Toekomst melkveehouderij deel 3

Discussieer hier over alles wat te maken heeft met economie.

Moderator: Moderators

Re: Toekomst melkveehouderij deel 3

Berichtdoor G.U. » vr feb 04, 2022 10:38

Mijn broertje heeft de kuilbulten vol liggen met oude mijnbanden. Die dingen zijn ook niet te huffen. Maar dat is juist de bedoeling ook :yes:
Wâldgaren Molkfeebedriuw
G.U.

Beroep: Boer

Berichtdoor Kasé5 » vr feb 04, 2022 17:09

Klopt, 60 kg per m2 :|
Heb 8 van die rollen liggen. Al voor vele tijdelijke doeleinden gebruikt; koepad, herfstkuiltje maar ook wel flink grote kuil maar tis eigenlijk nergens ideaal voor :no: . Alleen wel ff in no time met de sjoof uit te leggen. (y) (y)
Maar op een dag zal ik er vanaf moeten maar in Nl is stoppen met melken nog nooit een financieel dieptepunt geweest :mrgreen:
van Dam af
Kasé5

Beroep: melkveehouder
Interesses: melkveehouderij en rekenmachientjes

Berichtdoor Jappie » vr feb 04, 2022 18:10

Hoelang en hoe breed zijn die Kase? Misschien heb ik nog een plekje voor dat spul :yes:
Alles wat je uitgegeven hebt pakt niemand je weer af!
https://www.facebook.com/bergsmadrain
Jappie

Beroep: Melkveehouder/ZZP-er

Berichtdoor Kasé5 » vr feb 04, 2022 20:48

Pbg :wink:
van Dam af
Kasé5

Interesses: melkveehouderij en rekenmachientjes

Berichtdoor Jaap » vr feb 04, 2022 21:08

Countus voorman Rick Hoksbergen: '
Ik zie de Haagse politiek heel erg opschuiven richting natuurinclusief en biologisch boeren. Dat is niet erg, maar het lijkt wel of dat de enige richting nog is, dat dat het ultieme doel is. Terwijl er ook technische oplossingen die emissies kunnen beperken, zoals de Lely Sphere of de JOZ-stikstofkraker.'

https://veeteelt.nl/economie/nieuws/cou ... gsvrijheid

Nu weet ik wel dat Rick een jaar bij Lely heeft gewerkt en dat ie daarom de Lely Sphere aanhaalt, maar goed. Hij laat wel noteren welke wind er waait in Den Haag en vraagt zich af waarom andere richtingen maar moeizaam in beeld komen.
Jaap

Beroep: Redacteur
Interesses: Melkveehouderij

Berichtdoor jan.nl » vr feb 04, 2022 22:24

Jaap schreef:Countus voorman Rick Hoksbergen: '
Ik zie de Haagse politiek heel erg opschuiven richting natuurinclusief en biologisch boeren. Dat is niet erg, maar het lijkt wel of dat de enige richting nog is, dat dat het ultieme doel is. Terwijl er ook technische oplossingen die emissies kunnen beperken, zoals de Lely Sphere of de JOZ-stikstofkraker.'

https://veeteelt.nl/economie/nieuws/cou ... gsvrijheid

Nu weet ik wel dat Rick een jaar bij Lely heeft gewerkt en dat ie daarom de Lely Sphere aanhaalt, maar goed. Hij laat wel noteren welke wind er waait in Den Haag en vraagt zich af waarom andere richtingen maar moeizaam in beeld komen.

Het is niet alleen stikstof,uitstoot methaan,fijnstof co2,het moet allemaal minder...
Komt bij dat er volgens linkse partijen te weinig natuur is in nl,en Rutte niet regeren kan zonder steun van deze linkse partijen (inkl cu..)Dan is landbouw opofferen zijn enige keuze..
Henk Staghouwer heeft ook bij zijn aantreden gezegd helemaal voor biologisch en natuurinklusief te gaan,dus doorzetten waar zijn voorganger Schouten de landbouw heen wilde sturen.
Boeren wordt nix gevraagd,het is een politieke keuze. :|
jan.nl

Beroep: boer&recreatie
Interesses: vrije tijd ,sport & koeien

Berichtdoor hulsteins » za feb 05, 2022 16:14

in FR is er sinds ongeveer een half jaar
een overschot aan bio-melk , bio-eieren en bio-varkensvlees

aanbod neemt met zo'n 10 % per jaar toe, maar sinds een jaar daalt de vraag met krap 10 %
en dan gaat 't hard .

bio-melk gaat , vooral in maart april mei en juni , in weidemelk of gmo-vrije melk, of gewoon als spot
bio-eieren gaan als scharreleieren
en de varkens (die slechts 1 % bio zijn) gaan denk ik ook in gangbare ketens
dat is mijn mening
hulsteins

Beroep: opportunist
Interesses: hooi én stro maar weer

Berichtdoor Poekske » za feb 05, 2022 16:46

Bio is te duur. Zo simpel
Poekske

Berichtdoor Jds » za feb 05, 2022 21:25

Lactalis heeft 30% van de biomelk gangbaar verkocht blijkbaar https://vilt.be/nl/nieuws/biolandbouw-botst-in-frankrijk-op-zijn-limieten
Jds

