Ervaring met kruislingen (deel 11)

Discussieer hier over alles wat te maken heeft met fokkerij.

Moderator: Moderators

Re: Ervaring met kruislingen (deel 11)

Berichtdoor Søndergård » za aug 14, 2021 19:51

gewoon niet aan beginnen.

vorige eigenaar had her en der wat 'skandinavisch rooie door gefokt.

resultaat, ze willen niet drachtig en er zit ook nog eens geen vlees op, noch melk.
Søndergård

Berichtdoor Mellek » zo aug 15, 2021 13:12

Hier ook genoeg rooien gebruikt, paar goeie stieren, R David (25%HF25%BS), die geven wel melk en brengen je gemiddelde leeftijd wat omhoog https://apps.crv4all.nl/siresearch/nl/d ... 0000036099, en R Fastrup, maar de andere rooie zijn allemaal maar gewone koetjes, niks bijzonders. Braut heb ik er ook nog 3, gaan ook wel een tijdje mee, maar eigenlijk bij al die rooie is het uiergezondheid wel een aandachtspunt.
Nu hoofdzakelijk nog brown-swiss met goed beenwerk, en een paar flv, en ook daar moet je gewoon alleen de goeie stieren gebruiken en de rest niet, nu ook een keer onbekende BS stier Vasil vanwege hoornloos, met 24 rieten, 10 vaarzen aan de melk, maar geven allemaal maar heel gewoon melk, en ook 2 onder begeleiding want ze trappen constant af omdat ze zo allemachtig taai zijn.. Montbeliarde kun je ook de beste stieren van uitkiezen, ik zie net ik melk ook nog 6 Litjens Redon uit 2016, het zijn echt niet de hoogste top producenten, maar verder op alle punten heb ik er helemaal niks op aan te merken, en altijd in 1 of anders 2 keer drachtig, ben je geen stappentellers voor nodig (y)
Mellek

Beroep: Melkveehouder
Interesses: Melkvee Mechanisatie

Berichtdoor joost b » vr dec 10, 2021 16:47

wij hebben hier veel jersey geïnsemineerd op onze Holstein pinken vooral voor het makkelijk kalven, nu komen we aan het punt die weer te insemineren ook hier met het oog op makkelijk kalven wat kan ik volgens de experts hier weer het beste opzetten. Zit zelf te denken aan noors of zweeds rood. of worden deze koeien nog veel smaller.
joost b

Berichtdoor Richt » vr dec 10, 2021 17:13

joost b schreef:wij hebben hier veel jersey geïnsemineerd op onze Holstein pinken vooral voor het makkelijk kalven, nu komen we aan het punt die weer te insemineren ook hier met het oog op makkelijk kalven wat kan ik volgens de experts hier weer het beste opzetten. Zit zelf te denken aan noors of zweeds rood. of worden deze koeien nog veel smaller.

Ik ben zelf ook beetje met Jersey aan het inkruisen, dacht zelf aan Brown Swiss, heb dat bij een collega gezien, ziet er goed uit :yes:
Richt

Interesses: veehouderij, landbouw algemeen, techniek

Berichtdoor boer pieter » vr dec 10, 2021 17:37

Gewoon weer hf alles wat je na die jersey cross krijgt geeft te weinig melk
boer pieter

Beroep: veehouder
Interesses: vee houderij

Berichtdoor king » vr dec 10, 2021 19:46

boer pieter schreef:Gewoon weer hf alles wat je na die jersey cross krijgt geeft te weinig melk

da's gewoon kolder Pieter, t wordt tijd, dat je eens afstapt van het idee, dat crossies geen melk kunnen geven :yes:
the sun looks like the afterlife in a battlefield after de rainfall
king

Interesses: fokkerij,sport,muziek

Berichtdoor boer pieter » vr dec 10, 2021 19:56

Dat zeg ik niet :no: maar na een jersey X hf kun je met mijn ervaring het best weer hf doen, maar zoals ik zeg dat is mijn ervaring
boer pieter

Berichtdoor king » vr dec 10, 2021 22:13

boer pieter schreef:Dat zeg ik niet :no: maar na een jersey X hf kun je met mijn ervaring het best weer hf doen, maar zoals ik zeg dat is mijn ervaring

waarschijnlijk is na die cross is Fleckvieh de beste keus, uit die kruizing hebben wij nl zo'n beetje onze beste koe van de laatste 20 jaar gefokt :yes: . Koe had voordat ze 10 jaar oud was de ton volgemaakt (y)
king

Berichtdoor Richt » za dec 11, 2021 06:09

boer pieter schreef:Gewoon weer hf alles wat je na die jersey cross krijgt geeft te weinig melk

Boer Waar ik die BSxJERxHF gezien heb (had hele veestapel zo gekruist) Molk 875kg V+E per 305 dagen, dus dat er geen Melk komt is onzin
Richt

Interesses: veehouderij, landbouw algemeen, techniek

Berichtdoor boer pieter » za dec 11, 2021 09:44

Nou prima toch direkt doen , maar dat zegt mij niks , misschien is het wel een super boer, ik niet ik doe maar wat en dus ook geprobeerd te kuisen nou na 10 jaar weet ik dat ik het bij hf houd melkt wat mij betreft het best en goedkoopst , dat is mijn ervaring gewoon proberen is de beste manier om er achter te komen
boer pieter

Berichtdoor Erikjan » zo dec 12, 2021 11:02

Hokuspokus erop. De beste Fleckvieh fokstier van dit moment met prima exterieur en positieve gehaltes.
Erikjan

Beroep: boer
Interesses: Fleckvieh, bèta caseïne en alles rondom de boerderij.

Berichtdoor Hans van Bergen » zo dec 12, 2021 12:05

De tijd dat je gezellig kunt expirimenteren ligt allang achter ons. Een koe insemineren met een ras is sowiezo lastig. Gebruik een stier die melk uiers benen klauwgezondheid gehaltes en een hogere kalverprijs brengt. Een red holstein dus Oneliner :yes:
Atlantic heeft 110 klauwgezondheid en zijn dochters hebben 35% minder klauwproblemen. Paramount 96 en zijn dochters hebben 7% meer klauwproblemen. Bron Digiklauw :D
Hans van Bergen

Interesses: melkveehouderij, 1 specefieke vrouw

Berichtdoor king » zo dec 12, 2021 12:49

en dat noem jij geen experimenteren :? , een proefbulletje met een proefbulletje als vader :roll:
king

Berichtdoor Hans van Bergen » zo dec 12, 2021 21:49

Zo ervaart niemand dat boeren zien genomics als iets tussenin. :yes:
Atlantic heeft 110 klauwgezondheid en zijn dochters hebben 35% minder klauwproblemen. Paramount 96 en zijn dochters hebben 7% meer klauwproblemen. Bron Digiklauw :D
Hans van Bergen

Interesses: melkveehouderij, 1 specefieke vrouw

Berichtdoor opelmanta » ma dec 13, 2021 07:37

Richt schreef:Ik ben zelf ook beetje met Jersey aan het inkruisen, dacht zelf aan Brown Swiss, heb dat bij een collega gezien, ziet er goed uit :yes:

Jersey kalft gemakkelijk maar zou dat willen met pinken? Brown Swiss kalveren zijn in doorsnee wat zwaarder om er af te krijgen.
pas er ook op dat de tegenstanders van eventuele complottheorien er op uit kunnen zijn om logica en verstand bij de verstandige mensen uit te zetten
opelmanta

VorigeVolgende

Keer terug naar Koe en fokkerij