boer pieter schreef:Er is inderdaad wel een tabel voor maar ik heb me er eigenlijk niet veel in verdiept, ik ga 1 keer per jaar naar een consulent die mijn bemesting plan maakt en mijn bouwplan ,die rekent uit hoeveel km ik mag kopen en mest ik uit mag rijden en hoeveel je eventueel moet afzetten , ga ik mij de kop niet over breken, verder stoor ik mij er niet te veel over , woon hier nu 24 jaar en doe eigenlijk gewoon wat ik wil als het op papier maar klopt ,
Het is in DK vrij simpel het gaat met normen, afhankelijk van de produktie van de koe. In het begin was een koe 100 kg N, tegenwoordig 120 tot 150 afhankelijk van de produktie, we moeten steeds meer grond hebben voor het zelfde aantal koeien.
Maar met de huidige kunstmest prijzen komen de buren het gratis ophalen, als je buurman Økoloog is kan het zijn dat hij voor de mest wil betalen. Wij doen wel meer aan de derogtie maar, zitten rond de 200 kg N/ha. Als je hoger zit wordt het lastig met
de fosfor, dit is ook nog met normen hoeveel fosfor in het voer zit maakt niks uit. Maar bij veel fosfor in de grond moet je minder bemesten en bij laag mag je ekstra besten, in de praktijk komt het er op neer dat je egenlijk niet jaren achter elkaar 230kgN uit dierlijke mest kan geven zonder dat de fofaat toestand in de grond stijgt, vooral omdat we hier veel Raapschroot gebruiken waar veel fosfor in zit.