendabel te maken
dat is mijn mening
hulsteins

Beroep: opportunist
Interesses: hooi én stro maar weer

Berichtdoor jan.nl » ma maart 21, 2022 23:41

hulsteins schreef:
opelmanta schreef:Als je hier 400 kg per ha van strooit zit je op € 250. Snee van 4 ton ds er af halen. Zeseneenhalf eurocent per kilogram drogestof. Heb je niet heel veel gestrooid en een mooie grassnede.

bij 400 kg tegen dagprijs zijn de kunstmest kosten dus hoger dan de gras baten

dan wordt 't moeilijk om zo'n net aangekochte bunder van 80 K rendabel te maken

Die aangekochte bunder financiert zichzelf wel terug met inflatie van 10 %,maar wel zorgen voor flinke bemesting,want voer wordt ook duur. :yes:
jan.nl

Beroep: boer&recreatie
Interesses: vrije tijd ,sport & koeien

Berichtdoor Henk » di maart 22, 2022 08:06

Nix schreef:Iedereen is in de gelegenheid geweest om in augustus voor €300 per ton KAS 27 te kopen. Gaf al wel stof tot nadenken die prijs. Meestal het diepte punt in de prijs vorming.

Achteraf is hendig l#llen :yes:
Tot dit jaar was km in de herfst kopen vooral km in de silo los bikken in het voorjaar...

Maar jij hebt vorig jaar augustus dus de gehele NL voorraad opgekocht :?: Deed je slim (y) want die kun je nu voor het driedubbele doorverkopen :cheers:
Verstuurd vanaf mijn authentieke Terra SN 1009209 met nostalgietalk
Henk

Beroep: Veelvuldig gebruiker van het Belgisch fietsnetwerk
Interesses: het gezin, al wat groeit en bloeit en Ruimtelijke Ordening

Berichtdoor boer pieter » di maart 22, 2022 08:44

Inderdaad ik had ook een beetje gekocht in november, toen vond ik het duur en heb niet te veel gekocht, achteraf had ik alles moeten kopen, tja zo ken ik er nog wel een paar :yes:
boer pieter

Interesses: vee houderij

Berichtdoor Jappie » di maart 22, 2022 10:00

Was mij in de herfst ook te duur, daarom mits februari toen het nog duurder was maar gekocht :lol: .
Novurea koste toen 2€/kg/N
Alles wat je uitgegeven hebt pakt niemand je weer af!
https://www.facebook.com/bergsmadrain
Jappie

Beroep: Melkveehouder/ZZP-er

Berichtdoor Talis » di maart 22, 2022 11:49

Jappie schreef:Was mij in de herfst ook te duur, daarom mits februari toen het nog duurder was maar gekocht :lol: .
Novurea koste toen 2€/kg/N

scheelt een euro.. heb voor 1 euro per kg/n gekocht. Maar had achteraf wel meer willen bestellen. Maar ja achteraf..
Talis

Berichtdoor Hans van Bergen » di maart 22, 2022 12:45

Nix schreef:Iedereen is in de gelegenheid geweest om in augustus voor €300 per ton KAS 27 te kopen. Gaf al wel stof tot nadenken die prijs. Meestal het diepte punt in de prijs vorming.

As jij het allemaal zo goed wist zat jij nou lekker op je j8 aan de quota da zuur met champagne en lekkere wijven en niet op een sukkel forum :no: :no: :no:
Atlantic heeft 110 klauwgezondheid en zijn dochters hebben 35% minder klauwproblemen. Paramount 96 en zijn dochters hebben 7% meer klauwproblemen. Bron Digiklauw :D
Hans van Bergen

Interesses: melkveehouderij, 1 specefieke vrouw

Berichtdoor Mellek » di maart 22, 2022 21:26

Mien va was eens pachtcontract kwijt rond de MKZ-crisis en wou ook stoppen, heeft een jaartje geen kunstmest gestrooid, molken het jaar er op wel iets minder, maar we zijn nog steeds boer :yes:
Mellek

Beroep: Melkveehouder
Interesses: Melkvee Mechanisatie

Berichtdoor melker » wo maart 23, 2022 15:38

Hoe erg kan het zijn :) deze week 30 pinken verkocht, loopt als trein. Melken inmiddels wat minder, veel minder voer aankoop morgen nog wat dikke koeien weg, magere gaan het land in. Ga me deze zomer wat meer focussen op vaak vakantie :yes:
melker

Beroep: BOER
Interesses: alles

Berichtdoor jan.nl » wo maart 23, 2022 20:33

melker schreef:Hoe erg kan het zijn :) deze week 30 pinken verkocht, loopt als trein. Melken inmiddels wat minder, veel minder voer aankoop morgen nog wat dikke koeien weg, magere gaan het land in. Ga me deze zomer wat meer focussen op vaak vakantie :yes:

Je heb helemaal gelijk :yes: ,koop een camper,gaat een wereld voor je open (y)
jan.nl

Beroep: boer&recreatie
Interesses: vrije tijd ,sport & koeien

VorigeVolgende

Keer terug naar Koe en economie