Toekomst melkveehouderij deel 3

Discussieer hier over alles wat te maken heeft met economie.

Moderator: Moderators

Re: Toekomst melkveehouderij deel 3

Berichtdoor boer pieter » ma jul 11, 2022 14:05

G.U. schreef:
boer pieter schreef:Ach dat vind jij prima , maar dat soort dingen moet je niet zelf doen 1 vinkje verkeerd en weg is je ha premie,

Als de consulent het vinkje verkeerd zet ben jij nog steeds verantwoordelijk

denk het niet, die zijn er voor verzekert ,maar ik ken er trouwens niet een die het zelf doet ,
boer pieter

Beroep: veehouder
Interesses: vee houderij

Berichtdoor Poekske » ma jul 11, 2022 16:26

Ik weet wel heel zeker dat jijzelf hier de eindverantwoordelijke bent.
Poekske

Berichtdoor Henk » ma jul 11, 2022 16:46

boer pieter schreef:maar ik ken er trouwens niet een die het zelf doet ,

Oei :shock: da's imo niet best. Gecombineerde opgave, bouwplan, bemestingsplan, rantsoenen, begrotingen, liquiditeitsplanning, kheb het tot t laatst toe altijd zelf gedaan. Ik vind dat gepuzzel en gecijfer eik best wel leuk :yes: :oops:
Verstuurd vanaf mijn authentieke Terra SN 1009209 met nostalgietalk
Henk

Beroep: Veelvuldig gebruiker van het Belgisch fietsnetwerk
Interesses: het gezin, al wat groeit en bloeit en Ruimtelijke Ordening

Berichtdoor wit » di jul 12, 2022 21:56

Henk schreef:

Oei :shock: da's imo niet best. Gecombineerde opgave, bouwplan, bemestingsplan, rantsoenen, begrotingen, liquiditeitsplanning, kheb het tot t laatst toe altijd zelf gedaan. Ik vind dat gepuzzel en gecijfer eik best wel leuk :yes: :oops:

(y) :yes: me too
Je denkt dat je het weet ... tot je weet dat je dat denkt.
wit

Beroep: Melkveehouder

Berichtdoor king » wo jul 13, 2022 07:04

Henk schreef:

gecombineerde doe ik ook zelf, bouwplan maken doen we niet aan, bemestingsplan eik ook nie :oops: , zorg er allen voor dat de cijfers kloppen aant eind vant jaar. rantsoenberekenen ook niet, laten niets analyseren :roll: . een begroting wordt alleen gedaan bij een echt grote investering, dus zeg 1 keer in de 20-30 jaar en dat laat ik doen en liquiditeitsplanning doen we hier ook niet aan.

heb er op zich ook nix op tegen om wat te rommelen met cijfers, maar grootste probleem is me er toe zetten om er aan te beginnen :oops:
the sun looks like the afterlife in a battlefield after de rainfall
king

Interesses: fokkerij,sport,muziek

Berichtdoor jan.nl » wo jul 13, 2022 08:38

Kijk gewoon naar lopende rekening,gaat ook goed. :wink:
De rest doen deskundigen,houw me alleen bezig met wat ik leuk vind.
Dat is het voordeel als je 65 bent :D
jan.nl

Beroep: boer&recreatie
Interesses: vrije tijd ,sport & koeien

Berichtdoor kobonde » zo jul 17, 2022 16:10

boer pieter schreef:Er is inderdaad wel een tabel voor maar ik heb me er eigenlijk niet veel in verdiept, ik ga 1 keer per jaar naar een consulent die mijn bemesting plan maakt en mijn bouwplan ,die rekent uit hoeveel km ik mag kopen en mest ik uit mag rijden en hoeveel je eventueel moet afzetten , ga ik mij de kop niet over breken, verder stoor ik mij er niet te veel over , woon hier nu 24 jaar en doe eigenlijk gewoon wat ik wil als het op papier maar klopt ,

Het is in DK vrij simpel het gaat met normen, afhankelijk van de produktie van de koe. In het begin was een koe 100 kg N, tegenwoordig 120 tot 150 afhankelijk van de produktie, we moeten steeds meer grond hebben voor het zelfde aantal koeien.
Maar met de huidige kunstmest prijzen komen de buren het gratis ophalen, als je buurman Økoloog is kan het zijn dat hij voor de mest wil betalen. Wij doen wel meer aan de derogtie maar, zitten rond de 200 kg N/ha. Als je hoger zit wordt het lastig met
de fosfor, dit is ook nog met normen hoeveel fosfor in het voer zit maakt niks uit. Maar bij veel fosfor in de grond moet je minder bemesten en bij laag mag je ekstra besten, in de praktijk komt het er op neer dat je egenlijk niet jaren achter elkaar 230kgN uit dierlijke mest kan geven zonder dat de fofaat toestand in de grond stijgt, vooral omdat we hier veel Raapschroot gebruiken waar veel fosfor in zit.
kobonde

