Melkprijs (deel 8)

Discussieer hier over alles wat te maken heeft met economie.

Moderator: Moderators

Re: Melkprijs (deel 8)

Berichtdoor kobonde » di apr 26, 2022 15:58

jvt schreef:Een bescheiden stap in de goede richting. Dat dit nu wel mogelijk is, geeft aan dat ofwel directie zich een flater heeft geslagen met de halve cent van vorige maand, ofwel dat ze bang zijn voor complete leegloop ledenbestand in streken waar nog voldoende concurrentie is. De komende maanden moet uitwijzen of deze verhoging vanuit die angst is gebeurd, ofwel doordat men eigen winst aan het verdampen is en men met een zeer lage nabetaling komt en dat deze broodnodige 4 cent nog zuurder zijn dan ze nu al zijn, gezien concurrentie was 5 cent eigenlijk het minimale geweest. Dus, voorlopig zeker geen applaus, enkel de gedachte dat wellicht eindelijk doordringt bij de directie dat Arla haar boeren nodig heeft en niet andersom

Heb dit maar ff op de site van arla geplaatst. Hier vergelijk met LDA voor ons bedrijf een verschil van 8,1 cent, zonder daarbij gmo vrij te moeten voeren, voor maart. ZIjn nog wat zaken aan het bekijken, maar opzeg per 1-6 komt nu toch heel dichtbij

Joost ik begrijp niet dat je als lid van Arla zo onwetend kan zijn, over het pricnipe van de malkprijs bepaling binnen Arla.
Bij Arla wordt de melkprijs elke maand gekorrigeerd, zodat het van te voren bepaalde winst en nabetaling wordt gehaald.
De Direktie heeft geen invloed op de uitbetaalde melkprijs, die word door het bestuur vanuit van te voren bepaalde
princippes vastgelegd. Wat de Konkurentie uitbetaald heeft geen invloed op de melkprijs binnen Arla.
Arla voert zijn eigen koers met een breed produkt pakket en kontrakten met afnemers, en uitbetalen daardoor op
somige momenten minder en andere momenten meer dan andre zuivel bedrijven. Maar als je ontevreden bent moet je
je vooral uitmelden.
kobonde

Beroep: Veehouder
Interesses: Vrouwen en koeien

Berichtdoor boer pieter » di apr 26, 2022 16:32

Zo is het ,hier heb je ook een groep boeren die steeds tegen arla aan schoppen soms ben ik het er wel mee eens soms ook niet maar deze melk prijs is prima , hoger is mooi maar als ie dan straks weer naar beneden gaat heb ik dit liever wat langer
boer pieter

Beroep: veehouder
Interesses: vee houderij

Berichtdoor Mellek » di apr 26, 2022 18:56

Hier kunnen de FC-schoppers heel makkelijk naar een andere fabriek, krijgen zelfs een vertrekpremie. Ik weet niet hoe dat in DK is. Binnenkort kun je van een andere fabriek ook weer naar FC overstappen, kost wel 12 cent inleg geloof ik, maar hoe en wat zijn ze nu mee bezig. Heb zelf echt wel wat aan te merken over FC, met name over hoeveel volk er rond loopt in kantoren, ik spreek wel eens insiders en ik hoop dat daar verbetering in komt, maar uiteindelijk telt wel de melkprijs, en regels heb of krijg je bij een andere fabriek ook wel.
Mellek

Beroep: Melkveehouder
Interesses: Melkvee Mechanisatie

Berichtdoor boer pieter » di apr 26, 2022 19:12

Hier zijn wel een paar kleine fabriekjes maar echte keus is er eigenlijk niet, ik zou hier in het zuiden nog naar Duitsland kunnen maar is volgens mij ook geen optie, arla betaalt wel elke 2 week melkgeld uit en ik kan er wel mee uit de voeten ,
boer pieter