Beroep: Melkveehouder, staalnemer

Berichtdoor sivert » zo feb 06, 2022 16:56

Bij RFC worden boeren die overschakelen er uit geknikkerd omdat ze te weinig afzet hebben. EkoHolland kan die boeren vervolgens wel weer gebruiken, blijkbaar kunnen die beter verkopen (en past het RFC heel goed dat boeren opstappen)
sivert

Berichtdoor Hookwood Holsteins » ma feb 07, 2022 14:13

sivert schreef:Bij RFC worden boeren die overschakelen er uit geknikkerd omdat ze te weinig afzet hebben. EkoHolland kan die boeren vervolgens wel weer gebruiken, blijkbaar kunnen die beter verkopen (en past het RFC heel goed dat boeren opstappen)

Hier praat je wel heel veel onzin Sivert.
Hookwood Holsteins

Berichtdoor sivert » ma feb 07, 2022 23:05

Hookwood Holsteins schreef:
sivert schreef:Bij RFC worden boeren die overschakelen er uit geknikkerd omdat ze te weinig afzet hebben. EkoHolland kan die boeren vervolgens wel weer gebruiken, blijkbaar kunnen die beter verkopen (en past het RFC heel goed dat boeren opstappen)

Ik ken hier in de buurt een boer die dat is overkomen, de melkwinningsadviseur gaf hem die boodschap mee en daar was hij flink kwaad over, ook nog langere tijd nadat dit gebeurd was. Hij vertelde dat hij er al wel wat overheen was, maar aan zijn stem kon ik wel horen dat dat echt niet het geval was. En ik ken anders ook nog iemand die toen de melkreductieregeling in ging die boodschap mee kreeg van dezelfde melkwinningsadviseur (hij had na verplaatsing en ziekte onder het vee een slechte referentie), hij vertelde ons dat hij de melkwinningsadviseur toen wel over de tafel had willen trekken. Deze boer is toen naar A-ware vertrokken.
Dit zijn dus geen verhalen via-via, maar uit de eerste hand.
Momenteel zijn er hier nog steeds opstappers, per 1 januari werd onze transporteur er 4 boeren kwijt en 1 april vertrekt er ook weer 1. Op het bedrijf van Koen komt een boer die aan A-Ware levert, die zijn ze straks ook kwijt. De chauffeurs beginnen hem al wel wat te knijpen, het dunt hier zo wel uit.
sivert

Berichtdoor Hans van Bergen » di feb 08, 2022 11:23

Als jij een bio boer heb die levert dan heb je dus ook iedere 3 dagen die melk. Terwijl als je die bestel bij Eko Holland dan heb je melk als je die nodig hebt en waar jij die nodig hebt. Heel veel fabrieken hebben maar een paar bio boeren en somigen laten die doen door Eko
Atlantic heeft 110 klauwgezondheid en zijn dochters hebben 35% minder klauwproblemen. Paramount 96 en zijn dochters hebben 7% meer klauwproblemen. Bron Digiklauw :D
Hans van Bergen

Beroep: veehouder
Interesses: melkveehouderij, 1 specefieke vrouw

Berichtdoor Talis » di feb 08, 2022 14:58

sivert schreef:
Hookwood Holsteins schreef:

Ik ken hier in de buurt een boer die dat is overkomen, de melkwinningsadviseur gaf hem die boodschap mee en daar was hij flink kwaad over, ook nog langere tijd nadat dit gebeurd was. Hij vertelde dat hij er al wel wat overheen was, maar aan zijn stem kon ik wel horen dat dat echt niet het geval was. En ik ken anders ook nog iemand die toen de melkreductieregeling in ging die boodschap mee kreeg van dezelfde melkwinningsadviseur (hij had na verplaatsing en ziekte onder het vee een slechte referentie), hij vertelde ons dat hij de melkwinningsadviseur toen wel over de tafel had willen trekken. Deze boer is toen naar A-ware vertrokken.
Dit zijn dus geen verhalen via-via, maar uit de eerste hand.
Momenteel zijn er hier nog steeds opstappers, per 1 januari werd onze transporteur er 4 boeren kwijt en 1 april vertrekt er ook weer 1. Op het bedrijf van Koen komt een boer die aan A-Ware levert, die zijn ze straks ook kwijt. De chauffeurs beginnen hem al wel wat te knijpen, het dunt hier zo wel uit.

wel veel vreemde boeren en mensen in jou buurt. Met corona vaccin had je ook allemaa al familie die daar ziek van werd of van overleed. Nu weer dit vreemde verhaal. ik geloof het allemaal niet zo....
Talis

Berichtdoor boer pieter » do maart 10, 2022 17:47

Nu willen øko boeren gewoon kv bij voeren tot 40% prima maar dan ook 40% minder melk geld , ook de discussie over non gmo brand weer los , ik heb het ook liever niet maar heb het kv al gekocht op kontrakt en mijn kv boer is nog niet zo ver om dat om te leggen als het er af gaat , ben benieuwd wat er gaat gebeuren
boer pieter

Beroep: veehouder
Interesses: vee houderij

VorigeVolgende

Keer terug naar Koe en economie