Beroep: Veehouder
Interesses: Vrouwen en koeien

Berichtdoor sivert » zo jul 17, 2022 21:40

kobonde schreef:
boer pieter schreef:Er is inderdaad wel een tabel voor maar ik heb me er eigenlijk niet veel in verdiept, ik ga 1 keer per jaar naar een consulent die mijn bemesting plan maakt en mijn bouwplan ,die rekent uit hoeveel km ik mag kopen en mest ik uit mag rijden en hoeveel je eventueel moet afzetten , ga ik mij de kop niet over breken, verder stoor ik mij er niet te veel over , woon hier nu 24 jaar en doe eigenlijk gewoon wat ik wil als het op papier maar klopt ,

Het is in DK vrij simpel het gaat met normen, afhankelijk van de produktie van de koe. In het begin was een koe 100 kg N, tegenwoordig 120 tot 150 afhankelijk van de produktie, we moeten steeds meer grond hebben voor het zelfde aantal koeien.
Maar met de huidige kunstmest prijzen komen de buren het gratis ophalen, als je buurman Økoloog is kan het zijn dat hij voor de mest wil betalen. Wij doen wel meer aan de derogtie maar, zitten rond de 200 kg N/ha. Als je hoger zit wordt het lastig met
de fosfor, dit is ook nog met normen hoeveel fosfor in het voer zit maakt niks uit. Maar bij veel fosfor in de grond moet je minder bemesten en bij laag mag je ekstra besten, in de praktijk komt het er op neer dat je egenlijk niet jaren achter elkaar 230kgN uit dierlijke mest kan geven zonder dat de fofaat toestand in de grond stijgt, vooral omdat we hier veel Raapschroot gebruiken waar veel fosfor in zit.

Hoeveel koeien kun je dan per ha houden zonder mestafvoer? En zit er ook nog verschil in grondsoort?
sivert

Beroep: melkveehouder

Berichtdoor G.U. » ma jul 18, 2022 10:58

Heb 75 koeien 55 stuks jongvee op 52 hectare grasland veen/klei. Zou zonder derogatie 400 kuub moeten afvoeren
Wâldgaren Molkfeebedriuw
G.U.

Beroep: Boer

Berichtdoor jan.nl » ma jul 18, 2022 14:13

kobonde schreef:

Maak dus wel wat uit of er veel of weinig p is het voer zit :wink:
jan.nl

Beroep: boer&recreatie
Interesses: vrije tijd ,sport & koeien

Berichtdoor boer pieter » ma jul 18, 2022 17:26

G.U. schreef:Heb 75 koeien 55 stuks jongvee op 52 hectare grasland veen/klei. Zou zonder derogatie 400 kuub moeten afvoeren

Dat valt mee dan 20 ha mais en klaar
boer pieter

Interesses: vee houderij

Berichtdoor Poekske » ma jul 18, 2022 18:17

boer pieter schreef:
G.U. schreef:Heb 75 koeien 55 stuks jongvee op 52 hectare grasland veen/klei. Zou zonder derogatie 400 kuub moeten afvoeren

Dat valt mee dan 20 ha mais en klaar

2 keer niks idd 8000 tot 10000 extra mestafzetkosten. :roll:
Poekske

Berichtdoor opelmanta » ma jul 18, 2022 20:57

Kassa en de bascule maar eens ijken binnenkort.
pas er ook op dat de tegenstanders van eventuele complottheorien er op uit kunnen zijn om logica en verstand bij de verstandige mensen uit te zetten
opelmanta

Berichtdoor Henk » di jul 19, 2022 18:13

Het CDA speelt hoog spel door te roepen dat de stikstofkaart van tafel is en de KDW volgt...
Verstuurd vanaf mijn authentieke Terra SN 1009209 met nostalgietalk
Henk

Beroep: Veelvuldig gebruiker van het Belgisch fietsnetwerk
Interesses: het gezin, al wat groeit en bloeit en Ruimtelijke Ordening

Berichtdoor wijnbergen » di jul 19, 2022 18:59

hulsteins schreef:je consulenten en je bankmannetjes zijn de ondernemers ;
hun doen 't denkwerk
en jij melk de koeien en ruim de stront op

Daar komt het hier wel op neer bij veel boeren
wijnbergen

Interesses: Jersey