Interesses: vee houderij

Berichtdoor kobonde » di apr 26, 2022 19:38

Joost, ik kende LDA, niet en heb even op hun site gekeken en zie dat ze alleen maar melkpoeder, boter en langhoudbare
melk maken. Op dit moment zijn boter en melkpoeder erg duur dus het is logisch dat ze op dit moment goed kunnen betalen.
In de normale markt zijn dit bulkprodukten die weing bijdragen aan de melkprijs bij ondernemingen met een breed
produkt pakket. In het verleden zijn alle zuivelbedrijven met een smal pakket en bulk produkten in de problemen gekomen.
Vooral melkpoeder is in periodes erg goedkoop, en ik zou niet graag leveren aan een zuivelbedrijf dat een zo groot aandeel
melkpoeder heeft.
kobonde

Berichtdoor Poekske » di apr 26, 2022 20:34

kobonde schreef:Joost, ik kende LDA, niet en heb even op hun site gekeken en zie dat ze alleen maar melkpoeder, boter en langhoudbare
melk maken. Op dit moment zijn boter en melkpoeder erg duur dus het is logisch dat ze op dit moment goed kunnen betalen.
In de normale markt zijn dit bulkprodukten die weing bijdragen aan de melkprijs bij ondernemingen met een breed
produkt pakket. In het verleden zijn alle zuivelbedrijven met een smal pakket en bulk produkten in de problemen gekomen.
Vooral melkpoeder is in periodes erg goedkoop, en ik zou niet graag leveren aan een zuivelbedrijf dat een zo groot aandeel
melkpoeder heeft.

Behalve lda inex en milcobel is hier geen keuze. De laatste is al altijd de slechtste betaler hoor ik
Poekske

Berichtdoor jvt » di apr 26, 2022 21:19

koen2 schreef:Ja kort zichtig.
In de vergelijking hebben we nog altijd 50 cent meer als LDA. Over de laatste 36 maanden . Blijft nog genoeg.

Verstuurd vanaf mijn SM-G525F met Tapatalk

ja met de gmo kosten erbij geteld wel en jullie vallen net in andere kwantumtoeslag, bij LDA gaat deze maar max tot 7000 kg vet en eiwit, bij arla boven 1.750 nog stapje erbij
die belgen zijn zo dom nog niet...
jvt

Beroep: crisismanager en melkveehouder
Interesses: koeien, buitenland, gemeentepolitiek, gezinnetje enz

Berichtdoor jvt » di apr 26, 2022 21:34

kobonde schreef:Joost, ik kende LDA, niet en heb even op hun site gekeken en zie dat ze alleen maar melkpoeder, boter en langhoudbare
melkpoeder heeft.

Hebben ook mozarella draaien, maar vooral bedrijf wat wars is van overbodige franje, onzin en hoop volk wat zichzelf belangrijk vind en waar maar functies voor verzonnen worden zonder een keer goed met bezem door de tent te gaan. Arla met hoop bezuinigingspakketten, nog steeds ruimte om vlees van de botten te schrapen. Maar ben met je eens dat in 2009 en 2015 juist die bedrijven onderaan bungelden, en daarom nooit de behoefte gehad om op te stappen bij walhorn/arla. Maar zie de crisissituatie van die jaren niet 123 terugkeren, dit omdat plantaardig ook duur is, vergrijzing wereldwijd in de sector, personeelsproblemen wereldwijd en politieke ingrepen zodat produktie in sommige landen niet hard groeit. Ook was het in die jaren vrij makkelijk om nog ff 1000 kilo per koe erbij te plussen, eea gaat wat minder makkelijk als toen van 9000 naar 10.000 en nu van 10500 naar 11500. Dus melkprijs zal idd wel eens zakken maar grote crisis zie ik niet als dreiging. Wel non gmo melk die nu tijdelijk dan wel niet geleverd kan worden maar waarbij je direct 1,5 cent word afgestraft en een arla gartenplus en klimatcheck die hetzelfde lot beschoren zijn als de arlagarten, dadelijk geen plus op melkprijs maar gewoon de nieuwe standaard. Hebben geen opvolgers, hoop nog een jaar of 10 te boeren als lichaam dat toelaat, alhoewel dat zeer twijfelachtig is, en heb geen zin om me nog langer te ergeren aan hoop verzonnen onzin die niets aan extra melkgeld brengt, en moeten luisteren naar weer een volgend excuus waarom melkprijs niet mee kan, is het niet de brexit, dan is het de poedertoren die niet klaar is in pronsfeld en eind dit jaar weer dat consument kiest voor eigen label merken ipv de arla naam op de verpakking zodat rendement minder is. Jullie zijn in denemarken schijnbaar al zo gebrainwashed door de overheid en arla dat jullie het normaal vinden dat zonder meer opbrengsten je moet voldoen aan koeborstel per 50 koeien, aan individueel droogzetten, aan dadelijk kalf bij de koe, aan gmo vrij voeren, aan perfect schone koeien terwijl dat met sommige stalsystemen ff wat minder lukt. Heb niets tegen dergelijke voorschriften, helemaal niets, maar wel als daar een melkprijs tegenover staat die zeker niet beter is dan van de collega's die van mening zijn dat wettelijke normen voldoende zijn en dat er voor iets extra's betaald moet gaan worden
jvt

