Eiwit in de melk

Discussieer hier over alles wat te maken heeft met voeding.

Moderator: Moderators

Eiwit in de melk

Berichtdoor Wes » di jun 14, 2022 08:29

Goedemorgen,

Ik heb een vraag:)
De hele winter was mijn eiwit/vet boven gemiddeld(in Polen dan) ik gaf op dat moment kuilgras, hooi, stro en ccm. Nu de koeien buiten lopen( ongeveer 2 maanden) keldert mijn eiwit/vet onwijs en ik heb geen idee waarom, wat ik lees is omdat het Jong gras is dat wel vaker gebeurt maar we zijn 2 maanden verder en het gaat maar niet omhoog. Ze krijgen nu weide, hooi en een beetje stro plus nog een handje ccm todat de sleuf leeg is dus daar stop ik zodrekt mee. Wat is een makkelijke optie om die eiwit op te voeren? De laatste meeting was het vet wel iets omhoog maar eiwit niet. Ik zit nu ver onder het gemiddelde. Alvast bedankt voor het advies.

Gr Lesley
Wes

Re: Eiwit in de melk

Berichtdoor G.U. » di jun 14, 2022 10:51

Heb je ook uitslagen van ureum en lactose in de melk? Wat is de productie per koe?
Wâldgaren Molkfeebedriuw
G.U.

Beroep: Boer

Berichtdoor Talis » di jun 14, 2022 13:41

iets meer info is wat handiger
Talis

Berichtdoor Wes » di jun 14, 2022 15:00

G.U. schreef:Heb je ook uitslagen van ureum en lactose in de melk? Wat is de productie per koe?

Op mijn lijstje staat alleen eiwit vet, bacterie, celaantal, of er water in zat en wel iets van ureum maar datbstaat op 0 dus geen idee. Koe gemiddelde is 12 liter per ronde.
Wes

Berichtdoor Richt » di jun 14, 2022 17:00

Meer, minder, Saar kun je weinig mee, wat was vet en eiwit over De winter, wat is het nu ?
Richt

Beroep: Melkveehouder
Interesses: veehouderij, landbouw algemeen, techniek

Berichtdoor Wes » di jun 14, 2022 19:30

Richt schreef:Meer, minder, Saar kun je weinig mee, wat was vet en eiwit over De winter, wat is het nu ?

In de winter was het gemiddelde 3.6 en nu 3.04 dit is de laatste 2 maanden zo
Wes

Berichtdoor Wes » di jun 14, 2022 19:30

Talis schreef:iets meer info is wat handiger

Ik heb niet heel veel info extra, ik doe niet te gek. Ik doe het meeste met de hand, dus melken met een kan en die loop ik per koe naar de melktank en kiep hem leeg, eten geef ik vanaf zolder daar heb ik hooi en kuilbalen staan, ccm loop ik vanaf de sleuf met een emmer naar de koeien en geef ze wat voor mij goed voelt dus als ik de stront wat slapper zie dan geef ik wat minder van dit en wat meer structuur. stront loop ik eruit met een kruiwagen. Zoals je begrijpt weet ik dus niet hoeveel ze echt eten maar kijk meer naar hoe ze schijten en hoe ze eruit zien. Ik meet niks en de melk uitslag krijg ik via de fabriek die monsteren. Ben zeg maar nog ouderwets bezig
Wes

Berichtdoor Wes » di jun 14, 2022 19:32

Enigste wat ik nu dus anders doe is dat ze naar buiten gaan en gras eten inplaats van kuilgras en ik geef ze wat minder ccm.
Wes

Berichtdoor willemk » di jun 14, 2022 21:21

Aan welke fabriek lever je? In het voorjaar/zomer gaan de gehaltes meestal wat naar beneden. Vaak gaan de gehaltes hier in polen ook naar beneden als de melkprijs naar boven gaat :mrgreen: . De grotere bedrijven kunnen ze slecht bedonderen dus doen ze het maar bij de kleinere (n) :yes:
Als het niet gaat zoals het mot dan mot het maar zoals het gaat.
willemk

Beroep: veehouder, mannetje van alles
Interesses: van alles

Berichtdoor Henk » wo jun 15, 2022 06:52

Wes schreef:Enigste wat ik nu dus anders doe is dat ze naar buiten gaan en gras eten inplaats van kuilgras en ik geef ze wat minder ccm.

Zijn er grondonderzoeken :?: Hoe en met wat is het grasland bemest :?:
Verstuurd vanaf mijn authentieke Terra SN 1009209 met nostalgietalk
Henk

Beroep: Veelvuldig gebruiker van het Belgisch fietsnetwerk
Interesses: het gezin, al wat groeit en bloeit en Ruimtelijke Ordening

Berichtdoor Wes » wo jun 15, 2022 09:04

willemk schreef:Aan welke fabriek lever je? In het voorjaar/zomer gaan de gehaltes meestal wat naar beneden. Vaak gaan de gehaltes hier in polen ook naar beneden als de melkprijs naar boven gaat :mrgreen: . De grotere bedrijven kunnen ze slecht bedonderen dus doen ze het maar bij de kleinere (n) :yes:

Ja dat wistbik dat het in de zomer iets naar benden ging, maar ik zat op Excelent melk en ju ver beneden normaal. Ik leveren aan SSPM, moet zeggen en ik heb daar natuurlijk voorderest geen ervaring in maar bevalt mij goed zijn volgens mij niet te moeilijk. Kwa melkprijs is dat dan wel weer grappig want die is natuurlijk flink omhoog gegaan de laatste maanden maar dat heeft iedereen op dit moment
Wes

Berichtdoor Wes » wo jun 15, 2022 09:14

Henk schreef:
Wes schreef:Enigste wat ik nu dus anders doe is dat ze naar buiten gaan en gras eten inplaats van kuilgras en ik geef ze wat minder ccm.

Zijn er grondonderzoeken :?: Hoe en met wat is het grasland bemest :?:

Ik heb vorig jaar maart de helft opnieuw ingezaaid( is denk ik al 15 jaar niets aan gedaan dan alleen schijt van de koe zelf) dat heb ik afgelopen winter met stal mest bemest. De andere helft was ik van plan om september opnieuw in te zaaien. Zover ik weet is er hier nooit iets van kunstmest overheen gegaan, ik ga deze week op 1 hectare wat ik achterin heb liggen is veen grond(heb ik al is wat overgevraagd) kunstmest strooien maar ik schrok me kapot van de prijs dus dat ben ik zo min mogelijk van plan, ik zal het meeste gewoon met stal mest in de winter willen bemesten. Er zijn nog geen grond onderzoeken gedaan maar dat gaan we einde seizoen laten uitvoeren(ik en een neefje) om te weten wat wij missen.( de jaren voor ons werd er gewoon stalmest uitgereden waar me schoon ouders dachten dat de slechtste grond was en dat was vaak op een locatie dus wat ik heb is niet vaak bemest, dat van me neefje iets vaker maar ook niet 100%)
Wes

Berichtdoor willem74 » vr jun 17, 2022 17:23

Ik zou een keer zelf een monster pakken uit de tank voor laden en zelf laten onderzoeken. 3,06 of zo is bijna onhaalbaar laag. Wat is je tkt? en gemiddelde productie?
willem74

Beroep: boer
Interesses: koei, gezin, geld verdienen en gemak werken

Keer terug naar Koe en voer