Berichtdoor wijnbergen » wo apr 27, 2022 05:29

koeborstels, schone koeien en wat van die andere dingen zoals boxmaten zijn dingen die zichzelf terugbetalen, enigste waar ik verkeerd van wordt is die klimaatcheck. Komt zon mannetje vertellen dat als je je jongvee uitbesteed dat je co2 per kilo melk naar beneden gaat, als je je lage (veen)grond afstoot is dat heel goed voor de co2 enz. Die grond ligt er nog steeds, stoot nog steeds co2 uit, wordt alleen door de buurman bewerkt. Verder best tevreden met Arla
wijnbergen

Interesses: Jersey

Berichtdoor kobonde » wo apr 27, 2022 07:59

Denemarken, is een land dat een groot deel van de landbouw produktie moet exporteren zowel melk als varkensvlees en
dat lukt alleen als je voorloopt op de rest. Het GMO verhaal komt niet van Arla,maar is een eis van de Lidl, je kan niet
aan hun leveren als het niet GMO vrij is. Arla heeft de bedrijven In Duitsland en Belgie en Nederland alleen maar
overgenomen vanwege hun markten en het waren bedrijven die in de problen zaten en enkel ander bedrijf was geintereseerd
in om met ze te fuseren of over te nemen. FRC moest Nijkerk verkopen en Arla heeftzelfs geld toe gekregen.
Maar ik snap wel dat het voor de leden in Belgie allemaal snel gaat omdat ze op veel dingen die hier al jaren de normaal zijn, nu ook moeten voldoen.
kobonde

Berichtdoor Hans van Bergen » wo apr 27, 2022 10:55

@Joost jij lijkt me een ideale Farmel leverancier. Bij Farmel heb je

-Geen gezeur aan de deur
-Geen blad in de bus
-Geen vergaderingen jaarlijks is er een bijeenkomst die je ook online kunt volgen maar ook kunt negeren
-Zolang jij goede melk kwaliteit levert zie of hoor je niemand als je dat niet wilt. Sommige leveranciers bellen echter wel regelmatig zij worden tijdens lange autoritten teruggebeld zodat ze even leeg kunnen lopen
-De melk wordt geleverd aan vaste klanten en aan ons zelf natuurlijk waar de melk daar naar toe gaat waar waarde is.
-Geen inleg geld en je levert zoveel als je wilt
-boter/vis dus iedere maand gleik je geld. Je bent geen bank voor de fabriek. Jij levert je melk jij wordt meteen betaald en niet na anderhalf jaar of na 50 jaar
LDA lijkt mij ook een leuke club maar ms is het goed om te realiseren dat de zuivel cooperatie van jouw grootouders al moderner was met een breder pakket. LDA is een club die poeier draaien voor de EU opkoop/opslag en as ze magere poeier doen dan maken ze vant vet boter in grote dozen dus ook voor de eu opslag :roll: :roll:
Atlantic heeft 110 klauwgezondheid en zijn dochters hebben 35% minder klauwproblemen. Paramount 96 en zijn dochters hebben 7% meer klauwproblemen. Bron Digiklauw :D
Hans van Bergen

Interesses: melkveehouderij, 1 specefieke vrouw

Berichtdoor jvt » wo apr 27, 2022 12:00

Hans van Bergen schreef:@Joost jij lijkt me een ideale Farmel leverancier. Bij Farmel heb je

-Geen gezeur aan de deur
-Geen blad in de bus
-Geen vergaderingen jaarlijks is er een bijeenkomst die je ook online kunt volgen maar ook kunt negeren
-Zolang jij goede melk kwaliteit levert zie of hoor je niemand als je dat niet wilt. Sommige leveranciers bellen echter wel regelmatig zij worden tijdens lange autoritten teruggebeld zodat ze even leeg kunnen lopen
-De melk wordt geleverd aan vaste klanten en aan ons zelf natuurlijk waar de melk daar naar toe gaat waar waarde is.
-Geen inleg geld en je levert zoveel als je wilt
-boter/vis dus iedere maand gleik je geld. Je bent geen bank voor de fabriek. Jij levert je melk jij wordt meteen betaald en niet na anderhalf jaar of na 50 jaar
LDA lijkt mij ook een leuke club maar ms is het goed om te realiseren dat de zuivel cooperatie van jouw grootouders al moderner was met een breder pakket. LDA is een club die poeier draaien voor de EU opkoop/opslag en as ze magere poeier doen dan maken ze vant vet boter in grote dozen dus ook voor de eu opslag :roll: :roll:

Idd zou me dat best passen, Hans, maar opleggers van de farmel rijden nog niet in deze regio en zelf heb ik ook niet een oplegger vol elke 3 dagen. Mijn vader was een echter cooperatieman, ik in eerste instantie ook maar ben met meeste wel klaar, of het nu arvesta/aveve/dumoulin is, agrifirm is, rfc is, crv, awe of arla is. Overal zit teveel volk wat op de rug van de boer parasiteert. Voorbeeld...lda mozarellafabriek draait 300 miljoen melk weg per jaar, dit met 10 werknemers in de fabriek en nog paar in het magazijn op de heftruck. Gezien personeelsbestand bij veel grote cooperaties kan er nog wel wat gesnoeid worden her en der, misschien niet overal op de werkvloer maar wel laag erboven.

Met betrekking tot produktenpakket van cooperatie van ouders/grootouders, mijn vader wordt nog witheet als hij er aan denkt. Destijds ging de locale melkfabriek op in de campina. Boeren kregen gedurende 3 jaar twee cent minder dan de andere campina leden, want campina maakte ook ijs, dat was tenminste een breed produktenpakket. 3 jaar waren amper om, en campina stopte met de ijs want bracht te weinig op. Cono heeft eigenlijk ook klein produktpakket, jan anker ook. Is dat erg? Leuk als je een hoop vla en pudding draait, maar als je daarna een afzeikprijs van de supermarkt krijgt, en als die extra medewerkers die daar extra voor nodig zijn tov een poedertoren moeten betaald worden, de vraag of dat breed produktenpakket wel zo rendabel is als het zich laat voorschijnen
jvt

Berichtdoor Hans van Bergen » wo apr 27, 2022 12:06

Joost Farmel rijdt overal en komt ook bij jouw de tank ledigen volges mien. Ik denk dat jij ieder jaar 1000 euro moet telen aan tijd van lezen en praten over je coop. Laat het gaan laat het vallen laat het los :cheers:
Atlantic heeft 110 klauwgezondheid en zijn dochters hebben 35% minder klauwproblemen. Paramount 96 en zijn dochters hebben 7% meer klauwproblemen. Bron Digiklauw :D
Hans van Bergen

Interesses: melkveehouderij, 1 specefieke vrouw

Berichtdoor Frans V » di mei 03, 2022 18:24

GDT -8,5 % piek lijkt voorlopig bereikt
"A steak a day keeps the doctor away'
Frans V

Berichtdoor Gerben77 » di mei 03, 2022 20:43

Komt door lock down in China.....grote daling GDT ...

https://www.odt.co.nz/rural-life/dairy/china-lockdowns-hit-dairy-prices

Positieve noot : :arrow:

Now, with the Omicron outbreak in China, skim milk powder prices had started to fall.

However, he believed weakness in the milk price would prove temporary as the Chinese outbreak passed and restrictions eased, Mr Penny said.
Gerben77

Beroep: melkveehouder

VorigeVolgende

Keer terug naar Koe en economie